Testpilot: Plantronics RIG 800HD – trådlöst headset med Dolby Atmos

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Tror du missförstår syftet med micen i ett gamingheadset.

Du kan ju gärna ge tips på vilket trådlöst gamingheadset som har bra mic enligt dig.

Ett gaming headset har samma syfte som alla andra, bara för att det kallas gaming behöver det inte vara sämre... Alternativ som låter bättre är det inte någon brist på och faktum kvarstår, detta headset har inte en bra mikrofon utan några brister. Gör den ett halvdugligt jobb, ja, gör den ett bra jobb, nej. Väger man sedan in priset för dessa så framstår mikrofonen om möjligt än sämre. Du kan då knåpa ihop valfritt trådlösa lurar utan Mic med en ModMic wireless som låter ljusår bättre än Rig HD 800

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Designen förstörde verkligen allt, känns som en design hämtat från transformers.. Hade väl fungerat när jag var 12 år och såg Megan Fox för första gången i transformersfilmen, då var man lite intresserad av designer med lite former

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tellus82:

Ett gaming headset har samma syfte som alla andra, bara för att det kallas gaming behöver det inte vara sämre... Alternativ som låter bättre är det inte någon brist på och faktum kvarstår, detta headset har inte en bra mikrofon utan några brister. Gör den ett halvdugligt jobb, ja, gör den ett bra jobb, nej. Väger man sedan in priset för dessa så framstår mikrofonen om möjligt än sämre. Du kan då knåpa ihop valfritt trådlösa lurar utan Mic med en ModMic wireless som låter ljusår bättre än Rig HD 800

Skickades från m.sweclockers.com

Ljud är som sagt subjektivt och kan vara ett sådant ämne likt datorer där ju mer insatt man är desto lägre blir toleransen för "dåliga" resultat. Jag är precis som alla andra på det här forumet en enkel människa som inte är expert på mikrofoner. Jag tycker jag är relativt känslig när det kommer till ljud och kan uppskatta en dyr setup men jag tycker inte att micen från 800HD sticker ut från mängden och med tanke på användningsområdet så bör den duga gott och väl. Vilket jag försökte att förmedla i Testpiloten, jag tar dock detta till mig och vara mer vaksam med min formulering i fortsättningen.

Skrivet av plajton:

Designen förstörde verkligen allt, känns som en design hämtat från transformers.. Hade väl fungerat när jag var 12 år och såg Megan Fox för första gången i transformersfilmen, då var man lite intresserad av designer med lite former

Ja, det är tråkigt att "gaming" har blivit så synonymt med rymdskeppsdesign och mycket blinkade dioder. Jag uppfattar det som att tillverkarna ibland inte har fakta på sin demografi utan gör antaganden. Sen är ju smaken som baken.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett gaming headset har samma syfte som alla andra, bara för att det kallas gaming behöver det inte vara sämre... Alternativ som låter bättre är det inte någon brist på och faktum kvarstår, detta headset har inte en bra mikrofon utan några brister. Gör den ett halvdugligt jobb, ja, gör den ett bra jobb, nej. Väger man sedan in priset för dessa så framstår mikrofonen om möjligt än sämre. Du kan då knåpa ihop valfritt trådlösa lurar utan Mic med en ModMic wireless som låter ljusår bättre än Rig HD 800

Skickades från m.sweclockers.com

Så det enda alternativ du kan hitta är inte ett headset utan enbart en mic som bara den kostar lika mycket som headsetet i recensionen? Halva batteritiden och måste laddas separat från headsetet. Låter som än väldigt osmidig lösning som ingen jag spelar online med kommer uppskatta över ett komplett headset som RIG800HD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Intressant. Enligt Quick Guide så står det att TOSLINK är ett måste.

Har du en mjukvara som styr ljudmixningen eller hur går detta till på PC?

Hur funkar detta på PC? Mjukvara?

