3DMarks prestandatest Port Royal får stöd för Nvidia DLSS

Permalänk
Melding Plague

3DMarks prestandatest Port Royal får stöd för Nvidia DLSS

Ray tracing-testet Port Royal får stöd för uppskalningstekniken DLSS, vilken enligt Nvidia ger prestandaökningar på upp till 50 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom trycker mer på raytracing och att fler spel titlar tar efter. Så kanske trycket ökar för att förfinna tekniken och drivrutiner för det så det eventuellt kan komma att funka riktigt bra. Då det heltklart är ett intressant komplement till dagens lösningar på att få snygg grafik.
DLSS verkar ju vara ett bra komplement för att i dagsläget få raytracing att "funka"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Imponerande. Hoppas AMD kan fixa till nån öppen standard som liknar DLSS.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Imponerande. Hoppas AMD kan fixa till nån öppen standard som liknar DLSS.

Det är tydligen redan på gång via DirectML

Detta måste jag testa när jag kommer hem från jobbet.

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Det är tydligen redan på gång via DirectML
...

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Mer öppen än DLSS i alla fall. Sen har ju Microsoft gjort sitt ML.NET opensource så AMD kanske kan använda det till för att göra sin variant av DLSS

https://opensourceforu.com/2019/02/ml-net-open-source-machine...

Permalänk
Medlem

Yes! Äntligen har mitt favoritspel som jag brukar spela hela tiden stöd för det! Då är det definitivt värt att uppgradera!

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Mer öppen än DLSS i alla fall. Sen har ju Microsoft gjort sitt ML.NET opensource så AMD kanske kan använda det till för att göra sin variant av DLSS

https://opensourceforu.com/2019/02/ml-net-open-source-machine...

Nvidia använder Windows ML för DLSS också så jag vet inte om det är speciellt stor skillnad.

Om något är det väl spelintegrationen som är mer stängd med NGX SDK, men å andra sidan har vi samma variant där med att det finns support för det så alla stora spelstudior som vill använda någon form av denna tekniken kommer köra på Nvidias lösning.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Vem som helst får väl använda DX12?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Enda sättet jag kan se det här positivt på är om denna mytomspunna DLSS teknik verkligen kan leverera ett resultat som är mer eller mindre helt identiskt med den äkta upplösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Vem som helst får väl använda DX12?

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jackbob:

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Jupp, så är det. Dom fick säkert en fin summa pengar av Nvidia för att implementera den

Money talks 💰💰.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Vänta vänta nu, sakta i backarna. Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning, som endast kan användas på Nvidia? I ett program som är skapat för att mäta prestanda?

Vilket alltså innebär att när nån som inte vet vad DLSS är för något, jag höftar till med 99% av befolkningen, läser ett prestandatest så kommer dom tro att Nvidia kortet är 50% snabbare än ett egentligen likvärdigt AMD kort? Det här lämnar en rätt sur eftersmak i min mun måste jag säga.

Särskilt när en förbestämd slinga som ett prestandatest är det absolut bästa möjliga scenario för en teknik som DLSS. Och inte riktigt alls går att jämföra med en implementation i ett riktigt spels dynamiska värld.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi får väl anta att man bakar in AMD's variant också när den så småningom kommer. Just nu har ju AMD inget Raytracing stöd så nu är det än så länge ett icke problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

Aha, då är det jag som missuppfattat ordets betydelse Vad ska man kalla det då? Gratiskod?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Varför släpps inga spel med DLSS? Det vore väl det bästa som kunde ske ur nVidias synvinkel. Om det nu är så bra. Jag förbehåller mig rätten vara djupt skeptisk till RTX-serien tills motsatsen bevisats. Framförallt pris/prestanda. Finns det ett use-case för tensor-kärnorna på konsumentgrafikkort öht undrar man ju? Skulle förvåna mig inte alls om det går att göra DLSS-liknande utan deep learning tensor core mumbojumbo. RT-kärnorna är ju som sönderdiskuterat iaf aningen coola men underdimensionerade. Nä, upp till bevis nVidia nu snart. Hur många månader ska ni ha på er egentligen?

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vi får väl anta att man bakar in AMD's variant också när den så småningom kommer. Just nu har ju AMD inget Raytracing stöd så nu är det än så länge ett icke problem.

Du har förstås rätt, vi får vänta och se hur AMD agerar på raytracing-marknaden i framtiden.

Permalänk
Avstängd

@leadc4ge: Battlefield V ska väl få en DLSS patch inom kort?

Finns ju en lista på titlar som ska få ett DLSS-stöd men jag tror ingen av dom har uppdaterats än.

https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/31/nvidia-rtx-ray-tr...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Aha, då är det jag som missuppfattat ordets betydelse Vad ska man kalla det då? Gratiskod?

