Metro Exodus skippar Steam till förmån för Epic Games Store

Permalänk
Skrivet av Jonny Myran:

Märkligt. Jag betalar avsevärt mindre tack vare regional prissättning och tycker inte det är särskilt negativt.

Nej. Du betalar mindre för vissa produkter, och mer för andra, och mer i genomsnitt än du annars hade. Poängen med regional prissättning är samma som med alla regionbegränsningar: att hindra konkurrens mellan återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Nej. Du betalar mindre för vissa produkter, och mer för andra, och mer i genomsnitt än du annars hade. Poängen med regional prissättning är samma som med alla regionbegränsningar: att hindra konkurrens mellan återförsäljare.

Nope.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Måste vara trevligt att vara i administrationen på Epic nu. Pengar trillar in från alla håll och kanter och så lyckas man nyttja Fortnite-situationen till att faktiskt få igång ett kanske långtgående imperium.

Medan EA långsamt brakar samman.

Måste vara roligt för oss som gillar metro, säljer detta dåligt så ser det ut som att vi inte får något mer metro på PC.
https://www.dsogaming.com/news/4a-games-developer-if-metro-ex...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Måste vara roligt för oss som gillar metro, säljer detta dåligt så ser det ut som att vi inte får något mer metro på PC.
https://www.dsogaming.com/news/4a-games-developer-if-metro-ex...

Och det som är än mer tråkigt är ju att utvecklarna inte hade någon aning om detta och blev överkörd utav deras utgivare/publisher.
Så jag tycker synd om de som har jobbat på detta och kanske även ser fram emot att få skapa en uppföljare senare.

Dessutom så har nu de tidigare metro spelen fått oförtjänt reviewbombs på steam, så att deras score går ner p.g.a detta.
Vilket ökar att folk kanske inte köper franchisen i framtiden samt kastar skit mot utvecklarna när dom inte har något med detta att göra.

Permalänk
Skrivet av SleeZy:

de tidigare metro spelen fått oförtjänt reviewbombs på steam

Ja, reviewbombandet är ett jvla oskick.

Permalänk
Skrivet av ExcZist:

Måste vara roligt för oss som gillar metro, säljer detta dåligt så ser det ut som att vi inte får något mer metro på PC.

Det där är en ursäkt. Det betyder att de redan beslutat att nästa Metro blir konsoll-först, och sen möjligen portat till PC av Bangladeshiska praoelever.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SleeZy:

tidigare metro spelen fått oförtjänt reviewbombs på steam, så att deras score går ner p.g.a detta.

Tycker det är ganska välförtjänt faktiskt. Dessutom har Valve justerat sitt system så att review bombing inte påverkar spelets score i långa loppet. Det finns grafer presenterade så man tydligt kan se om ett spel har varit utsatt för detta, och man kan filtrera bort perioder där det varit onormalt många negativa recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Ja, reviewbombandet är ett jvla oskick.

Indeed.

Skrivet av Awakeruad:

Det där är en ursäkt. Det betyder att de redan beslutat att nästa Metro blir konsoll-först, och sen möjligen portat till PC av Bangladeshiska praoelever.

Njae... Här har du orginal källan
https://www.gameru.net/forum/index.php?showtopic=71769&st=0&p...

En google översatt sida samt diskussion om det hela.
https://steamcommunity.com/app/412020/discussions/0/178051364...

Skrivet av anon78208:

Tycker det är ganska välförtjänt faktiskt. Dessutom har Valve justerat sitt system så att review bombing inte påverkar spelets score i långa loppet. Det finns grafer presenterade så man tydligt kan se om ett spel har varit utsatt för detta, och man kan filtrera bort perioder där det varit onormalt många negativa recensioner.

Välförtjänt? Hur då?
Det är ju inte utvecklarnas fel att dom blir överkörda av sin utgivare.
Mjo de har ju ett relativt bra system emot detta nu, det är sant. Det är fortfarande otroligt barnsligt beteende.

Permalänk
Medlem

Nu är jag nybliven (nygammal) spelare på PC efter många år av konsoll så röstar inte för konsoll på något sätt men väldigt många i denna tråd eftersöker ju just det som konsoll tillhandahåller? En store med ett gui där alla ens spel finns?

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk

Bara att vänta på Steamversionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag skulle vilja ha en Launcher som samlade alla Launcers under samma paraply.

Precis min tanke!
Låt oss hoppas att någon spelglad programerare tar fram en sådan och släpper den som freeware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

De har säkert tagit bort Denuvo när spelet börjar säljas på Steam nästa år, det brukar ju patchas bort efter det knäckts.

* Detta spel kanske inte har kvar Denuvo om ett år. Jag avsåg ett bredare perspektiv där lanseringen från dag ett sker på Steam.

* Hur vanligt är det i realiteten att Denuvo (och andra kopieringsskydd) patchas bort när de knäckts? Min begränsade erfarenhet är att det inte är normen, även om det rekommenderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

* Detta spel kanske inte har kvar Denuvo om ett år. Jag avsåg ett bredare perspektiv där lanseringen från dag ett sker på Steam.

* Hur vanligt är det i realiteten att Denuvo (och andra kopieringsskydd) patchas bort när de knäckts? Min begränsade erfarenhet är att det inte är normen, även om det rekommenderas.

Det finns i.a.f. incitament till att ta bort det efter det knäckts och i samband med att det kommer till Steam – utan Denuvo så rullar spelet under Proton (Linux). Utöver det så är det ingen som gillar faktumet att spelet kör Denuvo, det är mer hatat än andra DRM/skydd.

Sen är det givetvis ingen garanti, men runt 30 spel har skippat att fortsätta använda Denuvo efter det knäckts. Deep Silver har knappt använt Denuvo, men de har tagit bort det från minst ett tidigare spel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ThomasLidstrom:

Precis min tanke!
Låt oss hoppas att någon spelglad programerare tar fram en sådan och släpper den som freeware

Detta existerar redan. Det heter Lutris, och det är bättre än freeware. Det är fri öppen mjukvara under GPL3.0-licens.

https://lutris.net/
https://github.com/lutris/lutris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

Det finns i.a.f. incitament till att ta bort det efter det knäckts och i samband med att det kommer till Steam – utan Denuvo så rullar spelet under Proton (Linux).

Du har rätt i att det finns incitament, men att Denuvo inte fungerar i Wine/Proton är bara en myt. Det finns dock andra DRM och anti-fusk som inte fungerar och jag misstänker att det leder till att en del generaliserar och tror att det innebär att inget sånt fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Du har rätt i att det finns incitament, men att Denuvo inte fungerar i Wine/Proton är bara en myt. Det finns dock andra DRM och anti-fusk som inte fungerar och jag misstänker att det leder till att en del generaliserar och tror att det innebär att inget sånt fungerar.

Fast vad med Denuvo fungerar under Wine eller Proton?

Permalänk
Inaktiv

@Petterk: En hel drös med spel. Shadow of the Tomb Raider t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

@Petterk: En hel drös med spel. Shadow of the Tomb Raider t.ex.

Sant, faktiskt missat att nyare Denuvo-versioner fungerar, äldre gör det fortfarande inte däremot. Shadow of the Tomb Raider kanske inte är så bra exempel däremot då det inte fungerar klockrent och inte har guld-status, Ferals macOS och Linux-port kommer inte köra Denuvo givetvis, men har du redan köpt spelet får du ju dessa versioner också när de kommer.

Permalänk
Inaktiv

@Petterk: Så kan det vara. Visste inte att äldre versioner inte fungerade.

Har testat demot till Shadow of the Tomb Raider i Proton, och som du säger så är det inte helt klockrent. Hade ett par krascher och prestandan var väldigt ojämn. Kommer nog köpa spelet när Feral släpper det. Lär fungera mycket bättre då