Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

En iPhone åldras mycket bättre än Android. De är stabilare (förutom iOS 11 som va en katastrof rakt igenom) och som utvecklare så föredrar jag iOS & Swift varje gång framför Android & Java/Kotlin.

Men man kan inte säga annat än att Apples priser är äckligt höga. Det är orimligt att en telefon, oavsett hur bra den är, kostar mer än ~8000kr.

Håller helt med, Apples hårdvaror åldras med behag.
Dock är priserna helt störda. Även 8000 är egentligen mycket pengar för en gadget som de flesta använder till att Snapchata och ta lite kort med.
Vet inte vad det beror på att många ändå slantar upp 10k+ för en telefon. Är det abonnemangen som ger en falsk bild av att man "får" telefonen, eller varje fall till "rabatterat" pris? Eller är det faktumet att belåningsgraden hos folk i många länder, i synnerhet Sverige, har skjutit iväg rejält senaste decennierna?
Tycker det borde slå tillbaka snart på tillverkarna när de inser att dom inte kan höja priserna med 1000 kroppen varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon159643:

Håller med att iPhone står sig bättre i pris och Apples telefoner är väldigt dyra.
Men att det är orimligt att en telefon kostar mer än 8000kr håller jag ej med. En telefon använder väldigt många otroligt mycket.
Problemet att betala mycket för dagens mobiler ser jag dock främst 3 saker.
* Utvecklingen går otroligt fort, dagens High end är redan nästa år förlegad. Man saknar funktioner som man borde ha, närmaste funktion vikbar skärm.
* Telefonerna genom sin konstruktion att det ej gå byta batteri enkelt gör att man ej vill ha en mobil i många år.
* Telefonerna är sköra, de skadas lätt.

Vore det ej för de 3st punkter ovanför skulle jag lätt kunna ge 40 000kr för en riktig schysst mobil. Men p.g.a. dessa lägger jag mig i 5000kr klassen. Angående skada så får det mig att tänka på vissa bekanta.
Jag och några ska ut och greja. Jag har fast jobb sedan länge och en 3500kr mobil med skyddsfodral. Jag vågar ej ta med mig mobilen ut för den kan skadas. De andra går i gymnasiet och lever på föräldrar som har dåligt ställt. De har mobiler i 15 000kr klassen och inget skyddsfodral har de på mobilen och de är inte det minsta rädd om att ta med mobilen ut på vad som helst.

Så om utvecklingen gått långsammare och mobilerna fortfarande va okrossbara tegelstenar där man enkelt kan byta batteri så hade 40000kr varit rimligt?

Jag är tämligen säker på att 99.9% av alla som köper ny mobil vill ha en schyst skärm, bra kamera och batteri som håller minst en hel dag vid mycket användning. Detta är bevisligen inga problem att fixa för långt under 8kkr. Alltså är det orimligt att Apple 2018 endast släppte telefoner som kostar 9500kr och uppåt. Får ju snart skaffa vagnskadeförsäkring på mobilen...

Permalänk
Medlem

Efter 10år med iPhone bytte jag för några veckor sedan till Oneplus 6t McLaren. Varför? Jo priset helt enkelt, Oneplus gick loss på ungefär hälften utav vad motsvarande iPhone skulle kosta..

Värt att ge Oneplus och framförallt Android chansen i några år så får man helt enkelt se vad som köps om ~3-4år när det förmodligen är dags för byte igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 Ash | Corsair SF750 | Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Founders Edition
AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix B550-I Gaming | Alpenföhn Blackridge (NF-A12x15 Chromax)
Corsair Vengeance LPX 32gb @ 3600Mhz | MP600 Pro 2TB + 970 Evo Plus 1TB

Samsung Odyssey G7 27" | Razer Deathadder Elite | GMMK Pro Olivia / Ikki68 Dreamscape | Steelseries Arctis 3

Permalänk
Medlem

Jag förstår mig inte på apple-fanbois (på ett djupare rationellt plan då, människor är känslostyrda och lättlurade får liksom), som fortsätter att låta sig skinnas av företaget när det finns jämförbara mobiler för halva summan eller 1/3 av summan. Några av mina kollegor, kvinnor och män i 50-årsåldern, som använder telefonen för SMS, Swish, Bank ID och att läsa Aftonbladet spenderar alltså typ 12 000 kronor på en lur, när de kan få den funktionaliteten för 1/6 av priset.

Det är en statuspryl, en vanesak och en marknadsföringsgrej. Men nu vet jag, att även Apples-fanbois och bräkande får har en smärtgräns.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har din fru inget att säga till om i ert hushåll?

Alla människor behöver vägledning ibland.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag förstår mig inte på apple-fanbois (på ett djupare plan då, människor är generellt lättlurade får liksom), som fortsätter att låta sig skinnas av företaget när det finns jämförbara mobiler för halva summan eller 1/3 av summan. Några av mina kollegor, kvinnor och män i 50-årsåldern, som använder telefonen för SMS, Swish, Bank ID och läsa aftonbladet spenderar alltså typ 12 000 kronor på en lur, när de kan få den funktionaliteten för 1/6 av priset.

Det är en statuspryl, en vanesak och en marknadsföringsgrej. Men nu vet jag, att även Apples-fanbois och bräkande får har en smärtgräns.

Ja priset är rent ut sagt förjä... på Apples produkter. Det har jag alltid tyckt. Trots det så skaffade jag en Macbook Pro för flera år sedan, vilket jag absolut inte ångrar. Likaså en iPhone 3GS. Har nu en iPhone 5S.

Har också haft flera modeller med Android. Men tyvärr motsvarar de inte Apples modeller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Tycker synd om din fru, vad spelar de för roll om hon vill ha en iPhone gentemot en Android? Får hon inte ha egen fri vilja? Köpa för egna pengar?

Skojar du eller? Det var en julklapp. Ni kanske har det så hemma att den andre måste godkänna julklapparna som skall ges till dem i förväg så att de inte uppfattas som kränkande.

Skrivet av tvelander:

"Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone."

Det är ganska vanligt vad jag förstår. Det är många som försöker "passa in" och vara som alla andra och är rädda för att bli "utanför". Väldigt stort tryck för konformitet i samhället.

Skrivet av Turbonisse:

Var det det enda du fick ut av mitt inlägg?

Efter ditt inlägg förvandlades sweclockers till familjeliv för en stund.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Så om utvecklingen gått långsammare och mobilerna fortfarande va okrossbara tegelstenar där man enkelt kan byta batteri så hade 40000kr varit rimligt?

Inte vara tegelstenar men okrossbara. Så vore det rimligt att det skulle finnas marknad för mobiler som kostar mer. Men precis som att det finns en marknad för bilar som kostar över 500 000kr, så behöver inte den billigaste och enklaste bilen kosta så mycket.

Det finns väl egentligen inget direkt tak för vad en schysst mobil kan få kosta, men när de har de problem som jag nämnde ovanför, så vill folk inte lägga så mycket pengar på mobilen.

Det är lite som med grafikkort. Det finns många på forumet som köper såna för omkring 15 000kr, men hade utvecklingen gått så snabbt så tillverkaren redan nästa år hade sagt. Throw your old graphics cards away, it's a piece of shit! (Citat från Onion Bates 4000) Så hade folks lust att lägga så mycket pengar minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag kommer troligen aldrig mer köpa en "Fullstor" telefon. Mina senaste har varit Sonys compact-modeller och sambon har en iPhone SE. 5" är för stort tycker jag, och utbudet därunder - särskillt med vass hårdvara, är väldigt begränsat. Sen skulle jag inte betala mer än 5 papp för en lur och jag uppgraderar när jag tappat luren i golvet en gång för mycket - inte för att jag villhöver mer prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Jå tyvärr har det blivit lite så att t.o.m. 5.5" klassas som liten idagsläget och även budget lurar ska vara 5.6"+ typ. Visserligen är det fysiska storleken och inte själva skärmstorleken som påverkar, kanterna har ju blivit smallare på höjden. Själv skulle jag inte gärna ha mer än ca 145 mm ungefär på höjden max men de flesta är runt 149 mm eller högre idag. Sen har de blivit mera "långsmala" i formatet men tycker det gamla lite bredare var lämpligare för min smak. Kommer nog behålla min S7 som känns ganska lagom i storlek för mig och klassificeras nog som väldigt liten bland dagens lurar med sina 5.1", 142.4 x 69.6 x 7.9 mm mått.

