PC laptop eller Macbook - vad fasen ska man satsa på?

Permalänk
Medlem

PC laptop eller Macbook - vad fasen ska man satsa på?

Jag är på gång och ska köpa ny bärbar dator, så långt allt väl, men vad tusen ska man göra?

Jag har testat de flesta flaggskepp för PC (Dell XPS, Lenovo Yoga, Matebook X Pro, HP Spectre x360) och tyvärr dras alla med mer eller mindre allvarliga kvalitétsbrister (dåliga tangentbord, döda pixlar, coil whine etc).

Jag älskade verkligen Matebook, men har sällan hört värre coil whine. XPS 13 - döda pixlar och coil whine. HP Spectre x360 - coil whine. Lenovo Yoga C930 - nästan perfekt, men dåliga tangenter (har sett detta förr på andra Lenovo Yoga-modeller). Jag vet att många maskiner inte dras med några problem, men jag har haft otur i hårdvarulotteriet.

Ska man verkligen behöva köpa Mac för att få bra hårdvara? Macbook Pro 13 med touch bar/16gb ram/512gb ssd kostar ju nästan 10k mer än en PC med snabbare hårdvara. Jag hade nog kunnat leva med priset, men det känns som om Apple provar sig fram och skrotar saker från år till år. Gamla Macbook Pro 13 utan touch hade varit trevligt, men då får man istället det äldre tangentbordet som kan sluta fungera om det kommer damm i det och gen7 CPU.

Jag blir galen - vad göra???

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Låter som att du haft extremt otur. Så vanligt är det väl inte med coilwhine på laptops? Lämnade du tillbaka dem på garanti när det skedde? Hur hanterades returärendet?

Har du pillat på MacBook? Tangentbordet är inte för alla. Hur högt värderar du MacOS? Att köpa en MacBook för att köra Windows på är inget jag skulle rekommendera. Inte pga användarupplevelsen (vilken är likvärdig vilken annan PC som helst), utan för priset.

//G

Visa signatur

---

Permalänk
Skäggig legend

Först: vad ska du göra på burken?

Andra: helt ärligt... Kolla på en begagnad Macbook Pro 13" från 2015, brukar ligga på 7-9k beroende på vad man vill ha i den, samt om du vill skippa garantin... Men beror som sagt på vad du ska göra med den.

Lätt den bästa bärbara jag ägt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte kalla någon av de modeller du nämner för flaggskepp. Visst, det är det dyraste tillverkarna erbjuder på konsumentsidan, men de riktiga flaggskeppen hittar du under businesskategorin. ThinkPad X1 Yoga, Latitude 7390 2-in-1 och EliteBook x360 1030 G3/1040 G5 ska du snarare titta åt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Andra: helt ärligt... Kolla på en begagnad Macbook Pro 13" från 2015

+1. Rekommenderade nyligen en polare att köpa en sådan istället för en av de senare modellerna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

@Gorian: Jag hade nog kunnat leva med butterflytangentbord och MacOS om det innebär att jag slipper en massa hårdvaruproblem.

Jag föredrar Windows, men kan använda MacOS utan större bekymmer. De få program som inte finns för Mac kan jag lösa genom Paralells.

Jag sneglade lite på nya Macbook Air, för att slippa touch bar, men då får man göra en himla massa andra kompromisser.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Först: vad ska du göra på burken?

Andra: helt ärligt... Kolla på en begagnad Macbook Pro 13" från 2015, brukar ligga på 7-9k beroende på vad man vill ha i den, samt om du vill skippa garantin... Men beror som sagt på vad du ska göra med den.

Lätt den bästa bärbara jag ägt.

Har varit inne på detta, och det kunde absolut vara en tanke, men jag bor på ett sånt sätt att det inte finns många i omlopp lokalt, och köpa osett är inte ett alternativ. Vidare vill jag ha nyskick eller close enough, så marknaden svämmar inte över på det.

Förstår att business-segmentet har värre saker, men då är vi ändå uppe i 25-35k och det är för mastigt tycker jag.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Ska man verkligen behöva köpa Mac för att få bra hårdvara?

Om du anser att Apple gör bra hårdvara så har du ingen aning om hur de ser ut på insidan. De är flashiga på utsidan. De är i princip byggda för att ge ett gott förstahandsintryck. På insidan är det billigt kinaskräp som är byggt som en engångsprodukt som knappt går att ta isär om de skulle behöva repareras i framtiden, vilket inte alls är ovanligt.

