Vilken Subwoofer ska jag köpa?

Permalänk
Medlem

Vilken Subwoofer ska jag köpa?

Hej!
Jag har ett par gamla Bower and Wilkins DM302 och skulle nu vilja utöka reportoaren med en bas. Vad skulle ni rekommendera som en bra baslåda.
Tanken är att det ska användas till dels lyssna på musik: klassiskt, rock, instrumental och spela TV spel.
Jag hade tänkt runt 3500 kr som högsta belopp.
På HIFI klubben har de argon bass 8 och 10. Hur är de gentemot XTZ 8.17?
Jag är nästan mest inne på XTZ men problemet är att hitta en plats att lyssna på den....

Permalänk
Medlem
Skrivet av legaim:

Hej!
Jag har ett par gamla Bower and Wilkins DM302 och skulle nu vilja utöka reportoaren med en bas. Vad skulle ni rekommendera som en bra baslåda.
Tanken är att det ska användas till dels lyssna på musik: klassiskt, rock, instrumental och spela TV spel.
Jag hade tänkt runt 3500 kr som högsta belopp.
På HIFI klubben har de argon bass 8 och 10. Hur är de gentemot XTZ 8.17?
Jag är nästan mest inne på XTZ men problemet är att hitta en plats att lyssna på den....

I ditt fall hade jag tittat på några 10 tummare, kanske någon 12 tummare också.
Basen kan du alltid skräddarsy och personligen vill jag ha lite elementyta som flyttar luft.

Men det är jag så ta inte det jag säger för lag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag var nere i Torup i butiken i somras och lyssnade på det dom hade att lyssna på, lät riktigt nice. Inget vettigt att jämföra med dock då jag sitter på en yamaha yst-sw315. Om regeringen tillåter så blir det att handla en uppsättning XTZ. Subben var dock cinema sub 1x12

Permalänk
Skrivet av legaim:

Jag är nästan mest inne på XTZ men problemet är att hitta en plats att lyssna på den....

Köper man inte direkt från xtz? Eller åtminstone från fyndbörsten.
I så fall erbjuder dom väl öppet köp, och då kan du ju köpa hem och testa hemma.
Svårare är ju såklart att jämföra den mot andra märken, men där är det väl bara din egen budget som sätter gränsen för hur många basar du kan köpa hem samtidigt

Skämt åsido, xtz får ju ofta bra lovord, och jag tror att möjligheten till att "tuna" deras basar är bra, så du kan matcha dom mot dina högtalare på bästa sätt.

Sen ska man ju komma ihåg att en stor del av ljudet när det gäller bas är beroende på placering och integrering mot dina fronthögtalare. Får du inte till det spelar det mindre roll vilken bas som faktiskt står på golvet..

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

Med en så tight budget så bör du kolla på beg i första hand om du ska hitta nått bra, du kan också direkt välja bort alla som är för små, minst 30 kilo tunga och 50 liters låda d¨har du rensat bort en stor del av de som saknar fysiska förutsättningar att låta bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att rummet där jag kommer ha basen etc är i en 1:a som är ca 26 m2.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla för input! Uppskattar det mycket!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raappana:

Jag var nere i Torup i butiken i somras och lyssnade på det dom hade att lyssna på, lät riktigt nice. Inget vettigt att jämföra med dock då jag sitter på en yamaha yst-sw315. Om regeringen tillåter så blir det att handla en uppsättning XTZ. Subben var dock cinema sub 1x12

Lyssnade du bl.a. på den som heter 8:17? Om i så fall, vad tyckte du om den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med en så tight budget så bör du kolla på beg i första hand om du ska hitta nått bra, du kan också direkt välja bort alla som är för små, minst 30 kilo tunga och 50 liters låda d¨har du rensat bort en stor del av de som saknar fysiska förutsättningar att låta bra.

Har du några förslag på märken/specifika subbar du skulle rekommendera att jag tittar på i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av legaim:

Har du några förslag på märken/specifika subbar du skulle rekommendera att jag tittar på i så fall?

Skickades från m.sweclockers.com

Rel och Audio Pro är inte fel och dyker upp i prisklassen. Jag har ju skälv en Behringer 2092 i datorsystemet se signaturen och den är stor tung och har skapligt med effekt , den var dessutom ganska billig när den tillverkades och just för att den är stor och tung så behöver den inte gigantiskt med effekt likt de minsta basarna för att spela ordentligt och den står dessutom stilla när den spelar så disten blir ganska låg, en suveränt bra bas för väldigt lite pengar som tyvärr inte tillverkas längre, men principerna är helt rätt i den, 2x8" 100 liters låda , 360 W, 33 kilo. kostade väl strax under 2000 kr ny hos Thomann de sista åren den såldes.

Denna är riktigt bra för 3000 kr >

https://www.blocket.se/skaraborg/REL_Storm_3_83579672.htm?ca=...
eller mindre och billigare men inte lika bra
https://www.blocket.se/stockholm/Xtz_99_w10_16_83591339.htm?c...

Det finns en begmarknad om man inte måste ha prylarna på en gång såhåll koll på beg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Rel och Audio Pro är inte fel och dyker upp i prisklassen. Jag har ju skälv en Behringer 2092 i datorsystemet se signaturen och den är stor tung och har skapligt med effekt , den var dessutom ganska billig när den tillverkades och just för att den är stor och tung så behöver den inte gigantiskt med effekt likt de minsta basarna för att spela ordentligt och den står dessutom stilla när den spelar så disten blir ganska låg, en suveränt bra bas för väldigt lite pengar som tyvärr inte tillverkas längre, men principerna är helt rätt i den, 2x8" 100 liters låda , 360 W, 33 kilo. kostade väl strax under 2000 kr ny hos Thomann de sista åren den såldes.
https://medias.audiofanzine.com/images/normal/behringer-truth-b2092a-506015.jpg
Denna är riktigt bra för 3000 kr >
https://cdn.blocket.com/static/1/images_full/28/2827032687.jpg
https://www.blocket.se/skaraborg/REL_Storm_3_83579672.htm?ca=...
eller mindre och billigare men inte lika bra
https://www.blocket.se/stockholm/Xtz_99_w10_16_83591339.htm?c...

Det finns en begmarknad om man inte måste ha prylarna på en gång såhåll koll på beg.

Wow! Tack för ditt utförliga svar! Jag ska kolla in dessa produkter och fundera vidare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att de äldre XTZ modellerna lider av problem med slutsteg som dör pga en dålig kondensator. Inte svårt att fixa, men bra att veta.

W8.17 är inte kapabel nog i min mening. Du vill ha större konyta än så...
Lite samma kråksång med Behringer 2092.. En stor låda tillåter lite svagare element att prestera bra, men den går inte vidare djupt då den är hårt högpassad strax över 30hz. Passar perfekt som avlastning till monitorer eller mindre stativare, förvänta dig inget avgrundsdjup med andra ord, men vad den gör, gör den dock bra. Den är designad att pressa ut maximalt med rent ljudtryck <30hz med en begränsad budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.