Deep Silver: "Metro Exodus på Epic Games Store helt och hållet vårt beslut"

Permalänk
Medlem

För en som vare sig har något intresse i Fortnite, Epic eller Metro så konstaterar jag att oavsett vad som sker lär det knappast gynna mig.

Att Steam behöver konkurrens är möjligt, samtidigt är jag inte alls missnöjd med plattformen och ser inga likvärdiga alternativ. För mig är konkurrens inte likställt med mutor, som är det Epic sysslar med just nu. Konkurrens som får långvarigt positiva konsekvenser för kunderna är när en tillverkare tar fram en bättre produkt, alternativt tar fram likvärdig produkt som ger någon form av mervärde för kunden. Med alla pengarna Fortnite genererar borde Epic börja med att utveckla en lika bra eller bättre klient.

Att försöka tvinga spelare att gå över signalerar för mig att de inte tror på sitt eget projekt. Att klienten måste generera pengar först, och mervärde (eventuellt) senare. När det borde vara tvärtom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

fack att du fullständig ignorera det jag har sagt. man kan nästan tror att du jobba på PR avdelningen hos Epic genom att du bara påpeka igen att man måste köpa spelet hos Epic om man vill spela det istället för att adressera poängen jag petade ut.

Jag kanske borde få jobb där.

Bara för att Steam har en massa funktioner betyder inte det att alla andra måste ha samma.

Däremot adekvata konsumentfunktioner såsom retur, ångerrätt osv är en självklarhet.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

jag är steam fanboy.. men tycker endå att steam behöver en konkurrent så det är väll inget att gnälla på

Konkurrens i all ära, men den bästa konkurrensen är ju den som pressar priserna och inte den som låser in oss som kunder. Hade Metro Exodus funnits kvar på Steam men varit kanske 100-200 kr billigare på Epic Store så hade vi kunnat snacka konkurrens.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Använde du steam när det var nytt? Nej just det, det sög då

Steam var ju från början bara menat för valves egna spel, och hade inte dessa funktioner eftersom att de var relativt banbrytande med en launcher då. De har ju lyckats bygga vidare på sitt koncept och på så vis även satt en ribba för vad motståndarna måste nå. Epic games står ju med facit i hand och lyckas ändå göra en sämre launcher, ganska dåligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag kanske borde få jobb där.

Bara för att Steam har en massa funktioner betyder inte det att alla andra måste ha samma.

Däremot adekvata konsumentfunktioner såsom retur, ångerrätt osv är en självklarhet.

Problemet är ju att epic knappt ens har det. Du måste gå genom en support som tar veckor innan de ger svar och hjälper dig. Och när du väl får hjälp så har de rätt att neka dig.
Att de sedan inte heller följer GDPR är en annan sak som kommer att bita dom i baken förr eller senare.

Om 2-3 år kanske epic har lyckats mogna något. Men vi får väl se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Jag skrev även om detta inatt, skönt att ni även gör ett inslag om saken så att det får en större publik / spridning.

Det har varit väldigt mycket smutskastning angående detta, dock inte direkt här på forumet men på andra håll.

Håller med. Kollade på ett internationellt spelforum och där har tråd efter tråd med miljontals visningar poppat upp. I ena ringhörnan många steam-fanboys som söker efter minsta lilla sak för att klandra på Epic Games, i den andra folk som vill att Valves monopol ska krossas. Publiken sitter och tittar med spänning!

Oavsett hur det går nu så tror jag att något annat företag kommer vara det bästa sen skivat bröd om 20år och Steam en stor men förlegad aktör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Så varför är det fortfarande 60€ på Epic Store? Det är samma som det var på Steam innan det blev borttaget.

Priset är $50/€50 (pga den lägre kostanden att släppa spelet på EGS (12%) vs Steam (30%), i en rad andra länder (bland annat länder där Steam inte har regionala priser) är det dessutom markant lägre. I Sverige har prisjusteringen inte skett än men det kommer. EGS är trots allt nylanserat och jag tror att de hade lite bråttom med att lansera den på den där showen innan jul.

Funktionerna kommer.

De har dessutom gett tillbaka mellanskillnaden till kunder som betalade innan prisjusteringarna skedde.

Ska du tas seriöst så är det inte bra att komma med osanna påstående (som i den andra tråden).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Håller med. Kollade på ett internationellt spelforum och där har tråd efter tråd med miljontals visningar poppat upp. I ena ringhörnan många steam-fanboys som söker efter minsta lilla sak för att klandra på Epic Games, i den andra folk som vill att Valves monopol ska krossas. Publiken sitter och tittar med spänning!

Oavsett hur det går nu så tror jag att något annat företag kommer vara det bästa sen skivat bröd om 20år och Steam en stor men förlegad aktör.

Ja man kan ju hoppas på att det kommer en launcher som är bättre än alla varianter vi har nu, som också därtill gynnar oss som kunder.

Men som det ser ut nu så lär det nog bli mer och mer launcher-wars och sedan i slutändan blir ingen nöjd. Men att som du skriver om 20 år så har vi kanske en helt annan aktör är ju helt möjligt, trots att steam har varit så starka i snart 16 år. Men å andra sidan så är det en ny tid nu.

Dessutom så räcker det ju med ett företag som ser vad kunderna och utvecklarna vill ha och tar tillvara på båda delarna och därtill skapar en bra front - vips så skulle det nog bli en succé.

Edit: såg ditt nya inlägg efter jag hade svarat.

Skrivet av Mirialia:

Priset är $50/€50 (pga den lägre kostanden att släppa spelet på EGS (12%) vs Steam (30%), i en rad andra länder (bland annat länder där Steam inte har regionala priser) är det dessutom markant lägre. I Sverige har prisjusteringen inte skett än men det kommer. EGS är trots allt nylanserat och jag tror att de hade lite bråttom med att lansera den på den där showen innan jul.

Funktionerna kommer.

De har dessutom gett tillbaka mellanskillnaden till kunder som betalade innan prisjusteringarna skedde.

Ska du tas seriöst så är det inte bra att komma med osanna påstående (som i den andra tråden).

För de flesta är det fortfarande 60 euro som gäller + avgifter för transaktionen samt för valutaväxlingen (som visseligen inte har något med epic att göra)
Så en del betalar upp till 68 euro.

50$ priset gäller ju endast inom USA dock, även där inte alla ställen heller, tror det var texas som fick pröjsa mer. Men det var ett tag sedan jag läste om texas så de kan ha ändrats nu.

Sedan just det här med att de haft bråttom med lanseringen är ju lite av vad jag ser är problemet just nu för EGS. Hade de bara väntat lite och förfinat en del saker så hade dom troligen haft en mycket bättre launch och även ett bättre mottagande.

Edit igen, här är t.ex en kille från finland som tänkte köpa guld versionen.
Samma sak gäller fast med 60 euro priset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mirialia:

Priset är $50/€50 (pga den lägre kostanden att släppa spelet på EGS (12%) vs Steam (30%), i en rad andra länder (bland annat länder där Steam inte har regionala priser) är det dessutom markant lägre. I Sverige har prisjusteringen inte skett än men det kommer. EGS är trots allt nylanserat och jag tror att de hade lite bråttom med att lansera den på den där showen innan jul.

Funktionerna kommer.

De har dessutom gett tillbaka mellanskillnaden till kunder som betalade innan prisjusteringarna skedde.

Ska du tas seriöst så är det inte bra att komma med osanna påstående (som i den andra tråden).

Nope! Här är det du som kommer med osanna påståenden. 50$ gäller enbart USA. Övriga betalar 60€ eller motsvarande.

Edit: Vilket inlägg syftar du på "i den andra tråden"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Priset är $50/€50 (pga den lägre kostanden att släppa spelet på EGS (12%) vs Steam (30%), i en rad andra länder (bland annat länder där Steam inte har regionala priser) är det dessutom markant lägre. I Sverige har prisjusteringen inte skett än men det kommer. EGS är trots allt nylanserat och jag tror att de hade lite bråttom med att lansera den på den där showen innan jul.

Funktionerna kommer.

De har dessutom gett tillbaka mellanskillnaden till kunder som betalade innan prisjusteringarna skedde.

Ska du tas seriöst så är det inte bra att komma med osanna påstående (som i den andra tråden).

Vem fan bryr sig vad det kostar i andra länder. Det kostar fortfarande 60Euro.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Nope! Här är det du som kommer med osanna påståenden. 50$ gäller enbart USA. Övriga betalar 60€ eller motsvarande.

Edit: Vilket inlägg syftar du på "i den andra tråden"?

Personer på resetera har rapporterat från olika länder runt om i världen att priset har justerats i deras länder. Det gällde USA och något till land första dagen men rätt snabbt började det ändra i andra länder också. Varför skulle Epic ens ge USA en rabatt men inte andra länder? Framförallt nu när dom inför regionala priser (dvs sänkta priser på spelet i majoriteten av länder).

Skrivet av SleeZy:

Ja man kan ju hoppas på att det kommer en launcher som är bättre än alla varianter vi har nu, som också därtill gynnar oss som kunder.

Men som det ser ut nu så lär det nog bli mer och mer launcher-wars och sedan i slutändan blir ingen nöjd. Men att som du skriver om 20 år så har vi kanske en helt annan aktör är ju helt möjligt, trots att steam har varit så starka i snart 16 år. Men å andra sidan så är det en ny tid nu.

Dessutom så räcker det ju med ett företag som ser vad kunderna och utvecklarna vill ha och tar tillvara på båda delarna och därtill skapar en bra front - vips så skulle det nog bli en succé.

Valve fick konkurrens först med GoG för inte så länge sen. Jag skulle nästan påstå att Valve var den enda launchern du hade på datorn fram till 2012-2013.

Det är inte enkelt att slå sig in på en marknad där en part har total dominans. Framförallt inte när många är "fanboys" med hundratals om inte tustentals (ospelade) spel på sitt konto som dom köpt på diverse reor. Steam reorna började när konkurrenterna började dyka upp - just som ett sätt att låsa in användarna på Steam, typ: "Nej, inte vill du väl lämna oss, du har ju hundratals spel hos oss, stanna kvar.

Valve körde jävligt fula metoder väldigt länge, framförallt i början. Ser inget fel med att Epic kör med fula metoder för att ha en chans att minska på Valves monopol.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Källa på det understrukna tack. Låter mest som något du och utvecklaren ifråga har hittat på själva för att rättfärdiga uttalandet.

Källa är från mig på sweclockers forum. Var behöver man källa för det jag själv har skrivit? Det är bolaget deep silver som valt att hoppa över till epic, inte spelutvecklarna. De som redan köpt preorder via steam får spelet. Om ett spel säljs dåligt över viss platform så tycker kanske utgivaren att det inte längre är lönsamt att utvecka framtida uppföljare av spelet till den platformen. De kommer inte bry sig om åsikterna av de som klagar då dessa tydligen inte är villiga att lägga pengar i spelet i tidigare boycott. Tänk på att det är Deep Silver som fattar beslutet, inte spelutvecklarna.

Denna "kontrovers" har dragit till sig bra mängd klagomål från folk som inte ens bryr sig om spelet om det var för artiklar på en del nyhetssidor gällande spel. Skulle jag dra jämnförelse så kommer CDPR devs bry sig när något mongo gnäller on halvnakna tjejer på cyberpunk då personen tydligen är ute att samla inbildade godhetspoäng på internet och inte är ett dugg intresserad av att köpa spelet. Men denna gång är det inte social justice warriors som kämpar mot det onda mansriket som kränker kvinnor utan gaming justice warriors som kämpar mot de giriga spelbolaget som accepterat mutan från den onda speltriaden och gör det svårt för gamers igenom att göra spelet exclusivt att nå igenom deras platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Problemet är ju att epic knappt ens har det. Du måste gå genom en support som tar veckor innan de ger svar och hjälper dig. Och när du väl får hjälp så har de rätt att neka dig.
Att de sedan inte heller följer GDPR är en annan sak som kommer att bita dom i baken förr eller senare.

Om 2-3 år kanske epic har lyckats mogna något. Men vi får väl se.

Som sagt, jag har inte haft anledning att testa epic ännu. Men om det är så illa så är det verkligen illa.

Som sagt jag är verkligen inte för Epics affär gentemot Steam på något sätt, eller hela idiotin med exklusivitet som verkligen är skräp för oss konsumenter.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att strunta i att köpa spelet tills det kommer till valfri plattform om ett år istället? Eller strunta i att köpa det helt, om man vill det? Att kritisera är ju också en bra möjlighet att nyttja, så länge som det är på en hyfsad nivå.

Om det blir dåliga försäljningssiffror kommer de väl antagligen göra annorlunda nästa spel. Det är ju vanlig marknadsekonomi. Utgivaren vill tjäna pengar och Epic vill betala för deras produkt under ett år. Fattar verkligen inte varför vissa kallar det för muta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad betyder "Chi com spying"?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Det är frustrerande att vi får ensamrätter på olika spel på PC. Men o andra sidan så får spelutvecklare/publishers välja vem/vad/hur de säljer ett spel till någon. Tråkigt att nästa metrospel inte släpps via steam på minst ett år, men det innebär helt enkelt att de slipper just mina pengar.

Vad jag inte förstår är människor som verkar tro att de är berättigade att kunna köpa ett spel på en viss platform. Fine, detta hanterades dåligt iom att beslutet togs precis innan release (och att man hade sagt att man skulle släppa till steam innan), det kan man klandra Deep Silver/Epic games för... Och då har alla berörda valet att inte ge sina pengar till den utvecklaren/publishern, att rösta med plånboken.

Men det är imo helt bakvänt att folk ger dåliga reviews på gamla titlar. Jag menar, de gamla titlarna har redan släppts och redan gett folk spelglädje, och folk har varit nöjda med dem. Ni som retroaktivt straffar ett företags tidigare titlar (för att det 'orättvist' att ni inte kan köpa deras nästa spel på en viss platform), hade ni gjort likadant om nästa spel i serien aldrig släppts? Hur kan ni förlorat något ni aldrig haft? Det är nämligen exakt samma slutresultat som nu, inget spel släpps på steam.

Förstår inte resonemanget bakom :S. Är det så frustrerande att inte kunna köpa ett visst spel på en viss platform att man måste griefa, göra steam reviews sämre/mer missvisande för alla andra? (Dessutom när man fortfarande kan köpa en fysisk förpackning från e.g. webhallen och få en giltig steam key...?)

Btw, att man ger felaktiga reviews på titlar på steam drabbar ironiskt nog steam/valve på längre sikt, eftersom det gör deras speltjänst sämre då deras stora mängd reviews är en konkurrensfördel. Så bra jobbat, eller något...

Permalänk
Medlem

Den enda fråga jag ställer mig är vad Valve gör som gör att de förtjänar en extra hundring i andel av ett spel som kostar 60 Euro.

Valve behöver konkurrens, om inte annat bara för att sätta press så de sänker den andel de tar av en försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Om någon ska konkurrera med Steam så får de utveckla något bättre. SÅ bra är inte plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Riktlinjerna hos Valve gäller bara Steam-koder, ingen har belagt att de skulle tvinga utgivare att ge samma erbjudanden när det gäller en annan version av spelet som säljs och distribueras via andra plattformar. Att de har regler kring Steam-koderna är kanske inte så konstigt, då de är gratis och Valve inte får några pengar från försäljning alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

@Krucks:

Mycket av det är ren lättja från min sida och inställningsfrågor men likväl:

* Autostartar vid start av OS. Eller så måste man starta Steam när man ska spela spel. Båda valen är lika störiga.
* Konstanta uppdateringar av flera titlar, även de som man inte spelar.
* Ofta uppdateringar av Steam.
* Vill alltid connecta online etc. Blir en störig prompt om man är of
* Massa meddelanden hit och dit om det ena och det andra.
* 30 % avgift till steam = dyrare priser. Monopolvinst suger.
* Reklam.
* Konstant steam guard spam.
* Massa steam skit i min e-postlåda.
* Jag kan inte slänga eller få bort spel som jag avskyr och inte vill ha kvar, typ AC-unity. Googlat lite, men det är fortfarande gråmarkerat och påminner mig om mitt skitdåliga köp varje gång jag öppnar Steam för att spela något annat.
* Första intrycket är det sista intrycket. Var tvungen att installera det 2003 för att spelat CS, (trodde fan det var 2001, men ok) och det var segt, käkade prestanda och satte ribban.
* Det är ett jävligt störigt program helt enkelt. Ett överflödig snuskplattform som med nödvändighet får sällskap från andra publicister. EA origins, Epic store, U-Play. Steam satte trenden och nu följer de andra efter. Det är så en kapitalistisk marknadsekonomi fungerar och nu sitter man på 4 launchers.

Fördelar:
* Har en steam link, rätt bra faktiskt.
* Moddar antar jag, men jag installerar sällan moddar. Jag gillar den rena upplevelsen.
* Att folk kan glo på det man spelar antar jag, men jag har använt den funktionen 1 gång.
* Steam sales... men det är ju bara en bait med tanke på deras överpriser.

Helt enkelt, jag behöver inget av det där överflödiga skitet som de erbjuder. Jag gillar en minimalistisk och ren plattform (förstå mig rätt).

Håller helt med. Less is more!
Hela grunden är ju faktiskt att man vill spela spel. Gammal som man är blir man irriterad för varje "feature" de lägger till.
För övrigt samma anledning jag börjat emigrera från Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Förstår inte resonemanget bakom :S. Är det så frustrerande att inte kunna köpa ett visst spel på en viss platform att man måste griefa, göra steam reviews sämre/mer missvisande för alla andra? (Dessutom när man fortfarande kan köpa en fysisk förpackning från e.g. webhallen och få en giltig steam key...?)

Är för övrigt Epic-store keys i fysiska kopiorna. De har vetat detta mer än en månad i förväg.

Steam reviews blir inte missvisande då det är rätt tydligt att det är recent reviews som är negativa, in och läs mellan raderna så ser du att det handlar om att man inte är intresserad av att stödja utgivaren mer. Dvs vi alla som redan har de tidigare spelen kan inte göra annat än att rekommendera nya köpare att överväga om de vill stödja utgivaren. Inget fel med det tills vi får publisher scores, ända verktyget för att straffa utgivare för kundfientliga metoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det går inte då Steam kräver att OM spelet säljs på andra platformar måste priset vara detsamma. Såsom jag förstått det.
Tex 50 dollar på Epic och 60 på Steam så bryter du mot avtalet med Steam.

Precis och för att få fri konkurans måste det till mer sådant här så Steam tvingas att ändra sig, som det är nu utnytjar de bara sin ledande position och tar ut vilka avgifter de vill.

Steam räknar iskallt med att deras fanboys ska reagera och bojkotta så utvecklarna kryper tillbaka....
Är det någon man ska vara arg på är det faktiskt Steam! De är de som förhindrar släpp på multiplattform!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Precis och för att få fri konkurans måste det till mer sådant här så Steam tvingas att ändra sig, som det är nu utnytjar de bara sin ledande position och tar ut vilka avgifter de vill.

Steam räknar iskallt med att deras fanboys ska reagera och bojkotta så utvecklarna kryper tillbaka....
Är det någon man ska vara arg på är det faktiskt Steam! De är de som förhindrar släpp på multiplattform!

Läs hela tråden, det är inte alls så att de måste vara samma pris. Bara om det är nycklar till steam som säljs, det får säljas på andra plattformar(läs launchers) för andra priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

Källa är från mig på sweclockers forum. Var behöver man källa för det jag själv har skrivit? Det är bolaget deep silver som valt att hoppa över till epic, inte spelutvecklarna. De som redan köpt preorder via steam får spelet. Om ett spel säljs dåligt över viss platform så tycker kanske utgivaren att det inte längre är lönsamt att utvecka framtida uppföljare av spelet till den platformen. De kommer inte bry sig om åsikterna av de som klagar då dessa tydligen inte är villiga att lägga pengar i spelet i tidigare boycott. Tänk på att det är Deep Silver som fattar beslutet, inte spelutvecklarna.

Denna "kontrovers" har dragit till sig bra mängd klagomål från folk som inte ens bryr sig om spelet om det var för artiklar på en del nyhetssidor gällande spel. Skulle jag dra jämnförelse så kommer CDPR devs bry sig när något mongo gnäller on halvnakna tjejer på cyberpunk då personen tydligen är ute att samla inbildade godhetspoäng på internet och inte är ett dugg intresserad av att köpa spelet. Men denna gång är det inte social justice warriors som kämpar mot det onda mansriket som kränker kvinnor utan gaming justice warriors som kämpar mot de giriga spelbolaget som accepterat mutan från den onda speltriaden och gör det svårt för gamers igenom att göra spelet exclusivt att nå igenom deras platform.

Jag vet inte vad du svamlar om. Läs det jag skrev en gång till, noggrant.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Precis och för att få fri konkurans måste det till mer sådant här så Steam tvingas att ändra sig, som det är nu utnytjar de bara sin ledande position och tar ut vilka avgifter de vill.

Antar att du har läst och förstått att deras prissättning enbart gäller steam nycklar. Som är helt gratis och inte generar några pengar alls till Steam.

Om en utvecklare vill sälja sitt spel på en annan plattform så får dom prissätta detta hur dom vill.

Jag tror inte det finns någon "Steam Fanboy" Som inte vill pressa ner priserna ytterligare eller få bättre funktioner eller en bättre launcher. Nu kör Epic riktigt ful spel samt har mycket sämre möjligheter för konsumenten och har en Mycket sämre launcher generellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

Vad betyder "Chi com spying"?

Att Kina spionerar då Tencent äger Epic Games (eller iallafall en stor del av bolaget).

Jättefarligt när kineserna spionerar vet du, gamla hederliga FRA eller USA, det är grejer det, dom spionerar bara för vårat eget bästa, men kineserna, ja dom vill oss ont!

Okej, föregående stycke är lite halvt på skoj ^^, men förstår inte varför det skulle vara en nackdel när vår egna regering och andra västerländska regeringar redan spionerar på oss. Sen listan du läste det på (den som är postad på sida 1) stämmer inte helt.

Skrivet av Defender:

Vem fan bryr sig vad det kostar i andra länder. Det kostar fortfarande 60Euro.

Men läs vad jag skriver. Priset kommer att justeras (vilket det redan gjorts i vissa länder). Mellanskillnaden får kunden tillbaka.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Steam var pionjärer. Det är grymt med ett samlat spelbibliotek. Av den anledningen vill jag inte sitta med 5-6 olika plattformar. Man klankar gärna ned hur giriga Valve är men faktum är att den plattformen är grymt stabil och leveranssäker. Om man nu ogillade den idén och ville göra något på riktigt så ställer jag mig frågande till varför, angående de utgivare som är missnöjda, inte utvecklade en gemensam spelportal med benefits för alla. Nu stinker alla dessa egendesignade plattformar lika mycket girighet som Valve. Money comes first är ett ledmotiv i samtliga fall och de som blir drabbade är vi PC-spelare. Det här är dessutom något du slipper i konsolvärlden. Skall de vara så svårt att göra något liknande i PC-världen?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd

Hellre fler program för att starta spelen än många olika konsoler och fysisk media. Allting är enklare idag.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaaR:

Mycket av det är ren lättja från min sida och inställningsfrågor men likväl:

* Autostartar vid start av OS. Eller så måste man starta Steam när man ska spela spel. Båda valen är lika störiga.
* Konstanta uppdateringar av flera titlar, även de som man inte spelar.
* Ofta uppdateringar av Steam.
* Vill alltid connecta online etc. Blir en störig prompt om man är of
* Massa meddelanden hit och dit om det ena och det andra.
* 30 % avgift till steam = dyrare priser. Monopolvinst suger.
* Reklam.
* Konstant steam guard spam.
* Massa steam skit i min e-postlåda.
* Jag kan inte slänga eller få bort spel som jag avskyr och inte vill ha kvar, typ AC-unity. Googlat lite, men det är fortfarande gråmarkerat och påminner mig om mitt skitdåliga köp varje gång jag öppnar Steam för att spela något annat.
* Första intrycket är det sista intrycket. Var tvungen att installera det 2003 för att spelat CS, (trodde fan det var 2001, men ok) och det var segt, käkade prestanda och satte ribban.
* Det är ett jävligt störigt program helt enkelt. Ett överflödig snuskplattform som med nödvändighet får sällskap från andra publicister. EA origins, Epic store, U-Play. Steam satte trenden och nu följer de andra efter. Det är så en kapitalistisk marknadsekonomi fungerar och nu sitter man på 4 launchers.

Auto-start, särskilt att det alltid skall vara påslaget efter installation av program är något jag själv stör mig på.
Men om valet står mellan en butik som jag sedan startar alla spel genom utan vidare komplikationer, eller en Launcher för varje spel så tar jag hellre det först nämda. Auto-start eller att manuellt starta program för att sedan starta ett spel blir svårt att komma ifrån nu för tiden, tyvärr.

Mycket av det du nämner kan dock ställas in också:
Uppdateringar av spel.
Meddelanden och notifikationer.
Nyhetsbrev och e-post. Såvida du inte pratar om kvitton, men det är väl bra att du får det?

När det kommer till uppdatering av Steam så har det sina dryga stunder, men annars tycker jag att det är bra att dem fortsätter arbeta på programmet.
2003 var länge sedan, så jag minns inte mycket av problemen som var i början förutom en generell känsla av att det "var problem".
På tal om lång tid så kan jag inte minnas att jag har fått någon reklam på Steam någon gång under de 15 år som jag har använt programmet. Eller menar du News rutan som dyker upp och visar senaste rabatterna och ny releaser?

Permalänk
Medlem

Shit vad bortskämda folk är. Människor dör, svälter och glöms bort "med de här människorna är så fruktansvärda att de tvingar mig att klicka några minuter extra för att ladda ner en gratis klient på min snordyra spelmaskin".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64