Permalänk
Medlem

Dubbla Aio

Har en Kraken 280mm och en Kraken 140mm Aio,
Tanken är att använda 1 till cpu och 1 till gpu.

Har absolut ingen monstermaskin som kräver massa kylning, men ett tyst chassi som blir varmt..

Idag har jag en gammal i3a som kör 3.5ghz med stockfläkt och ett RX580 8gb, rx580 väsnas en hel del när det kommer upp i temp...

Så vilken kylare sätter jag på cpu vs gpu?

Kommer byta ut cpu till en 2700x alt nya Ryzen 3 serien när den kommer, men vill gärna ha in kylarna innan dess och köra det så tyst som möjligt även innan bytet.

Chassi är Define Mini så kommer få modda in 280mm aio’n i fronten, 140mm aio’n kommer sitta i botten och 1st 140mm som utblås i toppen då det inte finns plats till annat direkt.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att GPUn har högre TDP så bör du ju ha den större kylaren där.
Men det är ju mina 2 ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Med tanke på att GPUn har högre TDP så bör du ju ha den större kylaren där.
Men det är ju mina 2 ören.

Tänkte samma.. gäller detta även efter uppgraderinen tro?

Spelar väldigt lite, men är ny på pc (kör mac normalt sett och där har man vad man har liksom)
Men jobbar en hel del i Adobe CC, kollar youtube osv.
Kan det baserat på användningsområde vara smartare att ha större kyl på cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olsson80:

Tänkte samma.. gäller detta även efter uppgraderinen tro?

RX 580 i standardutförande har en TDP på 185W, medan 2700X ligger på 105W. Hur mycket nästa generation Ryzen kommer dra vet vi förstås inte än, men det är väl ingen högoddsare att de kommer ligga på liknande strömförbrukning (med med högre klockfrekvens och/eller fler kärnor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

RX 580 i standardutförande har en TDP på 185W, medan 2700X ligger på 105W. Hur mycket nästa generation Ryzen kommer dra vet vi förstås inte än, men det är väl ingen högoddsare att de kommer ligga på liknande strömförbrukning (med med högre klockfrekvens och/eller fler kärnor).

Kanon! Störst på gpu alltså! Tackar!

Om jag monterar alla fläktar som push/pull borde jag även kunna sänka varvtalet lite extra, korrekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ryzen kan använda den överflödiga kylningen till PBO2/XFR funktionen. Delarna du har nu är bäst med den stora på GPUn men jag hade kört den stora kylaren på ryzen när du byter till det

Push/pull ger ju mer ljud pga dubbelt antal fläktar även om du kör lägre varvtal. Mer värt att byta till fläktar som ger bättre prestanda vid mindre ljud istället?
Jag tycker ML fläktarna från Corsair går riktigt tyst, men det finns många bra fläktar nuförtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fastie:

Ryzen kan använda den överflödiga kylningen till PBO2/XFR funktionen. Delarna du har nu är bäst med den stora på GPUn men jag hade kört den stora kylaren på ryzen när du byter till det

Push/pull ger ju mer ljud pga dubbelt antal fläktar även om du kör lägre varvtal. Mer värt att byta till fläktar som ger bättre prestanda vid mindre ljud istället?
Jag tycker ML fläktarna från Corsair går riktigt tyst, men det finns många bra fläktar nuförtiden!

Skickades från m.sweclockers.com

Ahh, jag har tittat på ml pro (har 2st som var till grabbens dator egentligen) och de ligger ju bra i pris om man skippar rgb.

Om det är bäst att montera den stora på cpu så gör jag det direkt, mindre bök att flytta runt grejorna senare då ju. Kommer uppgradera så fort de nya MB kommer troligen och köra en billig ryzen tillsvidare (bättre än min i3 från stenåldern oavsett ju...)

Permalänk
Medlem

Webhallen har riktigt bra pris på R5 1600. 1000kr för en 6/12t.

https://www.webhallen.com/se/product/275676-AMD-Ryzen-5-1600-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel