Vad är acceptabelt i en hyresrätt? [Nyprod]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Hela iden med hyres (dock sagt att hyresvärdarna måste hålla sig till svenska regler) är väl att du hyr lägenheten som den är. Passar det inte får du hyra någon annan. Jag skulle dokumentera som de andra sagt och bara kört på tills du hittar något som du hellre vill bo i.

Fast det är ändå 3 månaders uppsägningstid så hade du velat betala 3 månaders hyra för något som du tycker inte är helt okej?

Nu anser jag inte att det är katastrof (förutom badrummet och fogen där) men ska man kräva typ 10.000kr / månad i hyra så förväntar jag mig i alla fall att det är någorlunda bra standard? Om inte annat bör ju uppsägningstiden strykas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Fast det är ändå 3 månaders uppsägningstid så hade du velat betala 3 månaders hyra för något som du tycker inte är helt okej?

Nu anser jag inte att det är katastrof (förutom badrummet och fogen där) men ska man kräva typ 10.000kr / månad i hyra så förväntar jag mig i alla fall att det är någorlunda bra standard? Om inte annat bör ju uppsägningstiden strykas.

Kollade du inte på lägenheten innan du skev på avtalet ?

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vet inte om det varit någon besiktningsman där men rimligtvis borde det ju varit det eftersom man fått nyckeln?

Du skall alltid kräva besiktning av en lgh innan du flyttar in där du är med och godkänner protokollet. Utan besiktning kan du bli stående med alla kostnader för dessa reparationer eftersom det inte finns underlag på att dom uppstod innan du flyttade in.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Kollade du inte på lägenheten innan du skev på avtalet ?

Skrivet av Coca:

Du skall alltid kräva besiktning av en lgh innan du flyttar in där du är med och godkänner protokollet. Utan besiktning kan du bli stående med alla kostnader för dessa reparationer eftersom det inte finns underlag på att dom uppstod innan du flyttade in.

Vi fick ej göra det då det blev försenat ett par månader och det är fortfarande mycket som inte är klart i själva byggnaden.
Ingen har fått göra det (bara visningslägenhet) utan man fick hämta nycklarna och där skriva på papper.
Lite märkligt kan jag tycka. Annorlunda med bostadsrätter, där går man ju runt med en besiktningsman och kollar av men här verkar man ha 7 dagar på sig att anmärka på eventuella fel.

Jag har dock inte flyttat in ännu, bara varit där och tittat. Inte kört dit en endaste pryl.
Avvaktar svar från hyresbolaget som är ett av Sveriges största innan jag gör något mer.
Första månaden är hyresfri då det blev försenat men vet inte om jag är så sugen på att betala hyra förrän badrummet är fixat så vi får väl se hur lång tid det tar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

det varit någon besiktningsman där men rimligtvis borde det ju varit det eftersom man fått nyckeln?

Ska försöka fånga lite bilder och dela med mig sen så får ni tycka till.

om det varit nån besiktningsman kontrollerat lägenheten så borde det ju finnas ett papper med allt noterat vad som är fel.
annars kanske du blir återställningsskyldig, du behöver alltså då betala för nånting som du inte gjort.

var det ingen som opponerade sig emot allt slitage innan du skrev på?
du verkar ha köpt grisen i säcken. lycka till & hoppas det inte kostar nånting extra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Vi fick ej göra det då det blev försenat ett par månader och det är fortfarande mycket som inte är klart i själva byggnaden.
Ingen har fått göra det (bara visningslägenhet) utan man fick hämta nycklarna och där skriva på papper.
Lite märkligt kan jag tycka. Annorlunda med bostadsrätter, där går man ju runt med en besiktningsman och kollar av men här verkar man ha 7 dagar på sig att anmärka på eventuella fel.

Jag har dock inte flyttat in ännu, bara varit där och tittat. Inte kört dit en endaste pryl.
Avvaktar svar från hyresbolaget som är ett av Sveriges största innan jag gör något mer.
Första månaden är hyresfri då det blev försenat men vet inte om jag är så sugen på att betala hyra förrän badrummet är fixat så vi får väl se hur lång tid det tar.

