Externt ljudkort för DTS Passthrough till äldre receiver utan HDMI-ingång

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort för DTS Passthrough till äldre receiver utan HDMI-ingång

Hejsan hejsan!

Jag har väl egentligen gett upp vid det här laget men provar här också.
Jag undrar om någon här av egen erfarenhet vet om ett externt ljudkort som uppfyller följande:

-Stöd för passthrough audio via SPDIF (coaxial eller toslink)
-Kan skicka DTS passthrough till receiver (eller t ex Logitech Z906 eller föregående modeller)
-Windows 10-kompatibelt, bonus om det även fungerar med Kodi

Uppmärksamma gärna det jag fetmarkerat, har frågat i andra forum och fått svar som inte ens varit i närheten av det jag efterfrågat.

Mitt interna gamla PCI-ljudkort (M-Audio Delta 2496) klarar detta galant men av diverse tldr-skäl behöver jag ett externt ljudkort. Jag skulle såklart kunna köpa en modern receiver med HDMI-ingång, men det är 3500:- eller mer medan ett ljudkort (om sådant finns) borde landa under 1000:-. Min nuvarande receiver låter fortfarande kanon enligt mig.

Tack!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack för svar. Som jag skrev och även försökte förtydliga med fetmarkering så söker jag ett externt ljudkort.

Permalänk
Medlem

Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Ja det är ett av korten jag har Googlat frenetiskt men jag hittar inget svart på vitt-svar att det klarar DTS passthrough, inte heller officiella specifikationen ger tydligt svar, tänker att det bara är virtualisering av surround eller intern decoder. Har du ett själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Ja det är ett av korten jag har Googlat frenetiskt men jag hittar inget svart på vitt-svar att det klarar DTS passthrough, inte heller officiella specifikationen ger tydligt svar, tänker att det bara är virtualisering av surround eller intern decoder. Har du ett själv?

Jag skulle avråda från de flesta av asus ljudkort, deras drivrutiner är notoriskt usla, eller snarare långt under all kritik
Det finns tusentals och åter tusentals trådar där folk är missnöjda med drivrutiner som inte fungerar som de skall

Kan bara ta ett eget exempel med deras hörlurar med externt ljudkort, där ljudet kommer och går till och från (notera att jag fått byta det flertalet ggr under garantitiden)
Men det värsta är att ofta när man växlar mellan spel och till t e x youtube (alt tab/eller stänger ner spelet) så funkar inte stereoljudet, plus ett antal andra underliga saker
T e x att man inte kan ha en längre total längd på sladdarna än 2m, gissa om det var irriterande när man hade datorn på golvet!

Sen har jag ägt pci och pci-e ljudkort från dem, alltid samma sak att grejer som dolby digital etc slutade fungera vid drivrutinsuppdateringar osv ...och fråga inte om att uppgradera från t e x win7 till windows 10 i början...gheeezus, så håll dig LÅNGT borta från asus ljudkort om du inte hittar ett som har ett community som gjort egna bättre fungerande drivrutiner

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

@godspeed: Ja det är väl intrycket jag fått från Prisjakt-omdömen att drivarna är usla. Jag skiftar frekvent mellan två ljudkort på min stationära, det interna till receivern när jag kollar film och det andra (Focusrite scarlett 2i4) till studiomonitorer när jag sitter vid datorn, så då är väl det bäddat för problem.

Känns som jag är så illa tvungen att punga ut för en modern receiver med HDMI, men känns än mer fel när hdmi 2.1 är så nära, inte för att jag behöver det men vill gärna köpa en receiver och vara framtidssäker i 10 år.

Permalänk
Medlem

@merdique: om det bara är passtrough bör det funka för signalen ska ju bara till receiver som "packar" upp det om jag förstår det rätt.

Permalänk
Medlem

@eXim: japp du har rätt men det är ändå inte alla kort som klarar det trots att de har spdif, har testat 3 olika som inte klarar det. Har bara haft interna som kan, dels moderkortets inbyggda (som dock slutade fungera) och PCI-kortet jag använder. Jag vet dock att det funnits externa som klarar. Innan HDMI var standard på receivers var det många inom XBMC-scenen som använde ett litet USB-kort från Turtle Beach som hette Advantage Micro II som var lite av go-to-kortet för passthrough. Det slutade säljas för många år sen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

@godspeed: Ja det är väl intrycket jag fått från Prisjakt-omdömen att drivarna är usla. Jag skiftar frekvent mellan två ljudkort på min stationära, det interna till receivern när jag kollar film och det andra (Focusrite scarlett 2i4) till studiomonitorer när jag sitter vid datorn, så då är väl det bäddat för problem.

Känns som jag är så illa tvungen att punga ut för en modern receiver med HDMI, men känns än mer fel när hdmi 2.1 är så nära, inte för att jag behöver det men vill gärna köpa en receiver och vara framtidssäker i 10 år.

Japp, hårdvaran är dock super, det är den saken som gör det så synd, de har fina hårdvarugrejer och en del bra idéer också men som tyvärr sabbas av deras drivrutiner

Ägde ett av deras äldre pci-e ljudkort förut med drivrutiner som gjordes av entusiaster och det kortet var absolut toppen ihop med deras alternativa drivrutiner
Gick sen över till mitx och då blev det inbyggda ljudkort för hela slanten istället

Men som sagt, bra hårdvara, dåliga drivrutiner tyvärr

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(