Apple medger att höga Iphone-priser kan ha påverkat försäljningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Det är också en säkrare telefon med sina för och nackdelar. Inte alltid en vanlig användare tänker på det men det gör man på ett företag.

Nej, de är ungefär lika osäkra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Du är helt fel ute, ett högt pris är inget intyg på varken hög kvalitet eller hög prestanda. Apple bestämde sig helt enkelt att deras telefoner ska ha ett högre premium.

Tror inte att utvecklingskostnaden skiljer nämnvärt mot deras tidigare telefoner. Kostar säkert lite mer än tidigare då de använder en någorlunda ny skärmteknik (notchen) men inte nära på 10 000 kr extra per flaggskeppstelefon.

Det, måste väl även du förstå är absurt.

Okej vad tycker du om dagens priser på grafikkort? 15000 kr för något som kostade 7000 förr.

Sen pratar jag inte om Apple enbart utan alla telefoner. Jag menar att dagens flaggskepp modeller kostar en del och att folk kan betala det för att det är ändå något de kommer att använda hela tiden. Och jo ett högre pris innebär ofta högre prestanda och kvalitet. Apples prislappar ligger högt upp, men deras telefoner presterar även lika högt. Samsungs toppmodeller ligger på liknande priser vid launch. Jag märker tillräckligt stor skillnad mellan en telefon 4000kr klassen jämfört med en i 8000 för att jag tycker att det är värt att gå på den dyra. Sen finns det alltid mer prisvärda modeller men det är inte allt det mest intressanta när man letar efter en telefon för många.

Om jag ska köpa något som jag vet att jag kommer använda mycket betalar jag hellre några tusen extra och vet att jag får något bra som kommer hålla än att spara några tusen och bli irriterad när luren blir seg och dålig.

Med detta tycker jag fortfarande att Apples priser är höga och framförallt här i sverige av någon anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Turbonisse:

Man ser ju tydligt hur infekterat ämnet är, även om folk försöker ge sken av annat.
Om inte annat, så ser man det på att folk i tysthet gillar en del inlägg. Man väljer att inte ge sig in i debatten själv.

Jobbigt att skriva. Lättare att trycka på gilla. Trött nu. Orkar inte lyfta fingrarna merrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Okej vad tycker du om dagens priser på grafikkort? 15000 kr för något som kostade 7000 förr.

Sen pratar jag inte om Apple enbart utan alla telefoner. Jag menar att dagens flaggskepp modeller kostar en del och att folk kan betala det för att det är ändå något de kommer att använda hela tiden. Och jo ett högre pris innebär ofta högre prestanda och kvalitet. Apples prislappar ligger högt upp, men deras telefoner presterar även lika högt. Samsungs toppmodeller ligger på liknande priser vid launch. Jag märker tillräckligt stor skillnad mellan en telefon 4000kr klassen jämfört med en i 8000 för att jag tycker att det är värt att gå på den dyra. Sen finns det alltid mer prisvärda modeller men det är inte allt det mest intressanta när man letar efter en telefon för många.

Om jag ska köpa något som jag vet att jag kommer använda mycket betalar jag hellre några tusen extra och vet att jag får något bra som kommer hålla än att spara några tusen och bli irriterad när luren blir seg och dålig.

Med detta tycker jag fortfarande att Apples priser är höga och framförallt här i sverige av någon anledning.

Apple, Nvidia och många andra har upptäckt att väldigt många kunder är korkade och betalar i princip vad som helst för att få det bästa eller som i Apples fall produkterna med mest status. Därför ser det ut som det gör med dagens priser. De kan inte lura mig och påstå att det är dyrare att utveckla idag jämfört med förr. Teknik blev alltid billigare och bättre för varje generation tidigare. Enligt tillverkarna har detta helt plötsligt vänt och det är sååååå svårt och dyrt idag.. Mig lurar de i alla fall inte.. De tar så mycket de bara kan, men nu har kanske Apple försökt lyxa till sitt varumärke lite mer än vad t.o.m de statussuktande Applekunderna tål. Att priserna är ännu en aning högre här är inte så konstigt med tanke på vår kronas sopiga värde. Det enda som kan stoppa prisspiralen är att kunderna inte köper den överprissatta skiten, men då måste man använda sin hjärna och det är kanske lite för jobbigt för vissa.

Permalänk
Medlem

En av de få fördelarna med höga priser är ju att prylarna numera har ett andrahandsvärde och kommer till nytta ist för att hamna på soptippen. Önskar bara att inredning och möbler kunde bli jävligt dyrt också så frugan slutar shoppa så förbannat...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk

Priserna har stuckit iväg för mycket..
Har själv kört iphone sedan start. iPhone 1(2g) / 3 / 4 / 5 / 6s / 7 (+en iPhone SE som extramobil)
Hur många blir det? Jo 7 modeller har jag gått igenom.
Första gången jag skippade en "cykel" var vid 6:an. Den var helt enkelt inte tillräckligt mycket förändringar för att uppgradera till 6:an (satt normalt med 24 mån abb. så räknar inte med S-versionerna). 5:an körde jag ett år "för mycket"

Efter 7:an som jag kör nu så har jag skippat 2(3?) cykler, inte tillräckligt stora tekniska framsteg och nu med Xs så är priset inte längre skäligt för att uppgradera till den senaste.

Permalänk
Skrivet av Spiderwebb1:

Priserna har stuckit iväg för mycket..
Har själv kört iphone sedan start. iPhone 1(2g) / 3 / 4 / 5 / 6s / 7 (+en iPhone SE som extramobil)
Hur många blir det? Jo 7 modeller har jag gått igenom.
Första gången jag skippade en "cykel" var vid 6:an. Den var helt enkelt inte tillräckligt mycket förändringar för att uppgradera till 6:an (satt normalt med 24 mån abb. så räknar inte med S-versionerna). 5:an körde jag ett år "för mycket"

Efter 7:an som jag kör nu så har jag skippat 2(3?) cykler, inte tillräckligt stora tekniska framsteg och nu med Xs så är priset inte längre skäligt för att uppgradera till den senaste.

Var inte iPhone 6 typ den största ändringen någonsin för iPhones? helt ny design, från räta till runda kanter, ny display, kamera osv.
6s och 7an däremot, dessa är det väldigt svårt att märka skillnad på.

Permalänk
Medlem

Priserna är extreme och copyswede är en stor bov i det hela.

Men samtidigt tar jag gärna smällen och betalar någon tusenlapp extra för Apple iPhone då jag inte gillar hur Google ser precis allt du gör, går, åker eller skriver på nätet, riktigt läskigt hur Google håller på.

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Näst på tur: Apple medger att kunder kan bli blöta i regnet.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Priserna är extreme och copyswede är en stor bov i det hela.

Men samtidigt tar jag gärna smällen och betalar någon tusenlapp extra för Apple iPhone då jag inte gillar hur Google ser precis allt du gör, går, åker eller skriver på nätet, riktigt läskigt hur Google håller på.

Är det verkligen så? För vad jag vet så finns det ett ta i hur mycket copyswede kan ta.. tror det är 100 kr som max i skatt. Det är alltså max ett prispåslag på 100 kr och inte närmare 3000-4000:- (gentemot tidigare generationer mobiler samt så gäller detta pris över hela Europa och Copyswedens avgift gäller bara i Sverige) som vi ser här. Så de enda två förklaringarna jag ser är att antingen har priset för producering av sagda produkt har ökat markant eller så tar Apple en större vinst för sina produkter. Kan även vara en kombination av dessa två. Dessutom ser allt du gör? Kan ju säga dig att Apple har sin hand lika djupt nere i den burken som Google har.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Är det verkligen så? För vad jag vet så finns det ett ta i hur mycket copyswede kan ta.. tror det är 100 kr som max i skatt. Det är alltså max ett prispåslag på 100 kr och inte närmare 3000-4000:- (gentemot tidigare generationer mobiler samt så gäller detta pris över hela Europa och Copyswedens avgift gäller bara i Sverige) som vi ser här. Så de enda två förklaringarna jag ser är att antingen har priset för producering av sagda produkt har ökat markant eller så tar Apple en större vinst för sina produkter. Kan även vara en kombination av dessa två. Dessutom ser allt du gör? Kan ju säga dig att Apple har sin hand lika djupt nere i den burken som Google har.

På mobiltelefoner existerar inget tak.
3 kr/GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

På mobiltelefoner existerar inget tak.
3 kr/GB.

Även om så skulle vara fallet så är det fortfarande inte alls något svar på det ökade priset som ökat med mer för varje generation än den totala kostnaden för sagda avgift skulle lägga sig på. Ett exempel 64 x 3 = 192 kr.

laseringspris för en Iphone 8 var t.ex. $699 för 64GB varianten. En Iphone XS 64 GB hade laseringspris på $999. Så om vi ska följa argumentet att Copyswede skulle vara orsaken till detta så måste man ju dels undra varför inte prispåslaget reflekteras av sagda avgift och framförallt.. varför sagda pris speglas i samma länder som inte har denna avgift.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Även om så skulle vara fallet så är det fortfarande inte alls något svar på det ökade priset som ökat med mer för varje generation än den totala kostnaden för sagda avgift skulle lägga sig på. Ett exempel 64 x 3 = 192 kr.

laseringspris för en Iphone 8 var t.ex. $699 för 64GB varianten. En Iphone XS 64 GB hade laseringspris på $999. Så om vi ska följa argumentet att Copyswede skulle vara orsaken till detta så måste man ju dels undra varför inte prispåslaget reflekteras av sagda avgift och framförallt.. varför sagda pris speglas i samma länder som inte har denna avgift.

Så är fallet. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...
Jag argumenterade inte för de höga priserna, ville bara påtala att det inte finns ett tak på avgiften för mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Hallon 6GB för 99kr/mån funkar utmärkt. Data sparas till nästa månad. Oftast har man Wifi tillgängligt, så jag tror att de flesta köper abonnemang med mer data än de egentligen behöver.

Har Fello med 2GB per månad för 95 kr. Tidigare fick jag betala 499 kr för ett Telia-abonnemang.

Skrivet av Fantgrenen:

En fråga till alla er som tycker att det är sinnes att man betalar så mycket som toppmodeller kostar idag, vad har ni för dator?

Många av de som köper dessa dyra telefoner använder deras telefoner väldigt mycket (typ hela tiden) och varför ska man då inte köpa de bästa isåfall? Många jag känner tycker det är helt sjukt att folk kan köpa datorer för 10 - 30 tusen fast har inga problem att lägga 10 tusen på en telefon. Handlar om prioriteringar.

Nja, oavsett så är priserna åt h-e för dagens toppmodeller.

Tycker ärligt talat att 2000 kr är bra mycket pengar för en mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har din fru inget att säga till om i ert hushåll?

Kräver man ett lyxinköp på 12 000kr+ kanske man inte bör ha så mycket att säga till om. Oavsett om man är man eller fru.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Skrivet av Exxovion:

Har Fello med 2GB per månad för 95 kr. Tidigare fick jag betala 499 kr för ett Telia-abonnemang.

https://i.imgur.com/DIv81Q2.png

Nja, oavsett så är priserna åt h-e för dagens toppmodeller.

Tycker ärligt talat att 2000 kr är bra mycket pengar för en mobil.

Då antar jag att du använder telefon enbart för telefonsamtal, meddelanden och mejl. Men för oss som mer eller mindre ersatt vår surfplatta och laptop med en telefon så kommer man inte långt med en telefon för 2000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Då antar jag att du använder telefon enbart för telefonsamtal, meddelanden och mejl. Men för oss som mer eller mindre ersatt vår surfplatta och laptop med en telefon så kommer man inte långt med en telefon för 2000kr.

Ja främst. Men även en hel del netflix, youtube, spotify, ljudböcker, word, excel och lite annat. Tycker den fungerar kalas för detta.

Dock inga spel alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fantgrenen:

Var inte iPhone 6 typ den största ändringen någonsin för iPhones? helt ny design, från räta till runda kanter, ny display, kamera osv.
6s och 7an däremot, dessa är det väldigt svårt att märka skillnad på.

Det stämmer, men prestandan jämfört med 5S var inte ett jätteskutt.
6S däremot var ett bra lyft i prestanda.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Var det det enda du fick ut av mitt inlägg?

Du får ju tycka vad du vill. Min fru gick inte till polisen och anmälde mig för någon kränkning i alla fall.
Sen att du tycker synd om min fru, är mera dina bekymmer!
Min fru får köpa vilken telefon hon vill. Men nu köpte jag en Android för 35-45% av pengarna för en iPhone XS, till henne som julklapp. (Får jag inte köpa vad jag vill, som klapp till andra?)
Hennes iPhone ligger fortfarande här, det står henne fritt att välja vilken hon vill använda. Nu bad hon mig sälja den, därför skall den upp på blocket i helgen.

Man ser ju tydligt hur infekterat ämnet är, även om folk försöker ge sken av annat.
Om inte annat, så ser man det på att folk i tysthet gillar en del inlägg. Man väljer att inte ge sig in i debatten själv.

Skrivet av Mikaelmannen:

Stackars fru. Få en telefon för 6k i present hur fan kan hon stanna hos en sån gris?!

Skrivet av Xinpei:

Måste missat i hans kommentar där han fysiskt tvingade sin fru att hålla sig borta från Iphone.. däremot kan man ju undra hur lättpåverkad någon när de känner att de "Bara måste ha" något för att andra har det. Framförallt när det handlar om en telefon för 11-14 tusen.

Skrivet av kelthar:

Skojar du eller? Det var en julklapp. Ni kanske har det så hemma att den andre måste godkänna julklapparna som skall ges till dem i förväg så att de inte uppfattas som kränkande.

Alla verkar hänga upp sig på att hon fick den gratis i julklapp, vart i mitt inlägg hackade jag om det? Missade ni denna text?

Citat:

Mottagandet var minst sagt ljummet.
Jag mer eller mindre tvingade henne att gå över. Installerade alla appar, förberedde luren på alla sätt och helt sonika flyttade över SIM till Android luren. Ville hon ha surf o telefon, var hon tvungen att ta med Android luren.

Min sambo gillar inte Apple alls, men säg att jag skulle köpa en iPhone till henne i julklapp och köra exakt samma stil och tvinga henne, tror ni det skulle uppskattas? Bara för man fått något så måste man acceptera att bli tvingad till det, vart finns den oskrivna lagen någonstans?

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Alla verkar hänga upp sig på att hon fick den gratis i julklapp, vart i mitt inlägg hackade jag om det? Missade ni denna text?

Kopplingen är att du ansåg att hon inte fick ha ett eget val, att hon inte fick bestämma själv. Men det är en present. Det var poängen.

Och om man inte vill, så kan man lämna tillbaka den.

Du kanske bara är ledsen för att ytterligare en har sett ljuset och lämnat ditt älskade Apple?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Alla verkar hänga upp sig på att hon fick den gratis i julklapp, vart i mitt inlägg hackade jag om det? Missade ni denna text?

Min sambo gillar inte Apple alls, men säg att jag skulle köpa en iPhone till henne i julklapp och köra exakt samma stil och tvinga henne, tror ni det skulle uppskattas? Bara för man fått något så måste man acceptera att bli tvingad till det, vart finns den oskrivna lagen någonstans?

Vi säger så.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mfm:

Nej, de är ungefär lika osäkra.

Skickades från m.sweclockers.com

iOS är ett mycket mer stängt och kontrollerat OS. Tycka vad man vill om det men iOS är säkrare än Android. Andel infekterade appar är väldigt mycket högre på Android-plattformen. När hörde du senast om en iOS enhet med virus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Kopplingen är att du ansåg att hon inte fick ha ett eget val, att hon inte fick bestämma själv. Men det är en present. Det var poängen.

Och om man inte vill, så kan man lämna tillbaka den.

Du kanske bara är ledsen för att ytterligare en har sett ljuset och lämnat ditt älskade Apple?

Om någon tvingar någon att använda en sak de fått, då får de inget eget val, var det verkligen svårt att förstå?

Åh dessa fanboys ungar, jag bryr mig inte vilket märke eller vad folk använder, alla får använda exakt vad de vill, så länge de inte blir tvingade till det för att någon annan själv anser det är bättre. Alla har vi olika krav och behov på saker och ting, väx upp...

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sper:

De behövs väl ingen hög intelligens för att förstå de. Samma sak som med Nvidia. Ska bli roligt att se samsung nya telefoner hur bra de säljer.......

Samsungs telefoner är också dyra.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Samsungs telefoner är också dyra.

Ja de är de jag mena. Deras nya s10 kommer ju öka i pris. De är ju uppe i 18000 krav klassen med på den dyraste säkert. Deras försäljning kommer med sjunka pga det.

Permalänk
Medlem

Jag kanske använde ett dåligt ordval i inlägget som startade debatten.
Givetvis höll ingen en kniv mot strupen på min fru.
Jag preppade telefonen och tjatade tills hon gick med på att testa ett par dagar.
Efter bara några timmar fanns det ingen återvändo.
Att folk skall hugga på var enda ord, var enda böjelse?

Och för att slå spiken i kistan... Ja min fru har en egen vilja!
Jag tycker vi nattar debatten om min frus vilja och vilken gris jag är som tvingar henne, nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!