Om det är bra hårdvara du är ute efter så kan du titta på exempelvis ThinkPad, men det är givetvis inte en sorts dator som skulle attrahera någon som funderar på Apple. Det är en dator där funktion går före form. Apple är form före funktion.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av anon78208:

Om du anser att Apple gör bra hårdvara så har du ingen aning om hur de ser ut på insidan. De är flashiga på utsidan. De är i princip byggda för att ge ett gott förstahandsintryck. På insidan är det billigt kinaskräp som är byggt som en engångsprodukt som knappt går att ta isär om de skulle behöva repareras i framtiden, vilket inte alls är ovanligt.

Om det är bra hårdvara du är ute efter så kan du titta på exempelvis ThinkPad, men det är givetvis inte en sorts dator som skulle attrahera någon som funderar på Apple. Det är en dator där funktion går före form. Apple är form före funktion.

Förlåt men... på insidan av apple? Det är en absolut skönhet på insidan med Bra hårdvara. Byggda som en tank. Med det sagt; med fördelar och nackdelar. Nackdelar är att man inte kan uppgradera i lika bred grad som en windowsbaserad dator, även om inte alla är lite öppna med att byta hårdvara brukar de vara generellt mer öppna med just det. Fördelen är just det jag nämnde, byggda som en tank. Gångjärnen är helt outstanding och bäst av allt, trackpaden. Det finns ingen burk med bättre. Även om konkurenterna börjar närma sig är de inte där än, tyvärr. - För det behövs.

Om man ska ha en motsvarighet tycker jag precis som du säger att ThinkPad av den högre prisklassen - ett kanonval.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

@XHI: Du har en intressant definition utav "outstanding gångjärn".
https://youtu.be/t7XSckjRPo0

Permalänk
Avstängd

Problemet med nya MBP får väl jag påstå är att allt är fastlött på Logicboard, varpå du måste byta ut hela vis du får proble med ra meller SSD osv = kostar mkt

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Macbook Pro 13 med touch bar/16gb ram/512gb ssd kostar ju nästan 10k mer än en PC med snabbare hårdvara.

Jag vill inte dra igång PC vs Mac debatten på riktigt här, men det där är inte riktigt sant.
Absolut, du betalar en slant just för att det är en Mac, helt klart. Men 10k är det definitivt inte. Har du kollat hur Apples SSD:diskar presterar? Visste du att Mac har separata USB-C busar för varje port till skillnad från t.ex Dell? Jag har både en Mac och en Dell XPS 2018 på jobbet. Kopplar jag en 1440p skärm till ena USB-C kontakten så får jag inte ens 1080p på den andra (Dell). Båda använder Intels integrerade grafikkort.
Detta var ett par exempel, för att göra det klart att du inte betalar 10k mer för endast namnet, även om en del av summen är det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Jag vill inte dra igång PC vs Mac debatten på riktigt här, men det där är inte riktigt sant.
Absolut, du betalar en slant just för att det är en Mac, helt klart. Men 10k är det definitivt inte. Har du kollat hur Apples SSD:diskar presterar? Visste du att Mac har separata USB-C busar för varje port till skillnad från t.ex Dell? Jag har både en Mac och en Dell XPS 2018 på jobbet. Kopplar jag en 1440p skärm till ena USB-C kontakten så får jag inte ens 1080p på den andra (Dell). Båda använder Intels integrerade grafikkort.
Detta var ett par exempel, för att göra det klart att du inte betalar 10k mer för endast namnet, även om en del av summen är det.

Kan kan till viss del köpa ditt resonemang, men vid en viss gräns spelar det ingen roll hur bra Apples diskar presterar, framför allt på pappret. De flesta nya nvme-diskar av bra märke är så snabba att skillnaderna IRL är försumbara.

Extern skärm är för all del bra att ha för vissa, men jag är inte ute efter det, så att betala för det oavsett användning känns meningslöst.

Ska man prompt börja leta för och nackdelar hos PC/Mac så blir det ju en ordentlig dos minuspoäng åt båda hållen. Ta som exempel varför Macbook Air 2018 kostar 15990:- med en bantad i5 dubbelkärning CPU/8gb ram/256gb ssd när t.ex Lenovo Yoga C930 ger dig en riktig fyrkärnig i7/16gb ram/512gb sdd för några hundralappar till, och du kan dessutom enkelt byta till en Samsung 970 för relativt lågt pris. På minuskontot för Lenovo framför allt usel QC.

Som sagt, bara ett exempel.

Missförstå mig rätt - jag kan tänka mig en Mac, men inte om jag får en "bättre" PC för halva priset.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv

Alla laptops jag har testat bokstavligen har haft usel skärm, tangentbord etc emot en stationär. Det är därför man skaffar en laptop med dubbla dockstationer(en hemma och en på jobbet), så att man slipper använda den skit som finns på den så lite som möjligt.

Ta populära Lenovo X1, så sitter crtrl tangenten fel och pekplattan känns sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Alla laptops jag har testat bokstavligen har haft usel skärm, tangentbord etc emot en stationär. Det är därför man skaffar en laptop med dubbla dockstationer(en hemma och en på jobbet), så att man slipper använda den skit som finns på den så lite som möjligt.

Ta populära Lenovo X1, så sitter crtrl tangenten fel och pekplattan känns sådär.

Köper det resonemanget också, men det är inte vad jag är ute efter, så jag förhåller mig inte alls till det.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Köper det resonemanget också, men det är inte vad jag är ute efter, så jag förhåller mig inte alls till det.

Det spelar väl ingen roll vad för laptop man skaffar, har man det minsta krav på ergonomi så skaffar man en dockningstation.
Många har dock med sig laptopen till skolan, och det är inte precis så ergonomisk att bära med sig en docka, externt tangentbord och 2st 32" skärmar i väskan varje dag. Då ställer man istället högre krav på vad som finns på laptopen.

När man googlar på coil whine och macbook så är de inte felfria, frågan är om Apples ens är bättre än valfri dyr dator på detta? https://www.youtube.com/watch?v=d8FK4LEt4K4

Angående tangentbord så gillade jag HP elitebooks gamla, hur de nya är och 14" vet jag ej:
Så denna skulle kunna vara något: https://www.dustinhome.se/product/5011084159/elitebook-840-g5...
Men det är att läsa på väldigt mycket om recensioner innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genx031:

Problemet med nya MBP får väl jag påstå är att allt är fastlött på Logicboard, varpå du måste byta ut hela vis du får proble med ra meller SSD osv = kostar mkt

Display kabeln verkar också vara ett problem då folk börjat få problem samt att tangentbordet fortfarande inte verkar vara fixat.
Så det är en myt att Apple har mycket bättre kvailtet än andra tillverkare.

Tangentbord Macbook Air
Flexgate Display kabel

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Mac har högst imponanskvot och andrahandsvärde och bättre operativsystem. Men får priset avgöra så lutar det tyvärr åt PC.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anders9110:

Display kabeln verkar också vara ett problem då folk börjat få problem samt att tangentbordet fortfarande inte verkar vara fixat.
Så det är en myt att Apple har mycket bättre kvailtet än andra tillverkare.

Tangentbord Macbook Air
Flexgate Display kabel

Exakt. Vet inte hur många MBP jag supportade som hade deffekt SSD när jag jobbade som mac-rådgivare på Applecare... Problemet är nog mer omfattande än man tror, och det svider oftast ganska bra i plånkan när man ska fixa dessa fel

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem

Om det blir en Mac i nuläget så lutar det mest åt nya Macbook Air, av flera anledningar;

-Ingen touchbar. Har testat vid flera tillfällen och tycker den är lite jobbig.
-Generation 3 tangentbord. Tystare och förhoppningsvis bättre än de gamla.
-Batteritid. Ska vara Apples bästa just nu.
-Skapligt pris för retinaupplevelse även om Pro har bättre skärm.

Trist att behöva köpa en DC för QC-pris dock. :-/

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Om det blir en Mac i nuläget så lutar det mest åt nya Macbook Air, av flera anledningar;

-Ingen touchbar. Har testat vid flera tillfällen och tycker den är lite jobbig.
-Generation 3 tangentbord. Tystare och förhoppningsvis bättre än de gamla.
-Batteritid. Ska vara Apples bästa just nu.
-Skapligt pris för retinaupplevelse även om Pro har bättre skärm.

Trist att behöva köpa en DC för QC-pris dock. :-/

Om du inte behöver processorkraften från en MB Pro så är väl det helt rimligt. För samma pris som en Touch bar MP Pro så kan du lägga till 16GB ram på Air:en.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Om du inte behöver processorkraften från en MB Pro så är väl det helt rimligt. För samma pris som en Touch bar MP Pro så kan du lägga till 16GB ram på Air:en.

Om jag måste prioritera en sak - 16gb ram eller 512gb ssd? Vilket är viktigast totalt sett?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Om jag måste prioritera en sak - 16gb ram eller 512gb ssd? Vilket är viktigast totalt sett?

Behöver du mycket lokalt utrymme? Jag skulle nog satsa på 16 GB då lagringsutrymme kan lösas med externa diskar, medan ram-minne är omöjligt att uppgradera senare.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Om jag måste prioritera en sak - 16gb ram eller 512gb ssd? Vilket är viktigast totalt sett?

Helt klart RAM. Alla Mac:ar jag köpt har jag uppgraderat åtminstone 1 snäpp på RAM från basmodellen. Detta har känts som ett bra val. Jag har t.ex kvar en Macbook Air från 2011, valde 8GB ram på den istället för 4GB. Den fungerar utmärkt än idag, känns rapp 8 år senare vid surfning/youtube.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Helt klart RAM.

Agreed. Lagring går alltid att fixa till i efterhand. Min 16GB 2014 MBP rullar på fin-fint. Möjligen att man börjat märka av att batteriet är lite trött.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tänker att jag måste ha 512gb om jag ska köra lite Boot Camp eller Paralells, så 512gb ssd lär det få bli ändå. Ska jag sen köra 16gb ram på det så är jag uppe i MBP-pengar och då kan jag lika gärna köpa den värsta MBP 13, men det är ju just MBA jag fattat tycke för... suck.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

@Gorian: tro mig, det finns fler anledningar varför man inte vill köra windows på mac..
tex blir touchpaden nästan oanvändbar och är det touchbarmodellen så tappar du ju hela den grejen.

Jag har fått en macbook (15") på jobbet.. en ärligt talat så blir jag tokig på den.. Mac har också en hel del problem med senare hårdvara, skärmkabel som går sönder, portar som inte funkar eller slutar funka.

Sen adapterhelvetet. Du får räkna med 2000+ kronor utöver vad datorn kostar för att få vättig funktionalitet.
Sen suger datorn om du bor i ett kallt klimat, men det är väl mer relaterat till materialvalet.

Skulle verkligen satsa på en thinkpad istället. Dom ser lite tråkiga ut, men du får ett underbart tangentbord, jämförbar prestanda som allt annat som inte är rena workstations/spellaptops och garantier är ofta väldigt bra.

Och du kan i regel uppgradera med större HD och RAM i framtiden - bortsett då kanske från deras X modeller.

MacOS har massa brister också, bugg release så pass att inbitna macägare totalt vägrar uppgradera..
tangentbordet på senaste macpro är bättre, men fortfarande väldigt känsligt för skräp så räkna med knaster i tangenterna efter några veckor.

Skalning sköts också lite halvbra, så ska du köra med extern skärm som inte har samma upplösning som macen så kan du räkna med suddiga program, specifikt office har problem.

Sen är UX tämligen halvdan med windows i VM, tangentborden och hur man arbetar med datorn skiljer sig så mycket att det kan bli besvärligt och du kan räkna med att du tappar 80% av batteritiden om du kör en VM i tex parallels eller Fusion.

Permalänk
Medlem

Trots många bra råd så beslutade jag mig för en MBA 2018. Hittade en oöppnad på Blocket i rätt färg, 16gb ram och 512gb ssd till ett jäkla bra pris, så det avgjorde det hela (med kvitto så klart).

Jag har redan en ordentlig TB3-multiadapter, så det är inget jag är rädd för. Övrigt - ska bli spännande att grotta ner sig i Mac-träsket ordentligt.

Blir det totalt kass får jag väl kränga den och fortsätta jaga PC.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muyfa666:

Trots många bra råd så beslutade jag mig för en MBA 2018. Hittade en oöppnad på Blocket i rätt färg, 16gb ram och 512gb ssd till ett jäkla bra pris, så det avgjorde det hela (med kvitto så klart).

Jag har redan en ordentlig TB3-multiadapter, så det är inget jag är rädd för. Övrigt - ska bli spännande att grotta ner sig i Mac-träsket ordentligt.

Blir det totalt kass får jag väl kränga den och fortsätta jaga PC.

Ingen förskottsbetalning bara? Oöppnad dyr hårdvara till jävla ba pris är bedragares favorit lockbit då de nappar så bra. I sverige så finns ångervecka på distansköp och många butiker har liknande vid vanligt köp, varvid det är ovanligt med folk som gjorde felköp på dator som de aldrig ens öppnade.

Bortsett från detta så grattis till köpet. 16GB ram och 500GB ssd är vad jag brukar kalla för en perfekt dator för vanliga användare, även om de fortfarande tyvärr är lite dyra.
*edit*
Som en oöppnad dator som jag har sett på blocket. Personen köpte en dator för över 20 000kr, löste ut den, låt den ligga 2 veckor helt oöppnad, sedan ångrade köpet och då gick det ej att använda ångerrätten utan istället fick lägga ut datorn på blocket och förlora kanske 5000kr.. Visst såna personer finns, men ej många..

Permalänk
Medlem

Fick Mac:en idag. Inga konstigheter. Oöppnad och i utförande som utlovat. Har bara hunnit testa lite snabbt, men jäklar vilken skillnad med retina! Touch-ID fungerar klockrent, tangentbordet känns bra och touchplattan är grym. Klart snabbare upplevelse än med min gamla MBA. So far so good.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC