AMD Radeon VII anländer till testlabbet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

@Triton242: Såatteh 365 dagar försent för ett 7nm Grafikkort?

365 dagar för sent för den här (förväntade) prestandan för de här pengarna.

Iaf i en ideal värld.

Permalänk
Medlem

Lägger sig priset på runt 6k kan det bli ett köp.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Verkar varit en internationell unboxing igår. AMD försöker locka till köp
med den här strategin.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Lägger sig priset på runt 6k kan det bli ett köp.

Då blir det inget köp för din del då, kommer hamna på 8000kr ±500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då blir det inget köp för din del då, kommer hamna på 8000kr ±500.

Optimistiskt tänkt av mig helt klart. Men AMD brukar kunna erbjuda bättre priser än Nvidia för snarlik prestanda.

RTX 2080 går att få tag på för 7500kr, jag tror inte det är ett bra drag av AMD att sätta priset på 8k.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Optimistiskt tänkt av mig helt klart. Men AMD brukar kunna erbjuda bättre priser än Nvidia för snarlik prestanda.

RTX 2080 går att få tag på för 7500kr, jag tror inte det är ett bra drag av AMD att sätta priset på 8k.

Vi har redan det officiella listpriset, vilket är $699, exakt samma som RTX 2080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Jag och många med mig som faktiskt är intresserade av hårdvara,teknik och datorestetik samt inte lägger vikten vid om vi kan få 1 triljon mer fps i MP mot en sunkigt optimerad server.

Jag pratar om NDA'er som tvingar recensenter världen över att kallprata om ingenting i veckor (ibland).
Inte om hur mycket speltillverkare bryr sig i sina kunder när väl spelet är släppt.

Som vi har det nu, i ungefärlig kronologisk ordning:
#1: Läckor som såklart är noga kontrollerade.
#2: "Smygtittar" på kylare och partnermodeller, drivrutiner skvallrar och resultat från "okända" modeller dyker upp i benchmark databaser.
#3: Första "Officiella" infon dyker upp.
#4: Förhandsvisningar, "unboxings" och annan smygreklam kommer från utvalda media källor och "influencers".
#5: Äntligen recensioner, men begränsade till ett par (noga utvalda) spel med ursäkten att "vi hade så lite tid" när det såklart är NDA som reglerar det.
#6: Mer recensioner, och med lite tur hittar vi här spel eller program som är "dåligt optimerade" för den nya hårdvaran.

Lite cyniskt kanske, men mönstret är ju ganska så tydligt.
Och nåde de recensenter som är stygga.
Då är chansen stor att de missar ett par släpp efteråt.
Minns t.ex hur länge gamersnexus var tvungna att köpa egna kort ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

365 dagar för sent för den här (förväntade) prestandan för de här pengarna.

Iaf i en ideal värld.

Det är helt sant, Jag själv har varit AMD användare tidigare med ett 7970 och sedemera ett 290X, Köpte ett 1070 under BF.

Jag tror däremot att AMD kommer tillbaka, De lyckades på CPU-Sidan och misstror inte att de kommer klara sig på GPU fronten.

Däremot så anser jag att det är funtad att enbart satsa på Prestandatronen. Vi behöver fler Mid-range GPUer som 7950 en gång var.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Det där med drivrutiner och Amd är en gammal kvarleva från förr.
Skickades från m.sweclockers.com

SweC har ju gjort tester av äldre GPUer nyligen och i flera av dem såg man att AMDn har förbättrats och presterat bättre med tiden, så inte är det en "kvarleva från förr". Sen ... vad har Creative med saken att göra?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekkasteele:

SweC har ju gjort tester av äldre GPUer nyligen och i flera av dem såg man att AMDn har förbättrats och presterat bättre med tiden, så inte är det en "kvarleva från förr". Sen ... vad har Creative med saken att göra?

Avdelning kassa drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Skrivet av hakan78:

Avdelning kassa drivrutiner.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller mer tidssäker teknik.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Det är helt sant, Jag själv har varit AMD användare tidigare med ett 7970 och sedemera ett 290X, Köpte ett 1070 under BF.

Jag tror däremot att AMD kommer tillbaka, De lyckades på CPU-Sidan och misstror inte att de kommer klara sig på GPU fronten.

Däremot så anser jag att det är funtad att enbart satsa på Prestandatronen. Vi behöver fler Mid-range GPUer som 7950 en gång var.

Tror oxå AMD kan ta sig tillbaka.
Bara de gör sig av med Vega-arkitekturen så... Då är iaf första steget dit taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hmmmm, verkar som jag får vänta på att byta ut mina 1070 till ett starkt kort... *sigh*

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Svensktiger:

Jag pratar om NDA'er som tvingar recensenter världen över att kallprata om ingenting i veckor (ibland).
Inte om hur mycket speltillverkare bryr sig i sina kunder när väl spelet är släppt.

Som vi har det nu, i ungefärlig kronologisk ordning:
#1: Läckor som såklart är noga kontrollerade.
#2: "Smygtittar" på kylare och partnermodeller, drivrutiner skvallrar och resultat från "okända" modeller dyker upp i benchmark databaser.
#3: Första "Officiella" infon dyker upp.
#4: Förhandsvisningar, "unboxings" och annan smygreklam kommer från utvalda media källor och "influencers".
#5: Äntligen recensioner, men begränsade till ett par (noga utvalda) spel med ursäkten att "vi hade så lite tid" när det såklart är NDA som reglerar det.
#6: Mer recensioner, och med lite tur hittar vi här spel eller program som är "dåligt optimerade" för den nya hårdvaran.

Lite cyniskt kanske, men mönstret är ju ganska så tydligt.
Och nåde de recensenter som är stygga.
Då är chansen stor att de missar ett par släpp efteråt.
Minns t.ex hur länge gamersnexus var tvungna att köpa egna kort ?

Kan ge dig ett direkt svar på #5 från redaktionens vinkel. Ingen tillverkare, varesig det är AMD, Nvidia eller Intel, dikterar vilka tester vi använder oss av i våra recensioner. Skulle ett NDA-avtal ha sådana krav i sig så skulle vi aldrig skriva på ett sådant.

Permalänk
Avstängd

Såååå taggad, kylaren är ju brutal! Dessutom ser det ut som 10+2 faser, jävlar vilken referens design!

Och jävlar vad dom har satt in kondensatorer, ser ju ut som en liten stad bakom GPUn

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Inaktiv

@Esseboy: Japp. Imponerad av kylaren och PCB'n. Hoppas de fungerar bra i praktiken också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

@Esseboy: Japp. Imponerad av kylaren och PCB'n. Hoppas de fungerar bra i praktiken också.

Enda jag kan tro skulle krångla är grafitmediet som sitter mellan kylaren och Kärnan+HBM.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

Hej, kan ni testa rendera i blender cycles? tänkt med 16 gigabit kan rendera stora scener.

Permalänk
Medlem

Ser ganska brett ut, undra om det går in i ett lian li o11 dynamic med framtida vattenblock.
Gillar inte vertikalmonterade grafikkort :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boredbynoobs:

Som konsument har han rätten att fullständigt skita i vad AMD:s eller NVIDIAS budget är. Det är ett återkommande argument som många AMD förespråkare gillar att slänga ur sig.

Han vill ha bästa kortet för lägsta pris.

Ja som konsument har man alltid rätt att göra egna val. Men det är också val som påverkar framtiden, finns väldigt många som bara lever för dagen. Så med det sagt vad är det för fel med att förespråka det? Men som sagt som konsument får man göra precis vad man vill.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Vem kommer sälja korten?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem

@Rallemulle87: Inget HDMI 2.1 tror de i Redit tråden. Kanske att @jonas vågar bekräfta detta?

Hm, onödigt kort i väntan på Navi och Nvidias RTX är onödiga innan nya AAA titlar inplanterar RT. Finns det något bra med de nya korten? Gnälls rätt bra här på Swec-trådarna men kan hålla med om att priserna är väldigt höga i bägge lägren.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Triton242: Köp RTX då om du saknar tålamod, det skall konstant gnällas på AMD, det faktum att dom har begränsade resurser och har gjort ett bra jobb med Ryzen måste tas med i beräkningen. Både Nvidia och Intel har massiva budgetar i jämförelse, och att dom ÖHT släpper ett kort med 2080 prestanda är galet bra.

Mvh

Med den inställningen borde du ju köpa Matrox kort.
De har ju ännu mindre budget. Så liten att de idag inte längre tillverkar rena grafikkort längre och helt bytt inriktning.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av yrfhar:

@Rallemulle87: Inget HDMI 2.1 tror de i Redit tråden. Kanske att @jonas vågar bekräfta detta?

Hm, onödigt kort i väntan på Navi och Nvidias RTX är onödiga innan nya AAA titlar inplanterar RT. Finns det något bra med de nya korten? Gnälls rätt bra här på Swec-trådarna men kan hålla med om att priserna är väldigt höga i bägge lägren.

Vi kan tyvärr inte säga mer än vad som tillkännagavs under CES. Återkommer om ett par dagar!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Vips, så var det bara en dag kvar. Inte en skugga som halkat ut på prisjakt ännu.

Ingen näthandlare som försöker promota kortet i förväg ens. :S

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Då tar det mer än 5år att betala av kortet. låter som en bra deal.

Skrivet av anon78208:

Hehe, som jag skrev tidigare i tråden, mining har inte varit lönsamt sedan i somras

Med all respekt men dom flesta miners säljer inte det dom brutit. Och om man minear ihop låt säga några fjuttiga 100kr ren vinst och t.ex ETH gör 10x eller mer så är det väl där och då vid det tillfället i framtiden som man ser vad som betalade av vad och vad man tjänade.

Att ignorera förhoppningen om dess ökningar är ju att invalidera hela tanken med att köra mining och följa kryptovågen Underskatta inte dom få slantar ni bryter nu när allt är såpass lågt. Det kan sjunka lite till, men historiken har lärt oss att korrektionen är patetiskt jämfört med ökningarna som kommer efteråt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Rallemulle87: Inget HDMI 2.1 tror de i Redit tråden. Kanske att @jonas vågar bekräfta detta?

Hm, onödigt kort i väntan på Navi och Nvidias RTX är onödiga innan nya AAA titlar inplanterar RT. Finns det något bra med de nya korten? Gnälls rätt bra här på Swec-trådarna men kan hålla med om att priserna är väldigt höga i bägge lägren.

Enligt Sapphire så är det en HDMI 2.0b och tre DisplayPort 1.4

http://www.sapphiretech.com/productdetial.asp?pid=653DD044-C7...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Med all respekt men dom flesta miners säljer inte det dom brutit. Och om man minear ihop låt säga några fjuttiga 100kr ren vinst och t.ex ETH gör 10x eller mer så är det väl där och då vid det tillfället i framtiden som man ser vad som betalade av vad och vad man tjänade.

Att ignorera förhoppningen om dess ökningar är ju att invalidera hela tanken med att köra mining och följa kryptovågen Underskatta inte dom få slantar ni bryter nu när allt är såpass lågt. Det kan sjunka lite till, men historiken har lärt oss att korrektionen är patetiskt jämfört med ökningarna som kommer efteråt.

Visst är det så, men jag tror inte det är många som tar risken att investera i grafikkort i spekulationssyfte för tillfället. Då köper man hellre krypto direkt eftersom det är "billigt" för tillfället, vilket det har varit i över ett halvår.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Ja nu luras med dålig tillgång för att folk ska handla snabbt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3