Playstation 5 kan bli bakåtkompatibel från och med ursprungliga Playstation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Då undrar jag om Sony har haft i åtanke om att släppa äldre spel digitalt att köpa just för bakåtkompatibilitet funktionen.

Ja det är ju självklart för egen vinning så du kan köpa de spel du en gång köpt ytterligare en gång.

Skrivet av Boredbynoobs:

10k hmmm nej
Gissar på två versioner redan från start denna gången. En för 3990 (vanlig) och en för 5490 (pro)

Sen får jag vänta tills pro versionen går ner till 4k för o slå till. Har massor av härliga spel på ps3 och ps4 som jag kommer spela färdigt tills 2020 ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle inte räkna med att du kan spela dina gamla spel såvida de inte är kopplade till ditt existerande konto.
Om de lyckas skippa fysisk media till nästa generation så kommer en inte ha ett val...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tror inte att detta blir verklighet. Varför ska den kunna det? Var skulle man få tag på ps1,2 skivor? Får man njuta av samma underbara laddningstider? Nog tror jag att ett fullt online bibliotek med låga/gratis priser och bra emulering skulle vara mer eftertraktat och användar vänlig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Offtopic lite, men det är fullt möjligt att emulera dom flesta ps3 spel med +30 fps även med en vanliga i5 och har du en ryzen eller i7 så klarar du av ännu mer med betydligt högre fps.

Permalänk
Medlem

@anon159643: Det går inte riktigt att jämföra emuleringen av NES med PS3. NES kan du emulera på låg nivå genom att virtuellt bygga hårdvaran och emulera varje instruktion som den kommer.

PS3 kan du inte emulera i realtid på samma sätt. Det som emulatorer för moderna system gör är att kompilera om de exekverbara filerna till x86. Specialbyggd kod går igenom filerna och letar strukturer som matchar färdiga mönster. Dessa bitar ersätts med kod för x86 och processen upprepas tills alla kända instruktioner är översatta. Efter det skrivs systemanropen om till anrop mot kod som fyller samma funktion, men är skriven för x86/DirectX/OpenGL/etc. Det finns säkert några mellansteg till som jag har missat också. När allt är klart går spelet att köra som riktig kod för x86 så länge den kompatibla miljön av systemanrop finns. Detta kallas ofta för HLE, alltså högnivåemulering.

För Sony som sitter med all dokumentation på processorn och systemanrop är det betydligt lättare att skriva en snabb emulator än vad det är för hobbyutvecklare. Det har även hänt tidigare; det fanns en version av PCSX för PSP där många trodde att PS1 aldrig skulle gå att emulera i full fart på en PSP. Något år senare kom Sony med sin egen emulator för att kunna sälja PS1-spel till PSP på PSN. Sonys emulator gick nästan alltid med fullfart och hade så bra kompatibilitet att PCSX för PSP i praktiken slutade utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

För Sony som sitter med all dokumentation på processorn och systemanrop är det betydligt lättare att skriva en snabb emulator än vad det är för hobbyutvecklare. Det har även hänt tidigare; det fanns en version av PCSX för PSP där många trodde att PS1 aldrig skulle gå att emulera i full fart på en PSP. Något år senare kom Sony med sin egen emulator för att kunna sälja PS1-spel till PSP på PSN. Sonys emulator gick nästan alltid med fullfart och hade så bra kompatibilitet att PCSX för PSP i praktiken slutade utvecklas.

Skickades från m.sweclockers.com

Då kan man undra hur de lyckas klanta sig så förjäkligt med Playstation mini classic.

Permalänk
Medlem

Blir nog en PS5 men kanske inte från release

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lonian:

Då kan man undra hur de lyckas klanta sig så förjäkligt med Playstation mini classic.

Det håller jag med om. De hade till och med kunnat ta deras PSTV och stoppat in i ett nytt skal, som bonus hade den ju klarat lite nyare spel också då. Hade jag varit projektledare på Sony är det vad jag hade gjort och det hade kanske blivit billigare också.

Appropå det, det borde vara dags för Sony att släppa en ny bärbar konsol nu...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk

Om Sony släpper en emulator så är det typ 99+% kompatibilitet som gäller. Ett gäng som kodar ihop en hemma själv kan släppa en med 85% kompatibilitet och folk tycker det är jättebra. Skulle Sony själva släppa en sån skulle de få en jävla massa kritik och kallas för klåpare. Så ja lättare för dom då de har dokumentationen. Men samtidigt mycket högre krav.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenkai Star:

Om Sony släpper en emulator så är det typ 99+% kompatibilitet som gäller. Ett gäng som kodar ihop en hemma själv kan släppa en med 85% kompatibilitet och folk tycker det är jättebra. Skulle Sony själva släppa en sån skulle de få en jävla massa kritik och kallas för klåpare. Så ja lättare för dom då de har dokumentationen. Men samtidigt mycket högre krav.

Fast, nu är det ju i princip det som hänt med Playstation mini classic.

Permalänk
Medlem

Känns som en nobrainer att den kommer funka med PS4, ps3 känns svårare, ps2 och ps1 kan de ju lätt emulera med mjukvara på PS5 då den kommer vara såpass kraftig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det ska ju inte vara några problem.

Trodde först det var någon FPGA som skulle användas av Sony, men vanlig mjukvaruemulator och då finns det ju redan en PS3 emulator, PS2, PS1, PS Portable som fungerar bra. PS3 emulatorn behöver fortfarande en någorlunda snabb cpu o grafikkort dock (beroende på spel)

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

next gen konsoler lär ha specs i klass med motsvarande 16 cores Ryzen 3

Du menar Zen2 och 8C/16T? Kanske.

Någon 16-kärnors historia kommer det dock inte bli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas på bakåtkompatibilitet genom hela serien. Kan förstå lite mer nya spelare som inte har en massa spel från tidigare konsoler men en annan har flera gamla spel som man gärna kör igen. Många gamla spel finns att få tag på diverse begagnatmarknader.
PS4 lär ju inte vara några problem alls. Enligt någon verkar ju patentet vara riktat specifikt mot det. PS1 har de ju gjort i alla tidigare konsoler utom PS4. PS2 lyckades de halvdant med för PS3, kanske är det lättare nu. Men frågan är hur värt det är för dem att ens lägga tid på de gamla konsolerna. Många av de mest älskade klassikerna finns redan i remasters eller remakes för PS4 och/eller PS3.

Skrivet av anon159643:

Att göra en bristfällig emulator som playtation classic är ingen höjdare.

Skrivet av Lonian:

Då kan man undra hur de lyckas klanta sig så förjäkligt med Playstation mini classic.

Vad är det för fel på Playstation classic? Fungerar inte spelen som följer med? Den bygger väl på nån open source emulator så det är väl knappt ens Sony själva som utvecklat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Ja det är ju självklart för egen vinning så du kan köpa de spel du en gång köpt ytterligare en gång.

Skulle inte räkna med att du kan spela dina gamla spel såvida de inte är kopplade till ditt existerande konto.
Om de lyckas skippa fysisk media till nästa generation så kommer en inte ha ett val...

Hej,

Jag ska spela mina "gamla spel" på min ps3 och ps4 tills ps5 kommer ut skrev jag :).

(Bakåtkompatibilitet är därmed inte viktigt för mig personligen).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av epaaj:

Hoppas på bakåtkompatibilitet genom hela serien. Kan förstå lite mer nya spelare som inte har en massa spel från tidigare konsoler men en annan har flera gamla spel som man gärna kör igen. Många gamla spel finns att få tag på diverse begagnatmarknader.
PS4 lär ju inte vara några problem alls. Enligt någon verkar ju patentet vara riktat specifikt mot det. PS1 har de ju gjort i alla tidigare konsoler utom PS4. PS2 lyckades de halvdant med för PS3, kanske är det lättare nu. Men frågan är hur värt det är för dem att ens lägga tid på de gamla konsolerna. Många av de mest älskade klassikerna finns redan i remasters eller remakes för PS4 och/eller PS3.

Vad är det för fel på Playstation classic? Fungerar inte spelen som följer med? Den bygger väl på nån open source emulator så det är väl knappt ens Sony själva som utvecklat den?

Det är mycket fel på den, de har valt Pal roms och kör det på en NTSC emulator eller vad det var, I vilket fall spelen går segt, vissa vill påstå att det totalt förstör spelkänslan. Alla recensenter jag har sett har beklagat sig över den bristfälliga lösningen, många har även klagat på spelutbudet. Men även om man gillar dessa spel, så brukar de avrekommendera ett köp p.g.a. lösningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tumvanten:

Finns knappt något skoj att spela på playstation ändå.
Det bästa fanns väl på playstation 1.
Sen har ju snes och tidigare konsoler betydligt bättre spel än playstation.
Playstation är mer som att spela dator med en handkontroll i soffan.

God Of War började på PS2....Nöff Said

Permalänk
Medlem

Ps2

Är det bara jag som kommer ihåg att när ps3 kom pratade alla om hur komplicerat det skulle vara att få ps3 att lira ps2 spel (typ att det krävdes en ps2 krets eller något)........vad är det som gör att det nu ska vara så enkelt att få även ps2 spel in i den här?

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Det bästa med PS1 var CD-skivorna hade svart baksida. Extremt coolt!

?

Det här har jag inget minne av....kanske detta är någon slags skämt jag missat..

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Skrivet av NaaR:

Åh, jag hoppas att spelutvecklarna och Sony utnyttjar den här möjligheten. Finns så många fina exklusiva spel till PS4 som bara skriker efter 60 fps patch. Horizon Zero Dawn & Bloodborne är de första jag tänker på.

Har du PS4 Pro så kan du köra horizon i 60fps, men själv så föredrog jag grafik så jag bytte tillbaka till 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

?

Det här har jag inget minne av....kanske detta är någon slags skämt jag missat..

Prova och sök på "ps1 cd back" på google och tryck på bilder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

De var faktiskt inte svarta utan mörklila

Är det så? Väääääldigt mörkt lila isåfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Minns min PS1 med kärlek. Därefter blev det inga fler Sony-konsoler, eftersom en chippad XBOX erbjöd så mycket mer. Men Sonys exklusiva serier hade varit kul att testa, God of War bl.a. Men med tanke på prisökningen rent generellt under 2018 kommer väl next gen gå loss på >10k.

Tror att både Sony och Microsoft är väldigt försiktiga med att sätta höga priser efter "dåliga" försäljningarna vid start med ps3 och xbone inkl Kinect.

Förväntar mig att nästa generation släpps till ungefär samma pris om det inte är så att dom verkligen tvingas att höja priserna för att hårdvaran helt enkelt måste bli dyrare för att det ska bli ett stort hopp i prestanda. Men tror inte att dom gör det "bara för att passa på" som det känns som att många andra gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Lonian:

Fast, nu är det ju i princip det som hänt med Playstation mini classic.

Ja den är ett misstag. Konstiga besparingar. De pengar de sparat in har nog orsakat mer skada i dålig PR än de sparade.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Gjorde jag också, minns det ej flöt på.
Nes Processor: 8-bit RP2A07, 1,66 MHz
Arbetsminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
Grafikminne: 16 Kbit / 2 Kbyte
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nintendo_Entertainment_System
486orna var ofta runt 100MHz, 8MB ram, 2MB på grafikkortet etc..

Min 486:a var på 66MHz.

Ursprungligen:
AMD 486 DX2 66MHz, 4MB RAM, 1MB Vesa Logic Bus grafikkort

Slutade som:
Pentium 83MHz Overdrive (för 486 moderkort), 32MB RAM, samma 1MB VLB grafikkort

På den tiden var det mjukvarurendering som gällde.
Mer grafikminne var mest om man behövde större framebuffer för fler färger vid högre upplösning.

Var en del i bekantskapskretsen som också skaffade 66MHz 486:or.
8MB RAM var vanligt. För de som började med 4MB blev det vanligtvis en minnesuppgradering.
Mer än 16MB var ovanligt i 486. De flesta skaffade hellre Pentium än att uppgradera sina 486:or bortom 16MB RAM.

Jag kände en som hade en 486 DX2 80MHz.
Han var typ skolans största datornörd med flera telefonlinor dedikerade till sin BBS.

Kan inte minnas att jag kände någon som hade en 486:a på 100MHz eller mer.
Istället så skaffade de Pentium på 100MHz eller mer.

Förutom Pentium 75MHz som körde med 50MHz buss så kördes Socket 7 Pentium med 60MHz eller 66MHz buss och RAM minnen i samma hastighet som bussen. Dubbelt så snabbt som de flesta 486.
Dessutom så fick de som köpte Pentium den nya häftiga PCI, istället för VLB som var vanligt på 486.
De fanns väl en del 486 moderkort med PCI om man köpte 486 så sent att man lika gärna kunde köpt Pentium istället.

Var det flera i din bekantskapskrets som skaffade 486 på 100MHz eller högre (som standard klockfrekvens) ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Min 486:a var på 66MHz.

Ursprungligen:
AMD 486 DX2 66MHz, 4MB RAM, 1MB Vesa Logic Bus grafikkort

Slutade som:
Pentium 83MHz Overdrive (för 486 moderkort), 32MB RAM, samma 1MB VLB grafikkort

På den tiden var det mjukvarurendering som gällde.
Mer grafikminne var mest om man behövde större framebuffer för fler färger vid högre upplösning.

Var en del i bekantskapskretsen som också skaffade 66MHz 486:or.
8MB RAM var vanligt. För de som började med 4MB blev det vanligtvis en minnesuppgradering.
Mer än 16MB var ovanligt i 486. De flesta skaffade hellre Pentium än att uppgradera sina 486:or bortom 16MB RAM.

Jag kände en som hade en 486 DX2 80MHz.
Han var typ skolans största datornörd med flera telefonlinor dedikerade till sin BBS.

Kan inte minnas att jag kände någon som hade en 486:a på 100MHz eller mer.
Istället så skaffade de Pentium på 100MHz eller mer.

Förutom Pentium 75MHz som körde med 50MHz buss så kördes Socket 7 Pentium med 60MHz eller 66MHz buss och RAM minnen i samma hastighet som bussen. Dubbelt så snabbt som de flesta 486.
Dessutom så fick de som köpte Pentium den nya häftiga PCI, istället för VLB som var vanligt på 486.
De fanns väl en del 486 moderkort med PCI om man köpte 486 så sent att man lika gärna kunde köpt Pentium istället.

Var det flera i din bekantskapskrets som skaffade 486 på 100MHz eller högre (som standard klockfrekvens) ?

Jag hade en 66a, polare hade DX4 100MHz, sedan fanns det vissa som körde AMD, en hade Cyrix. Man kan diskutera vilken som var vanligast. Folk gick snabbt över till pentium, där 100Mhz var populär ett bra tag. 120Mhzaren var snordyr och jag minns folk i skolan diskuterade att en hade en sådan kraftfull cpu och något NHL spel laggade med skuggor..

Nå min poäng var dock att man hade extremt mycket kraftigare hårdvara än vad som emulerades. Nu skrev någon ovanför att man ej emulera nya system på samma sätt genom att skapa en virtuell miljö och då är det mer försåtligt hur dagens scpuer skulle kunna köra Ps3 cell processors kod.
Ps3 cell cpu går i 3.2GHz, ska man bygga in overhead som översätter en instruktion och den utförs på samma tid så kräver det sin processor.

Permalänk
Medlem

PS2 var bakåtkompatibel med PS1. Jag har båda. Sen tog det lite tid för mig att köpa PS3 för den ej var bakåtkompatibel. (Finns väl någon modell som var det men sen försvann?) PS4 har jag helt bojkottat för den inte är bakåtkompatibel. Men kommer definitivt köpa PS5 utan tvekan om den är bakåtkompatibel. Då kan tre system åka ner i källaren

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Är det bara jag som kommer ihåg att när ps3 kom pratade alla om hur komplicerat det skulle vara att få ps3 att lira ps2 spel (typ att det krävdes en ps2 krets eller något)........vad är det som gör att det nu ska vara så enkelt att få även ps2 spel in i den här?

Första generationen PS3 (den med krom och kortläsare i fronten) hade i princip en reducerad PS2 i sig. Det var en väldigt dyr och krånglig lösning, men gav i teorin exakt 100% kompatibilitet. Var ruskigt nära att importera en vit sådan från japan men modellen han utgå innan jag hade sparat ihop tillräckligt, så det blev en lokalt inhandlad svart konsol istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Tror att både Sony och Microsoft är väldigt försiktiga med att sätta höga priser efter "dåliga" försäljningarna vid start med ps3 och xbone inkl Kinect.

Förväntar mig att nästa generation släpps till ungefär samma pris om det inte är så att dom verkligen tvingas att höja priserna för att hårdvaran helt enkelt måste bli dyrare för att det ska bli ett stort hopp i prestanda. Men tror inte att dom gör det "bara för att passa på" som det känns som att många andra gör.

Svårt att se att de skulle göra ett stort hopp i prestanda från X/Scorpio-nivån utan att samtidigt motivera att de ingående komponenterna har blivit dyrare. Nuvarande generation tog ju ett kliv upp i prisnivå.

Jag hoppas naturligtvis också att det blir en mer "folklig" prissättning, men är lite för cyniskt lagd för att tro på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Svårt att se att de skulle göra ett stort hopp i prestanda från X/Scorpio-nivån utan att samtidigt motivera att de ingående komponenterna har blivit dyrare. Nuvarande generation tog ju ett kliv upp i prisnivå.

Jag hoppas naturligtvis också att det blir en mer "folklig" prissättning, men är lite för cyniskt lagd för att tro på det.

Jag menar stort hopp ifrån första versionerna, men på CPU sidan är det ju knappt någon skillnad mellan dom ändå.

Är det inte typ mindre än 10% som har en ps4 pro?

Men för min del får dom gärna gå upp i pris om det betyder bättre hårdvara. Jag tyckte ps4 var onödigt billig och dålig när den kom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Är det bara jag som kommer ihåg att när ps3 kom pratade alla om hur komplicerat det skulle vara att få ps3 att lira ps2 spel (typ att det krävdes en ps2 krets eller något)........vad är det som gör att det nu ska vara så enkelt att få även ps2 spel in i den här?

Precis. Förtsa versionen av PS3 hade en krets för att köra PS2-spel. Minns inte exakt om det var för dyr lösning eller varför de ändrade men i nästa version körde de en halvdan mjukvarulösning istället. Tror den klarade färre spel och skrotades sedan helt till nästa version då man bara behöll PS1-stöd.

Nu för tiden finns det flera emulatorer till PC som klarar många spel bra. Jag är inte så insatt men i takt med att datorerna blir snabbare blir det även lättare att emulera gammalt eftersom man kan låta datorn lägga mer resurser på att tolka hur den ska köra saker och samtidigt ha kraft kvar att sen även köra spelet i fråga. Men det finns inga garantier för att det kommer PS2-stöd i PS5. Eventuellt blir det bara stöd för PS4. Osäkert om det finns något säljargument att stödja resterande. Få födda efter 2005 lär bry sig nämnvärt om PS1 eller PS2.