Permalänk
Medlem

Steam Machine

Det här datorbygget är inget märkvärdigt egentligen. Ett mellanklassbygge som skulle passa mig för lite spel, kreativ produktion (programmering, photoshop, lite CAD och what not) och kunna snurra bredvid mig på skrivbordet utan krav på hörselskydd.

Sen gick det lite överstyr... Hela projektet har varit fullt av emotsägelser. Principer har körts över, goda råd har kastats ut och varje beslut har i slutändan kokat ner till "för att jag kan". Resultatet, utöver en fin dator, är att jag har återupptäckt en fantastisk hobby, lärt mig och övat på helt nya hantverk, samt fattat grejen med att det är nyttigt att jobba med händerna lite ibland också.

Jag har publicerat en artikel på Medium om projektet, med projektförloppet, detaljer kring vattenkylningen och produktrecensioner, så jag hoppar nog över det mesta som finns att läsa där. Fler artiklar är på väg.

Det fanns ingen tanke på att göra ett bygge med Steampunk-tema, kopparrören gör sin grej i alla fall. Just Steampunk är den vanligaste kommentaren jag får, men om jag själv får bestämma så är den mer Steam och mindre Punk.

Detaljer efter publicering:
[x] Vattenkran àla Valve
[ ] Analoga mätare
[x] Sleevade kablar
[x] Belysning
[ ] Kopparpläterade backplates till GPUs

Specifikationer på komponenterna:

  • Fractal Design Define S

  • AMD Ryzen 7 1700, överklockad till 4 GHz

  • 32 GB RAM

  • Moderkort: Asus Prime X370 Pro

  • WD Black PCIe NVMe 500 GB

  • Samsung 850 EVO SATA 1000 GB

  • Nåt WiFi-kort från Asus

  • Sapphire Radeon RX Vega 64

  • XFX Radeon RX Vega 56

  • PSU: EVGA Supernova 750 G2

  • Custom vattenkylningsloop med 2x140 + 3x120 mm radiatorer från EKWB

  • 12 mm kopparrör med lödningar för alla kurvor

  • 24-pin + 4x8-pin PCIE-kabelförlängningar från Cablemods

  • Belysning: 15 mm kopparrör + Corsair Lighting Node Pro (fyra slingor + controller)

Besök galleriet här

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd

Temps? Vilken Spänning?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Temps? Vilken Spänning?

Stressar grafikkort och CPU med mining och når ungefär 43-45C, även nu när det är 28 grader varmt i rummet. Har sänkt spänningen på Vega-korten till 900-925 mV och får bättre miningprestanda då.

Jag skulle inte säga att datorn är tyst, men när korten fortfarande var luftkylda gick det inte att sitta vid datorn utan hörlurar på (plus att temperaturerna låg på 60C). Radiatorerna gör ett bra jobb även nu i värmen, räknar med att komma ner till kanske 37C framåt vintern.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Gillar lösningen för tömning/ påfyllning / luftning!
Plus snyggt och hållbart med kopparrör!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggboxx:

Gillar lösningen för tömning/ påfyllning / luftning!
Plus snyggt och hållbart med kopparrör!

Tack så mycket! Snyggare ska det bli, bygget är under utveckling och kommer få fler funktionella och estetiska detaljer framöver. Byggloggen hittar du här: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508659-projekt-vattenkylning-med-kopparror

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Om du planerar belysning blir det även polering av kopparrören som showstopper ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CD32:

Om du planerar belysning blir det även polering av kopparrören som showstopper ?

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske... Har fastnat lite för den borstade looken, men om den ska ställas ut så är nog glänsande blanka rör en fördel...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

prydliga lödningar

Visa signatur

nörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickebo:

prydliga lödningar

Tack! De blev bättre med tiden Här är två kopior av samma ledning, den ena var första jag gjorde någonsin, och den andra gjordes fyra dagar senare:

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Snyggt! Koppar och mattsvart är en grym kombo. Var det ett designval som gjorde att du körde med 90° böj istället för att bocka dem eller var det en praktisk lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. N:

Snyggt! Koppar och mattsvart är en grym kombo. Var det ett designval som gjorde att du körde med 90° böj istället för att bocka dem eller var det en praktisk lösning?

Designval, jag rekommenderar den här tråden för en mer ingående förklaring: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508659-projekt-vattenkylning-med-kopparror

Böjar med större radie fanns som alternativ, men jag ville ha något som liknade lösningen med raka plast/glasrör och fittings och hårdvara för alla kurvor.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

Designval, jag rekommenderar den här tråden för en mer ingående förklaring: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1508659-projekt-vattenkylning-med-kopparror

Böjar med större radie fanns som alternativ, men jag ville ha något som liknade lösningen med raka plast/glasrör och fittings och hårdvara för alla kurvor.

Vilka rör använde du? Och vilka fittings? Hittar bara 15/13 mm rör, och inga fittings som passar till G1/4.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Jag använde 12/10mm-rör, och EKWBs EK-HDC 12mm.

Länkar:
https://www.hornbach.se/shop/Kopparror-harda-2-5-m-12x1-0-mm/8606000/artikel-detaljer.html

https://www.ekwb.com/shop/ek-hdc-fitting-12mm-g1-4-black-6321

Kan nog vara knepigt att hitta 16mm-rör eller fittings för 15 eller 18mm, men av någon gudomlig anledning möttes VVS- och datormoddarvärlden i just storleken 12mm.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

@Esseboy:

Jag använde 12/10mm-rör, och EKWBs EK-HDC 12mm.

Länkar:
https://www.hornbach.se/shop/Kopparror-harda-2-5-m-12x1-0-mm/8606000/artikel-detaljer.html

https://www.ekwb.com/shop/ek-hdc-fitting-12mm-g1-4-black-6321

Kan nog vara knepigt att hitta 16mm-rör eller fittings för 15 eller 18mm, men av någon gudomlig anledning möttes VVS- och datormoddarvärlden i just storleken 12mm.

Skulle vara skömt med 15/13 mm rör 🙄 får väl söka VVS G-1/4 fittings.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy:

Fick in ett 15mm-rör i bygget, men kör inte vatten i det Nya bilder!

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kirayatail:

@Esseboy:

Fick in ett 15mm-rör i bygget, men kör inte vatten i det Nya bilder!

Ser maffigt ur Nu blir jag taggad, men kan inte börja löda och leka innan maj :/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CD32:

Om du planerar belysning blir det även polering av kopparrören som showstopper ?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu är belysningen på plats, och vad tycker du? Jag kan tänka mig att blankpolering blir snyggt, men borstat gör ju också sin grej... Minst sagt kluven om det här.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Men sluta vad sugen jag blir på att lära mig hårdlöda kopparrör! 😁
Rent luftflödesmässigt, har du funderat på att trycka ut luft via båda raddarna, och köra in via bakfläkt plus de naturliga hål du har? Blir lite undertryck i burken, men luften borde bli svalare. Idag ser det ut som att du värmer upp lite av luften til rad nummer två. Bara en tanke. 🙂 Grymt imponerad!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men sluta vad sugen jag blir på att lära mig hårdlöda kopparrör! 😁
Rent luftflödesmässigt, har du funderat på att trycka ut luft via båda raddarna, och köra in via bakfläkt plus de naturliga hål du har? Blir lite undertryck i burken, men luften borde bli svalare. Idag ser det ut som att du värmer upp lite av luften til rad nummer två. Bara en tanke. 🙂 Grymt imponerad!

Skickades från m.sweclockers.com

Tack!
Hördu, om du är i Göteborgstrakten så kan vi göra något tillsammans. Just nu har jag inga fler idéer på vad jag kan göra med mer rör i maskinen, men det är bara en tidsfråga innan jag kommer på nåt. Eller om du har nåt kul du skulle vilja göra med kopparrör?

Hmm, kul att leka med tanken i alla fall. Som det ser ut just nu har jag 4x120mm intake och 3x140mm exhaust. Jag satte in den sista 120-fläkten för att jag märkte att jag hade negativt tryck. Bredvid radiatorn i toppen är där en ganska stor perforerad yta, så det var lätt att mäta. Därmed skulle inte fläktarna heller kämpa särskilt om jag valde att vända på flödet enligt förslaget, mitt chassi är långt ifrån tätt

Men jag föredrar nog den varianten jag har idag med tanke på damm. Det väger i mitt fall tyngre än att kunna sänka temperaturen med ett par grader. Med loopen jag har och så som hårdvaran är klockad och trimmad så når jag upp till en vattentemp på 47C under full belastning. När jag testade senast mätte jag lufttemperaturen inne i chassit till 35C, och precis utanför topp-raden till 38C (tror det var ganska varmt i rummet, det var i somras, så gissningsvis 25-28C ambient). Om jag skulle börjar överklocka ännu mer så är jag rädda att nätaggregatet skulle ge upp innan jag behöver bli orolig över kylningens effektivitet.

Sen är loopen lite grann designad med hänsyn till just att jag värmer upp luften halvvägs så att säga. Försökte skissa lite på det, och ungefär såhär ser det ut:

Det som spelar roll för effektiviteten är ju temperaturskillnaden i radiatorn, och min hobbyteori är att den kalla luften möter den kallare radiatorn, blir varmare i chassit och möter den varmare radiatorn. Målet hade förstås varit att ha samma delta-T över båda radiatorerna, men nånting säger mig att det blir lite mer komplicerat att verkligen åstadkomma. Jag mäter dessutom bara vattentempen på ett ställe och det får räcka just nu.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Haha, det känns som att du tänkt till både en och två gånger!

Riktigt fint! Vill kunna peta in en "Valve"-valve i min dator också någonstans!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer:

Jag hade tur och hittade handtaget på Ebay, betalade typ 200kr för en handfull olika handtag med olika utseenden, alla gamla och begagnade. Borde finnas fler där ute. Har du nån ventil att sätta ett sånt handtag på?

edit: Finns några annonser ute med flera handtag av samma design i samma batch, kanske hade varit en affärsidé, att köpa in, sortera, måla och sälja till Steam-fans...

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Skrivet av kirayatail:

@The Kristoffer:

Jag hade tur och hittade handtaget på Ebay, betalade typ 200kr för en handfull olika handtag med olika utseenden, alla gamla och begagnade. Borde finnas fler där ute. Har du nån ventil att sätta ett sånt handtag på?

edit: Finns några annonser ute med flera handtag av samma design i samma batch, kanske hade varit en affärsidé, att köpa in, sortera, måla och sälja till Steam-fans...

Haha!

ja, känns som en klockren ide, kliade i köptarmen på mig, fast jag inte har vattenkylning i dagsläget!
Så, nej, har ingen plats för ventilen i datorn..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

clean och snyggt!