Får inte igång min virtuella server :/

Permalänk
Medlem

Får inte igång min virtuella server :/

Tjena,

Har precis börjat en kurs som handlar om dator- och nätverksteknik och nu är det så att jag ska installera Microsoft server 2012 på Oracle VM Virtualbox men får det inte riktigt att klicka. Först hade jag bekymmer med att det bara fanns 32-bitars OS att välja på, men det berodde på att Hyper-v och virtualiserings inställningarna inte vart rätt i BIOS. Så med det löst tänkte jag att det bara vart att tuta och köra men ack nej vad fel jag hade :/ När jag ska installera OS:et (via .iso fil) så fryser VM:en och ser ut så här . Försöker jag kryssa ner den så krashar programmet. Jag har försökt att ominstallera det men ingen lycka. Ska försöka göra en "ren" av-installation och se om det löser det. Funkade nämligen felfritt när jag testade att installera via jobb-datorn.

Om någon har några tips eller om där behövs mer info får ni gärna skriva!

Tack på förhand!

/Simon

Permalänk
Medlem

vad är det för skillnad mellan jobbdatorn och den datorn som du testar på nu - stödet för virtualisering kan varierar med olika processorgenerationer.

sedan är det bra att du stöter på bekymmer redan nu då virtuella miljöer är på frammars i stor skala och lär få tampas med det i framtiden också

Permalänk
Medlem

Under Machine har du "show log". Kan ge info. Har du specat tillräckligt minne, antal processorer, och diskar du skall installera till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vad är det för skillnad mellan jobbdatorn och den datorn som du testar på nu - stödet för virtualisering kan varierar med olika processorgenerationer.

sedan är det bra att du stöter på bekymmer redan nu då virtuella miljöer är på frammars i stor skala och lär få tampas med det i framtiden också

Skiljer ju sig en hel del, jobbdatorn är en Lenovo thinkpad som inte är så högt specad och där fanns det bara ett val av virtualization i BIOS:en som jag klickade i. Privata datorn har ex. en 4790k, 16 GB ram, GTX 780, SSD, M.2 disk you name it. Så jag känner att hårdvara inte borde vara ett problem iallafall.

Ja man får väl ta lärdom av det här

Skrivet av Irre:

Under Machine har du "show log". Kan ge info. Har du specat tillräckligt minne, antal processorer, och diskar du skall installera till?

Det sista logen har lyder som följande: 00:00:05.730656 VMMDev: Guest Log: BIOS: Booting from CD-ROM...
Så den verkar ju funka så långt men sen kommer den inte längre liksom? Har som nämnt ovan svårt att tro att det skulle vara hårdvaruproblem. Men jag har inte specat mer än vad den "rekommenderar". Testade att lägga till 2GB minne extra men samma resultat :/

Permalänk
Medlem

Det verkar som det inte är fel på Vmbox utan på hur den konfigurerade hårdvaran passar ihop med iso-filen. Kolla att båda är 64-bit Windows. Testa med annan iso-fil eller reell cd-skiva. VMbox borde kunna emulera den hårdvara som krävs, men det kanske inte alltid är fallet, exempelvis klarar de inte ARM-akitekturen.

Permalänk
Medlem

Om du är orolig för ison finns det många gratis linux-distar (tex www.debian.org) du kan testa med.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du använder dig utav vmware (finns gratisversion). Virtualbox har aldrig fungerat bra för mig och har bara gjort det jobbigt.

Kontrollera inställningarna du har satt så att du inte överskrider tillgängligt RAM, tillgänlig hårddiskplats och att de finns tillräckligt med processorkraft.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Det verkar som det inte är fel på Vmbox utan på hur den konfigurerade hårdvaran passar ihop med iso-filen. Kolla att båda är 64-bit Windows. Testa med annan iso-fil eller reell cd-skiva. VMbox borde kunna emulera den hårdvara som krävs, men det kanske inte alltid är fallet, exempelvis klarar de inte ARM-akitekturen.

Skrivet av Hothep:

Om du är orolig för ison finns det många gratis linux-distar (tex www.debian.org) du kan testa med.

Efter dessa Windows servrarna blir det Linux kan jag lova!

Skrivet av rj45:

Jag skulle rekommendera att du använder dig utav vmware (finns gratisversion). Virtualbox har aldrig fungerat bra för mig och har bara gjort det jobbigt.

Kontrollera inställningarna du har satt så att du inte överskrider tillgängligt RAM, tillgänlig hårddiskplats och att de finns tillräckligt med processorkraft.

Hittade felet (ish), verkar som att det hela hängde upp sig på att jag hade aktiverat Hyper-V, Windows Hypervisor Platform och även Virtual Machine Platform i Windows funktioner. Hade gjort detta i tron om att det skulle göras men det skulle man visst inte. När jag testade med VMware fick jag nämligen upp ett annat fel och min VM startade inte. Så jag stängde av ovan nämnda och ta-da! Båda funkade

Känns som att man kommer behöva ha ett större hum om vad allt detta innebär. Kontentan av det hela vart att jag bara hade behövt aktivera stöd för virtualisering i BIOS så hade jag vart klar

Tack för hjälpen!