Fungerar Samsung 970 ihop med MSI Z97?

Permalänk

Fungerar Samsung 970 ihop med MSI Z97?

Hej var ett tag sedan jag uppgraderade min dator och det som just nu är gammalt i den är hårddiskarna.
Funderar på att skaffa denna ssd men vill vara helt hundra på att den fungerar ihop med mitt moderkort som är detta.
Tacksam för all hjälp

Förtydligade rubriken från "Hjälp funkar detta ihop?"/Thomas Y
Permalänk
Medlem

Nja tror inte det är en bra lösning eftersom ditt moderkort har m.2 SATA medans disken är m.2 NMVE, vet inte inte om det funkar tillsammans men om det gör det så blir moderkortsporten en rejäl flaskhals och du får inte ut vad du ska ha ut av 970 EVO. Sen kanske du går i uppgraderingstankar generellt och då är det ju möjligt att ditt nästa moderkort har m.2 NMVE.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk

Nej tror inte jag kommer uppgradera än på ett tag. Datorn håller fortfarande för det som är tänkt med den o de är att spela lite emellanåt. Det jag märkt är att mina hårddiskar är dom som är så pass föråldrade, som den äldsta är snart 9 år gammal mekanisk. Tänkte de va smidigt att sätta lagring på moderkortet men då kanske de är bäst att köra på vanliga 2,5 sata ssd istället eller har du någon annan rekommendation?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

SSD, Samsung 860 är bra enligt mina erfarenheter av de.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@aToria: Från deras spec blad: "1x 2280 Key M(PCIe Gen2 x2/SATA)"
Så den stöds då den har PCI-E stöd på M.2 porten. Däremot är det 2x PCI-E och PCI-E 2.0. I praktiken innebär det att du får cirka 1/4 av bandbredden 970 EVO stödjer vilket påverkar prestandan rejält negativt. (I sekventiella överföriningar rätt nära 1/4 av prestandan.) Fortfarande bättre än SATA, men du betalar väldigt mycket extra för någonting du inte får full nytta av. Mitt råd är att om du gillar M.2 formfaktor, köp M.2 SATA enhet, annars kör på vanlig 2.5" då det brukar vara billigare. (Exempelvis 860 EVO)

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Okej tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Mitt råd är att om du gillar M.2 formfaktor, köp M.2 SATA enhet, annars kör på vanlig 2.5" då det brukar vara billigare. (Exempelvis 860 EVO)

Skrivet av illusions88:

Okej tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Jag håller jag med - kör han på M.2 SATA istället för M.2 NMVE diskar så flaskar han inte disken idag MEN det hänger ändå lite på framtidsplaner, själv hade jag i dagsläget lagt de extra kronorna for en 970 istället för en 860 för att om två år slippa känna att man inte nyttjar nya moderkorts NMVE kapacitet, men det är en högst personlig och subjektiv åsikt.

Det är definitivt skönt att ha köra M.2 rent generellt, jag har själv för tillfället bara två M.2 direkt på moderkortet, om inte annat så blir det ju mycket renare i burken utan SATA kablar.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