Du betaler genom att låsa dig till en specifik plattform.
(Och att använda ett API som ingen verkar lansera speciellt många spel för)

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det betyder inte att det är en öppen standard. Det finns ju en anledning till att Vulkan finns.

DirectX är en stängd plattform med proprietär kod.

APIet är väl fritt att använda för alla som vill, trots att den bakom liggande koden är stängd.

Permalänk
Medlem

Känns som DLSS är här för att hålla ray tracing ovanför vattenytan. I andra fall undviker jag nog uppskalning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

APIet är väl fritt att använda för alla som vill, trots att den bakom liggande koden är stängd.

Men det betyder inte att det är en öppen standard

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Men det betyder inte att det är en öppen standard

Det behöver ju inte bli bättre bara för att det är en öppen standard. OpenGL är en öppen standard men knappast branchledande eller först funktionsmässigt sett jämfört med DirectX. Och det är ju inte bara MS som sitter bakom stängda dörrar och bestämmer allt om DirectX heller utan flera stora företag som är med och påverkar utvecklingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackbob:

Dom lägger alltså in en uppskalningsteknik, för att helt enkelt fejka en upplösning

Vet vi hur de använt DLSS? DLSS kan användas utan uppskalning. Citat från Nvidia:

Citat:

In this case, DLSS input is rendered at the final target resolution and then combined by a larger DLSS network to produce an output image that approaches the level of the 64x super sample rendering – a result that would be impossible to achieve in real time by any traditional means.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Så jag tänker också, men någon annan kanske har annan information? Man kan ju i princip bara rulla en film istället i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

Antar att DirectML kommer att vara lika mycket öppen standard som DX12? Dvs inte alls.

Du vet inte vad DirectML är. DirectX och DirectML är från Microsoft. Så det är lika öppet/stängt som DirectX. Väldigt stängt, men det stödjer både AMD och Nvidia.

"So, we built DirectML to provide GPU hardware acceleration for games that use Windows Machine Learning. DirectML was built with the same principles of DirectX technology: speed, standardized access to the latest in hardware features, and most importantly, hassle-free for gamers and game developers – no additional downloads, no compatibility issues - everything just works."

https://blogs.msdn.microsoft.com/directx/2018/03/19/gaming-wi...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Detta har ingen plats i syntetiska prestandatester, speciellt när det är samma scener om och om igen, DLSS kommer ju kunna optimeras till en helt overklig nivå som inte alls speglar verkligheten i spel.
Eller?

Nej. Det är ju uppskalad bild, så testet sker ju inte på den faktiska upplösningen, och kortet lastas inte alls på samma sätt.

Vad är skillnaden jämfört mot att man spelar upp en inspelad film av testet i så fall?

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Nej. Det är ju uppskalad bild, så testet sker ju inte på den faktiska upplösningen, och kortet lastas inte alls på samma sätt.

Vad är skillnaden jämfört mot att man spelar upp en inspelad film av testet i så fall?

Man har en förtränad modell när man använder DLSS. Det är ju exakt som maskininlärning. När det är ett test som är så pass statiskt som 3DMark, där det är exakt likadant varje gång man kör det, så skulle man kunna likna det vid det. Att man kastar bort antialias helt och ersätter det med en förinspelad antialiasmodell som Nvidia har gjort för just de scenerna med de vinklarna, etc.

Om de helt plötsligt skulle spela upp scenen från andra vinklar så skulle inte DLSS ge samma prestandavinst alls. Hänger du med?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

@leadc4ge: Battlefield V ska väl få en DLSS patch inom kort?

Finns ju en lista på titlar som ska få ett DLSS-stöd men jag tror ingen av dom har uppdaterats än.

https://www.rockpapershotgun.com/2019/01/31/nvidia-rtx-ray-tr...

Tack för länkarna, jag är medveten om att det har kommunicerats att det ska släppas titlar med DLSS. Min poäng är att inget har ännu släppts. Vilket förefaller märkligt med tanke på att i enlighet med den kommunikation som har släppts tidigare så är det bara en fråga om att låta nVidia modellera fram lämplig algoritm som tensor-kärnorna sedan applicerar per frame post-process. Så vad är det som dröjer? Jag är som sagt skeptisk - därför att jag anser att det mest logiska alternativet är att nämnda algoritmer inte levererar tillräcklig kvalitet i riktiga spel.

Har inget emot att motbevisas, det börjar bara bli löjligt sent nu med lite real-world exempel på "it just works"

Visa signatur

There are two kinds of people. People you drink with and people who make you want to drink.