Uppgradera för att klara av spel som Crusader Kings 2

Permalänk
Medlem

Uppgradera för att klara av spel som Crusader Kings 2

Hej!

Jag spelar egentligen bara ett enda spel på datorn - Crusader Kings 2. Men jag tycker det går lite för långsamt och det märks att datorn inte mäktar med. Jag vet inte riktigt vad det är som spelet kräver mest, om det är grafik eller processor eller RAM eller så.

Egentligen skulle jag nog vilja kunna spela lite fler liknande strategispel men har inte orkat titta på andra för jag ändå inte tror att min dator klarar det.

Min fråga till alla er kunnande är alltså vad jag skulle behöva uppgradera för att få bättre prestanda i först och främst ett spel som Crusader Kings 2? Självklart vill jag ha ett så billigt alternativ som möjligt, annars hade jag ju bara kunnat uppgradera hela burken - nu hoppas jag istället att det kanske finns någon möjlighet att bara uppgradera vissa delar, därav min fråga här.

Mitt nuvarande system:

AMD Phenom II X4 965 3.40 GHz
64 bitars OS.
8 gb RAM.
GeForce GTX 750 Ti 2gb

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

CPU: Intel® Pentium® IV 2.4 GHz or AMD 3500+
CPU SPEED: Info
RAM: 2 GB
OS: XP/Vista/Windows 7
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce 8800 or ATI Radeon X1900, 512 MB graphics memory required.
PIXEL SHADER: 3.0
VERTEX SHADER: 3.0
SOUND CARD: Yes
FREE DISK SPACE: 2 GB
DEDICATED VIDEO RAM: 512 MB

allt över det borde fungera.

tror att din cpu skulle kunna bytas för att få mer fart.

har du moddat det något(om det går finns mods?). har moddat mitt total annihilation från -97 ganska hårt och de skulle nog inte ens starta med sina rekommenderad hårdvaru krav

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

CPU: Intel® Pentium® IV 2.4 GHz or AMD 3500+
CPU SPEED: Info
RAM: 2 GB
OS: XP/Vista/Windows 7
VIDEO CARD: NVIDIA GeForce 8800 or ATI Radeon X1900, 512 MB graphics memory required.
PIXEL SHADER: 3.0
VERTEX SHADER: 3.0
SOUND CARD: Yes
FREE DISK SPACE: 2 GB
DEDICATED VIDEO RAM: 512 MB

allt över det borde fungera.

tror att din cpu skulle kunna bytas för att få mer fart.

har du moddat det något(om det går finns mods?). har moddat mitt total annihilation från -97 ganska hårt och de skulle nog inte ens starta med sina rekommenderad hårdvaru krav

Tack för svar! Jo men oavsett de där specifikationerna så går spelet långsamt, speciellt senare i spelet och speciellt då jag har en hel del DLC aktiverade. Så någon form av mer kraft behövs, men då noterar jag att det kan vara processorn som kan behöva bytas upp.

Permalänk

CPU och GPU skulle jag byta ut och då är de väl vid den punkt att du kan nästa köpa en ny dator

Visa signatur

| Intel I9-9900K @ 3,6GHZ | ASUS ROG Maximus XI Formula | Corsair Vengeance RGB PRO Black DDR4-3200 QC 32GB | Samsung 970 EVO SSD M.2 2280 - 2TB | NVIDIA GEFORCE RTX 3090 FE | ASUS ROG RYUJIN 360 | SAMSUNG ODYSSEY G9 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiritui:

Hej!

Jag spelar egentligen bara ett enda spel på datorn - Crusader Kings 2. Men jag tycker det går lite för långsamt och det märks att datorn inte mäktar med. Jag vet inte riktigt vad det är som spelet kräver mest, om det är grafik eller processor eller RAM eller så.

Egentligen skulle jag nog vilja kunna spela lite fler liknande strategispel men har inte orkat titta på andra för jag ändå inte tror att min dator klarar det.

Min fråga till alla er kunnande är alltså vad jag skulle behöva uppgradera för att få bättre prestanda i först och främst ett spel som Crusader Kings 2? Självklart vill jag ha ett så billigt alternativ som möjligt, annars hade jag ju bara kunnat uppgradera hela burken - nu hoppas jag istället att det kanske finns någon möjlighet att bara uppgradera vissa delar, därav min fråga här.

Mitt nuvarande system:

AMD Phenom II X4 965 3.40 GHz
64 bitars OS.
8 gb RAM.
GeForce GTX 750 Ti 2gb

Tacksam för alla tips!

Du hade behövt ny processor och grafikkort som t,ex detta hade klarat utmärkt för 1080p upplösning och eventuellt andra spel också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinki.swe:

CPU och GPU skulle jag byta ut och då är de väl vid den punkt att du kan nästa köpa en ny dator

Skrivet av DJ-SAAB:

Du hade behövt ny processor och grafikkort som t,ex detta hade klarat utmärkt för 1080p upplösning och eventuellt andra spel också.
https://komponentkoll.se/bild/msejy.png

Tack för era svar! Då verkar det som att det inte finns mycket att göra förutom näst intill ny dator.

Permalänk
Medlem

Kanske ytterligare 2gb ram hjälper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiritui:

Tack för svar! Jo men oavsett de där specifikationerna så går spelet långsamt, speciellt senare i spelet och speciellt då jag har en hel del DLC aktiverade. Så någon form av mer kraft behövs, men då noterar jag att det kan vara processorn som kan behöva bytas upp.

Ja för det känns som att spelet grafiskt inte är speciellt krävande, kollade en snabbis på youtube.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Kanske ytterligare 2gb ram hjälper

Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja för det känns som att spelet grafiskt inte är speciellt krävande, kollade en snabbis på youtube.

Tack för era svar! Ja precis, lite det jag hoppades vara ute efter, att det kanske bara räckte med mer RAM eller på sin höjd en bättre processor. Men nu har jag fått så olika svar att jag inte vet riktigt vad jag ska välja.

Permalänk
Medlem

@Spiritui: läste först att du hade 2gb, ser nu att du har 8. Ska ju räcka o bli över.