Synd att det inte offereras kompaktare highend modeller i typ 5 ~ 5.5" (eller ja inte behöver vara flagskepp men typ medelsegment/bang-for-buck modeller i t.ex. 3000 - 5000 kr lassen) som alternativ med annars samma specs. T.ex. en variant som är 5.65" normalt och en kompakt modell för t.ex. 5.15".

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Precis vad jag sagt sen dag 1, felet är priserna i alla länder utanför nordamerika. Jag skulle inte bli förvånad om siffran är större än 15% heller.

Jag menar det som kostar motsvarande 14 000 kr här kostar typ 10 000kr i USA. För många är det lite över gränsen när prislappen går över 5 siffrigt. Man kan liksom få en Galaxy S9+ för 3000kr billigare än Apples "budget modell" här i sverige. Som Apple användare har jag faktiskt för första gången kollat på Android och överväger en Android som nästa telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Det där får du gärna länka till där man kan köpa S9+ för 5000...

Skrivet av VadSaDu:

Eller hur.

https://www.ebay.com/itm/Samsung-Galaxy-S9-Plus-G965FD-Dual-L...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jå tyvärr har det blivit lite så att t.o.m. 5.5" klassas som liten idagsläget och även budget lurar ska vara 5.6"+ typ. Visserligen är det fysiska storleken och inte själva skärmstorleken som påverkar, kanterna har ju blivit smallare på höjden. Själv skulle jag inte gärna ha mer än ca 145 mm ungefär på höjden max men de flesta är runt 149 mm eller högre idag. Sen har de blivit mera "långsmala" i formatet men tycker det gamla lite bredare var lämpligare för min smak. Kommer nog behålla min S7 som känns ganska lagom i storlek för mig och klassificeras nog som väldigt liten bland dagens lurar med sina 5.1", 142.4 x 69.6 x 7.9 mm mått.

Synd att det inte offereras kompaktare highend modeller i typ 5 ~ 5.5" (eller ja inte behöver vara flagskepp men typ medelsegment/bang-for-buck modeller i t.ex. 3000 - 5000 kr lassen) som alternativ med annars samma specs. T.ex. en variant som är 5.65" normalt och en kompakt modell för t.ex. 5.15".

Fick häromdan ny jobbtelefon, från iphone 7 till denna stora klump, iphone xr. Den väger enormt, är enormt tjock, det är svårt att nå hela skärmen med tummen så man får balansera och flytta telefonen med fingrarna baktill för att nå med tummen. Det känns som mobiliteten har försvunnit helt.

Jag kan förstå att vissa vill ha stora telefoner men jag tror dom flesta vill ha en medelstor som funkar för ett aktivt liv, ena handen ska kunna vara fri för att ta tag i en stolpe i bussen/tunnelbanan för att scrolla genom fb eller läsa nyheter, eller när man bär en matkasse och behöver skicka ett sms. Nu väljer man att inte ta fram klumpen istället. Kanske det dom menar med ”skärmtid”. Använd inte mig så mycket.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon236072:

En iPhone åldras mycket bättre än Android. De är stabilare (förutom iOS 11 som va en katastrof rakt igenom) och som utvecklare så föredrar jag iOS & Swift varje gång framför Android & Java/Kotlin.

Men man kan inte säga annat än att Apples priser är äckligt höga. Det är orimligt att en telefon, oavsett hur bra den är, kostar mer än ~8000kr.

iPhones åldrar ju bättre pga Apple har endast de telefoner de väljer att arbeta med..

Så mycket billigare att hålla reda på och optimera än alla tusentals Androidenheter.

Hade Android (Google?) Låst ner sina OS lika hårt som iOS är så skulle nog ''optimeringen'' varit en aning bättre på Androidenheter, samt lättare att hålla reda på och 'optimera' efter, sen vet jag inte hur 720P eller 1080P på iPhones hjälper till att öka prestandan i telefonen..men jag tror att jag har sett att det ej gör nån skillnad..trots att jag personligen ser enorm skillnad i FPS'en om jag sätter min äldre LG G3 på 1080P istället för 1440P upplösning.

Sedan förbjudit alla svagare enheter att ha Androidsystem.. endast dessa +9000:- flaggskeppsenheter får lov att ha Lite eller Full Androidupplevelse. Så skulle ju Android vara i takt med iPhones när det kommer till åldrandet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Jag förstår mig inte på apple-fanbois (på ett djupare rationellt plan då, människor är känslostyrda och lättlurade får liksom), som fortsätter att låta sig skinnas av företaget när det finns jämförbara mobiler för halva summan eller 1/3 av summan. Några av mina kollegor, kvinnor och män i 50-årsåldern, som använder telefonen för SMS, Swish, Bank ID och att läsa Aftonbladet spenderar alltså typ 12 000 kronor på en lur, när de kan få den funktionaliteten för 1/6 av priset.

Det är en statuspryl, en vanesak och en marknadsföringsgrej. Men nu vet jag, att även Apples-fanbois och bräkande får har en smärtgräns.

Man får se det lite längre också ekonomiskt. Senast jag hade en iPhone var en 6S som jag tog ut dag 1 den kom.

Den kostade mig totalt 800kr att äga i två år. Då den blev billigare med abonnemang och att man får så mycket för dom begagnade.

Samma med Macbooks köpte en Macbook pro 2013. Köpte den 2015 beg för 8500kr och sålde den nyligen för 8000kr. Så den datorn som var fantastisk i min ägo kostade mig 500kr.

Köper du en S9 idag med S10 påväg får du ge bort den om två år.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

iPhones åldrar ju bättre pga Apple har endast de telefoner de väljer att arbeta med..

Problemet är ju snarare att tillverkarna slutar uppdatera mjukvaran i lurarna efter 1-2 år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Problemet är ju snarare att tillverkarna slutar uppdatera mjukvaran i lurarna efter 1-2 år.

Jepps, men det gör ju inte telefonen i sig långsammare.

Min föråldrade LG G3 med MM fungerar hur bra som helst. (Håller 60FPS i menyerna och i webbläsaren)

Dock vill jag ändå ha en nyare telefon Bara för att.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av PippiRull:

Håller helt med, Apples hårdvaror åldras med behag.
Dock är priserna helt störda. Även 8000 är egentligen mycket pengar för en gadget som de flesta använder till att Snapchata och ta lite kort med.
Vet inte vad det beror på att många ändå slantar upp 10k+ för en telefon. Är det abonnemangen som ger en falsk bild av att man "får" telefonen, eller varje fall till "rabatterat" pris? Eller är det faktumet att belåningsgraden hos folk i många länder, i synnerhet Sverige, har skjutit iväg rejält senaste decennierna?
Tycker det borde slå tillbaka snart på tillverkarna när de inser att dom inte kan höja priserna med 1000 kroppen varje år.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror mycket på det finstilta. Man hör oftast bara om månadskostnaden när folk pratar om kostnaden för sina mobiler. Samtidigt är det ju faktiskt så att "alla" behöver ett abonnemang till sin telefon, och oftast blir ju totalpriset billigare jämfört med att köpa ett likvärdigt abonnemang separat. Även om många gissnngsvis beställer ett dyrare abonnemang än vad de faktiskt behöver.

Utöver det finns det ju såklart ett värde i att inte behöva lägga ut 10K+ kontant utan fördela det över t.e.x 24 månader. Då kan man ju t.e.x ytterligare sänka totalkostnaden genom den eventuella avkastningen man får på börsen med det kapitalet. Men nu ska vi inte lura oss själva, det sparade kapitalet går inte till börsen för de allra flesta

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

iPhone är för många en "måste ha produkt".
Min fru "måste ha en", för hon trodde att hennes vänner skulle tycka "nått". vette tusan...
I alla fall hade jag inga planer på att köpa den lur hon ville ha, för +15000, så jag köpte en oneplus 6T "Thunder Purple" till henne i julklapp. Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.
Den första kompisen hon möter, utbrister "Har du skaffat en sån? Sådan vill jag också ha"
Efter det var det inga andra bekymmer än att hon skulle vänja sig vid det något annorlunda gränssnittet. Idag skulle hon inte gå tillbaka till iPhone.
I helgen landar gamla luren på blocket.
Skulle hon tappa Android luren? Köper vi en ny och har fortfarande pengar över! Så stor skillnad är det.

Jag sitter lite i samma läge. Min fru hade i flera år iPhone och vägrade beffata sig med ngt annat
På egen begäran gick hon dock över till Android (pga kameran) och Galaxy S8. Nu kör hon S9+ och kan inte tänka sig att gå tbx till iphone

Jag kör själv iPhone X (genom jobb) men är grymt sugen på en Oneplus 6T . Problemet (verkligen i-lands problem) är att jag är sjukt fäst vid mina trådlösa apple-lurar (bästa sedan skivat bröd) och min applewatch. Vet att jag skulle kunna fortsätta att avända klockan och lurarna även om jag byter till Android, men... Dom funkar ju ändå bäst ihop med en iPhone.

Tycker för övrigt också att Apples priser är helt uppåt väggarna! speciellt med tankte på vad en Oneplus 6T kostar.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Jag tror mycket på det finstilta. Man hör oftast bara om månadskostnaden när folk pratar om kostnaden för sina mobiler. Samtidigt är det ju faktiskt så att "alla" behöver ett abonnemang till sin telefon, och oftast blir ju totalpriset billigare jämfört med att köpa ett likvärdigt abonnemang separat. Även om många gissnngsvis beställer ett dyrare abonnemang än vad de faktiskt behöver.

Utöver det finns det ju såklart ett värde i att inte behöva lägga ut 10K+ kontant utan fördela det över t.e.x 24 månader. Då kan man ju t.e.x ytterligare sänka totalkostnaden genom den eventuella avkastningen man får på börsen med det kapitalet. Men nu ska vi inte lura oss själva, det sparade kapitalet går inte till börsen för de allra flesta

Hallon 6GB för 99kr/mån funkar utmärkt. Data sparas till nästa månad. Oftast har man Wifi tillgängligt, så jag tror att de flesta köper abonnemang med mer data än de egentligen behöver.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Epic:

Vi diskuterade det här på redaktionen, men det verkar ha blivit trendigt att erkänna att priserna är lite för höga. Första Nvidia och nu Apple.

Det kan inte vara så att de flesta helt enkelt förnekat det länge, och för att "hänga med i trenden", har mot sin egen vilja "tyckt det var okej" och pungat ut pengarna?

Dessa har säkert nu vaknat och börjat ställa sig frågan... vad i tusan lägger jag dessa pengar på, egentligen!?

Så nu när de ser att... "jaså du tyckte också det var för dyrt"... så kan de äntligen släppa lös sin riktiga åsikt?

Permalänk

Fortsätter trenden såhär så... en telefon för 10-18000 är helt sinnes
Jag har kört 5s, 6plus, 7 och hoppade över 8 för att köpa ”11”. För jag var riktigt nöjd med 7an.
Nör dom lanserade och visade dom nya köpte jag dagen efter en 8plus.
Smärtgränsen för mig börjar nånstans vid 6000kr och upp till 8000kr
Mer tänker jag inte lägga på en lur.

Men fortsätter trenden såhär så blir det att kolla på alternativ.
Nackdelen är ju när man har ipads, appletv mac minis airpods och watch att det kommer bli en del ilandsproblem för mig om man skulle skaffa en androidlur.

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk

Att behöva betala av en telefon på avbetalning är sinnes. Då bord man köpa en telefon man har råd med. Tänk att tappa en telefon så den går sönder som man bara precis börjat betala av. Ska man ta en ny på avbetalning då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Att behöva betala av en telefon på avbetalning är sinnes. Då bord man köpa en telefon man har råd med. Tänk att tappa en telefon så den går sönder som man bara precis börjat betala av. Ska man ta en ny på avbetalning då eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast folk ser det som de får en gratis iPhone X på abonnemanget... Det är därför många fler köper svindyra iPhones men inte så många köper 2080 Ti.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Inaktiv

Köpte precis en splirrans ny iPhone och måste säga att jag är helnöjd. En iPhone 5s för 2495 kr på ICA Maxi. Lagom stor. Får lätt plats i fickan. 2495 är ungefär vad jag är beredd att lägga på en iPhone ...

En mobbe är en mobbe. När det passerat 4-5k så blir det bara löjligt, marginalnyttan är för liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gjorde samma grej med min sambo.
Iphone Xs var ett "krav", "hjälp mig köpa en".
Skaffade Huawei P20 Pro för 0 kr åt henne (erbjudande) och hon skulle aldrig gå tillbaka till Iphone nu efter ett par månader.
Fällde en tår och var så stolt.

Får se vad jag köper sen själv. Jag har en Samsung S8 som jag fick på erbjudande för ca 5000. Skulle jobbet köpa en ny telefon blir det en S10, annars valfri lur runt 5000kr sträcket.
Xiaomi telefon, typ Pocophone eller Mi Mix, Oneplus eller nåt annat i den prisklassen.

Du menar väl att du tror att den vart gratis?

För inte för man en Huawei P20 Pro för 0 kr.

Månadsbetalning?
Bunden till avtal @ 12 eller 24 månader?

Avbetalning per månad i typ 24 månader bundet = I slutändan har du betalat många tusen extra.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Du menar väl att du tror att den vart gratis?

För inte för man en Huawei P20 Pro för 0 kr.

Månadsbetalning?
Bunden till avtal @ 12 eller 24 månader?

Avbetalning per månad i typ 24 månader bundet = I slutändan har du betalat många tusen extra.

Nja, så enkelt är det väl inte. Skrivit detta innan då inte många tror mig så kopierar. Binda upp sig på 24 månader stämmer men hon hade ändå tänkt vara kvar och betala fullpris ändå. Nu blev det till bättre villkor.

"Slutade med att på black friday få ned månadspriset på hennes abonnemang från 599 kr / månad till 389 kr / månad och få en Huawei P20 PRO + Huawei surfplatta Mediapad T5 värde "X kr" nypris på köpet."

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

En fråga till alla er som tycker att det är sinnes att man betalar så mycket som toppmodeller kostar idag, vad har ni för dator?

Många av de som köper dessa dyra telefoner använder deras telefoner väldigt mycket (typ hela tiden) och varför ska man då inte köpa de bästa isåfall? Många jag känner tycker det är helt sjukt att folk kan köpa datorer för 10 - 30 tusen fast har inga problem att lägga 10 tusen på en telefon. Handlar om prioriteringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

En fråga till alla er som tycker att det är sinnes att man betalar så mycket som toppmodeller kostar idag, vad har ni för dator?

Många av de som köper dessa dyra telefoner använder deras telefoner väldigt mycket (typ hela tiden) och varför ska man då inte köpa de bästa isåfall? Många jag känner tycker det är helt sjukt att folk kan köpa datorer för 10 - 30 tusen fast har inga problem att lägga 10 tusen på en telefon. Handlar om prioriteringar.

Du är helt fel ute, ett högt pris är inget intyg på varken hög kvalitet eller hög prestanda. Apple bestämde sig helt enkelt att deras telefoner ska ha ett högre premium.

Tror inte att utvecklingskostnaden skiljer nämnvärt mot deras tidigare telefoner. Kostar säkert lite mer än tidigare då de använder en någorlunda ny skärmteknik (notchen) men inte nära på 10 000 kr extra per flaggskeppstelefon.

Det, måste väl även du förstå är absurt.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Jag förstår mig inte på apple-fanbois (på ett djupare rationellt plan då, människor är känslostyrda och lättlurade får liksom), som fortsätter att låta sig skinnas av företaget när det finns jämförbara mobiler för halva summan eller 1/3 av summan. Några av mina kollegor, kvinnor och män i 50-årsåldern, som använder telefonen för SMS, Swish, Bank ID och att läsa Aftonbladet spenderar alltså typ 12 000 kronor på en lur, när de kan få den funktionaliteten för 1/6 av priset.

Det är en statuspryl, en vanesak och en marknadsföringsgrej. Men nu vet jag, att även Apples-fanbois och bräkande får har en smärtgräns.

Det finns andra anledningar till att skaffa iphone.
Företag köper det för att det blir standardiserat och det är minimalt med användarsupport för en vanlig användare. Kan man inte använda en iphone kanske man borde ha en Nokia 3310 eller liknande.
Det är också en säkrare telefon med sina för och nackdelar. Inte alltid en vanlig användare tänker på det men det gör man på ett företag.

Nu hinner jag inte mer så tar resten annan gång

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

"Premium"
10 laxar tack.
yeeeeee, no thanks