Permalänk
Medlem

Köpråd ratt/pedaler

Jag funderar på att köpa en ratt och pedaler för att slöspela lite racingspel.
Har inga planer på en rigg i nuläget men kanske en stol längre fram om man tycker det är kul och värt att ta upp en massa plats.

Men i dagsläget så blir det bara framför datorn eller tvn och vill helst spendera så lite som möjligt.

Vad är då viktigt att tänka på när man ska bestämma sig för att köpa?

Jag har läst lite om olika rotationsgrader. Behöver man 900 grader eller räcker det med 270 eller 180?
Är det viktigt med force feedback?
Jag brukar alltid köra automat men vill man köra manuell med ratt?
Behöver man då växelspak och eventuellt tre pedaler?

Permalänk
Medlem

Jag tycker force feedback ger väldigt mycket i en ratt.

Ett tips, ska du köra med pedaler funkar det fantastiskt dåligt med kontorsstol på hjul. Det har jag bistert fått erfara

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vilka spel planerar du att spela?

Köp inte en ratt utan force feedback, du kommer ångra det. Antar att alla 180/270°-rattar sorteras bort då också.
Rangordningen av rattar är:

Skräp utan FFB
Logitech driving force gt
Logitech G25/27/29/920 (väsentligen samma ratt, vissa funkar med Xbox, andra med PS4, alla med PC)
Thrustmaster T150/TMX (PS4+PC/Xbox+PC)
Thrustmaster 300/TX (PS4+PC/Xbox+PC)
Fanatec CSL
Fanatec CSL PS4
Fanatec Clubsport
Olika direct drive

Hur seriös du är i ditt spelande samt din plånbok avgör. Jag köpte T300 och den fungerar bra, men ångrar att jag inte köpte Fanatec CSL. Logitech G25/27/29/920 anses vara i princip skottsäkra, så de är helt ok att köpa begagnade. Thrustmaster och Fanatec har haft en del kvalitetsproblem, så jag skulle inte köpa begagnade sådana.

Man kommer ganska långt med en "sämre" ratt, pedaler är viktigare. För Thrustmaster ger pro-varianterna bättre pedaler, dock inte med lastcell. Om du vill göra det "på riktigt" är lastcell på bromspedalen väldigt värdefullt, men då bör du ha iaf någon enklare form av rigg. Fanatec CSL Elite LC är då mycket prisvärda pedaler.

Jag kör med
T300
Fanatec CSL Elite LC
Wheel stand pro
Oculus rift

Har kört mest Assetto Corsa (rekommenderas!), men gått över till iRacing nu.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Ur ditt perspektiv (tv eller dator) hade jag not satsat på en begagnad Logitech G27 och kompletterat med ett wheel stand pg av slöhetsfaktorn (dra fram den, fäll upp ratten osv sitter ju redan monterat där sen använder du en stol eller soffan som "rallystol") Ett annat alternativ är playseat challenge (hopfällbar playseat) men den tar mer plats och är krångligare att ta fram/ställa undan har själv haft en och sålde den till fördel för wheel stand. Både G25 och G27 brukar gå att hitta för runt tusingen begagnat, ligger även en G29 ute begagnat med ett wheel stand pro

Om du inte vill ha force feedback kan du lika gärna skippa ratten, tror att du tappar allt motstånd känns helt meningslöst att spela utan.

Logitechs växelspak är plastig, men den går att byta ut till en fanatech senare exvis se inlägget ovanför. Automat fungerar oavsett vill du köra manuellt så gissar jag att det finns inställningar om du saknar koppling men i mellan/låg segmentet är ju inte så stora prisskillnader såvidare du inte köper det billigaste skräpet utan forcefeedback och då lär du få 3 pedaler.

Undrar själv om rotationsfrågan du hade så följer inlägget

Permalänk

Absolut G25 eller G27, om du vill testa med ratt. Har kört med G25an i över 10 år och den fungerar fortfarande hur bra som helst. G27an är säkert lite bättre, men saknar en sek låda och det är synd.
G25an har både sek och H-låda. När du blivit varm i kläderna så finns bättre rattar, men betydligt dyrare. Ja kanske inte G29an, den går att hitta rätt billig beg.

Permalänk
Medlem

Jag är hobbyspelare och det viktigaste är att ratten fungerar till pc. Skulle den fungera till Xbox one så är det ett plus. Jag har inga tankar på att lägga ut flera tusenlappar i dagsläget då jag är mest nyfiken på att testa att spela med ratt. Men jag vill inte lägga 4-500kr på skit. Då kanske det är bättre att köpa en begagnad g25 eller g27 för ca 1000kr som någon föreslog? Om det är det minsta man kan lägga för att få något någorlunda vettigt?
Har ju annars sett att hori och thrustmaster har rattar för runt 1000kr men det är som att slänga pengarna i sjön?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Jiiynx:

Jag är hobbyspelare och det viktigaste är att ratten fungerar till pc. Skulle den fungera till Xbox one så är det ett plus. Jag har inga tankar på att lägga ut flera tusenlappar i dagsläget då jag är mest nyfiken på att testa att spela med ratt. Men jag vill inte lägga 4-500kr på skit. Då kanske det är bättre att köpa en begagnad g25 eller g27 för ca 1000kr som någon föreslog? Om det är det minsta man kan lägga för att få något någorlunda vettigt?
Har ju annars sett att hori och thrustmaster har rattar för runt 1000kr men det är som att slänga pengarna i sjön?

Skickades från m.sweclockers.com

@Jiiynx

Ja, satsa på G27 den är lite nyare än G25. Dock får du bygga om växelspaken om du vill ha en sek låda. Thrustmaster runt 1000 lappen hade jag ej köpt. Tror TMX pro är den ratt som ligger bäst till bland dom lite billigare rattarna från TH.
TMX PRO passar även XBOX, tror jag iaf.

Är det någon här som byggt om sin växelspak ( G27/G29 ) till sek låda ?

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Logitech G27/G29 om du vill ha sexväxlad H-shifter, annars Driving Force GT, där den senare här betydligt billigare pedaler, ingen koppling och en sekventiell växelspak. Av dessa finns i princip bara G29 att köpa ny. Går på rea lite då och då, drygt 2 000 kr inkl. växelspak. (som köps separat)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det är många som pratar om växellåda. Som jag nämnde innan har jag alltid valt den lätta vägen och kört med automat. Men är det något som man inte gör när man spelar med ratt och pedaler?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@Jiiynx:

Gör och gör. Det är du själv som avgör om du tycker det är värt att ha en kopplingspedal utan att använda den.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

@Jiiynx: Har ett g920 och är nöjd med den, vill dock uppgradera men budgeten tillåter inte det. Har ingen växellåda till den och saknar det i vissa spel. Kör F1, forza, rally och iracing och saknar växellåda i vissa av spelen. Men om du kör på PC och väljer ett logitech set skulle jag köpa Thrustmaster TH8A växellådan och koppla den rakt in i datorn. Då den inte behöver vara kopplad till ratten på pc(vet ej på de andra plattformarna). Vill du ha en ratt och pedaler så kör på logitech och om du vill ha högre kvalité och bättre så gå för thrustmaster. Om du vill ha det bästa så finns också fanatec, prisen på de olika beskriver hur sakerna känns. Logitech g920 tycker jag är mycket skönt att sitta och spela med i flera timmar i sträck, men man märker att det finns många förbättringar de kan göra.

Logitechs växellåda är mest plast och inte värt priset för lite plast. Själv har jag hellre en TH8A som båda har H och sekventiell växlar.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem

G29 hade jag lite dåliga erfarenheter med, speciellt med force feedback deadzones och liknande i Truck Simulator, funkar dock prima i lite snabbare spel kan jag tro

Permalänk
Medlem

@Jiiynx: Det är väl personligt, har aldrig haft ratt till pc/xbox/ps men alltid kört manuellt med kontroll. I vissa spel (typ forza) får man fördel (snabbare växlingar => snabbare varvtider) med manuell + koppling kontra automat.

Jag är motståndare till automatlåda på riktiga bilar med, om det spelar roll.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Jiiynx:

Det är många som pratar om växellåda. Som jag nämnde innan har jag alltid valt den lätta vägen och kört med automat. Men är det något som man inte gör när man spelar med ratt och pedaler?

Skickades från m.sweclockers.com

@Jiiynx

Jag körde också auto i början, men när jag köpte ratten så gick jag över till sek låda.
Känslan blir så mycket bättre i körningen. Men tro inte att du kan köra bra i början.
Alla som fått prova ratten, klarar ej att köra i början. Dom svänger för mycket. Så tappa
inte hoppet, utan mata på med många timmar så kommer den härliga känslan fram.

Permalänk
Medlem

Snälla testa rFactor2 med när motivationen endå är igång efter som dem har ett demo du kan köra typ, nu.
Den rackarn har väldigt bra ös med mods som Fungerar och servrarna är fulla med spelare.
Den är numera uppgraderad till dx11 och är utan tvekan en Sim med en bra Fysikmotor och, väldigt lättdrivet om du skulle go nutts på breda eller flera skärmar osv.

Den är väldigt tom så det är upp till dig att ladda ner banor och bilar och du har en massa bekvämt via steams workshop, bl.a..
Ska du gå på Logitech så inte mindre än g29 efter som då är det slut med FFB kugghjul som låter som en Såg om man är känslig för det.
En bil mod har just släpts som demonstrerar fysikmotorn Vvväääldigt bra och satans vad jag gillar den personligen, så börja gärna med den.

https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=163877...

Permalänk
Skrivet av 1Pim_pim1:

@Jiiynx: Har ett g920 och är nöjd med den, vill dock uppgradera men budgeten tillåter inte det. Har ingen växellåda till den och saknar det i vissa spel. Kör F1, forza, rally och iracing och saknar växellåda i vissa av spelen. Men om du kör på PC och väljer ett logitech set skulle jag köpa Thrustmaster TH8A växellådan och koppla den rakt in i datorn. Då den inte behöver vara kopplad till ratten på pc(vet ej på de andra plattformarna). Vill du ha en ratt och pedaler så kör på logitech och om du vill ha högre kvalité och bättre så gå för thrustmaster. Om du vill ha det bästa så finns också fanatec, prisen på de olika beskriver hur sakerna känns. Logitech g920 tycker jag är mycket skönt att sitta och spela med i flera timmar i sträck, men man märker att det finns många förbättringar de kan göra.

Logitechs växellåda är mest plast och inte värt priset för lite plast. Själv har jag hellre en TH8A som båda har H och sekventiell växlar.

@1Pim_pim1, så TH8A fungerar till Logitech ? Det var ju intressant.

Permalänk

@andersgog: Japp dock bara på PC. TH8A till ps 4 funkar med: T500RS, Ferrari F1 Wheel Integral T500, T300RS and T300 Ferrari GTE och till xbox: TX Racing Wheel.

https://www.maxgaming.se/pc-rattar/th8a-add-on-shifter-pc-ps3..., skrolla ner lite så ser du att den passar till alla rattar på marknaden på PC.

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Skrivet av 1Pim_pim1:

@andersgog: Japp dock bara på PC. TH8A till ps 4 funkar med: T500RS, Ferrari F1 Wheel Integral T500, T300RS and T300 Ferrari GTE och till xbox: TX Racing Wheel.

https://www.maxgaming.se/pc-rattar/th8a-add-on-shifter-pc-ps3..., skrolla ner lite så ser du att den passar till alla rattar på marknaden på PC.

@1Pim_pim1 ok, men man missar knapparna om man byter till TH8A, man får hoppas det finns tillräckligt på ratten.
Men klart intressant

Permalänk
Medlem

Var skitnöjd med min G25 tills den gick sönder för typ 6 månader sen

Permalänk

@andersgog: Har ett g920 och märker inte av några behov av mer knappar

Visa signatur

Chassi: NZXT H440W Silent Ultra New Edition Fönster Svart/Röd Moderkort: ASUS ROG STRIX Z390-F CPU: i7 9700K CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 Minne: Corsair Vengeance RGB 16GB DDR4 2666Mhz
GPU: MSI GTX 1070 Aero 8 GB Nätagg: Corsair RM750X V2 OS disk: Samsung 750 EVO 256 GB Lagringsdisk: WD 1TBx2

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

@1Pim_pim1, så TH8A fungerar till Logitech ? Det var ju intressant.

Mja, fast det är väl inte så att du kan koppla in den i din Logitech-ratt, utan den fungerar helt enkelt som en självständig enhet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Mja, fast det är väl inte så att du kan koppla in den i din Logitech-ratt, utan den fungerar helt enkelt som en självständig enhet.

Ja, så är det nog. Är det ingen här inne som kört med TMX Pro ? Dom flesta verkar kört med TX/300/500 ratten.
TMX Pro ligger väll mellan 150 och 300 i kvalite o kör känsla ?

Permalänk

Har själv en Logitech G920 och är inte särskilt förtjust i den.
Köpte den mest för att den fungerar till Xbox One och fanns till ett rimligt pris. Var helt enkelt inte beredd att lägga mer pengar i det läget.

Idag ångrar jag mig lite faktiskt. Faktum är att jag för tillfället har övergett Xbox One kompatibiliteten och kopplat in min ganska gamla Fanatec Porsche GT2 ratt till datorn istället. Trots att den har flera år på nacken upplever jag Force Feedbacken som mycket mjukare och exaktare. Det är helt enkelt den gamla tekniken med kugghjul i Logitechs ratt som inte kan matcha en remdriven ratt.

Missförstå mig inte, det är fortfarande en bra ratt för de pengarna. Pedalerna är helt ok och matchar säkert Thrustmasters motsvarighet vad jag har kunnat läsa ur diverse recensioner.
Nästa steg i pedalväg är ju att köpa med loadcell på bromspedalen men det har tydligen inte Thrustmaster i några av sina heller utan då är det nog Fanatec som gäller eller tredjeparts-kit till TM.

Själv går jag och sneglar på en Thrustmaster TX Leather Edition som ligger runt 4000:-
Då får man hyfsade pedaler med koppling till sen kan man alltid köpa Fanatecs pedaler till om man vill ha loadcell.

Permalänk
Medlem

Jag har en grovt avliden g25 och om man kör en sån på ett ej solid bord så blir sågeffekten ennu värre, har man Playseat eller what ever så är det ju där emot inte så farligt.
.. så kör med xbox gamepad just nu *wiiie.. .." men hade tänkt mig en av dem nyaste Logitechs efter som dem är väl båda remdrivna, stor chans dem nedgraderat till sågverket igen liksom?
Jag minns inte att jag stört mig på så mycket mer än att behöva pilla fram efter "bästa inställingarna" .. var nog ett krav, annars Inga problem och rFactor 2 ska ha förbättrat stödet tror jag att jag läste.

Men sen är ju allt relativt, jag har liksom aldrig upplevt eller blivit bortskämd av något bättre så jag följer gärna tråden.
Fanatec ja, hmm, om man skulle skita I att snåla..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiiynx:

Det är många som pratar om växellåda. Som jag nämnde innan har jag alltid valt den lätta vägen och kört med automat. Men är det något som man inte gör när man spelar med ratt och pedaler?

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på vad du ska köra, dvs hur seriöst spel, samt vad dina preferenser är. Ska du köra arkadracing ala. Burnout eller dyl som funkar bra på handkontroll spelar det väl inte så stor roll, men det sabbar lite känslan av att bränna runt i en Cobra från 60-talet (?) i Assetto Corsa med automat eller ratt-paddlar (bakom-ratten-knappar för växling, som man inte behöver manuell koppling för). Lika så att köra en modern bil som borde ha ratt-paddlar med växelspak för den delen.

Grejen är att i det första fallet med arkadracers funkar handkontroll ändå lika bra, om inte bättre, så då känns hela köpet lite onödigt

Skulle för övrigt också påstå att det mesta under Logitech driving force gt känns rätt menlöst, och att beggangnad G25/G27 är det möjligen bästa budgetvalet, gärna då om du kan hitta en där någon ställning eller playseat ingår. Har en G27 själv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Jag har en grovt avliden g25 och om man kör en sån på ett ej solid bord så blir sågeffekten ennu värre, har man Playseat eller what ever så är det ju där emot inte så farligt.
.. så kör med xbox gamepad just nu *wiiie.. .." men hade tänkt mig en av dem nyaste Logitechs efter som dem är väl båda remdrivna, stor chans dem nedgraderat till sågverket igen liksom?

Som jag har förstått det så hard dagens Logitech rattar (G29/G920) i princip samma teknik som G25 för att inte säga exakt samma. Om inte jag har missat någon nyhet så görs inga remdrivna rattar av Logitech.

Permalänk
Medlem

Jepp, du har rätt, skildnaden är att dem gått från sågverket till något som heter något så tjusigt som, quiet helical gearing, så var det.
Och det ser ut som att vi fick helical gearing redan I och med g27'an, va bra, hade nog överlevt med en sån rackare.
En snabb pratande review gällande g27 vs g29.

https://www.youtube.com/watch?v=Bk7xO-n0eys

Permalänk

Jag håller fortfarande på att vela. Är så klart mest sugen på en 300RS med TH8A och T3PA men inser att det blir för dyrt. Sen har jag hittat en TMX Pro med just TH8A samt T3PA för runt 2000kr. G29an hamnar väll också runt 2000kr med växelspaken, alltså beg. delar.
Sen är det väll frågan om det är värt att köpa G29an, den är ju inte så värst mycket bättre än min G25.

Permalänk
Medlem

Om ingen kan direkt avråda mig (pg av andra problem, om några?) så hoppar jag på en av dem nya g29 efter som helical gearing måååste ju teoretiskt sätt vara tajtare mellan tänderna och låter smooth vad jag hört.
Jag har det ju lite lättare efter som jao e rattlös, och jag kommer nyttja alla knappar och, jag "trrror att g25s växelspak funkar med en g29, så den behåller jag nog.

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig att du skulle bli besviken!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080