Dra ström från elcykelbatteri Shimano Steps

Permalänk
Medlem

Dra ström från elcykelbatteri Shimano Steps

Hej,

En ide jag fick när strömavbrottet var på inne på sitt andra dygn.

Jag har 3 st Shimano Steps: bt-e6010 som i princip alltid är fulladdade i garaget då jag sätter de på laddning när jag kommer hem varje dag. Dessa vore ju perfekta att ha som reservström för nödladdning av mobil etc, då de, till skillnad från en powerbank i en låda någonstans i förrådet, alltid är laddade.

Problemet är dock att det verkar krävas någon speciell procedur för att "sätta på" batteriet. Om man bara mäter på +/- kontakterna på batteriet så får man ingen spänning. Det är dessutom 4 st bleck varav de 2 mellersta är lite kortare (på batterifästet i cykeln alltså).

Nån som vet om detta är görbart utan att blanda in styrenhet i cykeln?

Det enda jag lyckades med var att koppla mig till 6V utgången som driver cykellampan, men det var lite meckigt då cykeln stänger av sig efter 5-10 minuter om man inte trampar

/Ivar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Nån som vet om detta är görbart utan att blanda in styrenhet i cykeln?

Med tanke på att dessa litiumbatterier (dessutom med tio celler i serie) är ganska känsliga för djupurladdning, överladdning och en hel del annat bör du använda en likadan batteristyrenhet som sitter i cykeln. Kan kanske vara svårt att skaffa fram som reservdel...

Permalänk
Medlem

Det kanske skulle vara en bättre ide att du har en powerbank som laddas via en enkel timer, då kan du toppa upp din powerbank varje dag i någon timme, så har du alltid en fulladdad powerbank utan att den behöver vara inkopplad hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Med tanke på att dessa litiumbatterier (dessutom med tio celler i serie) är ganska känsliga för djupurladdning, överladdning och en hel del annat bör du använda en likadan batteristyrenhet som sitter i cykeln. Kan kanske vara svårt att skaffa fram som reservdel...

Skyddskretsen för djupurladdning och överladdning brukar väl sitta i batteripacken, så det är inte säkert att det är nåt problem.

På de batteripack jag har sett så bruken en resistans mellan de två återstående polerna vara en "Battery enable" alltså att du får spänning ut.
Du kanske kan hitta kretsdiagram på nätet för grejerna så brukar det gå att lista ut.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har usbuttag på displayen på styret men det kanske inte finn på alal modeller .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Du kanske kan hitta kretsdiagram på nätet för grejerna så brukar det gå att lista ut.

Jo om jag hittar en sån så vore det ju nice. Letade efter det innan jag postade här, men om det finns så är det gömt under ett berga av "så här laddar du ditt batteri, använd bara original laddaren" dokument från shimano
Får se om jag tar mod till mig och prövar resistor-tricket ändå.

/Ivar

Permalänk
Medlem
Skrivet av IvP:

Jo om jag hittar en sån så vore det ju nice. Letade efter det innan jag postade här, men om det finns så är det gömt under ett berga av "så här laddar du ditt batteri, använd bara original laddaren" dokument från shimano
Får se om jag tar mod till mig och prövar resistor-tricket ändå.

/Ivar

Brukar vara ett specifierat motstånd som behövs. De jag har sett på jobbet har varierat en hel del men brukar ligga runt 60kOhm.
Så att gissa sig fram är nog ingen bra idé

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Brukar vara ett specifierat motstånd som behövs. De jag har sett på jobbet har varierat en hel del men brukar ligga runt 60kOhm.
Så att gissa sig fram är nog ingen bra idé

Är det inte bara att mäta motståndet på motsvarande bleck på cykeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Är det inte bara att mäta motståndet på motsvarande bleck på cykeln?

Klart det går att prova, såvida det inte ligger mer elektronik bakom de pinnarna på cykelns sida.
Beroende på hur ladd-elektroniken är uppbyggd så kan även denna sitta på cykelns sida och påverka mätresultatet om du endast försöker mäta motståndet.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Äsch! Varför göra en halvmesyr.. köp in en rejäl dieselkragg så kan du sälja el till resten av kvarteret med

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MasteraCe:

Äsch! Varför göra en halvmesyr.. köp in en rejäl dieselkragg så kan du sälja el till resten av kvarteret med

https://www.jobatel.com/ElemImage/service2(1)_446.jpg

Tar han bort dieselmotorn och monterar på cykeln så får han dessutom träning och väldigt starka ben! Dessutom miljövänligt. Säljer han även elen som du säger så kan han ju ha det som arbete.

En riktigt bra idé!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tar han bort dieselmotorn och monterar på cykeln så får han dessutom träning och väldigt starka ben! Dessutom miljövänligt. Säljer han även elen som du säger så kan han ju ha det som arbete.

En riktigt bra idé!

Nu börjar vi snacka! Något off topic men helt briljant, omvänd elcykel. Som gamla tiders dynamo cykel-lykta fast i större skala!