3DMarks prestandatest Port Royal får stöd för Nvidia DLSS

Trädvy Permalänk
Dalek
Registrerad
Dec 1999

3DMarks prestandatest Port Royal får stöd för Nvidia DLSS

Ray tracing-testet Port Royal får stöd för uppskalningstekniken DLSS, vilken enligt Nvidia ger prestandaökningar på upp till 50 procent.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Dec 2005

Hoppas dom trycker mer på raytracing och att fler spel titlar tar efter. Så kanske trycket ökar för att förfinna tekniken och drivrutiner för det så det eventuellt kan komma att funka riktigt bra. Då det heltklart är ett intressant komplement till dagens lösningar på att få snygg grafik.
DLSS verkar ju vara ett bra komplement för att i dagsläget få raytracing att "funka"

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Imponerande. Hoppas AMD kan fixa till nån öppen standard som liknar DLSS.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @3200Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Esseboy:

Imponerande. Hoppas AMD kan fixa till nån öppen standard som liknar DLSS.

Det är tydligen redan på gång via DirectML

Detta måste jag testa när jag kommer hem från jobbet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av MarkSix:

Det är tydligen redan på gång via DirectML
...

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Mer öppen än DLSS i alla fall. Sen har ju Microsoft gjort sitt ML.NET opensource så AMD kanske kan använda det till för att göra sin variant av DLSS

https://opensourceforu.com/2019/02/ml-net-open-source-machine...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jul 2001

Yes! Äntligen har mitt favoritspel som jag brukar spela hela tiden stöd för det! Då är det definitivt värt att uppgradera!

Ryzen 7 1800X, Asus Prime X370 Pro, 16 GB DDR4 3200 C14, Asus GTX 1070, 2 TB SSD + 4 TB HDD, Win10
Mitt Ljudmoln

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MarkSix:

Mer öppen än DLSS i alla fall. Sen har ju Microsoft gjort sitt ML.NET opensource så AMD kanske kan använda det till för att göra sin variant av DLSS

https://opensourceforu.com/2019/02/ml-net-open-source-machine...

Nvidia använder Windows ML för DLSS också så jag vet inte om det är speciellt stor skillnad.

Om något är det väl spelintegrationen som är mer stängd med NGX SDK, men å andra sidan har vi samma variant där med att det finns support för det så alla stora spelstudior som vill använda någon form av denna tekniken kommer köra på Nvidias lösning.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Vem som helst får väl använda DX12?

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @3200Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Enda sättet jag kan se det här positivt på är om denna mytomspunna DLSS teknik verkligen kan leverera ett resultat som är mer eller mindre helt identiskt med den äkta upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Esseboy:

Vem som helst får väl använda DX12?

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Jackbob:

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, så är det. Dom fick säkert en fin summa pengar av Nvidia för att implementera den

Money talks 💰💰.

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @3200Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av Jackbob:

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får väl anta att man bakar in AMD's variant också när den så småningom kommer. Just nu har ju AMD inget Raytracing stöd så nu är det än så länge ett icke problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

Aha, då är det jag som missuppfattat ordets betydelse Vad ska man kalla det då? Gratiskod?

2700x @4,35Ghz,1,42 8C/8T (180W P95) (3,2 Ghz vardag @0,88V (30W P95)) || 16GB DDR4 @3200Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4Ghz Core, 0,9Ghz Mem @0,85V @150W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Varför släpps inga spel med DLSS? Det vore väl det bästa som kunde ske ur nVidias synvinkel. Om det nu är så bra. Jag förbehåller mig rätten vara djupt skeptisk till RTX-serien tills motsatsen bevisats. Framförallt pris/prestanda. Finns det ett use-case för tensor-kärnorna på konsumentgrafikkort öht undrar man ju? Skulle förvåna mig inte alls om det går att göra DLSS-liknande utan deep learning tensor core mumbojumbo. RT-kärnorna är ju som sönderdiskuterat iaf aningen coola men underdimensionerade. Nä, upp till bevis nVidia nu snart. Hur många månader ska ni ha på er egentligen?

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrlands skogar
Registrerad
Mar 2014
Skrivet av MarkSix:

Vi får väl anta att man bakar in AMD's variant också när den så småningom kommer. Just nu har ju AMD inget Raytracing stöd så nu är det än så länge ett icke problem.

Du har förstås rätt, vi får vänta och se hur AMD agerar på raytracing-marknaden i framtiden.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006

@leadc4ge: Battlefield V ska väl få en DLSS patch inom kort?

Finns ju en lista på titlar som ska få ett DLSS-stöd men jag tror ingen av dom har uppdaterats än.

https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/31/nvidia-rtx-ray-tr...

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av Esseboy:

Aha, då är det jag som missuppfattat ordets betydelse Vad ska man kalla det då? Gratiskod?

Du betaler genom att låsa dig till en specifik plattform.
(Och att använda ett API som ingen verkar lansera speciellt många spel för)

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Somewhere
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

APIet är väl fritt att använda för alla som vill, trots att den bakom liggande koden är stängd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2009

Känns som DLSS är här för att hålla ray tracing ovanför vattenytan. I andra fall undviker jag nog uppskalning.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Skåne
Registrerad
Sep 2006
Skrivet av MarkSix:

APIet är väl fritt att använda för alla som vill, trots att den bakom liggande koden är stängd.

Men det betyder inte att det är en öppen standard

5960X | X99-E WS | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | 2 x Intel 750 | Full Loop | Enthoo Primo
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2006
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men det betyder inte att det är en öppen standard

Det behöver ju inte bli bättre bara för att det är en öppen standard. OpenGL är en öppen standard men knappast branchledande eller först funktionsmässigt sett jämfört med DirectX. Och det är ju inte bara MS som sitter bakom stängda dörrar och bestämmer allt om DirectX heller utan flera stora företag som är med och påverkar utvecklingen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2008
Skrivet av Jackbob:

Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning

Vet vi hur de använt DLSS? DLSS kan användas utan uppskalning. Citat från Nvidia:

Citat:

In this case, DLSS input is rendered at the final target resolution and then combined by a larger DLSS network to produce an output image that approaches the level of the 64x super sample rendering – a result that would be impossible to achieve in real time by any traditional means.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2006
Skrivet av GuuFi:

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Så jag tänker också, men någon annan kanske har annan information? Man kan ju i princip bara rulla en film istället i så fall.

System: Intel i7-3770K - Sapphire HD7970 - 4GB DDR3 - Asus MB - Crucial M4 256GB - 2TB HDD - Lian Li PC 60 Plus - Asus Xonar DS
Annat: Topre Realforce 88 45g - Logitech G400 - Eizo Foris 2331 - Sennheiser PC166
Microsoft Surfade PRO 128 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Du vet inte vad DirectML är. DirectX och DirectML är från Microsoft. Så det är lika öppet/stängt som DirectX. Väldigt stängt, men det stödjer både AMD och Nvidia.

"So, we built DirectML to provide GPU hardware acceleration for games that use Windows Machine Learning. DirectML was built with the same principles of DirectX technology: speed, standardized access to the latest in hardware features, and most importantly, hassle-free for gamers and game developers – no additional downloads, no compatibility issues - everything just works."

https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Södermalm
Registrerad
Maj 2004
Skrivet av GuuFi:

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Nej. Det är ju uppskalad bild, så testet sker ju inte på den faktiska upplösningen, och kortet lastas inte alls på samma sätt.

Vad är skillnaden jämfört mot att man spelar upp en inspelad film av testet i så fall?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Cyberspace
Registrerad
Aug 2004
Skrivet av lincoln:

Nej. Det är ju uppskalad bild, så testet sker ju inte på den faktiska upplösningen, och kortet lastas inte alls på samma sätt.

Vad är skillnaden jämfört mot att man spelar upp en inspelad film av testet i så fall?

Man har en förtränad modell när man använder DLSS. Det är ju exakt som maskininlärning. När det är ett test som är så pass statiskt som 3DMark, där det är exakt likadant varje gång man kör det, så skulle man kunna likna det vid det. Att man kastar bort antialias helt och ersätter det med en förinspelad antialiasmodell som Nvidia har gjort för just de scenerna med de vinklarna, etc.

Om de helt plötsligt skulle spela upp scenen från andra vinklar så skulle inte DLSS ge samma prestandavinst alls. Hänger du med?

Ingen är så säker på att han har rätt som en idiot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av SeF.Typh00n:

@leadc4ge: Battlefield V ska väl få en DLSS patch inom kort?

Finns ju en lista på titlar som ska få ett DLSS-stöd men jag tror ingen av dom har uppdaterats än.

https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/31/nvidia-rtx-ray-tr...

Tack för länkarna, jag är medveten om att det har kommunicerats att det ska släppas titlar med DLSS. Min poäng är att inget har ännu släppts. Vilket förefaller märkligt med tanke på att i enlighet med den kommunikation som har släppts tidigare så är det bara en fråga om att låta nVidia modellera fram lämplig algoritm som tensor-kärnorna sedan applicerar per frame post-process. Så vad är det som dröjer? Jag är som sagt skeptisk - därför att jag anser att det mest logiska alternativet är att nämnda algoritmer inte levererar tillräcklig kvalitet i riktiga spel.

Har inget emot att motbevisas, det börjar bara bli löjligt sent nu med lite real-world exempel på "it just works"

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.