Ingen mjukvara, funkar direkt med USB som är kopplat. De kanske har uppdaterat hårdvaran.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Ljud är som sagt subjektivt och kan vara ett sådant ämne likt datorer där ju mer insatt man är desto lägre blir toleransen för "dåliga" resultat. Jag är precis som alla andra på det här forumet en enkel människa som inte är expert på mikrofoner. Jag tycker jag är relativt känslig när det kommer till ljud och kan uppskatta en dyr setup men jag tycker inte att micen från 800HD sticker ut från mängden och med tanke på användningsområdet så bör den duga gott och väl. Vilket jag försökte att förmedla i Testpiloten, jag tar dock detta till mig och vara mer vaksam med min formulering i fortsättningen.

Ja, det är tråkigt att "gaming" har blivit så synonymt med rymdskeppsdesign och mycket blinkade dioder. Jag uppfattar det som att tillverkarna ibland inte har fakta på sin demografi utan gör antaganden. Sen är ju smaken som baken.

Du formulerade dig helt korrekt, för gaming online en utmärkt microfon, skall du streama bör du satsa på något bättre. Tydligare och korrektare än så blir det inte. Tellus trollar eller läste inte hela ditt resonemang.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Djinn:

Ingen mjukvara, funkar direkt med USB som är kopplat. De kanske har uppdaterat hårdvaran.

Quick guide är väldigt tydlig med att man måste ha TOSLINK för att det ska fungera. Vidare så vet jag inte hur jag skall kunna ställa in det för få det att fungera. Ställer du in en annan ljudkälla för t.ex. Discord.

Kopplar du in den och det fungerar med alla röstkommunikationprogram?

Det gör det inte för mig dock. Helt tyst.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du formulerade dig helt korrekt, för gaming online en utmärkt microfon, skall du streama bör du satsa på något bättre. Tydligare och korrektare än så blir det inte. Tellus trollar eller läste inte hela ditt resonemang.

Rent objektivt är det inte en "bra" mikrofon, den kanske duger för slögamern som bara vill höras men det är inte mer. Du kan få en bättre Mic på 300kr kabel anslutna headset.

Skrivet av Mordekai:

Så det enda alternativ du kan hitta är inte ett headset utan enbart en mic som bara den kostar lika mycket som headsetet i recensionen? Halva batteritiden och måste laddas separat från headsetet. Låter som än väldigt osmidig lösning som ingen jag spelar online med kommer uppskatta över ett komplett headset som RIG800HD.

Nej det finns betydligt bättre alternativ, jag tog ett där kvalitén är extremt mycket bättre, vi pratar natt och dag. En lösning som dessutom funkar till i stort alla hörlurar du kan hitta, vilket öppnar dörren för långt bättre kvalité än de flesta gaming headsets.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Rent objektivt är det inte en "bra" mikrofon, den kanske duger för slögamern som bara vill höras men det är inte mer. Du kan få en bättre Mic på 300kr kabel anslutna headset.

Nej det finns betydligt bättre alternativ, jag tog ett där kvalitén är extremt mycket bättre, vi pratar natt och dag. En lösning som dessutom funkar till i stort alla hörlurar du kan hitta, vilket öppnar dörren för långt bättre kvalité än de flesta gaming headsets.

Skickades från m.sweclockers.com

Skumt att du inte tipsar om dessa betydligt bättre trådlösa headsets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skumt att du inte tipsar om dessa betydligt bättre trådlösa headsets.

Varför är det skumt?

Testpiloten testar utvald hårdvara.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hjälpsam

Fin och väldigt utförlig recension.
Kuddar i tyg är ett krav för mig, blir så svettig annars-

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av skog1s:

Varför är det skumt?

Testpiloten testar utvald hårdvara.

Tror han frågade Tellus.

Skrivet av Ratatosk:

Fin och väldigt utförlig recension.
Kuddar i tyg är ett krav för mig, blir så svettig annars-

Tack.

Jag är beredd att hålla med, även om läder och fuskläder är lättare att hålla fräscht.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Köpte dessa på mellandags rean förra året. Jag älskar dem. Väldigt bra ljud. Helt klart nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Varför är det skumt?

Testpiloten testar utvald hårdvara.

Han klagar på recensionen och säger att det finns betydligt bättre alternativ utan att själv nämna något. Tråkig attityd att bara klaga utan att ge tips på vad som är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som jag skriver i artikeln så använder jag den låten för att se om lurarna orkar att hålla kontroll på basen.

Faller inte det ganska platt när det saknas dynamik? Basen är ju väldigt platt och tråkig i den låten och lurarna behöver knappt jobba alls för det händer typ inget. Brukar väl vara när det svänger fort som lurar skiter på sig och spelar dåligt?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BergEr:

Faller inte det ganska platt när det saknas dynamik? Basen är ju väldigt platt och tråkig i den låten och lurarna behöver knappt jobba alls för det händer typ inget. Brukar väl vara när det svänger fort som lurar skiter på sig och spelar dåligt?

Min erfarenhet att den låten är väldigt bra på att sålla agnarna från vetet. Har du kassa högtalare/hörlurar så kommer du ganska snart upptäcka distortion på högre volym. Rätt i basen.

Har du ett exempel på vad du själv anser vara en bra låt för att testa bas på så är jag idel öra!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Min erfarenhet att den låten är väldigt bra på att sålla agnarna från vetet. Har du kassa högtalare/hörlurar så kommer du ganska snart upptäcka distortion på högre volym. Rätt i basen.

Har du ett exempel på vad du själv anser vara en bra låt för att testa bas på så är jag idel öra!

https://www.youtube.com/watch?v=jElT1CrTiSk är en låt som sällan låter bra på dåliga saker vad jag minns. Inte den snabbaste låten dock men lite kan den rensa bort.

Hardstyle överlag är ganska bra på att hitta svagheter i hörlurar om inte annat. Tänker då project one, headhunters, sub zero project, phuture noize.
Har tyvärr ont om dåliga lurar att jämföra med men fått köpa nya lurar för hardstyle =D

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

https://www.youtube.com/watch?v=jElT1CrTiSk är en låt som sällan låter bra på dåliga saker vad jag minns. Inte den snabbaste låten dock men lite kan den rensa bort.

Hardstyle överlag är ganska bra på att hitta svagheter i hörlurar om inte annat. Tänker då project one, headhunters, sub zero project, phuture noize.
Har tyvärr ont om dåliga lurar att jämföra med men fått köpa nya lurar för hardstyle =D

Där hör man faktiskt direkt hur mycket sämre youtube kompressionen låter , IM's låtar rent generellt håller rätt hög kvalité, sen är dom jäkligt bra också.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Där hör man faktiskt direkt hur mycket sämre youtube kompressionen låter , IM's låtar rent generellt håller rätt hög kvalité, sen är dom jäkligt bra också.

Ja låten är inte bra på youtube, är märkbar skillnad mot mp3n jag har på datorn.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BergEr:

https://www.youtube.com/watch?v=jElT1CrTiSk är en låt som sällan låter bra på dåliga saker vad jag minns. Inte den snabbaste låten dock men lite kan den rensa bort.

Hardstyle överlag är ganska bra på att hitta svagheter i hörlurar om inte annat. Tänker då project one, headhunters, sub zero project, phuture noize.
Har tyvärr ont om dåliga lurar att jämföra med men fått köpa nya lurar för hardstyle =D

Tack för tipset. Då tar jag det med mig till nästa gång.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Vad är det för stream rate när det är trådlöst? Kan den streama en okomprimerad 24/48 FLAC-låt eller behövs kabel för det?

Btw, detta är INTE riktat mot dig utan generellt mot alla ljudrecensioner på Sweclockers: svagaste länken i alla ljudsystem måste nämnas. Jag kan inte läsa om vilken DAC och/eller hörlursförstärkare som användes i testet? Dålig volym kan ha berott på klent ljudkort som det kopplades in i.

Precis som man inte kan säga hur bra en dator är på spel genom att bara titta på grafikkortet (då processorn, minnena och/eller hårddisken kan flaska) så måste man även titta på DAC & preamps när man testar hörlurar. Jag förstår att SC INTE är ett ljudforum men det är väl ändå ett fullspäckat teknikforum trots allt?!

Personligen tycker jag den verkar vara för billig för vad den skall lova: trådlös Dolby Atmos Surround-ljud + en mikrofon som åtminstone låter bättre än Classes burk-miccar. Bara kolla på vad vanliga "billiga" headphones som Sony MDR7506 kostar: ca en lax och de är trådade! Det mesta trådlöst är alltid dyrare än sina motsvarande trådade kollegor.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av AplAy:

Vad är det för stream rate när det är trådlöst? Kan den streama en okomprimerad 24/48 FLAC-låt eller behövs kabel för det?

Utmärkt fråga! Du får gärna själva söka efter information som kan verifiera eller dementera detta för det är ingenting som min små öronsnäckor kommer kunna avgöra.

Frågan är väl hur basenheten fungerar. Där sitter ju antingen en DAC i den eller så sitter DAC:en i hörlurskåpan. Jag har inte hittat information om detta. Rent teoretiskt så ska ju 2.4GHz-bandet klarar av tillräckligt med bandbredd iaf. Särskilt inom 10 m.

Citat:

Btw, detta är INTE riktat mot dig utan generellt mot alla ljudrecensioner på Sweclockers: svagaste länken i alla ljudsystem måste nämnas. Jag kan inte läsa om vilken DAC och/eller hörlursförstärkare som användes i testet? Dålig volym kan ha berott på klent ljudkort som det kopplades in i.

Nu tror jag inte jag nämnde dålig ljudvolym någonstans i testet och gav jag dig den uppfattningen så var inte det vad jag var ute efter.

Jag sitter på ett Maximus Hero VII med SupremeFX(trademark), ett Realtek ALC1150 codec. Vad jag förstår så är det inte fy skam och klarar av att driva min Beyerdynamic MMX300 utan problem. Däremot är det en hel del oljud även om det skall vara "avskärmat". Funderat länge på en extern DAC, enbart för att undvika oljud och se till att få en helt skärmad produkt.

Citat:

Precis som man inte kan säga hur bra en dator är på spel genom att bara titta på grafikkortet (då processorn, minnena och/eller hårddisken kan flaska) så måste man även titta på DAC & preamps när man testar hörlurar. Jag förstår att SC INTE är ett ljudforum men det är väl ändå ett fullspäckat teknikforum trots allt?!

Jag nördar ner mig så mycket jag kan men där är också en tydlig diminishing returns när det kommer till ljud förbi de redan rätt kompetenta ljudkorten som man får med idag på moderkorten. Jag uppskattar bra ljud men jag är verkligen inte en expert. Det är inte heller poängen med en Testpilot, tyvärr då i ditt fall så kommer jag inte att grotta ner mig i detaljerna och titta en massa på teknikaliteter.

Däremot tar jag till mig att klargöra min egen rigg och vad jag jämför med. Det är en rätt given poäng så här i efterhand.

Citat:

Personligen tycker jag den verkar vara för billig för vad den skall lova: trådlös Dolby Atmos Surround-ljud + en mikrofon som åtminstone låter bättre än Classes burk-miccar. Bara kolla på vad vanliga "billiga" headphones som Sony MDR7506 kostar: ca en lax och de är trådade! Det mesta trådlöst är alltid dyrare än sina motsvarande trådade kollegor.

Så kan man ju se det.

Priset behöver inte vara en kvalitétsindikator även om det ofta är fallet. Du kommer dock lite in på min egen slutsats att dessa är för dyra för sin prislapp. Kompetenta hörlurar som är trådlösa med en mic som fyller sitt ändamål men som kostar lite för mycket för min smak.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av AplAy:

Vad är det för stream rate när det är trådlöst? Kan den streama en okomprimerad 24/48 FLAC-låt eller behövs kabel för det?

Btw, detta är INTE riktat mot dig utan generellt mot alla ljudrecensioner på Sweclockers: svagaste länken i alla ljudsystem måste nämnas. Jag kan inte läsa om vilken DAC och/eller hörlursförstärkare som användes i testet? Dålig volym kan ha berott på klent ljudkort som det kopplades in i.

Precis som man inte kan säga hur bra en dator är på spel genom att bara titta på grafikkortet (då processorn, minnena och/eller hårddisken kan flaska) så måste man även titta på DAC & preamps när man testar hörlurar. Jag förstår att SC INTE är ett ljudforum men det är väl ändå ett fullspäckat teknikforum trots allt?!

Personligen tycker jag den verkar vara för billig för vad den skall lova: trådlös Dolby Atmos Surround-ljud + en mikrofon som åtminstone låter bättre än Classes burk-miccar. Bara kolla på vad vanliga "billiga" headphones som Sony MDR7506 kostar: ca en lax och de är trådade! Det mesta trådlöst är alltid dyrare än sina motsvarande trådade kollegor.

Det är en hörlur med enbart digitala anslutningar, all form av kvalitetsförlust i signalomvandling och förstärkning sker inuti hörluren som testats, på den analoga sidan.

Om inte @Dinoman sågar upp hörluren och löder dit en egen line in att koppla på DAC och hörlursförstärkare finns det ingenting han kan göra för att påverka resultatet. Jag är tveksam till hur relevanta resultaten skulle bli om halva produkten är något Dinosteins monster som författaren byggt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Vad är det för stream rate när det är trådlöst? Kan den streama en okomprimerad 24/48 FLAC-låt eller behövs kabel för det?

Btw, detta är INTE riktat mot dig utan generellt mot alla ljudrecensioner på Sweclockers: svagaste länken i alla ljudsystem måste nämnas. Jag kan inte läsa om vilken DAC och/eller hörlursförstärkare som användes i testet? Dålig volym kan ha berott på klent ljudkort som det kopplades in i.

Precis som man inte kan säga hur bra en dator är på spel genom att bara titta på grafikkortet (då processorn, minnena och/eller hårddisken kan flaska) så måste man även titta på DAC & preamps när man testar hörlurar. Jag förstår att SC INTE är ett ljudforum men det är väl ändå ett fullspäckat teknikforum trots allt?!

Personligen tycker jag den verkar vara för billig för vad den skall lova: trådlös Dolby Atmos Surround-ljud + en mikrofon som åtminstone låter bättre än Classes burk-miccar. Bara kolla på vad vanliga "billiga" headphones som Sony MDR7506 kostar: ca en lax och de är trådade! Det mesta trådlöst är alltid dyrare än sina motsvarande trådade kollegor.

Ljudet komprimeras garanterat när det skickas från basenheten till hörluren.
Det som skickas är ren stereo, signalen har mixats mha Dalby Atmos headphonesimeringsalgoritm, därefter skickas signalen till ljudkortet (basenheten) som stereosignal (troligen okomprimerad högupplöst), därefter komprimeras signalen innan den skickas trådlöst till headsetet.
Headsetet har ingen anslutningsmöjlighet för kabel.
Ingenstans påstår plantronics att det är 7.1 surround. Dolby Atmos mixas till stereo, inget annat. Det som nämns i recensionen om 7.1 kan vara Windows egen version av att mixa en 7.1 källa på motsvarande sätt till stereo.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam

Detta med att få en riktningskänsla i en hörlur, simulerar vad som bestämmer riktningskänslan i verkliga livet.
Eftersom örat ser så märkligt ut, kommer ljud ändra klangfärg och styrka beroende på vilket håll det kommer i från.
Lägg till det att vi har två öron och en hjärna som processar ljudet så får vi en riktingskänsla med hjälp av detta.
Det är det som man använder sig av, beroende på den plats man vill att ljudet skall komma ifrån, färgar och dämpar man ljudet olika.
https://en.wikipedia.org/wiki/Head-related_transfer_function

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Har problem med ett konstant bakgrundsbrus. Detta brus förvärras när mikrofonen aktiveras och minskar när det den fälls upp. Dessutom en förbaskat irriterande medhörning som inte går att stänga av på min version. Blir retur på dessa.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av MrSodomiser:

Har problem med ett konstant bakgrundsbrus. Detta brus förvärras när mikrofonen aktiveras och minskar när det den fälls upp. Dessutom en förbaskat irriterande medhörning som inte går att stänga av på min version. Blir retur på dessa.

Trist att du råkat ut för dessa problem. Är du säker på att det är lurarna som är problemet och inte ljudkort?

Har du testat i en annan dator så du kan vara säker på att det har med headsetet att göra?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt