Timpris för långtidsuppdrag, frilansande konsult

Permalänk
Medlem

Timpris för långtidsuppdrag, frilansande konsult

Hejsan,

Det är så att jag är igång på att börja jobba som frilansande konsult. Jag är för nuvarande konsult på ett konsultbolag.

Jag har kollat runt på vad man brukar ligga på i timpriser, och snittet verkar ligga på 850kr/h, vilket verkar vettigt.

Jag är i kontakt med ett företag som erbjuder ett långtidsuppdrag på 6-12mån, men de tyckte att 850kr/h var för mycket, eftersom att de menar på att man går ned i pris när det rör sig om långtidsuppdrag.

Min fråga är: Hur fungerar det med timprissättning när det gäller långtidsuppdrag? Hur mycket ska jag gå ned i pris om det nu är vanligt att man gör det för långtidsuppdrag?

Dessutom så blir jag lite fundersam, då mitt nuvarande konsultuppdrag drar in över 850kr/h på mig hos den kund jag sitter hos nu. Och där är jag inne på mitt andra år.

Ge mig gärna lite tips och så.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns nog inga svar som är "rätt", handlar som vanligt om tillgång och efterfrågan och lite på vem kunden är och hur mån man är om att ha dom som en långsiktig kund. Beläggningsgrad är ofta lika viktigt som timpris när det gäller intjäningsförmåga. Skadar nog inte om du säger vad du gör och vart du gör det för att ge mer träffsäkra svar

Permalänk
Medlem

@Brajan: Vi tar 900-1500kr/h beroende på uppdragets kompetenskrav. Du ska kunna täcka in och buffra för semester, sjukdom, VAB, sociala avgifter, lön, skatter. så priset är inte på några sätt högt. Slaveri avskaffades 1335.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ett större konsultbolag har ju en massa OH-kostnader såsom chefer, säljare,Hr, bilar, lokaler och en massa andra grejer som ska täckas in i timpenningen. Som egen slipper du ju det mesta av detta och kan således gå ner i pris lite.
Du skulle säkert kunna gå ner till 500/h och fortfarande tjäna mer pengar än som anställd.
Samtidigt så har man chansen att tjäna en slant ska man givetvis ta den. Räkna på vad t.ex 700/h skulle innebära. Då blir kunden nöjd samt du med antagligen.
Är ju en hårfin balans det där

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan,

Det är så att jag är igång på att börja jobba som frilansande konsult. Jag är för nuvarande konsult på ett konsultbolag.

Jag har kollat runt på vad man brukar ligga på i timpriser, och snittet verkar ligga på 850kr/h, vilket verkar vettigt.

Jag är i kontakt med ett företag som erbjuder ett långtidsuppdrag på 6-12mån, men de tyckte att 850kr/h var för mycket, eftersom att de menar på att man går ned i pris när det rör sig om långtidsuppdrag.

Min fråga är: Hur fungerar det med timprissättning när det gäller långtidsuppdrag? Hur mycket ska jag gå ned i pris om det nu är vanligt att man gör det för långtidsuppdrag?

Dessutom så blir jag lite fundersam, då mitt nuvarande konsultuppdrag drar in över 850kr/h på mig hos den kund jag sitter hos nu. Och där är jag inne på mitt andra år.

Ge mig gärna lite tips och så.

Hej,
det låter som att de bara vill förhandla ner priset.
Fråga vad de är beredda att ge och så får ni försöka mötas.
Du som egenföretagare har ju inga stora kostnader förutom dig själv så du kan ju gå ner mer i pris än vad din konsultbyrå kunde.
Sen om du vill är en annan femma

Permalänk
Medlem

Jag tror inte uppdragets längd brukar påverka priset, iaf i min erfarenhet. Utan det är kompetenskraven och kompetensen på konsulten.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina svar!

Jag har inte fått en fast summa som de kan tänka sig, utan fick ett intervall: 600-800kr/h.
Det som hela tiden slår mig är varför jag ska lägga mig under vad snittpriset på en konsult är idag.

De är i jakt efter en fullstack-utvecklare(C# och Javascript), och mig veterligen så är det brist på duktiga .NET-utvecklare. Tycker ni att jag ska lägga mig på 800, eller gå ned på 750?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Tack för alla fina svar!

Jag har inte fått en fast summa som de kan tänka sig, utan fick ett intervall: 600-800kr/h.
Det som hela tiden slår mig är varför jag ska lägga mig under vad snittpriset på en konsult är idag.

De är i jakt efter en fullstack-utvecklare(C# och Javascript), och mig veterligen så är det brist på duktiga .NET-utvecklare. Tycker ni att jag ska lägga mig på 800, eller gå ned på 750?

Alltid värdera dig högt, du ska tänka "Det är jag värd, vill ni ha får ni casha".
800 rakt av utan att ens behöva tänka
Kör hårt!

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Anledningen till att långtidsuppdrag har lite lägre pris är för att risken för dig är mindre, du vet att du är belagd viss tid. Trots det ska du inte ta för lågt pris. Minst 750kr i timmen bör du nog allt få in som lite senior C#/.NET-are.

Permalänk
Medlem

@Brajan: Jag jobbar på ett konsultbolag i Stockholm med ett par hundra anställda och vår genomsnittsdebitering ligger på 1000 kr. Det är i grova drag affärssystem och verksamhetskonsulting som säljs, vilket verkar vara inom samma domän som dig. Utan att veta särskilt mycket om prissättning själv tycker jag att deras tänka nivå känns låg med tanke på kunskapskraven. Jag menar, jag är ren C#-utvecklare och har nog aldrig sålts under 800 kr trots rabatterande ramavtal med kunden. Jag ser inte varför det skulle vara olika priser för stora resp. mindre bolag, det handlar ju bara om vad man är villig att acceptera. Jag skulle gissa på att de lägger sig lågt för att de vet att det är en bra affär för dig ändå.

Jag träffade ett mindre bolag med ensiffrigt antal konsulter i somras. De gav mig kalkyler på vad jag skulle kunna få i månaden baserat på olika debiteringsnivåer. Deras genomsnittsnivå låg på 950 kr, och de var en samling med mer erfarna konsulter.

Om du vet att du är duktig på det du gör kan du säkert motivera ett högre pris för dem. Om du vet med dig att du är genomsnittlig kanske det är bra att nöja sig med det erbjudna

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså behöver reda ut lite saker för att kunna ge ett bättre svar.

Som jag förstår det nu:
-du är anställd via ett konsultbolag som fakturerar kunden 850:- (men du får lön)
-företaget du förhandlar med så kommer du fakturera via ditt eget bolag

Om ovanstående stämmer, skulle jag absolut acceptera 800:- (märkligt att de nämnde 600-800, då man alltid kommer ta max budet).

Vidare ser jag att flera nämner vad deras firmor fakturerar. Tycker du ska ta dessa summorna med en nypa salt, dels då det är företag med betydligt högre overhead och du kommer garanterad vara bättre off om du går från lön (där firman fakturerar 850) till att kunna fakturera 800:- för ditt eget arbete.

Permalänk
Medlem

Jag är ansälltd via ett konsuktbolag som faktuerar kunde som jag sitter hos, över 850kr/h för mig.
Och ja, jag tänker starta eget företag, men arbeta mot en annan kund.

Jag kommer satt säga att jag lägger mig på 800kr/h.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Som sagt, beror även på var någonstans i landet man befinner sig och hur många uppdragsgivare som finns på orten. Större firmor kan vara väldigt tuffa, även mot konsultfirmor. Kan tänka mig att man kan tälja guld med smörkniv i storstadsområdena men inte lika troligt på en mindre ort.

Permalänk

Eftersom att du har "specialkompetens" tycker jag 800:-/tim är bra för ett långtidsuppdrag, se till att skriva in i kontraktet att dom måste flagga för ev förlängning minst 3 månader innan uppdraget tar slut, Du skall också ha möjligheten att "säga upp" avtalet från din sida.
Antar att du är momsregistrerad samt har fixat F eller FA-skatt iannatfall gör det på en gång, gå inte med på längre betalningskrav än 30-dagar.

Sköt din moms, skatt och bokföring

Att konsulta som vanlig IT-mupp idag är svårt ekonomiskt, i många ramavtal idag säljs nivå 1-3 konsulter för 0:-/timme, lätt kört att slå sig in på den marknaden.

Det sämsta jag har blivit erbjuden är 260:-/tim exkl moms för ett långuppdrag som underkonsult till ett större bemanningsföretag (lättare IT knäck utan krav), skattade rått och sa lycka till...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Vidare ser jag att flera nämner vad deras firmor fakturerar. Tycker du ska ta dessa summorna med en nypa salt, dels då det är företag med betydligt högre overhead och du kommer garanterad vara bättre off om du går från lön (där firman fakturerar 850) till att kunna fakturera 800:- för ditt eget arbete.

Poängen var att bidra med referenspriser. Annars är ju priserna bara siffror som ser bättre ut ju högre de är. Och jag kan inte förstå varför en beställare skulle behöva betala mindre till en enmansfirma än ett större bolag. Det är ju kompetensen de köper. Jag försöker se prissättningen ur beställarens perspektiv. Att leverantören sen kanske nöjer sig med ett lägre pris än det stora bolaget ligger ju i bolagets affär och det har inget med priset för kompetensen att göra. Det är troligare att den lilla firman accepterar ett lägre pris därför att det i slutändan ger en god månadslön ändå, och min teori är att beställaren har detta i åtanke när de försöker köpa TS för ett relativt lågt pris.

Det är ju inte som att beställaren säger "oj, jaha du är ett stort bolag - ja men det är klart vi lägger på 200 kr extra för att du ska ha råd att gå runt med alla dina mellanchefer". Troligare är nog att tankegången går "ah, du är enmansbolag! Ja men du får ju jättemycket i lön även om du tar 500 kr i timmen, så vi kan erbjuda dig 650 kr, vilket fortfarande ger en väldigt bra lön!".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Tack för alla fina svar!

Jag har inte fått en fast summa som de kan tänka sig, utan fick ett intervall: 600-800kr/h.
Det som hela tiden slår mig är varför jag ska lägga mig under vad snittpriset på en konsult är idag.

De är i jakt efter en fullstack-utvecklare(C# och Javascript), och mig veterligen så är det brist på duktiga .NET-utvecklare. Tycker ni att jag ska lägga mig på 800, eller gå ned på 750?

Som komplement till mitt föregående inlägg, där jag utgick från att du har viss kompentens och har levererat tidigare vilket gör dig attraktiv för din uppdragsgivare, så vill jag påminna om att du har samma rätt till avkastning som alla andra. Jag tolka vissa av inläggen som att du skulle kunna lägga dig på existensminimum och vara glad för det. Jag kan inte se hur det gynnar dig med eventuell utförsäljning, inte ens långsiktigt. Det kan skada ditt "varumärke".

Ytterligare saker som egenföretagare måste/kan behöva finansiera; telefon, dator, utbildning, revisor, advokat, transport, etc. Saker som är omöjliga om du måste lägga allt på mat, bostad, kläder och transport. Glöm inte bort detta och gör en budget innan du ingår några avtal.

Allt kräver såklart en viss fingertoppskänsla.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ytterligare saker som egenföretagare måste/kan behöva finansiera; telefon, dator, utbildning, revisor, advokat, transport, etc. Saker som är omöjliga om du måste lägga allt på mat, bostad, kläder och transport. Glöm inte bort detta och gör en budget innan du ingår några avtal.

Allt kräver såklart en viss fingertoppskänsla.

Försäkring, glöm INTE att teckna företagsförsäkring Jag kör Trygg-Hansa, tycker det är bra, dom slantar upp till 20 mille om jag eldar upp nån kundserver

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Ah, man kan inte tänka på allt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det om man frilansar och att ge sig själv lön? Är alla inkomster-kostnader räknade som lön eller kan man ta ut en lön på 35k och behålla resten som "kapital" i bolaget för att sedan ge sig själv det på lite mer kreativa sätt som utdelning? Kanske behöver starta ett aktiebolag för att det ska fungera och inte köra som enskild firma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Hur fungerar det om man frilansar och att ge sig själv lön? Är alla inkomster-kostnader räknade som lön eller kan man ta ut en lön på 35k och behålla resten som "kapital" i bolaget för att sedan ge sig själv det på lite mer kreativa sätt som utdelning? Kanske behöver starta ett aktiebolag för att det ska fungera och inte köra som enskild firma.

Korrekt, du behöver AB för att kunna "spara kapital" eller ta utdelning. I Enskild firma så är din lön vinsten du gör (Efter skatt såklart)

Permalänk
Skrivet av Chrisism8:

Hur fungerar det om man frilansar och att ge sig själv lön? Är alla inkomster-kostnader räknade som lön eller kan man ta ut en lön på 35k och behålla resten som "kapital" i bolaget för att sedan ge sig själv det på lite mer kreativa sätt som utdelning? Kanske behöver starta ett aktiebolag för att det ska fungera och inte köra som enskild firma.

Förenklat!!!...

i ett AB kan du vara anställd och ta få lön, pengar som blir över är "företagets" Företaget är den juridiska personen.
Du hittar på en bra lön till dig själv säg att du vill tjäna 30.000 innan skatt och ska betala 30% skatt. Det du skall sätta in på skattekontot per månad är då arbetsgivaravgift samt skatt, arbetsgivaravgift (31,42%) = 9723:- + 9000:- (skatt) Du får 21.000 på lönekontot, resten skall skatteverket ha 18.723:-

I en enskild firma är alla pengar dina, Du är den juridiska personen.
Hårdvara, resor, taxi, bärbar etc köper du "på firman" detta beskattas ej utan dras av ifrån ev vinst.

Gör en kalkyl, exempel: Pengar in/år minus kostnader = 300.000 kvar, gör en preliminär självdeklaration på skatteverket.se, vänta i 5 dagar och du får en uträkning på hur mycket du skall trycka in på ditt skattekonto varje månad, börjar du tjäna mer än du trodde eller mindre, gör en NY preliminär självdeklaration och skicka in, vipps räknar skattemyndigheten fram ett nytt belopp. Du kan skriva 0:- i beräknat överskott, se då till att lägga undan minst 60% av alla pengar på ett konto du INTE rör) så kan du ta hela beloppet vid deklaration, inte rätt med görbart. Moms skall du inte ha med i beräkningarna, det är en separat deklarations moj.

Har säkert missat nåt, det är inte jag som sköter mina papper, det gör min fru

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Jag tycker det kan vara motiverat med lite lägre pris om du får ett långtidskontrakt som inte kan brytas från deras sida, iom. att det ger dig säkerhet och du inte behöver "buffra extra" för eventuell period utan jobb inom lite längre tidsram. Du skrev att du varit på nuvarande ställe ett tag, men gäller det där, eller har det bara råkat bli så? Det skulle ju kunnat ha blivit så att de släppt dig igen (eller vad det nu kan tänkas heta att sluta köpa tid av en frilansare) redan efter e.g. en månad på ditt nuvarande, om du nu inte har något specificerat för det i ditt nuvarande kontrakt.

Jag har dock ingen aning om vad som är en rimlig summa för dig

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Som du skriver tar ditt konsultbolag ut 850kr/h som ny frilansare bör du ligga under det beroende på meriter eller rykte. Tycker jag iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Som du skriver tar ditt konsultbolag ut 850kr/h som ny frilansare bör du ligga under det beroende på meriter eller rykte. Tycker jag iallafall

Man ska sätta sitt eget värde utifrån en ärlig överskattning av ens egna styrkor och marknadens behov. Det man inte bör göra är att jämföra sig med otaliga aktörer och sen alltid sätta ett lägre värde på sig själv därigenom. Man måste presentera sitt värde och förhandla sitt värde. Accepterar man sig själv som mindre värd kommer man alltid så förbli.

Man ger inte ut sitt önskade arvode som första bud. Varenda förhandlare med erfarenhet kommer försöka ta ner dig därifrån, och varenda förhandlare med erfarenhet kommer sätta gränsfall på skambud i början. Därefter kan då denne med rätt medel få en person som inte värderar sig själv att acceptera någonting som ligger nära skambudet.

Sätt värde på er själva! Ni kliver inte in i en förhandling med inställningen att ni måste ha jobbet, huset, eller projektet. Då är man redan mentalt redo att backa och ge vika för alla krav och förslag.

*Edit* Det blev en liten utläggning av det hela, och det är inte av agg mot dig @agitax. Men jag ser konstant hur folk här undervärderar deras position i en arbetsmarknad med enorm efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Starta AB direkt, enskild firma är sämre på alla sätt. Som anställd i AB är man som vilken anställd som helst i samhällets ögon, man råkar bara också äga ett bolag till 100%.

Tänk på att du ska som egen bekosta följande:

Tjänstepension (normala nivån för IT-bolag är 4.5% upp till lön på 40k och sen 30% däröver),
på tjänstepensionsavsättningar ska staten ha särskild löneskatt (24.26%)

Lön+Arbetsgivaravgift (31.42%) på det du tar ut i lön, ta inte ut över 500k per år i lön, upp till den nivån gäller SGI/PGI, därefter går all skatt du betalar in till "någon annan", så efter 500k tar man ut utdelning istället, görs årsvis efter bokslut.

Sjukdagar upp till 14:e dagen, därefter ersätts du efter din SGI om du blir långstidssjukskriven, men det kanske du inte riktigt är nöjd med, så du vill du ha en sjukförsäkring (inte att förväxla med sjukvårdsförsäkring, som du kanske också vill ha för bättre/snabbare vård)

Ansvarsförsäkring, ett måste för de flesta uppdrag.

Mobil, företagskonto hos bank o.s.v.

Bokföring/Bokslut/Årsredovisning/Deklaration, allt från lite om man gör det mesta själv till dyrt om man köper in hjälp med allt.

Utbildning, du behöver ju fortsätta lära dig för att inte bli en dinosaurie om några år-

Semester

Buffer för att täcka uppdragslös tid mellan uppdrag, svårt att hålla 100% beläggning över tid utan en effektiv säljorganisation. (svårt att hålla 100% även om man har det)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Även om stora bolag har mer overhead, i form av kontor, rekrytarare, HR, etc, så har de även alltid överskott från sina belagda konsulter som de kan "använda" för att betala de som ej är belagda. Som egen så har du 0 i intäkter när du är sjuk, har semester, eller är utan uppdrag. Man behöver dessutom lägga en del tid på att administration (bokföring, etc.). Att som någon sa, nöja sig med 500:-/timme skulle jag aldrig göra. Det innebär ju en intäkt på drygt 80 000:- per månad (förutsatt 160 fakturerade timmar). Efter sociala avgifter blir det inte särskilt mycket kvar, och då ska vi som sagt även ta hänsyn till att det även ska täcka semester, VAB och sjukdagar.

Det är svårt att säga vad som är ett rimligt timpris, det framgår till exempel inte vart du bor eller hur lång erfarenhet du har (och även då är det svårt). Men givet vad jag skriver ovan, så tycker jag inte att 800:-/timmen är ett särskilt högt pris.

Permalänk

VAB har man rätt till även som egenföretagare (beräknas på din lön som hos vilken annan dödlig som helst) betalt från dag ett är det också. (edit: än så länge)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

VAB har man rätt till även som egenföretagare (beräknas på din lön som hos vilken annan dödlig som helst) betalt från dag ett är det också. (edit: än så länge)

Verkar överlag lite förvirrat här, som ägare till ett aktiebolag är man normalt anställd i detta, och i anställningen gör det ingen större skillnad om man är helägare, delägare eller inte ägare alls. Dvs du har helt rätt så länge man också är anställd i aktiebolaget (vilket inte är givet).

Permalänk
Skrivet av improwise:

Verkar överlag lite förvirrat här, som ägare till ett aktiebolag är man normalt anställd i detta, och i anställningen gör det ingen större skillnad om man är helägare, delägare eller inte ägare alls. Dvs du har helt rätt så länge man också är anställd i aktiebolaget (vilket inte är givet).

Man har rätt till VAB även om man kör enskild firma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|