Uppgradera dator inför 1440p skärm?

Permalänk
Medlem

Uppgradera dator inför 1440p skärm?

Hej,

Sist jag skrev här var sommarn 2015 och fick då bra hjälp inför mitt första köp av gamingdator + skärm. Nu några år senare så vill jag köpa ny skärm med stöd av 1440p, dock är jag osäker om min dator kommer palla med det. Är sugen på en (alternativt två) 27 tum eller större, gärna 144hz (bra vid gaming som jag alltid förstått det), sen gärna VA eller IPS då det är fina färger där jämfört med en TN (vad jag vet).

Spelet jag spelar absolut mest är League of Legends. Sen ibland CS, PUBG och COD. Annars surfar jag, kollar Youtube och kodar. Så behöver väl en all-around dator. Spelar aldrig single player spel (som Witcher och vad det nu finns för fler spel med tung grafik).

Nedan här är lista på nuvarande datorn + skärm (ASUS 24" VG248QE 144Hz) som jag köpte back in 2015.

Nuvarande specs på dator:
EVGA Supernova G2 750W, 80+ Gold, Modulär
Cooler Master Hyper 212 EVO
ASUS STRIX GTX 970 DirectCU II OC
Fractal Design Define R5, Svart
Samsung SSD EVO 850-Series 250GB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
ASUS Z97-A ATX
HyperX Savage 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz XMP
Samsung DVD±RW 24X DL Svart, Bulk
ASUS 24" VG248QE 144Hz

Mina frågor är:

  • Kommer min dator palla med en eller två stycken 1440p skärm som är 27 tum eller större och med VA eller IPS (+144hz?)

  • Är IPS och VA att föredra före TN (förstår det är individuellt)?

  • Om man dator inte pallar med 1440p, vad bör jag uppgradera i datorn för att palla med det (måste inte vara värsta GPU då t.ex., för spelar som sagt inte de tyngsta spelen. Men ni kan mer än mig här hoppas jag)?

  • Är det "framtidssäkert" att köra på 1440p? Mer värt att köra högre? Spelar som sagt igen inte tyngsta spelen.

  • Är ultrawide att föredra kanske? Om ja, pallar min dator med det? Om inte, vad uppgradera?

  • Någon skärm att rekommendera?

  • Bonusfråga: Klarar min dator att ha två stycken Samsung EVO inkopplade samtidigt? Vill köpa 250 eller 500gb till, atingen 860 eller 970

  • Bonusfråga 2: Klarar min dator vilka RAM som helst? Jag har ju HyperX (se ovan) nu, men kan jag köpa t.ex. istället Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 och smacka in tillsammans med mina HyperX?

Tack!

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande dilemma när jag uppgradera från 1080p 144hz till 1440p 144hz. Blev för mig att uppgradera från 980 till 2070.

För att svara på frågorna:
- Kan nuvarande dra skärmen? Jag tror tyvärr ditt 970 kommer ha alldeles för svårt att dra en skärm med 1440p i 144hz.
- IPS/VA/TN? Det är självklart personligt. Jag själv föredrar IPS över TN och har inte märkt några problem med latensen. Vissa säger att de märker skillnanden men de flesta verkar inte göra det. Inte testat VA själv men hört att IPS är att föredra om man ändå kan lägga pengarna på det.
- Vad bör jag uppgradera? Du bör uppgradera grafikkortet för skärmens skull men jag skulle även passa på att uppgradera ditt ram till 16GB (Dock borde det inte behövas för just skärmen)
- Framtidssäkert? Jag tror 1080p kommer hålla i ett tag till i och med att de högre frekvenserna en del vill uppnå är svårt på högre upplösning. Dock skulle jag också säga att upplösning beror mycket på storlek av avstånd till skärm. 1440p tycker jag personligen är utmärkt för en dator som används vid skrivbord.
- Ultrawide? Ultrawide är en till riktigt subjektiv fråga. Jag brukar hellre köra flera skärmar då jag gillar segmenteringen men jag kan förstå charmen en del ser med ultrawide.
- Fler hårddiskar? Jag kanske missförstår något men så länge moderkortet har SATA-portar till diskarna borde det absolut inte vara något problem. Och det moderkortet bör definitivt ha fler än de 2 du ser ut att ta upp idag.
- RAM? Som jag förstått kan du köra på andra företags stickor. Däremot vill du gärna hålla så likvärdig hastighet och latens som möjligt. Gärna exakt samma. Dessutom vill du gärna ha samma storlekar så att köpa till 2x8 och lägga jämte dina 2x4 är inte rekommenderat. Däremot räcker det gott och väl med att antingen köpa 2st 2x4 till alternativt byta ut dem mot 2x8 i och med att du absolut inte lär behöva mer än 16GB.

Edit: Kollade upp moderkortet och du har totalt 4st vanliga SATA-portar samt en m2 som tar formfaktorer 2260/2280 om du vill köra en sådan.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Okej, så ska kika närmre på GTX 2060 och 2070 då först och främst! Sedan någon 27 - 32 tums IPS-skärm!

Dock, kommer ett 2060 eller 2070 funka bra ihop med min processor (Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB), jäkligt tråkigt om processorn flaskhalsar..

Blir nog även en SAMSUNG EVO 860 också.

Gällande RAM där; de jag har nu är ju "HyperX Savage 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz XMP". Vore det bättre att köpa likadana som jag kommer upp i 16gb totalt? Eller bör jag istället köpa några med mer hastighet? T.ex. upp mot 3200mhz? För jag antar desto mer desto bättre.. Men dock är ju frågan om mitt moderkort och processor stödjer och klarar av högre hastighet?

Fasen krångligt det här med datorer. Enklast vore att bara sälja hela datorn och börja om från nytt hehe. Men antar det är mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

Tror du behöver kolla på uppgradering av CPU... En 4790K skulle räcka lite längre...

Men troligen en 8600K -> uppåt samt MK / DDR4...

Du får troligen ca 2500-3000:- för MK/Minne/CPU/GPU
Mvh Erik

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att din processor bara har stöd för ddr3 ram så du inte klickar hem ddr4 i onödan.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem

Har kört med ett 970 och en 3440x1440 skärm (ultrawide) och det har funkat utan problem, behövde dra ner på grafiken i 90% av spelen (pubg,miscreated,cod blackops) så om du är okej med att dra ner på grafiken så klarar du dig på ett 970.

Visa signatur

NZXT H440W | EVGA G2 Supernova 750w | MSI Z-170a Gaming Pro | i7 6700k @ 4.2GHz | Samsung 850 Evo 500gb | Asus GTX 970 Strix | 16 GB RAM | Samsung S27D390H l AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonkZ:

Har kört med ett 970 och en 3440x1440 skärm (ultrawide) och det har funkat utan problem, behövde dra ner på grafiken i 90% av spelen (pubg,miscreated,cod blackops) så om du är okej med att dra ner på grafiken så klarar du dig på ett 970.

Fungerar det även bra med högre frekvenser som 144hz? Att bara köra hög frekvens eller högre upplösning för sig ska inte vara problem. Det är när man göra båda delar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Fungerar det även bra med högre frekvenser som 144hz? Att bara köra hög frekvens eller högre upplösning för sig ska inte vara problem. Det är när man göra båda delar.

Jag har ett 1080TI och UltraWide 3440x1400 och får dra ner på endel inställningar för att hålla 100Hz ( Asus ROG G-sync skärm ). Så beror väll på om man vill köra allt på Ultra-Low eller inte

6700K
1080TI
100Hz

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Okej nu blev jag riktigt konfunderad.. Bör jag uppgradera både GPU och CPU eller vadå för att klara 1440p och 144hz skärm?

Om jag inte uppgraderar (mer än kanske RAM), är då en 27 tum och 144hz skärm med 1080p värt? Har läst det kan vara pixligt bara..

Och klarar min nuvarande processor och moderkort alla typer av DDR3 RAM? T.ex. 3000mhz?

Bör jag, som någon sa, bara sälja bort min CPU och GPU och köpa nytt av båda? Då behöver jag väl nytt moderkort också antar jag.. Så då kan jag sälja av hela skiten och köpa nytt.. Men alltid trott det är dyrare..

Permalänk
Medlem

Riktar mig mot diskussionen av skärm.

Jag har 1080Ti och två 2560x1440 skärmar @ 144hz. Båda skärmarna är IPS, och fungerar alldeles utmärkt att spela på. Men sedan är det också så att jag inte spelar överdrivet mycket shooters eller har specifika krav. IPS för mig är ett måste på grund av skärmplaceringen inte är helt optimal, och utan IPS eller VA så skulle jag få mycket problem med betraktningsvinklar.

Jag hade lugnt rekommenderat AOC AGON AG271QG och Asus MG279Q skärmarna om du inte har specifika krav.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fozho:

Okej nu blev jag riktigt konfunderad.. Bör jag uppgradera både GPU och CPU eller vadå för att klara 1440p och 144hz skärm?

Om jag inte uppgraderar (mer än kanske RAM), är då en 27 tum och 144hz skärm med 1080p värt? Har läst det kan vara pixligt bara..

Och klarar min nuvarande processor och moderkort alla typer av DDR3 RAM? T.ex. 3000mhz?

Bör jag, som någon sa, bara sälja bort min CPU och GPU och köpa nytt av båda? Då behöver jag väl nytt moderkort också antar jag.. Så då kan jag sälja av hela skiten och köpa nytt.. Men alltid trott det är dyrare..

Grafikkort är vad du behöver uppgradera specifikt för skärmen. CPU är snarare en bra sak ifall du har råd i och med att din nuvarande riskerar att inte hänga med allt för länge till. RAM ville jag mest slänga på för att det begränsar så oerhört att bara ha 8GB i dagens setups.

Tänk även på att GPU kan du uppgradera nu och ta med vid en eventuell senare uppgradering medan CPU och med största sannolikhet (Såvida du inte tänker köra något extremt kraftfullt lite äldre som fortfarande använder DDR3) även uppgradera RAM den dagen till DDR4. Så om du uppgraderar RAM nu kommer du ändå inte kunna ta med det till ett nytt bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Grafikkort är vad du behöver uppgradera specifikt för skärmen. CPU är snarare en bra sak ifall du har råd i och med att din nuvarande riskerar att inte hänga med allt för länge till. RAM ville jag mest slänga på för att det begränsar så oerhört att bara ha 8GB i dagens setups.

Tänk även på att GPU kan du uppgradera nu och ta med vid en eventuell senare uppgradering medan CPU och med största sannolikhet (Såvida du inte tänker köra något extremt kraftfullt lite äldre som fortfarande använder DDR3) även uppgradera RAM den dagen till DDR4. Så om du uppgraderar RAM nu kommer du ändå inte kunna ta med det till ett nytt bygge.

Tack!

Blir nog då att kika på gtx 2070.

Skippar RAM för nu då det nog är waste of money att köpa DDR3 om jag ändå sen måste uppgradera CPU och då ändå köra på DDR4 RAM som du sa.

Tack alla än så länge för era svar!

Vilken CPU bör jag kika närmre på som är relativt framtidssäker?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Fozho:

Tack!

Blir nog då att kika på gtx 2070.

Skippar RAM för nu då det nog är waste of money att köpa DDR3 om jag ändå sen måste uppgradera CPU och då ändå köra på DDR4 RAM som du sa.

Tack alla än så länge för era svar!

Vilken CPU bör jag kika närmre på som är relativt framtidssäker?

Visst, din processor kommer att hålla tillbaka ett GTX 2070 i spel där det är viktigt med hög bildfrekvens. Men i den utsträckningen att det stör dig? Det vet ingen innan du provat. Hade jag varit dig hade jag först köpt skärmen och testat med din nuvarande dator. Om den inte klarar av att leverera den FPS du vill ha med de kvalitetsinställningar du önskar då får du köpa nytt grafikkort.

Är du nöjd efter det kan du stanna där. Om det visar sig att du inte är det - ja då kan du börja kolla på ny CPU.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfterShock:

Fungerar det även bra med högre frekvenser som 144hz? Att bara köra hög frekvens eller högre upplösning för sig ska inte vara problem. Det är när man göra båda delar.

Låg runt 90-100 fps på de spelen jag körde (100hz skärm) så det var ju inga problem för mig, 144hz i 3440x1440 kan ju dock va ett problem haha

Visa signatur

NZXT H440W | EVGA G2 Supernova 750w | MSI Z-170a Gaming Pro | i7 6700k @ 4.2GHz | Samsung 850 Evo 500gb | Asus GTX 970 Strix | 16 GB RAM | Samsung S27D390H l AOC Agon AG352UCG