Throwback Thursday – Microsoft lanserar Windows Vista

Permalänk
Medlem

Världens mest spridda virus

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Flera gjorde nog säkert så att de "uppgraderade" från XP till Vista och förväntade sig mirakel när deras datorer var skräp och Vista var som sagt tyngre OS. Det var ju bra skutt mellan hårdvara från tidigt 2000 och till 2006-07. Den dator vi köpte 2008 flöt Vista bra på.

Dom gjorde en miss i minnes hanteringen vill jag minnas så de flesta datorer fick en rejäl performance hit. Det fixades rätt snabbt. Tanken var god men det blev lite fel.

Skippade det helt mkt pga kollegernas raseri i början

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var väl mest tre grejer (eller fyra kanske) som fick kritik när Vista kom.
1. Det behövde mycket mer RAMän XP och Microsoft certifierade dumt nog flitigt datorer med 1GB minne till Vista. Det var i grunden en ganska dålig idé.
Själv hade jag inte en entry level dator när Vista kom utsn det var väl 4GB då och det fungerade prima :). Men netbooks med 512mb minne och Vista... Nej tack!
2. Menyerna var omkastade. Wifi, ljudinställningar, skrivare och inte minst kontrollpanelen hade gjorts om. Jag minns väl att det här var en relevant del av kritiken första åren. Det intressanta är att samma menyer återanvänds i det så älskade W7 men då hade folk vant sig och kritiken på den här fronten var väck. Varför man var missnöjd glömdes delvis bort men minnet av att det var kass levde kvar :).
3. Rättigheterna gjordes om i Windows så att varken tidigare program eller drivrutiner längre fungerade utsn typ allt behövde en update för att rulla på Vista. Det inleddes med en katastrof för de flesta mjukvauutvecklarna hade inte gjort de nödvändiga anpassningarna när Vista kom vilket resulterade i bristande drivrutin och programstöd första året. Men det var ju inte ms fel att andra inte orkade ta tag i ändringen.
Oavsett var en uppdatering nödvändig. XP och tidigare OS hade omfattande säkerhetsbrister när det kom till kontroll av exekvering av körbar kod. Det här blev bättre i oxh med Vista. Hade det inte införts under Vista så hade w7 istället behövt ta precis den här smällen istället med brist på fungerade drivrutiner och jag mjukvara första året.
4. Hänger ihop med punkt 3. Utökat skydd mot skadlig kod i form av UAC. Första generationerna av detta var inge vidare och det blev klart motstånd. Men tanken med UAC är i grunden god oxh det var bättre att sätta igång med detta då än att vänta ytterligare. tidigare windows kördes vanligen med adminkonton och dessa saknade helt exekveringsskydd. I en värld utsn skadlig kod är det helt OK, men så såg ju världen inte riktigt ut hehe. Många förstod inte vad UAC bidrog med ens och så blev såklart UACpopupsen förknippat enkom med pina. Men innan w7 var släppt så var det här ordnat. Mattan blev ön en gång utrullad för w7 som fick alla dehär säkerhwtduppgrsderingarns testade under viststiden. Men utsn de testerna hade de behövs göras i w7 istället.

Så sammanfattningsvis var det väl bara den delen med minne som var ett reellt problem i längden. De anda grejerna fixades efter ett tag eller var inte ens reella problem :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Gnäll på UAC = lathet

Fast då körde du nog inte Vista med standardinställningarna. Det var uppenbarligen feldesignat, det gnällde nämligen på precis allt. Gissa varför Microsoft har gjort om det sedan dess.

Jag körde Vista på en sunk-jobblaptop med 1 GB RAM hösten 2007. Det var ingen rolig upplevelse även efter att man hade ställt ner UAC några snäpp, den swappade mer än den utförde något arbete. När jag blev fastanställd och fick en ordentlig dator blev det XP SP2 (senare SP3) i stället, det var en rejäl "uppgradering".

Permalänk
Medlem

Jag hoppade från WXP till W7, men hade Vista på en laptop och tyckte det var underbart och funkade felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam

Skaffade Vista 64 på en AMD 2 core och 2 GB ram ganska tidigt (lagligt köpt version), skulle gissa på Februari 2007.
Dröjde nog till sommaren innan drivrutinerna blev helt stabila, men jag ganska nöjd redan från början.
UAC har jag enbart sett som en bonus, vad jag brukade och brukar stänga av, är dock indexeringen av diskar, den ger en jädra diskaktivitet.

Vad som inte nämnts är att XP:s grafikdrivare gick i kernelmod, det gjorde att om drivarna kraschade, var det bara att starta om datorn, i Vista startades enbart rutinen om automatiskt.

När man skulle installera en grafikrutin i XP;

  1. Var man först tvungen att byta till VGA drivare.

  2. Starta om.

  3. Avinstallera den gamla rutinen.

  4. Installera den nya.

  5. Starta om.

Gud vad skönt det var att slippa XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Vartannat operativsystem utav Microsoft blir alltid sämre eller bättre..

Bra: Windows XP, Windows 7, Windows 10
Dålig: Vista, Windows 8 (Windows 11? )

Du glömde BSOD (W98) under dålig och W95 under bra går väl att gå längre tillbaka än så också, men tycker W95 och W98 är relevanta i denna jämförelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Hjälpsam

Minns en tråd från en yngre medlem vars föräldrar köpt en ny dator med Vista installerat.
Till hans oerhörda frustration, var datorn stabil, gick bra och hans föräldrar var helnöjda med den.

Han bad forumet om tips efter något program, som kunde göra att datorn blev instabil och gå dåligt.
På så sätt skulle föräldrarna tvingas installera XP i stället.

Det var väl magstarkt även för de som inte gillade Vista, så någon hjälp fick han inte och tråden stängde rätt snart, med en förmaning från moderatorn.

edit
Kom även att tänka på en annan tråd.
En medlems syster hade köpt en dator med Vista installerat, manligt blåste han genast rent och installerade XP i stället.
Problemet var att datorn innehåll hårdvara som XP saknade drivrutiner till, han hade mao gjort sin systers dator delvis obrukbar.
Givetvis hade han även formaterat bort återställnings partitionen, utan att bränna återställningsskivor, hon var inte speciellt imponerad.

Nu vädjande han om tips för att återställa Vista, har för mig att han lyckades få tag på återställningsskivor, till sist.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det var inget fel på Windows Vista, det som var problemet var att allehanda tillverkare inte släppte vettiga drivrutiner. Om man som mig körde med vettig hårdvara så fungerade Vista helt lysande.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Fast då körde du nog inte Vista med standardinställningarna. Det var uppenbarligen feldesignat, det gnällde nämligen på precis allt. Gissa varför Microsoft har gjort om det sedan dess.

Jag körde Vista på en sunk-jobblaptop med 1 GB RAM hösten 2007. Det var ingen rolig upplevelse även efter att man hade ställt ner UAC några snäpp, den swappade mer än den utförde något arbete. När jag blev fastanställd och fick en ordentlig dator blev det XP SP2 (senare SP3) i stället, det var en rejäl "uppgradering".

Nej det gör jag inte och det är väl inte tanken heller.

Tanken är att första kontot som du skapar under installationen ska vara ett Administratörskonto, efter det skapar du även ett eller flera "standard" konto.

Efter det kommer UAC inte bara tjöta på dig om du värkligen vill dittan eller dattan utan det kommer be om lösenord istället för dit admin konto förutsatt att du är inloggad på ett av dina standard konto.

Att UAC popade upp hela tiden berodde mycket på det @Söderbäck nämnde, mjukvara från 3:e part.

Majoriteten av program och SPEL begärde Administrationsbehörighet även fast dom inte behöver det egentligen, detta är utgivarens fel inte MS.

Jag har en dator med Windows Vista nyligen installerad och jag satte upp den med samma rutin som mina Windows 10 maskiner och UAC fungerar lika tillfredsställande på båda utan att ändra något.

Vad som är mer skärmande är inte att vanligt folk fortfarande stänger av UAC helt och kör primärkontot med administratörsrättighet, det är det faktum att jag köpte hem en helt ny i3 8100 maskin från inet färdigbyggd och klar och denna kommer med UAC avstängt och primärkonto har admin behörighet, det är lite som att köra Windows 98 rätt ur lådan.

Jag körde Vista på spelburken när det kom ut och uppgraderade genom olika service pack.
I dag har jag en retro dator med Vista, det var och är inget fel på Vista eller UAC.

Det är inte MS fel att du fick en sunkig laptop med Vista på, datorpriserna var faktiskt väldigt bra runt Vista eran och en ganska grym dator kostade burken runt 10K, i dag får man ju knappt grafikkort för det.
Så det var inte svårt att få en vettig presterande latpop eller desktop för Vista.
Polaren hade en budget laptop som jag senare lagade och min syrra tog över.
1.8Ghz celeron med 2 kärnor och 4Gb ram.
Den körde Vista tills den dagen den dog då skärmen trillade av gångjärnen och då var nog Windows 8 ute.
Den hängde med säker 6-7 år tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heande:

Det var inget fel på Windows Vista, det som var problemet var att allehanda tillverkare inte släppte vettiga drivrutiner. Om man som mig körde med vettig hårdvara så fungerade Vista helt lysande.

Dell vista drivers var katastrof när det var nytt.
Göra en kopia på en 1kb stor texfil på skrivbordet tog bokstavligen en minut.

Men de vart ju bättre sen. Minns att jag gjorde en widget till den där lilla extra baren man hade på högersidan av skärmen för att söka på intranätet. God times

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vista var toppen av vad M$ släppt därefter bar det av utför och allt blev så kantigt och fult, får modda mina tior rejält för att slippa ögonskav.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Säker på att du gick från XP till 2000 och inte tvärtom :P?

Vad fick dig att gå tillbaka till 2000 egentligen?

Du har säkert helt rätt, minnet än inte riktigt vad det har varit.

Det var win ME och vista jag hoppade över såg jag nu.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Hade egentligen aldrig några problem med Vista, funkade lika bra som win 7 för mig.

Dock så köpte jag en helt ny dator på samma gång som jag skaffade vista år 2008, en riktig monstermaskin med Core2Quad 9450, dubbla radeon 4850, 4Gb RAM som jag böt till 8Gb en liten tid senare osv, så jag körde aldrig vista på nån "potato".

Permalänk
Medlem

Näst sista snygga GUIt innan det var tvunget att vara mobilvänligt.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Vista var riktig kass. Slukade enorma resurser.
Jag hoppade från XP till windows 7.

Haha enorma resurser tror jag hade 4GB RAM på datorn när Vista installerades, var väl mycket på den tiden ifs

Permalänk

Hatade vista från dag ett. Visst lite snyggare men blä va segt.
Gick till Windows 7 ultimate vilket jag skulle behållit än i dag om inte Microsoft våldtagit min dator o tvångsinstallerat din 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummybearkiller:

Hatade vista från dag ett. Visst lite snyggare men blä va segt.
Gick till Windows 7 ultimate vilket jag skulle behållit än i dag om inte Microsoft våldtagit min dator o tvångsinstallerat din 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Tvångsinstallerat?

Permalänk
Medlem

Vista blev en sådan fullständig felberäkning från pyttemjuk att man dels släppte tillbaka Mac in på banan, dels skapade en så långvarig kris att dagens Windows (10) var tvunget att slumpas bort helt gratis(!) för att kompensera för missarna med Vista och 8.

Jag kan samtidigt se att många av de funktioner jag personligen avskydde med Vista är integrala i Windows 10. Men jag använder inte Windows på samma sätt som NT, 2000 eller XP för den delen. Har fortfarande inte orkat bemöda mig förstå hur deras idiotiska kontrollpanelsvy fungerar numera, men det gör ingenting eftersom man har förbättrat Windows sök-funktion avsevärt från tidigare versioner.

Har nog aldrig fått logga så många supporttimmar som under perioden då offentlig sektor började rulla ut Vista, samtidigt som vissa utbrytare köpte grisen i säcken med bärbara macar i de första 1-to-1 satsningarna. Det var ett rent helvete. Men jäklar vad man många skumma ärenden man fick lagra i minnesbanken.

Permalänk
Medlem

Av allt detta kan man lära sig att det inte är någon idé att försöka påverka någon som har bestämt sig för att något är kasst. Det är ju exakt samma melodi angående Windows 10 idag, trots att det med god marginal är den bästa och stabilaste iterationen av Windows någonsin.

Jag tycker att det är intressant ur ett psykologiskt perspektiv hur folk kan bestämma sig för att ett operativsystem är kasst baserat på att de inte orkar/vill/kan ta den i datorsammanhang minimala inlärningskurva det innebär att sätta sig in i en ny Windows-version. Det märkligaste är att inte ens s.k. IT-proffs går fria från denna sorts kognitiva bias, så det är nog inte enbart en fråga om inlärningsförmåga heller.

Permalänk
Medlem

Körde me vista ultimate 64-bit fråns det kom ut tills 7:an kom ut, hade aldrig några problem med vista funka klockrent för mig jämfört me Xp som funka sisådär kan man säga... körde windows 2000 så länge jag kunde innan jag gick över till XP, och nu sitter jag på windows 8.1 fortfarande funka riktigt bra för mig jämfört med windows 10 som är segt o drygt så fort man dödar telemetrin och tar bort store och allt annat skit som finns där...

Visa signatur

ASRock X570 PG Velocita | AMD 5800X | Kingston 64GB CL16 3600 | AK620 w/ ROG STRIX XF 120
PowerColor Red Devil RX 6950 XT | Sound BlasterX AE-5 Plus | Enthoo Pro TG | D30 6x140mm | D30 2x120mm
BenQ PD3200Q | BenQ GW2480 | Sennheiser HD 560S | MOUNTAIN Everest Max | Roccat Kone XP

Permalänk
Medlem

Gillade Vista skarpt när det kom, undvek dock XP under sin tid och använde Windows Server 2003 istället. Men Vista var kanske för hårdvarukrävande för sin tid och fick därför mycket skit.

Permalänk
Medlem

Jag ogillade inte Vistas visuella upplevelse alls, på många sätt föredrog jag det framför Win7 med stort undantag för hur bra Win7 var rent tekniskt.
Windows är lite som Intels tick-tock i att om en lansering får en att rulla tummarna, så får nästföljande en att höja på ögonbryna.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd

Det roliga med vista, iallafall på laptops, var att du ibland var tvungen att installera windowME drivrutiner.
Jag har själv aldrig använt Vista, och laptops hade stora problem med just drivrutiner.
Tror jag gick den gamla vägen, dvs dos 3.1=dos 6.22=w3.11=w95=w98se=ME=2000=xp=w7=w10

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Vila i frid

Största skillnaden mellan Vista och W7 var att 7'an hade satt många services till "Automatic ( Delayed Start)" och därför upplevdes som snabbare att starta. Att använda, ingen speciell skillnad. Vistas default-schema för skrivbordet ser trevligare ut än 7'an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tillhör nog en av få som aldrig hade några problem med Vista, utan föredrog det framför XP som för mig var en total katastrof. Inte förrän SP2 släpptes var XP användbart. Men jag var väl lyckligt lottad som hade hårdvara med bra kompatibilitet.

Känner att det alltid är en skara användare som klagar på nya Windows-versioner. När XP släpptes så var 2000 bättre. När Vista släpptes så var XP bättre. När 7:an släpptes så var XP bättre. När 8:an släpptes så var 7:an bättre. När 10 släpptes så var 7:an bättre. Det finns ett mönster av gnällspikar när det kommer till operativsystem, och oftast så är det de själva som är problemet, utan att de vill inse det.

Liknande med mycket annat här i världen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det följde med datorn jag byggde 2009 men bytte rätt snabbt till Windows 7 beta som var mycket bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Vista var kasst när det släpptes, helt enkelt på grund av att xp med sp2 redan fanns då och fungerade bra och drivrutiner var uppdaterade. Visst det gick att argumentera för att xp var dåligt i början men vad hade vi att jämföra med då windows 98 var ju inte direkt någon solskens historia på den stabila sidan och xp var ett bra steg upp.

Men när vista kom så fungerade helt enkelt inte all hårdvara som den gjorde i xp, visa spel gick inte ens att starta och UAC som skulle vara den stora grejen om ni inte minns det så fungerar ju UAC bra idag men i början så kunder det ju ta evigheter innan det jäkla meddelandet kom upp ens.

Jag byte sen direkt så fort det kom ut till win 7 så jag kan inte säga hur det kändes efter att dom hade patchat vista färdigt men fördelen med win 7 var att UAC meddelanden var nu bättre dom dök upp snabbare och det var inte lika vanligt att dom i stort sätt hängde sig och man fick vänta i evigheter på att fixa det och eftersom drivrutinerna för vista och win 7 var väldigt lika så fungerade det mycket bättre från början.

Och om argumentationen är att man kan stänga av UAC varför ska man då kör windows vista som inte hade lika bra drivrutinsstöd och som också färre spel fungerade i. Så vista var skräp när det kom jämfört med alternativet en uppdaterad xp som fanns tillgängligt och sen kom ju windows 7 som var en polerad version av vista så var det ju bättre att hoppa på den. Men jämfört med windows 8 så var väl vista en helt ok lansering så det beror ju på vilket perspektiv man har.

Permalänk
Medlem

Sållar mig till dem som inte upplevde några större bekymmer med vista. Byggde ny burk 2008 med ganska hyfsad hårdvara för den tiden, så man märkte nog inte av många saker som berodde på att operativsystemet var resurskrävande.
Som någon tidigare nämnde så hade även jag mindre bekymmer med Vista än vad jag hade med XP - något som mycket väl kan bero på att man vid varje datorbygge sett till att klättra lite på prestandastegen.
Nåja, jag tyckte ändå Vista fungerade så pass bra för min del att jag helt missade Windows 7 på min privata burk, för när det väl var dags att byta ut den datorn hade Windows 8 nyligen kommit och jag byggde datorn jag sitter med idag.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Jag saknar Experience center sen kunde man ha lite olika saker i en meny som jag hade till vänster på skrivbordet. En form av genvägar/notiser. Kunde välja mellan himmel och jord. Väder, aktier... jag hade två mätare så man kunde se hur mycket cpu och minne jobbade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS