Permalänk

Metro Exodus

Metro Exodus är ett kommande första person shooter videospel som utvecklats av 4A Games och publiceras av Deep Silver. Det är den tredje delen i Metro-videospelserien baserat på Dmitry Glukhovskijs romaner. Det kommer att följa händelserna i Metro 2033 och Metro: Last Light.

Release 15 Februari 2019

Jag har spelat de två första, Metro 2033 och Metro: Last Light. Är sjukt taggad på Exodus men blev ganska rejält besviken när jag läste detta idag...

Hur ser folket på det här(?), ytterligare en store/launcher att införskaffa om man vill spela X spel. Själv har jag redan Steam, Origin, B-Net, Uplay och säkert någon till. Det kommer sluta med att man sitter med ett dussin olika plattformar för att kunna starta olika spel. Är det fler som är taggade på Exodus och vad är i så fall era reaktioner till att det inte kommer att gå att spela det via Steam?

Permalänk
Medlem

Jag tappade lusten att (köpa) spelet efter Steam borgånget.

Men det gör inte själva spelbarheten sämre.

Det ser lika atmosfäriskt och grafikblödande perverst snyggt ut än.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Ja möjligheten att köpa via Steam försvann nu ja och jag förmodar att om man köper det fysiskt så kan man inte aktivera nyckeln via Steam sen iheller? gege..
Dem fick väl nån deal som var svår att motstå? knappast för att göra Sweclockare irriterade med flit iaf lite väl hoppla! med tajmingen tycker jag med men dem ska tydligen meddelat så Fort dem viste och det råka bli nu..

Bara Steam, Orgin här om man inte räknar med Microsoft Store, men hmm, Epic Games som är nytt för mig har ju en ny Unreal Tournament på gång ser jag och Quake Champions saknar en gamebrowser och är en väldig dealbraker för mig även om det är gratis att börja nu.. men ja, så Måste nog testa UT en gång minst och blir nog illa tvungen att skapa konto då.

Det var väldigt många år sedan man uppgradera grafikkortet här så att effekten blev ju som en smocka! och min lust att spela is optimal! just nu.
Jag är lite förtjust och nyfiken om detta med Raytracing som även det nya Metro kommer ha.
Om man kollar på en lista av spel med Singleplayer och med RT idag, så ligger nog denna titlen högt upp hos mig helt enkelt, bara att insert coin och se glad ut asså.

Permalänk
Medlem

Blev riktigt besviken då jag har Metro Last Light och 2033 på steam men jag kommer vänta till 2020 när det säkert är på Rea.
Undrar hur många av alla Fortnite spelare som kommer köpa Metro Exodus nu när man läst vad alla sagt och skrivit på Metros steam Forum. Såg att en del folk skickade detta i den tråden och jag kan förstå deras ilska även om jag inte trodde att de skulle ta det så illa så att de gjorde en grupp om det.. https://steamcommunity.com/groups/NoExclusiveGames

Men som sagt, trist att detta händer även om jag inte kommer köpa spelet på Epic Games då jag har nog med konton och tänker inte skaffa ett till bara för det spelet. Köpte Division 2 på uplay istället för Metro .

Vill du absolut ha spelet så köp det på epic games store då spelet är borta från steam nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ja möjligheten att köpa via Steam försvann nu ja och jag förmodar att om man köper det fysiskt så kan man inte aktivera nyckeln via Steam sen iheller? gege..
Dem fick väl nån deal som var svår att motstå? knappast för att göra Sweclockare irriterade med flit iaf lite väl hoppla! med tajmingen tycker jag med men dem ska tydligen meddelat så Fort dem viste och det råka bli nu..

Bara Steam, Orgin här om man inte räknar med Microsoft Store, men hmm, Epic Games som är nytt för mig har ju en ny Unreal Tournament på gång ser jag och Quake Champions saknar en gamebrowser och är en väldig dealbraker för mig även om det är gratis att börja nu.. men ja, så Måste nog testa UT en gång minst och blir nog illa tvungen att skapa konto då.

Det var väldigt många år sedan man uppgradera grafikkortet här så att effekten blev ju som en smocka! och min lust att spela is optimal! just nu.
Jag är lite förtjust och nyfiken om detta med Raytracing som även det nya Metro kommer ha.
Om man kollar på en lista av spel med Singleplayer och med RT idag, så ligger nog denna titlen högt upp hos mig helt enkelt, bara att insert coin och se glad ut asså.

Köper du Retail så kommer den nog till Epic Games. Fick meddelande om detta idag och det försvann nu inatt.. Mycket trevligt gjort emot deras spelare. Får ju som sagt hoppas att deras fortnite spelare köper det då det verkar som att de som tänkte köpa det inte köper det " i alla fall om man ska tro på deras kommentarer"
https://steamcommunity.com/app/412020/discussions/0/174335823...

Permalänk
Medlem

Bra att Steam får lite press på sig. Affären var bra en gång i tiden men känns som att den har knappt har utvecklats på 10 år.

Blir iaf ett köp oavsett affär. Hade personligen föredragit GOG dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Jag tappade lusten att (köpa) spelet efter Steam borgånget.

Men det gör inte själva spelbarheten sämre.

Det ser lika atmosfäriskt och grafikblödande perverst snyggt ut än.

Spelet är det förhoppningsvis inget fel på, det ser fantastiks ut och jag gillar verkligen atmosfären. Att det blivit mer öppet istället för linjärt ska bli intressant, Metro är ett av få spel som verkligen levererar.

Permalänk
Relik 📜

Ny video!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Som jag skrev på deras Facebook page. Jag ser fram emot spelet, jag ser fram emot att få se om fysiska kopian fortfarande innehåller fungerande Steamnyckel och blir enbart via Steam och ej länkas till Epic Store.
Annars ser jag fram emot 2020.

Skaparna är ju inte samma grupp som ledningen, de som tar beslut. De som gjort spelet har jag full respekt för men inte alls de som tog det giriga beslutet om exklusivitet.
Hade det istället varit, 60 euro på steam och 50 euro på Epic store så hade man kunnat välja själv åtminstonne.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jag var en timme försen med att läsa nyheten att de skulle byta store, nu vet jag inte vad jag ska ta mig till då jag taggat detta spel i ett halvår, dock blir det ingen epic launcher för mig. Finns kanske andra alternativ.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Som jag skrev på deras Facebook page. Jag ser fram emot spelet, jag ser fram emot att få se om fysiska kopian fortfarande innehåller fungerande Steamnyckel och blir enbart via Steam och ej länkas till Epic Store.
Annars ser jag fram emot 2020.

Skaparna är ju inte samma grupp som ledningen, de som tar beslut. De som gjort spelet har jag full respekt för men inte alls de som tog det giriga beslutet om exklusivitet.
Hade det istället varit, 60 euro på steam och 50 euro på Epic store så hade man kunnat välja själv åtminstonne.

Vet inte om du har sett mitt inlägg i den andra tråden som finns om spelet, men quotar mig själv.
Blir inga steam nycklar för de fysiska kopiorna och har således aldrig funnits heller. Väldigt dåligt gjort.
Det går rykten om att humblebundles nycklar fortfarande är steam men jag vet inte jag.

Skrivet av SleeZy:

Nu ger tydligen inte heller de fysiska kopiorna steamnycklar som utlovat.

https://twitter.com/MetroVideoGame/status/1090323473476530176

Överallt på deras hemsida m.m så har det utlovats det även, sedan dröjde det tills idag innan de har börjat städat upp på sin hemsida att det är epic som gäller och inte steam.
Så de har utnyttjat steam för gratismarknadsföring mer eller mindre.

Detta betyder ju också att dem har vetat om detta längre än vad som sagts i.o.m att de fysiska kopiorna var i produktion för över en månad sedan. Som de då sa innehåll steamnycklar. Men nu ändrar man sig och säger att det är epic nycklar.
Så med andra ord så har de fysiska kopiorna alltid haft epic nycklar i sig redan sedan en månad tillbaka.

Här finns lite mer info att läsa om man är intresserad.
https://old.reddit.com/r/Games/comments/al3v6b/confirmation_t...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan köra 2st offline som man kan på steam?
Finns ju ett offline läge på Epic Store.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Alltså, 650kr på Epic store var ju helt sjukt, är ett stort Metro fan, men tror aldrig jag betalat så mycket för ett pc spel någonsin.

Permalänk
Medlem

Jag betalade 59 euro, samma som jag betalat på Steam. (Hade kunnat köpt det på mediamarkt för 499 kronor och tagit koden och lagt in det i deras store). Nu köper jag rätt mycket spel på steam och uplay så 59 euro har ju varit standard ett tag. Sen blir ju valuta omvandlingen vad den blir.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel, dock har jag lite problem med uppstart av spelet. Jag skulle vilja ha det full-screen windowed för att kunna växla mellan program och appar. Jag kan just nu inte använda extended skärm (två skärmar) och ha mixer igång på ena skärmen och spelet på den andra. När jag växlar i mellan kommer jag inte in i spelet igen.

Exempelvis blir det så när jag kopplar in hörlurar i datorn, då öppnas ett program för det och då kan jag inte kommer in i metro exodus igen. Det känns inte som att det ska vara så.

Någon som har tips?

Visa signatur

Dator AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz 19MB, ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC, Corsair RM650x 650W, ASUS PRIME B350-PLUS, | Microsoft Surface Book | Intel Core i5 och Intel NUC Teve 49" SUHD 4K Smart TV KS7005 Konsoller Xbox one S | N64 | Snes | Nes | GBA SP-101

Permalänk

Sett några klipp och Exodus ser ut att vara riktigt bra, har än så länge bara hört positiva saker.
Är verkligen sugen på att spela det.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt spel som verkligen imponerar på alla sätt och vis. Ursnyggt, nästan löjligt atmosfäriskt och med underhållande gameplay. Speciellt texturarbetet i kombination med hur spelet hanterar ljus och partikeleffekter gör att det ser löjligt snyggt ut på sina ställen. Lägg till detaljer som hur alla HUD-element i sann Metro-manér är integrerade i spelvärlden och alla olika mysiga interaktioner på tåget, och det är svårt att sluta spela Metro Exodus. Just premissen talar dessutom extremt mycket till mig som älskar postapokalyps, och som bara väntat på att Artyom skulle utforska världen utanför Moskva. Att använda tåget som en hubb känns som ett genidrag. Det är implementerat på ett så naturligt vis, och att lyssna på alla dialoger samtidigt som man kan kika ut över de förbipasserande ryska landskapen är precis lika atmosfäriskt som det låter.

Jag blev även positivt överraskad av hur bra det flöt då jag trodde det faktiskt skulle vara rejält mycket mer tungdrivet än vad det var. Min dator i signaturen tuffar på i 1440P på Ultra utan några som helst bekymmer, mede ett behaglig snitt på 60 bildrutor och bara några fåtal dips ned till runt 55-strecket i tuffare förhållanden. Det verkar som att spelet har ett bra stöd för DX12, och det gillar verkligen mitt Vega64. Förhoppningsvis kommer det förbättrade stödet för DX12 i framtiden göra att mitt Vega64 bara blir mer och mer prisvärt. :).

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Har länge varit lite sugen på detta spel, men priset avskräcker lite samt att jag hört att många haft en hel del random krascher.
Blir nog ändå mitt nästa spel när jag spelat klart Far Cry new dawn. Kanske några buggar hunnit fixas och priset gå ner lite då också

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Har länge varit lite sugen på detta spel, men priset avskräcker lite samt att jag hört att många haft en hel del random krascher.
Blir nog ändå mitt nästa spel när jag spelat klart Far Cry new dawn. Kanske några buggar hunnit fixas och priset gå ner lite då också

Precis min tanke, men klara New Dawn igår så sitter och funderar på att köpa nu. Men sen vet jag inte om det är värt det

Visa signatur

CPU: i7700k (Delided) @ 5Ghz | GPU: Gigabyte GTX 1080 TI Waterforce Xtreme Edition | Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance | Mobo: ASUS PRIME Z270-K | PSU: EVGA Supernova G2 850W | SSD: 2 * Samsung 850 EVO 500GB och HDD: 4TB | Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV | CPU-Kylning: DeepCool Captain 360 EX | Skärm: AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Avstängd

Det är på tiden att steam får mer konkurens och förhoppningsvis får uppleva en saftig nedgång steam använder jag enbart för att jag måste numera, men jag håller med om att det är ganska irriterande med massor med olika inlogg och söndersplittrat bibliotek, det skulle vara en enda masterinloggning med ett samlat bibliotek, typ. Det håller jag deffinitivt med om.
Men, men, nu ser det ut som det gör...

Jag har redan ett Epic accont sedan tidigare, funkar väl som de andra ungefär, i mitt tycke har de för övrigt en betydligt smidigare launcher än steam och origin (som jag tycker använder onödigt tillkrånglade launchers) så det är inget stort problem.

Hursomhaver så kommer jag troligen att testa detta då jag tyckte föregångaren var riktigt bra gjord och hade bra känsla i spelet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Luften rann ur mig när jag läste det om Epic store.
Av vaktar 1 tag med köp.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Nu har man klarat ut spelet. OBS ! Spoilers !

Överlag ett bra spel men ändå väldigt ojämnt. Vissa säsonger/kapitel var helt klart mycket roligare än andra.
Början och mitten av spelet var riktigt grymt sen blir det ojämnare mot slutet. Semi-open world konceptet med crafting är lite sådär.
Tycker inte att alla spel måste vara "open world/semi-open world". Dom tidigare Metro-spelen klara sig utmärkt med sina linjära banor då man då inte blir distraherad från berättandet ! Atmosfären i dom spelen väger upp det med råge.

Största besvikelsen var sista biten i spelet. Det var så sjukt irriterande att irra runt i mörkret medans man hade fejset fullt av radioaktivitet, hallucinationer och svajande syn. Blev att rusha igenom nästan hela sista kapitlet för att inte få huvudvärk.
Aja ska inte klaga så mycket, det var helt klart värt att lira. Bra historia och karaktärer ändå. Speciellt dom man färdas med.
Tillfredsställande känsla i vapnen kul att panga fiender !

En störande bugg är gamma buggen som gör att det skiftar mellan svart och grått till ock från.. Iaf i slutet av spelet.

Metro Last Light är i mina ögon ett bättre spel med mycket större omspelningsvärde. Lirade det precis innan Exodus så lätt att jämföra.

Dold text
Permalänk
Medlem

Klart snyggt och underhållande spel, Epic store fungerade bara fint också.

Det stora problemet var att det inte fungerade att reparera saker för jag hade bundit om knappen för medic kit tror jag det var, iaf kom jag på att jag hade något spel tidigare med ett problem att den inte band om knappar korrekt, sp när typ 25% var kvar av spelet kom jag på det och testade varenda knapp på tangentbordet, han inte så långt eftersom det var F som var lösningen.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för en recension! Har gått och funderat på om jag skulle köpa det eller inte då jag verkligen väntat på ett Metro med öppen värd koncept. Dock besviken med tanke på valet angående Steam. Så blir väll till att vänta på sommar rea istället när det nu var i lite varierande kvalité, och hoppas det är lite prissänkt då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Nu har man klarat ut spelet. OBS ! Spoilers !

Överlag ett bra spel men ändå väldigt ojämnt. Vissa säsonger/kapitel var helt klart mycket roligare än andra.
Början och mitten av spelet var riktigt grymt sen blir det ojämnare mot slutet. Semi-open world konceptet med crafting är lite sådär.
Tycker inte att alla spel måste vara "open world/semi-open world". Dom tidigare Metro-spelen klara sig utmärkt med sina linjära banor då man då inte blir distraherad från berättandet ! Atmosfären i dom spelen väger upp det med råge.

Största besvikelsen var sista biten i spelet. Det var så sjukt irriterande att irra runt i mörkret medans man hade fejset fullt av radioaktivitet, hallucinationer och svajande syn. Blev att rusha igenom nästan hela sista kapitlet för att inte få huvudvärk.
Aja ska inte klaga så mycket, det var helt klart värt att lira. Bra historia och karaktärer ändå. Speciellt dom man färdas med.
Tillfredsställande känsla i vapnen kul att panga fiender !

En störande bugg är gamma buggen som gör att det skiftar mellan svart och grått till ock från.. Iaf i slutet av spelet.

Metro Last Light är i mina ögon ett bättre spel med mycket större omspelningsvärde. Lirade det precis innan Exodus så lätt att jämföra.

Dold text

Efter att ha spelat klart spelet håller jag med dig fullständigt. Trodde jag skulle gilla Metro Exodus mer pga den öppna världen, men serien passar helt klart bättre när den är mer linjärt berättat. De tidigare spelen lyckades bra med att kombinera båda momenten, och de gånger du gick upp till ytan kändes det alltid lika spännande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk

Tjenare, har ett tekniskt strul med spelet och undrar om någon vet hur man kan fixa problemet.
Länken är till min tråd om problem och vad som har hänt.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1550116-metro-exodus-f...

Visa signatur

Ryzen 2600x 3.6 Ghz. Rog Strix X470-F GAMING. Hyper X Fury 16 GB 2x8 @2666 CL16. Asus Rog Strix Geforce GTX 1080TI OC. Corsair RM750x. Crucial 275GB. 1T Baracuda

Permalänk
Medlem

Älskar verkligen Metro, drar nog igenom de andra spelen igen i väntan på att priset sjunker!

Permalänk

Har inte köpt detta än då det inte stöder SLI och man inte kan stänga av det förhatliga DoF.
Nu har jag hittat denna video om hur man fixar det: https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=cqmiF7etxzM
Kan bli ett köp till helgen .

Edit/
När man stänger av DoF frigör man som bonus 1 Gb vram.