Hur förlänga USB 2/3 10-20m på bästa sätt?

Permalänk
Medlem

Hur förlänga USB 2/3 10-20m på bästa sätt?

Hej,

kort fråga: vilken är idag den bästa (minst strul och med minst latens) USB-förlängaren som klarar upp till 20m? Jag tittar fn på aktiv förlängning över USB, aktiv förlänging över CAT5, USB over IP, (virtualhere verkar bra). Vilka fler alternativ finns?

lång fråga: jag har med viss framgång tidigare använt mig av en aktiv USB2 ->cat5 -> USB2 av för att förlänga USB från min PC till min hemmabio. Avståndet var då 10 m ca. En sån här:

Jag använde USB-porten för att via en hub koppla in en xbox handkontrollreceiver, en logitech keyboard/mus nano receiver, en sk USB UIRT (IR blaster/receiver som via eventghost styr projektor/förstärkare) samt en tellstick duo (styr belysning). Tyvärr funkade detta bara 90%. Ibland blev USB UIRT, xbox handkontroll receivern eller tellstick en "unknown device" i utforskaren och enda lösningen var att manuellt dra ur sladden från dessa enheter och trycka i den igen. Har lagt en enorm massa tid på att felsöka och koda workarounds, men inte nått ända fram.

Men nu har jag flyttat och håller på att bygga ett nytt biorum och vill gärna hitta den lösning som medger minst strul för samma användarscenario som ovan. VirtualHere (virtualhere.com) verkar lovande men jag funderar på om det inte introducerar latens på t ex handkontrollerna när USB-kommunikationen ska skickas över LAN.

Finns det någon expert här som provat det mesta eller har koll så tar jag tacksamt emot råd och tips om bästa sättet förlänga USB en längre sträcka nuförtiden.

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem

Har du provat om Xbox-kontrollen fungerar utan förlängare? För mig funkar den en lång sträcka, typ 10 m och två väggar emellan.

Permalänk
Medlem

Jo samma här visserligen men det är alla andra grejjor också som gör att jag behöver en usb port i biorummet som funkar tillförlitligt...

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.