Eftersom det inte är din lägenhet, vad f*n spelar det för roll om det saknas fog i badrummet? Duscha på, om hyresvärden snålat skulle jag påpeka det och köra på. Det kommer ju kosta honom i slutändan, inte dig. Är hela bygget i undermålig kvalite så får du väl hyra något annat. Vet inte riktigt vad du vill uppnå.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Eftersom det inte är din lägenhet, vad f*n spelar det för roll om det saknas fog i badrummet? Duscha på, om hyresvärden snålat skulle jag påpeka det och köra på. Det kommer ju kosta honom i slutändan, inte dig. Är hela bygget i undermålig kvalite så får du väl hyra något annat. Vet inte riktigt vad du vill uppnå.

kanske för att det kan bli mögelskador om fukt tränger in under kaklet, (inte så kul bo i en lägenhet som luktar mögel)
mera skador som gör att hyresvärden kan kräva TS på renoveringskostnader.

hur skulle hyresvärden kunna göra detta? pga att det troligen inte finns något besiktningsprotokoll ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

kanske för att det kan bli mögelskador om fukt tränger in under kaklet, (inte så kul bo i en lägenhet som luktar mögel)
mera skador som gör att hyresvärden kan kräva TS på renoveringskostnader.

hur skulle hyresvärden kunna göra detta? pga att det troligen inte finns något besiktningsprotokoll ?

Då finns det väl bara två rimliga alternativ (som vilken logisk människa som helt borde kunna komma fram till):
1. Tala med hyresvärden och få det fixat
2. Hyr en annan lägenhet

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Då finns det väl bara två rimliga alternativ (som vilken logisk människa som helt borde kunna komma fram till):
1. Tala med hyresvärden och få det fixat
2. Hyr en annan lägenhet

1. javisst hyresvärden kan fixa det, men TS får betala
2. TS står på kontraktet å gör Hyresvärden en fuling å tar in en besiktningsman när TS vill flytta. = TS får betala

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

kanske för att det kan bli mögelskador om fukt tränger in under kaklet, (inte så kul bo i en lägenhet som luktar mögel)
mera skador som gör att hyresvärden kan kräva TS på renoveringskostnader.

hur skulle hyresvärden kunna göra detta? pga att det troligen inte finns något besiktningsprotokoll ?

Jag försöker ignorera alla som inte mår bra och bidrar med lite halvkorkade kommentarer.
Förstår inte vad man lider av när man uttrycker sig hätskt och med aggressioner. De flesta är kolugna, så även jag.

Problemet med att duscha när det är dåligt med fog är att vatten kan tränga in under och således kan plattorna börja lossna vilket skapar problem längre fram och sådant kan ta tid att få fixat, inte över dagen direkt.

Samt det du nämner angående mögel stämmer också.
Det är skillnad på om en gammal hyreslägenhet har problem och slitage men att ett nybygge ska lida av så mycket fel är ganska dåligt.

Vi får se vad de svarar till veckan.
Jag kommer i alla fall avvakta med att flytta dit några grejer öht innan jag fått lite återkoppling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

1. javisst hyresvärden kan fixa det, men TS får betala
2. TS står på kontraktet å gör Hyresvärden en fuling å tar in en besiktningsman när TS vill flytta. = TS får betala

Men det där stämmer ju knappast. TS har inte ens flyttat in. Klart han inte får betala. Om TS nu inte kan bryta sig ur kontraktet är det bara ta massa bilder vid inflyttning med dagens tidning, och sedan säga upp det direkt. Då får TS bo där i tre månader med läxan att om man signar något utan att besikta så är det alltid en risk att man antingen blir negativt eller positivt överraskad. Dessutom har TS nu 3 månader på sig att hitta något bättre. Under dessa månader är det inte sannolikt att mögel utvecklas heller.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Men det där stämmer ju knappast. TS har inte ens flyttat in. Klart han inte får betala. Om TS nu inte kan bryta sig ur kontraktet är det bara ta massa bilder vid inflyttning med dagens tidning, och sedan säga upp det direkt. Då får TS bo där i tre månader med läxan att om man signar något utan att besikta så är det alltid en risk att man antingen blir negativt eller positivt överraskad. Dessutom har TS nu 3 månader på sig att hitta något bättre. Under dessa månader är det inte sannolikt att mögel utvecklas heller.

Alltså, jag har en till bostad så det går ingen nöd på mig.
Hade ändå inte tänkt flytta över hit mer permanent förrän i typ Mars-April så det är lugnt.
Jag har massor av bilder tagna.

