Permalänk
Medlem

Köpa grafikkort i kina?

Hej! Min bror är för tillfället i Kina och jag funderar på om jag ska be honom köpa med sig ett grafikkort till mig. Jag har för tillfället ett 750TI som har några år på nacken men gör sitt jobb. Dock så uppgraderade jag precis massa andra delar i datorn så är även intresserad av ett nytt grafikkort + jag har planerat att använda de gamla delarna för att bygga en dator åt barnen och behöver då ändå ett grafikkort.

Min fråga är då jag inte har superkoll och ska guida honom som inte har någon koll alls, vad ska han titta efter framförallt vad ska han akta sig för. Är det någon som har köpt ett grafikkort där på plats? Jag försöker att spara pengar genom att köpa där och behöver inte direkt något fetingkort utan någon budgetversion som fortfarande är en uppgradering för mig och värt pengarna. Kan tillägga att han är där med en vän som är kines och kan hjälpa att kommunicera och pruta så de inte blir lurade alltför mycket.

Uppskattar all typ av input och hjälp jag kan få!
MVH
Adam

Permalänk
Medlem

försök att hitta någonting som ser ut som en stor elektronikkedja (dock så är det kina vi snackar om så det blir nog som att hitta en ica i sverige), typ en equivalent till elgiganten. Fråga lokalborna om tips, vad som är legit och vad som är en scam, och kom alltid ihåg att om priset är för bra för att vara sant så är det nog inte sant heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

https://www.ebay.com/itm/B21B-Galax-nVidia-GeForce-GTX-1060-E...

Nästan värt att prova även om det med 100% säkerhet inte kommer att fungera.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av echawqui:

försök att hitta någonting som ser ut som en stor elektronikkedja (dock så är det kina vi snackar om så det blir nog som att hitta en ica i sverige), typ en equivalent till elgiganten. Fråga lokalborna om tips, vad som är legit och vad som är en scam, och kom alltid ihåg att om priset är för bra för att vara sant så är det nog inte sant heller!

Skickades från m.sweclockers.com

Något sånt jag tänkt mig men funderar även på vad jag ska be honom leta efter..
Lägger till mina övriga specs så ni vet vad jag har att jobba med

CPU Intel Core i5 8400 2.8 GHz, 9MB
MK ASUS PRIME Z370-P II
Corsair 16GB(2-kit) DDR4 2400Mhz Vengeance LPX
Nät agg är inte värt att nämna då det ska uppgraderas om jag köper nytt gpu.

Jag spelar inga krävande spel eller håller på med video eller någon speciellt hög upplösning så egentligen så duger det jag har idag handlar mer om att jag vill ha något som matchar och som sagt ändå kommer behöva köpa ett nytt gpu då jag ska bygga barnens dator samt jag vill skämma bort mig själv lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

https://www.ebay.com/itm/B21B-Galax-nVidia-GeForce-GTX-1060-E...

Nästan värt att prova även om det med 100% säkerhet inte kommer att fungera.

Kommer nog endast få en kabel där tror jag. Den fungerar säkert dock : )

Permalänk
Medlem

Är det verkligen så stor skillnad på priserna för grafikkort där? Det finns ju trots allt bara AMD och Nvidia i hela världen

Permalänk
Medlem

@Skrotnisse92: Svårt att säga därför jag hoppades att någon kanske varit där och vet lite mer. Fått intrycket av att det är billigare men inte lyckats hitta någon indikation på priser förutom vad man kan beställa och då kan det vara allt från 10-600 dollar så ger inte så mycket och man vet inte riktigt vad som är legit eller inte

Permalänk

Har för mig att jag såg Linustechtips bygga en maskin i Kina, med någon annan youtuber för inte så länge sedan.
Priserna var inte speciellt billiga.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Har för mig att jag såg Linustechtips bygga en maskin i Kina, med någon annan youtuber för inte så länge sedan.
Priserna var inte speciellt billiga.

Det var väl Scotty på Strange parts som gjorde det med Linus Tech tips

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Linus Tech Tips på youtube har en del informativa videos om just kinesiska produkter. Förvånansvärt brukar de vara väldigt bra. Frågan är bara ifall de är tillräckligt mycket billigare för att det ska vara värt för att välja de istället för Nvidias produkter. Finns även en om deras skärmar

Permalänk
Skrivet av Fenix:

Det var väl Scotty på Strange parts som gjorde det med Linus Tech tips

https://www.youtube.com/watch?v=sZs4NDC4yrI

Thats the one

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japuni:

@Skrotnisse92: Svårt att säga därför jag hoppades att någon kanske varit där och vet lite mer. Fått intrycket av att det är billigare men inte lyckats hitta någon indikation på priser förutom vad man kan beställa och då kan det vara allt från 10-600 dollar så ger inte så mycket och man vet inte riktigt vad som är legit eller inte

Jag var i Taiwan Taipei och köpte mitt 2080. Jag letade också efter stora elektronikkedjor men i Taipei fanns typ inget sådant. Däremot fanns det ett helt distrikt där det fanns massa små butiker. Spenderade en dag där och efter intensiv prisjakt köpte jag grafikkortet två dagar efter release för 7600 sek (hemma 8999 samma kort) från en butik som i princip såg ut som en förortspizzeria fylld med moderkort kartonger och dylikt.

Nu var ju detta Taiwan som "tillhör" Kina men som är ett helt eget land. Jag kan dock inte tänka mig att det ser särskilt annorlunda ut i Kina. Men vad vet jag

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Kollade lite på det när jag bodde i Peking. Priserna är typ samma som i Sverige, du tjänar absolut ingenting på att handla det där.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Taiwan billigare för att produkten slipper någon form av sjö/flyggfrakt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Pelegrino: Okej då vet jag! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Japuni:

Hej! Min bror är för tillfället i Kina och jag funderar på om jag ska be honom köpa med sig ett grafikkort till mig. Jag har för tillfället ett 750TI som har några år på nacken men gör sitt jobb. Dock så uppgraderade jag precis massa andra delar i datorn så är även intresserad av ett nytt grafikkort + jag har planerat att använda de gamla delarna för att bygga en dator åt barnen och behöver då ändå ett grafikkort.

Min fråga är då jag inte har superkoll och ska guida honom som inte har någon koll alls, vad ska han titta efter framförallt vad ska han akta sig för. Är det någon som har köpt ett grafikkort där på plats? Jag försöker att spara pengar genom att köpa där och behöver inte direkt något fetingkort utan någon budgetversion som fortfarande är en uppgradering för mig och värt pengarna. Kan tillägga att han är där med en vän som är kines och kan hjälpa att kommunicera och pruta så de inte blir lurade alltför mycket.

Uppskattar all typ av input och hjälp jag kan få!
MVH
Adam

Glöm inte och tänk på att tullen vill ha sitt.
Kan bli både moms och tullavgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att det inte blir någon större skillnad när man handlar i dessa länder. Man kan spara några hundralappar på mellansegmentet eftersom handlarna klarar sig på mindre vinstmarginaler, but that's it.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG