Star Trek: Discovery 🖖🚀🌠

PermalÀnk
Medlem ★
●

Ni som har missat Star Trek - Deep Space Nine borde titta pÄ den ocksÄ. Lite annorlunda upplÀgg i och med att en hel del utspelar sig pÄ en rymdstation, men den blir bara bÀttre och bÀttre ju mer man kommer in serien.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

PermalÀnk
Medlem ★
●

Hittills tycker jag att sÀsong 2 inger bra mycket större hopp Àn första gjorde. Kanske kan de fixa till detta till en riktig star trek serie till slut. Min favorit Àr dock den inte alltid sÄ populÀra Voyager Àven om jag hÄller med om att TNG och Enterprise Àr vÀldigt bra.

Har det inte ryktats om en Spin-off med hÀndelserna runt hon som dök upp i gÄrdagens avsnitt?

Visa signatur

PrimÀr: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

PermalÀnk
●

Jag gillar Discovery, tycker det Àr bÀsta Star Trek sen Next Generation, men jag Àr tveksam till den hÀr religiösa riktningen de tagit i sÀsong tvÄ. Jag hoppas de kan reda upp det utan att bli alltför mycket kristen halleluja-kör.

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Awakeruad: PĂ„minner det om Battlestar Galactica (2004-2009)?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Daz:

Har det inte ryktats om en Spin-off med hÀndelserna runt hon som dök upp i gÄrdagens avsnitt?

Jo, det Àr typ bekrÀftat:
https://www.digitalspy.com/tv/ustv/a26101068/star-trek-georgi...

Skrivet av Awakeruad:

Jag gillar Discovery, tycker det Àr bÀsta Star Trek sen Next Generation, men jag Àr tveksam till den hÀr religiösa riktningen de tagit i sÀsong tvÄ. Jag hoppas de kan reda upp det utan att bli alltför mycket kristen halleluja-kör.

Jag var tvungen att verkligen tÀnka efter ordentligt för att fatta vad du menade med religiös riktning, jag tolkar ingenting av det som hÀnt som religiöst utan som ett sci-fi mysterium.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har aldrig varit en Trekkie egentligen men tycker Discovery Àr vÀldigt bra. Den enda serien som glimtvis kommit i nÀrheten var DS9 i sina senare sÀsonger.

PermalÀnk
●
Skrivet av backspace:

@Awakeruad: PĂ„minner det om Battlestar Galactica (2004-2009)?

Inte Àn. SÄ hÀr lÄngt Àr det bara Ànglar som vakar över folk.

Skrivet av Kilroy:

Jag var tvungen att verkligen tÀnka efter ordentligt för att fatta vad du menade med religiös riktning, jag tolkar ingenting av det som hÀnt som religiöst utan som ett sci-fi mysterium.

Ett sci-fi mysterium med skyddsÀnglar och synkretisk religion.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Awakeruad:

Ett sci-fi mysterium med skyddsÀnglar och synkretisk religion.

Jag tror inte att det kommer vara nÄgot religiöst med skyddsÀngel-mysteriet nÀr vi fÄr veta mer om det.

Sen vet jag inte vad synkretisk betyder i det hÀr sammanhanget sÄ vet tyvÀrr inte vad du menar.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Bulan75:

LĂ€ste nyss att en ny serie Ă€r pĂ„ gĂ„ng med Patrick Stewart som Picard ! Hoppas den blir mer som TNG ... min favorit serie 😍
https://m3.idg.se/2.1022/1.705361/patrick-stewart-tillbaka-so...

Skickades frÄn m.sweclockers.com

Inget ont om TNG, men det Àr förvÄnande hur mÄnga ser tillbaka pÄ denna serie som den "bÀsta" pÄ nÄgot sÀtt. Jag har sjÀlv sett serien flera gÄnger om och jag gillar den verkligen. Det Àr givetvis Patrick Stewart som bÀr det mesta av den (Àven Troi, Number One, Data mfl.), men om man ser t.ex. pÄ det vi tar för givet nuförtiden, som t.ex. karaktÀrsutveckling och en röd trÄd, sÄ saknas det ofta i TNG, Àven om det blev bÀttre lÀngre fram.

I ett avsnitt Àr Picard pÄ en planet och fastnar dÀr i 30 Är, avsnittet efter Àr han precis som vanligt. HÀndelserna har inte pÄverkat honom alls.

Discovery Àr producerad i en annan tid, i ett annat format och i TV-seriernas guldÄlder (som vi upplever nu). NÀr vi ser TV-serier idag tar för givet att vi fÄr en fördjupade karaktÀrer som utvecklas över tid, vi förvÀntar oss genomarbetade manus med mÄnga olika trÄdar som knyts ihop pÄ olika sÀtt. PÄ sÀtt och vis Àr jag pÄ grund av detta ocksÄ lite besviken pÄ Star Trek Discovery, man tar inte tillvara pÄ detta, man tar genvÀgar (t.ex. med spore drive) och man överutnyttjar perspektiven, man kastar om karaktÀrer och för dem genom tid och rum som det passar. NÀr det blir svÄrigheter sÄ klarar man allt med en oerhörd tur sÄ att man nÀstan blir avtrubbad eller sÄ dyker Gud upp ur maskineriet (deus ex machina). Finns det nÄgot hinder som man inte kan glida under?

TÀnk True Detective, Stranger Things, Six Feet Under, Game of Thrones, Breaking Bad, Mad Men, The Sporanos, Halt and Catch Fire, The Wire... Lite blandat dÀr. Lite Àldre Àr Twin Peaks (dÀr den moderna TV-serien började?), Arkiv X. Givetvis varierar kvaliteten alltid, det Àr ofta olika regissörer, manusförfattare... Finns massor av andra exempel tror jag. Det Àr TV-serier dÀr man tar tillvara pÄ att man kan fördjupa karaktÀrerna och dÀr man mejlsar fram en vÀrld som faktiskt Àr sannolik (och fantastisk eller hemsk eller vad det nu Àr som pÄverkar).

Jag skulle inte sÀga att TNG inte Äldrats med viss vÀrdighet, men jÀmfört med nyare sÀtt att göra TV sÄ kÀnns den förÄldrad helt klart. Och Discovery? Hittills Àr den underhÄllande, men Àn har manusförfattarna har inte tagit tillvara pÄ formatet och inte heller har man kunnat förvalta arvet i tillrÀckligt hög grad.

Vet inte vad jag ville sÀga med detta, men ja... Ta det inte personligt i alla fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●

PÄ CBS.... Netflix Àr vÀl en dag efter eller sÄ?

https://www.cbs.com/shows/star-trek-discovery/

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Naki:

PÄ CBS.... Netflix Àr vÀl en dag efter eller sÄ?

https://www.cbs.com/shows/star-trek-discovery/

Ahh OK, trodde det kom ut samtidigt till Netflix. FÄr hoppas pÄ att se avsnittet i helgen dÄ!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nu Àr S02E04 uppe pÄ Netflix

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) ‱ 2x16GiB 3200MHz C14 ‱ RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz ‱ X570 I PW ‱ Ghost S1 MKII

PermalÀnk
AvstÀngd
●

Star Trek dog för mig nÀr JJ Abrams filmer enligt mig gÄr emot allt som Star Trek Handlar om. Prequels Àr inte Star Treks grej enligt mig. det fÄr man utforska i enskilda avsnitt men inte dedikera en Hel Film/serie för. Star Trek Enterprise funkade men den gick inte i min smak de första tvÄ sÀsongerna. Discovery Àr jag inte redo att ge en chans.

Tycker att The Orville Àr mer Star Trek Àn allt dem har försökt med sen Star Trek X Nemesis.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kan tipsa om Midnight's Edge senaste video som behandlar Star Trek Discovery och hur rörigt det Àr med Star Trek rÀttigheter och licenser.

NÀstan OT men ÀndÄ en bra inblick i hur det stÄr till med franchisen.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av saturday_sun:

...
I ett avsnitt Àr Picard pÄ en planet och fastnar dÀr i 30 Är, avsnittet efter Àr han precis som vanligt. HÀndelserna har inte pÄverkat honom alls.
...

Picard kan spela flöjt efter detta, det kunde han inte innan.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
â–ș FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |â–ș Raspberry Pi 3B | Osmc |â–ș OnePlus 6 |

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av xfade:

Picard kan spela flöjt efter detta, det kunde han inte innan.

Haha ja, alltid nÄgot...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

PermalÀnk
Discokungen ★
●
Skrivet av Icte:

Nu Àr S02E04 uppe pÄ Netflix

Brukar slÀppas klockan Ätta eller nio pÄ morgonen faktiskt! Förra sÀsongen krÀvdes det att man satte igÄng avsnittet innan och fick den dÀr "börja titta pÄ nÀsta avsnitt" för det dök inte upp i listan pÄ ett bra tag efter det slÀpptes. För den som vill se det sÄ snabbt som möjligt alltsÄ.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●

Spanat ikapp S02 nu. Stort steg upp frĂ„n S01! KĂ€nns fortfarande inte som "klassisk Star Trek", men har hittat sin egen lunk jag tycker fungerar fint. Är genuint intresserad av fortsĂ€ttningen, vilket Ă€r mer Ă€n jag kunde sĂ€ga under S01.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
●

Jag gillade sÀsong 1, men sÀsong tvÄ har för hög ostfaktor för mig. Den röda Àngeln (som uppenbart Àr time travel), att klingonerna har IQ som en begonia, hela svamp historien... Nej, det funkar inte.

PermalÀnk
Relik 📜 ★
●
Skrivet av Awakeruad:

Jag gillade sÀsong 1, men sÀsong tvÄ har för hög ostfaktor för mig. Den röda Àngeln (som uppenbart Àr time travel), att klingonerna har IQ som en begonia, hela svamp historien... Nej, det funkar inte.

Intressant vi tycker sÄ olika! Jag hade som sagt enormt svÄrt för S01, tyckte det var mycket drama och lite bingo - typ.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
â–Ș Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
â–Ș Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
â–Ș Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
â–Ș Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

PermalÀnk
Medlem ★
●

Kul att vi har sÄ olika Äsikter , personligen Àlskar jag bÄde sÀsong 1 och dom första avsnitten i sÀsong 2

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

SÀsong 2 Àr betydligt mer intressant Àn första sÀsongen. Det hade lite att göra med det estetiska, dÀr Klingorna sÄg för annorlunda ut gentemot i gamla serierna. Det var lite för stort steg plus sÄ var hela storyn rÀtt kass. Nu ser man faktiskt fram emot nÀsta avsnitt

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag tycker att bÄda sÀsongerna Àr bra. Visst tycker jag svampsaken Àr lite skum, men annars Àr den riktigt bra.
Tittar pÄ det mesta som Àr sci-fi sÄ Àr vÀl inbiten sci-fi nörd.

Det bÀsta Àr att det kommer en sÀsong 3

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

PermalÀnk
Medlem
●

Tyckte scenen med sÀkerhetsdörren som man lÄste upp med sin andedrÀkt va rolig, de kan fÀrdas i ljusets hastighet men har inte bemÀstrat biometri vi har idag som ansiktslÀsning, fingeravtryck eller iris-scan

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Bancken: jag tror deras sÀtt Àr bÀttre... finns ju trotsallt lite dna i din andedrÀkt samt lite andra punkter gÀllande sÀkerhet som att en död man inte kan andas ut eller att nÄgon inte kan öppna en dörr med ditt öga.

PermalÀnk
Medlem
●
Skrivet av ATRmayo:

@Bancken: jag tror deras sÀtt Àr bÀttre... finns ju trotsallt lite dna i din andedrÀkt samt lite andra punkter gÀllande sÀkerhet som att en död man inte kan andas ut eller att nÄgon inte kan öppna en dörr med ditt öga.

Fingeravtryck kollar pulsen idag, det bÀsta Àr nog att anvÀnda sig av flera olika metoder i kombination

Skickades frÄn m.sweclockers.com

PermalÀnk
Medlem ★
●

Star Trek brukar alltid vara riktigt kasst den första sÀsongen och sedan blir det bÀttre och bÀttre. Jag tyckte Discovery var helt ok förra sÀsongen och nya sÀsongen Àr amazing Àn sÄ lÀnge.

VÀntar spÀnnt pÄ nya Picard-serien ocksÄ, ryktet Àr att det ska handla Ätminstone delvis om en flyktingkris from Romulus dÄ deras stjÀrna blev en supernova och förstörde hela imperiet.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Spock is back!!! Nu jÀklar börjar det att hÀnda grejor , men varför kan dom inte slÀppa hela sÀsongen direkt!!
Jag tycker det Àr helt okej att tv visar ett avsnitt i veckan , men nÀr man har betalt för Netflix och liknande vill jag att dom slÀpper hela sÀsonger direkt........men det kanske bara Àr jag?
Men oavsett sÄ Àr det sÄ jÀkla spÀnnande , Star Trek 4-life!!!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

PermalÀnk
Medlem ★
●

Jag har inte lÀst hela trÄden, men har helt fastnat för Star Trek Discovery - och dÄ Àr jag ett Star Trek fan. Tycker S02 Àr bÀttre Àn S01 till stor del pÄ grund av Pike.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
SkÀrm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sÄn dÀr g-sync