Ingen av de cirka 40 hyresgästerna har fått besikta utan alla har fått åka och hämta ut nyckeln, och där skriva på ett papper att man hämtat ut nyckeln m.m. På pappret står det att fel ska anmärkas inom 7 dagar.

Så jag kan inte göra så mycket mer förrän jag fått återkoppling, vilket lär bli till veckan.
Ville mest ha åsikter vad ni tyckte om felen. Om det är normalt eller icke normalt. Det är allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calma:

Alltså, jag har en till bostad så det går ingen nöd på mig.
Hade ändå inte tänkt flytta över hit mer permanent förrän i typ Mars-April så det är lugnt.
Jag har massor av bilder tagna.

Ingen av de cirka 40 hyresgästerna har fått besikta utan alla har fått åka och hämta ut nyckeln, och där skriva på ett papper att man hämtat ut nyckeln m.m. På pappret står det att fel ska anmärkas inom 7 dagar.

Så jag kan inte göra så mycket mer förrän jag fått återkoppling, vilket lär bli till veckan.
Ville mest ha åsikter vad ni tyckte om felen. Om det är normalt eller icke normalt. Det är allt.

Min åsikt är att om man är minsta orolig/tveksam till en ny bostad redan innan flytt är det bäst att avvakta.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Men det där stämmer ju knappast. TS har inte ens flyttat in. Klart han inte får betala. Om TS nu inte kan bryta sig ur kontraktet är det bara ta massa bilder vid inflyttning med dagens tidning, och sedan säga upp det direkt. Då får TS bo där i tre månader med läxan att om man signar något utan att besikta så är det alltid en risk att man antingen blir negativt eller positivt överraskad. Dessutom har TS nu 3 månader på sig att hitta något bättre. Under dessa månader är det inte sannolikt att mögel utvecklas heller.

har TS fått nyckel å skrivit på kontraktet ?
hur kan TS ta bilder vid inflyttning om TS redan fått nycklar. lagligt så har redan TS flyttat in att det inte finns några möbler spelar ju ingen roll.

@Calma: varför i hela fridens namn accepterar du en lägenhet innan du fått se hur den ser ut + å skulle jag sett allt det där så är det ju ringa besiktningsman omedelbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

har TS fått nyckel å skrivit på kontraktet ?
hur kan TS ta bilder vid inflyttning om TS redan fått nycklar. lagligt så har redan TS flyttat in att det inte finns några möbler spelar ju ingen roll.

@Calma: varför i hela fridens namn accepterar du en lägenhet innan du fått se hur den ser ut + å skulle jag sett allt det där så är det ju ringa besiktningsman omedelbart.

Fanns ju inget val? Och detta gäller topp 5 största hyresvärdarna i Sverige.
Kontrakt skrev vi på redan för 1 år sen. Hyreskontrakt det vill säga.

Vi fick inte se lägenheterna. Ingen fick göra det, vet inte om det är onormalt eller normalt vad gäller hyreslägenheter (nyprod).

Vi är inflyttade då vi kvitterat nycklar men det står på papper att vi har 7 dagar på oss att notera alla fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Fanns ju inget val? Och detta gäller topp 5 största hyresvärdarna i Sverige.
Kontrakt skrev vi på redan för 1 år sen. Hyreskontrakt det vill säga.

Vi fick inte se lägenheterna. Ingen fick göra det, vet inte om det är onormalt eller normalt vad gäller hyreslägenheter (nyprod).

Vi är inflyttade då vi kvitterat nycklar men det står på papper att vi har 7 dagar på oss att notera alla fel.

så ta dit nån besiktningsman omedelbums med hyresvärd närvarande.

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: Nä, han ska inte ta dit någon besiktningsman med hyresvärden närvarande. Han ska kontakta hyresvärdens representant imorgon. Står säkert på något av de papper som hyresgästen har fått hur han ska göra. Eller så står de på företagets hemsida. Ta dit en egen besiktningsman som man själv betalar för kommer hyresvärden aldrig att betala för. Och ska heller aldrig betala för. Det är inte en bostadsrätt utan en hyresrätt det handlar om.

Så både hyresgästen och många av er andra som skriver här i tråden ska nog ta och lugna ner er lite Det kommer rätta till sig inom 5 minuter imorgon när TS väl tar sin telefon och ringer till kundtjänst hos hyresvärden och blir kopplad till de som har hand om just sådant här hos hyresvärden. Kan vara kvartersvärden möjligen men inte säkert att det finns någon sådan redan då det är ett så pass nybyggt område så det kanske blir att TS blir kopplad direkt till den personen som håller i projektet hos hyresvärden. Vem vet. Om TS läser de papper han fått så kanske de t.o.m. står något telefonnummer som han ska ringa till eller kanske finns det något anslaget i trapphuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

så ta dit nån besiktningsman omedelbums med hyresvärd närvarande.

Besiktningsman skall tillhandahållas av hyresvärden, värden behöver dock inte vara närvarande.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Hela iden med hyres (dock sagt att hyresvärdarna måste hålla sig till svenska regler) är väl att du hyr lägenheten som den är. Passar det inte får du hyra någon annan. Jag skulle dokumentera som de andra sagt och bara kört på tills du hittar något som du hellre vill bo i.

Man har ju tyvärr skyldigheter även i hyresrätter, misstänker man att något är fel är man skyldig att rapportera in det, precis som TS gjort vilket är bra för alla parter utom företaget som agerat byggherre då såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Be fastighetsägaren bygga klart och åtgärda lägenheten bara.

I badrum finns ett tätskikt bakom kaklet givetvis, så någon omgående katastrof ska det väl inte bli, men tätskiktet är till för att rädda när t.ex. fogen spricker, inte för att det inte är färdigfogat, kakelplattorna riskerar att lossna från golvet om det kommer in fukt under dem så det måste åtgärdas för att inte bli ett större problem. Här kanske du kan få hyresavdrag, men det bör de i.o.f.s. snabbt kunna åtgärda, handlar bara om att få dit en plattsättare.

Be om ett ordentligt protokoll där mindre skavanker som kanske kommer vara kvar finns noterat, så du slipper att eventuellt stå för något när du flyttar från lägenheten senare. Det mesta med målningen/sprickor är att spackling/tejpning av väggarna misslyckades av bilderna att döma, sånt går inte alltid att undvika heller om huset rör sig, inget du kommer belastas för i.a.f. och kan åtgärdas. Där kanske det inte åtgärdas på en gång däremot som andra påpekat. Som andra säger, golvet kommer de bara fylla i med kemiskt trä/massa/spackel. Det mesta du visade bilder på uppkom under golvläggning, men den sista är ju att de tappat något i golvet, sånt händer. I det stora hela är det väl inga större saker. Knarrande golv är inte säkert de åtgärdar, men felanmäl ändå. Knarrande golv är sånt som kan bli värre, men det kan också bli bättre.

Permalänk
Medlem

Det är helt i sin ordning (snarare ett normaltillstånd) att det är fuktigt under kakelplattorna. Förstår inte riktigt varifrån ni fått idén att plattorna skulle lossna från fixet pga. vatteninträngning. Fogen är porös och har inte på något sätt funktionen av ett första tätskikt. Däremot kan det ju vara en estetisk fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malm:

Det är helt i sin ordning (snarare ett normaltillstånd) att det är fuktigt under kakelplattorna. Förstår inte riktigt varifrån ni fått idén att plattorna skulle lossna från fixet pga. vatteninträngning. Fogen är porös och har inte på något sätt funktionen av ett första tätskikt. Däremot kan det ju vara en estetisk fråga.

Fogbruk är vattentätt/avvisande. Plattor lossnar hur som för att fukt tränger in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fogbruk är vattentätt/avvisande. Plattor lossnar hur som för att fukt tränger in.

Nej. Fogen i ett vanligt badrum är varken vattentät eller avvisande. Det låter som att du tänker på epoxyfog och det brukar normalt sett bara användas där det är hårt slitage, t.ex. i industrier...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Nej. Fogen i ett vanligt badrum är varken vattentät eller avvisande. Det låter som att du tänker på epoxyfog och det brukar normalt sett bara användas där det är hårt slitage, t.ex. i industrier...

Nej, jag tänker på vanlig cementfog för badrumsbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, jag tänker på vanlig cementfog för badrumsbruk.

Och då har du fel. Vanlig kakelfog i vanliga badrum utgör inte någon form av tätskikt. Är det lite dåligt med fog som i detta fall är det rent estetiskt samt att det lättare blir svåråtkomlig smuts på fogarna.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Och då har du fel. Vanlig kakelfog i vanliga badrum utgör inte någon form av tätskikt. Är det lite dåligt med fog som i detta fall är det rent estetiskt samt att det lättare blir svåråtkomlig smuts på fogarna.

Vilket såklart inte är meningen med ens vattenavvisande fogbruk, men du kommer få problem med plattor som lossnar om du har sprucken fog eller saknar fog i ett utrymme som blir blött då det kommer in mer fukt bakom än om det var helt. Sen måste man givetvis kunna göra rent fogen för att förhindra mögeltillväxt, och det kan nog inte TS i det skick badrummet är i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Och då har du fel. Vanlig kakelfog i vanliga badrum utgör inte någon form av tätskikt. Är det lite dåligt med fog som i detta fall är det rent estetiskt samt att det lättare blir svåråtkomlig smuts på fogarna.

När tror du vattnet flödar bäst?

Genom fogen eller utan fog?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Här kommer lite bilder. Vad tycker ni?

Detta är lite exempel. Förekommer fler ställen med lite skav i färgen på väggarna. Kasst målat, förmodligen bara gjort en gång.. eller inte bara förmodligen. Kan nog garantera att det bara målats en gång. Återstår att se vad som kan "tvättas" bort med fuktig trasa på golv och väggar.

Badrum:
https://imgur.com/a/3K8Vgg9

Dåligt målat / färgsläpp / annat kladd:
https://imgur.com/a/RDVfFwL

Märken i golv:
https://imgur.com/a/hstEzOT

Knarret i golvet missade jag att ta film på, men är noterat.
Insidan på dörren är vansinnigt repig. Glömde ta bild idag.

Inte nog med att fogningen är slarvig - plattorna ligger dessutom ojämnt.

Ser mera ut som ett snabb-bygge med nödlösning än en dyr lägenhet. Om ytan ser ut på det viset, finns det då fuktspärr under?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

1. javisst hyresvärden kan fixa det, men TS får betala
2. TS står på kontraktet å gör Hyresvärden en fuling å tar in en besiktningsman när TS vill flytta. = TS får betala

Nej, bara för TS att kontakta hyresgästföreningen så hade dem säkerligen gärna tagit det till rätten om hyresvärden varit beredd att ta den striden. Bevisbördan ligger på hyresvärden att bevisa att skadorna uppstått pga av TS.

Har ts tagit bilder med angivet datum, och kontaktat hyresvärden via mail med datum så vad menar du hyresvärden har på honom då? Sen ska givetvis TS begära en kopia av protokollet över besiktningen som gjordes innan han flyttade in. Har en sådan besiktning aldrig skett av hyresvärden så har de absolut ingenting.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Nej, bara för TS att kontakta hyresgästföreningen så hade dem säkerligen gärna tagit det till rätten om hyresvärden varit beredd att ta den striden. Bevisbördan ligger på hyresvärden att bevisa att skadorna uppstått pga av TS.

Har ts tagit bilder med angivet datum, och kontaktat hyresvärden via mail med datum så vad menar du hyresvärden har på honom då? Sen ska givetvis TS begära en kopia av protokollet över besiktningen som gjordes innan han flyttade in. Har en sådan besiktning aldrig skett av hyresvärden så har de absolut ingenting.

Tror inte alla förstår.

Jag har inte flyttat in. Jag har fått nycklar men jag har i princip bara varit i byggnaden i 10-15 minuter totalt då det delvis fortfarande ser ut som en byggarbetsplats i själva huset.
Skulle jag orsakat målarkladd, färgsläpp, dåligt målat, dåligt med fog, trasig spegel, repig dörr, felinställd balkongdörr som gnager mot karmen, knarrande golv, smutsiga avtryck och trasigt golv på den korta tiden när jag knappt tagit i något?

Jag har inte kört dit en endaste pryl förutom en dörrmatta, inte använt någonting i lägenheten, utan bara varit där och tittat. Inget annat. Självklart kan inte jag stå som ansvarig för något då vi skulle ha 7 dagar på oss att anmärka fel.

Ska bli spännande att se vad de återkommer med för svar i veckan.
Tills dess kan jag inte bidra med något mer utan jag tackar för åsikterna gällande främst badrummet från vissa så jag har lite mer kött på benen vad man borde kräva.

Återkommer.