Permalänk
Medlem

överklock vattenkylning temp variationer

Jag har en 4790k och klockar den i 4,0 Ghz. Den kyls med en Deepcool Captain 240 mm radiator och allt funkar bra förutom att tempen (och fläktarna) varierar så hårt och snabbt.

Om jag bootar ett spel så varvar fläktarna genast högre och så fort jag stänger ner så sjunker den. Är det normalt att tempen varierar så mycket och så snabbt? Jag tänkte kanske att det skulle ta en minut eller så både för cpun att bli så het och att kylas ner......hade jag bara fel förväntningar?

/T

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

Prova att köra något program som kan övervaka temperaturerna medan du spelar.
Om det är så att tempen på CPUn (som jag gissar styr fläktarna) skjuter i höjden så kan det bero på antingen att vattnet inte flödar som det ska (fel på pumpen? skräp i fenorna på blocket?) eller att kylpastan inte gör sitt jobb.

En tydlig indikator är att luften som har passerat radiatorn inte är särskilt varm, det innebär att vattnet i radiatorn inte heller är varmt och därmed inte har plockat upp någon värme från processorn.

Håll sedan tummarna för att det är kylpastan som behöver bytas, att underhålla en AIO-loop kan vara lite knepigt (men inte omöjligt)

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem

Om CPU belastas hårt kan tempen gå upp från 30 grader (idle?) till 80 grader på några få sekunder. Det som händer då är att din kylare svarar med att gå upp i full effekt för att, ja kyla ner ditt CPU så mycket det går. Det innebär alltså inte att det är fel på något utan det är så det fungerar och är baksidan av en överklockad processor och en kylare som går på lågvarv för att vara så tyst som möjligt.

Frågan är snarare hur effektiv din kylare är och hur snabbt och länge den kan hålla din processor på en acceptabel temperatur. Jag har en I9 9900K som är klockad till 5.1 GHz med en Corsair H150i Pro kylare. Fläktkurvorna på radiatorn är reglerade så de går tyst vid normal belastning ... men när processorn pressas går de igång snabbt och ja, det blir ett rejält luftdrag som låter en del ...

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

Jag har processorns temperatur nere i hörnet på mitt skrivbord, den blir inte överhettad bara att den fluktuerar så snabbt. Men det faktum att den sjunker snabbt när fläktarna varvar eller när jag stänger av spel tyder ju på att värmeavledningen är fine.

Tror mountain man har rätt, den låga inställningen i idle är väl orsaken till att det går upp och ner så mycket.

Tack för eran input!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

Att du noterar en hastig ändring av temperaturen på din cpu är normalt. Vad gäller att fläktarna varvar upp i synk med den ökade tempen på cpun kan möjligen bero på att fläktarna är inställda på att öka i varvtal beroende på cpuns temperatur istället för vattnets temperatur. Vattnets temperatur ökar mycket långsammare och mer regelbundet än cpuns temp. Själv sitter jag på en "Corsair Hydro v2" och i den medföljande mjukvaran kan jag ställa in att fläktarnas varvtal ska ändras beroende på vattnets temp istället för cpuns temp.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem
Skrivet av leog523:

Att du noterar en hastig ändring av temperaturen på din cpu är normalt. Vad gäller att fläktarna varvar upp i synk med den ökade tempen på cpun kan möjligen bero på att fläktarna är inställda på att öka i varvtal beroende på cpuns temperatur istället för vattnets temperatur. Vattnets temperatur ökar mycket långsammare och mer regelbundet än cpuns temp. Själv sitter jag på en "Corsair Hydro v2" och i den medföljande mjukvaran kan jag ställa in att fläktarnas varvtal ska ändras beroende på vattnets temp istället för cpuns temp.

Intressant ... jag har mina radiatorfläktar styrda efter CPU temp vilket ger en del snabba och kraftiga variationer i fläkthastighet. Ska testa och styra efter vattentemperatur (är det verkligen vatten, ingen annan vätska?). Har tänkt att det inte skulle ge en tillräckligt snabb respons eftersom vattentempen bara varierar ett fåtal grader, men det kanske fungerar.

Har du gjort någon jämförelse mellan styrning av CPU temp och vatten temp? Erfarenhet?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |

Permalänk
Medlem

@Mountain Man: Inte stenkoll på vilken typ av vätska det är... Däremot blir det ju logiskt att styra radiatorfläktarna utifrån vätskans temperatur eftersom det är denna som åker runt i slingan för att kyla cpun. Rotationshastigheten på radiatorfläktarna har ju i sig inte någon direkt relation till cpuns temp så som den har när man kyler cpun med luftkylare. Mig veterligen är det därför bäst, att låta tempen på vätskan, avgöra rotationshastigheten på fläktarna.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k 4.6Ghz Cpukylare: Corsair Hydro H100i V2 Gpu: Palit Gtx 1080 Gamerock Premium Mobo: Asus Z170 Pro Gaming Ram: DDR4 Corsair Vengeance 16Gb 3000MHZ Chassi: be quiet! Dark Base Pro Chassifläktar: be quiet! SilentWings 3 140mm x6 Psu: EVGA SuperNOVA G2 750W Os: Windows 10 SSD 1: Samsung 970 EVO 500Gb SSD 2: Samsung 750 EVO 500Gb SSD 3: Corsair Force 3 Series 120Gb Tangentbord: Logitech G810 Mus: Logitech G900 Chaos Spectrum Hörlurar: Akg K-701 Hörlursförstärkare/DAC: Head Box S2 Digital Mic: Blue Yeti Monitor 1: Asus MG279Q Monitor 2: Dell 23" Högtalare: Q Acoustics BT3

Permalänk
Medlem

@leog523: Jag har testat lite med fläktstyrning baserad på kylarens vätsketemp istället för CPUtemp och jag tycker inte fungerar på ett tillfredställande sätt, men det kan naturligtvis skilja mellan stort mellan olika datorer.

Kör jag Cinebench R15 CPU reagerar fläktarna betydligt långsammare när de är styrda av kylarens temp jämfört när de är styrda av CPUtemp vilket gör att jag toppar upp mot 85 grader vilket är omkring 10 grader högre än vid CPUtempstyrning. Nu beror det här naturligtvis på fläktkurvorna, men jag vill ju ha datorn så tyst som möjligt vid låg belastning och då fungerar det bättre med CPUtempstyrning, åtminstone för mig.

/MM

I9 9900K 5.1 GHz Corsair H150i

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |