första mobilabonnemanget på 8 år.

Permalänk
Medlem

första mobilabonnemanget på 8 år.

jag har inte haft ett eget mobilabonnemang på 8 år, och nu när jag började kolla runt för att fixa ett, blev jag riktigt förvirrad.

prisskillnaden mellan olika operatörer är gigantisk, men om jag har förstått det hela rätt så finns det 4 olika nät:
Tre, Tele2, Telenor, Telia, och alla dessa har var sitt "lågpris-märke" där det inte ens är värt att kolla på abonnemang hos nät-bolaget för priserna är så sjuka.

Tre - Hallon
Tele2 - Comviq
Telenor - Vimla!
Telia - Halebop

Och sedan så finns det andra leverantörere som köper in sig i dessa nät.som t.ex. ComHem och vars priser ligger i linje med det dom andra.

Men sedan hittade jag denna också: https://www.lycamobile.se/sv/
Med priser som verkar för bra för att vara sanna om man jämför med resten. t.ex. 50GB för mindre än halva priset av vad 30GB kostar på halebop. känns skumt...

Är det någon som har nån koll på vad skillnaden är? borde man hålla sig till nåt av nätbolagens "lågpris-alternativ"? eller funkar ComHem och lycamobile lika bra?

Permalänk
Medlem

Lycamobile är en rätt underprioriterad leverantör i de flesta nät så täckningen där tror jag kommer upplevas sämre än de övriga alternativen. Ringer du mycket utomlands osv så är Lyca ett bra alternativ.

Personligen kör jag Vimla sedan 3 månader tillbaka och har varit extremt nöjd och "rekryterat" över 3 vänner som också är riktigt nöjda. Täckningen är absolut acceptabel och fungerade även fläckfritt när jag var i England förra veckan, fungerade till och med bättre än farsans Telenor Företagsabonnemang. Priset är riktigt lågt och möjligheten till surfpott även på lägsta abonnemanget gör att man kan komma runt höga månadskostnader om man har varierande surf. Jag körde 50GB-abonnemanget i tre månader för halva priset för att bygga upp en surfpott på 100GB, därefter bytte jag ner till lägsta abonnemanget(2GB) som kostar 99:- i månaden, men sen använde jag en tipslänk när jag registrerade mig samt en polare använde min tipslänk (de andra använde varandra för att alla skulle få samma rabatt) så jag betalar 79:- i månaden för fria samtal, SMS och MMS med 2GB surf/månad och en surfpott på 100GB. Skulle surfpotten börja gå ner så byter jag bara upp till 50GB igen någon månad och sen ner till 2GB igen. Vill du ha tipslänk och få 10:- rabatt när du registrerar dig så hojta till.

Ska man ranka näten så har Telia bredast täckning och bland de bättre i kvalité i storstäder, Telenor har nog bäst kvalité och rätt bra bredd, Tele2 ligger i mitten på bredd och kvalité och 3 är sämst på bredd men bättre på kvalité i storstäder. Är täckning av yttersta vikt så är väl Halebop att rekommendera då det är Telias nät och de är ingen underprioriterad leverantör som "lågprisabonnemangen" är.

Permalänk
Sötast

Lycamobile vågar jag inte svara på, men på deras sida ser man texter som:
"Denna månad heta affär På vår svenska 4G-nät"
och
"Strax efter data? Få en otrolig 10GB"
samt
" Behöver Hjälp - vi är tillgångligt på 08-52054977 från alla operatör/ eller Ja 3332 från din lycamobile. "

Så de hade jag undvikit som pesten.
Har använt Telia, Tre samt Comviq de senaste 5 åren och ironiskt nog så har Comviq, vilket är enormt mycket billigare än Telia och Tre varit mycket bättre än de andra två.

Jag kommer kolla på hallon/vimla när detta abonnemanget för att spara ytterligare nån 50-lapp per månad

Finns ingen anledning att betala premium, lite som att köpa designtallrikar för 8ggr priset när allt man ska göra är lägga mat på dem x)

Permalänk
Medlem

Jag gillar Fello. Telias nät med bra priser och man kan spara surf.

Permalänk
Medlem

Kan själva gå i god för Vimla, bra täckning som slår Tele2 med hästlängder och mycket bra support när man väl behöver ta kontakt med dem.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Inaktiv

Värt att nämna att alla har INTE egna nät. Något som ofta missuppfattas

Tele2 och Telenor delar 2G och 4G nät.
Telia och Tele2 delar 3G nät
Tre har sina egna nät, och därmed logiskt nog sämst täckning på landet.

"Lågpris"-operatörerna fungerar minst lika bra, det som skiljer mest är att kundservicen brukar vara mer fokuserad mot chatt och kortare öppettider, men det är väl egentligen inget problem enligt mig. En del har missuppfattningen att det skulle vara någon form av prioritering i näten, det är det inte.

Permalänk
Avstängd

Lycia mobile känns lite suspekt i mina ögon. Småskumma butiker har alltid en massa reklam för dem men har aldrig sett de någon annanstans. Jag kör hallon och det funkar bra, vimla är väl likvärdiga. 4GB med pott och fria samtal och sms för 99. Ofta får man också 25-50GB när man tecknar.

Permalänk
Medlem

jag har ett företagsabonnemang som jag ringer för en massa, speciellt utomlands. det jag slösar privat försvinner typ i öresavrundningen relativt vad jobbsamtalen och surf utomlands kostar.

Så i praktiken skulle jag kunna köpa en telefon och bara dela internet från företagstelefonen, men hela poängen är att jag ska sluta gå runt med jobbtelefonen på min fritid för att minska stressen. Men när jag är utomlands och liknande måste jag ändå ha med jobbtelefonen.

Så det jag är ute efter är en telefon jag kan gå runt med här i Sverige, kolla nyheter, lyssna på spotify och chatta med vänner.
@chrippe7 din Vimla "lösning" verkar intressant, visste inte man kunde göra så.

konsensus verkar vara att ta ett lågpris-alternativ från en av nätleverantörerna, allt funkar bra men undvik Tre om du rör dig utanför städerna, har jag uppfattat det hela rätt?

Permalänk

Jag kör vimla, sjukt najs att kunna stacka surf.

Permalänk
Medlem

@deew.xc: Har använt hallon i tre år, och det sämsta var täckningen (ute på landet), det uppvägdes dock av att jag fick mängder av surf (50GB per månad), fria samtal och fria sms, samt surfpott upp till 200GB

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har kört både Hallon och Vimla. Jag har varit nöjd med båda och kör just nu Vimla.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aaa kör själv Vimla o hela familjen också. Är väldigt nöjd såhär länge!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Kör med Comviq och tycker de är helt okej täckningsmässigt här uppe längs Norrlandskusten. Ska man däremot inåt inlandet så är de desto sämre, men i förhållande till hur sällan jag är där och hur billiga de är jämfört med Telia så är det värt det. Bodde tidigare i Göteborg och där var det inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Värt att nämna att alla har INTE egna nät. Något som ofta missuppfattas

Tele2 och Telenor delar 2G och 4G nät.
Telia och Tele2 delar 3G nät
Tre har sina egna nät, och därmed logiskt nog sämst täckning på landet.

Telia 4G då?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Tele2 Unlimited och gå med i en grupp.
Finns mängder tillgängliga om du kikar på Swedroid.se's forum.

349:- med obegränsad surf.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Kör Hallon pga att jag fick en iPhone på jobb och hade ingen lust med Ios.
Jämför jag med Tele2 som vi har på jobb är Hallon lätt minst lika bra täckningsmässigt.
Kanske inte lika bra som Telenor men fullt tillräckligt för 99:- i månaden.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

Bytte precis till Vimla från att ha varit lång kund hos Telia. Ringde dem och ville deala men blev dissad. Så var det med det..

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Lycia mobile känns lite suspekt i mina ögon. Småskumma butiker har alltid en massa reklam för dem men har aldrig sett de någon annanstans. Jag kör hallon och det funkar bra, vimla är väl likvärdiga. 4GB med pott och fria samtal och sms för 99. Ofta får man också 25-50GB när man tecknar.

Lycamobile finns i 22 länder och omsätter runt 20 miljarder SEK per år, det är inget litet källarföretag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Värt att nämna att alla har INTE egna nät. Något som ofta missuppfattas

Tele2 och Telenor delar 2G och 4G nät.
Telia och Tele2 delar 3G nät
Tre har sina egna nät, och därmed logiskt nog sämst täckning på landet.

"Lågpris"-operatörerna fungerar minst lika bra, det som skiljer mest är att kundservicen brukar vara mer fokuserad mot chatt och kortare öppettider, men det är väl egentligen inget problem enligt mig. En del har missuppfattningen att det skulle vara någon form av prioritering i näten, det är det inte.

Njae, det där stämmer ju inte riktigt... Tre har nät tillsammans med Telenor i deras gemensamma bolag 3GIS, dvs 2100MHz nätet
Men de har även ett eget 900-nät som de byggt själv, samt att deras 4G på 800 och 2600 är egenbyggt.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

@deew.xc: Har använt hallon i tre år, och det sämsta var täckningen (ute på landet), det uppvägdes dock av att jag fick mängder av surf (50GB per månad), fria samtal och fria sms, samt surfpott upp till 200GB

Man bör ju kolla teckningskartorna över det abonnemanget man ska välja, oavsett vilket det är. Själv bor jag på landet, har haft 3 sedan 2005, fungerar klockrent, bytte nyligen till hallon då jag ville ner i pris och inte behöver kundtjänst via telefon.
Testade Comviq ett kort tag innan jag bytte till Hallon, men det var nog det sämsta skiten jag haft. Testade inte bara där jag bor med omnejd utan även på en längre resa genom landet, ner mot Göteborg och Falkenberg, aldrig haft sämre täckning och långsammare fart på surfen ...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Krippa75:

Lycamobile finns i 22 länder och omsätter runt 20 miljarder SEK per år, det är inget litet källarföretag.

Jag har inte sagt att de är små, bara att jag tycker de känns suspekta. Deras produkter säljs bara i halvskumma småbutiker, vilket inte är ett bra tecken. De får kassa betyg i undersökningar, exempelvis fick de F av BBB (på en skala från A+ till F) och alla tre omdömen på hitta ger dem en stjärna.

Permalänk
Medlem

Fello använder jag. Valde Fello för att det använder Telias nät, enkelheten bland deras abonnemang och fast månadskostnad. Bra också att spara surfpotten.

Permalänk
Medlem

Har kört Hallon i många år, nöjd med 4 GB/mån och fria samtal/sms för 99 kr. Sedan sparas surfen också så jag har alltid 40-50 GB liggande.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Man bör ju kolla teckningskartorna över det abonnemanget man ska välja, oavsett vilket det är. Själv bor jag på landet, har haft 3 sedan 2005, fungerar klockrent, bytte nyligen till hallon då jag ville ner i pris och inte behöver kundtjänst via telefon.
Testade Comviq ett kort tag innan jag bytte till Hallon, men det var nog det sämsta skiten jag haft. Testade inte bara där jag bor med omnejd utan även på en längre resa genom landet, ner mot Göteborg och Falkenberg, aldrig haft sämre täckning och långsammare fart på surfen ...

Håller med, har haft 3 sedan 2005 och bytte till Hallon för ett halvår sedan. Jag rör mig och bor i Skåne, ibland upp mot Göteborg, men även längre norrut. Hallon fungerar perfekt för mig och har riktigt bra priser, rekommenderas verkligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Värt att nämna att alla har INTE egna nät. Något som ofta missuppfattas

Tele2 och Telenor delar 2G och 4G nät.
Telia och Tele2 delar 3G nät
Tre har sina egna nät, och därmed logiskt nog sämst täckning på landet.

"Lågpris"-operatörerna fungerar minst lika bra, det som skiljer mest är att kundservicen brukar vara mer fokuserad mot chatt och kortare öppettider, men det är väl egentligen inget problem enligt mig. En del har missuppfattningen att det skulle vara någon form av prioritering i näten, det är det inte.

Du skriver inte helt rätt. Tre och Telenor har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans och därmed också är likadan täckning. Tele2 och Telia har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans. Det nätet ska dock avvecklas till 2025. Telia har ett eget 3G nät på 900 bandet vilket inte delas med någon. Värt att nämna är att det bara är själva täckningen som är likadan gällande när operatörer har byggt nät tillsammans, själva kapaciteten i näten är individuellt

Skrivet av Zyces:

Njae, det där stämmer ju inte riktigt... Tre har nät tillsammans med Telenor i deras gemensamma bolag 3GIS, dvs 2100MHz nätet
Men de har även ett eget 900-nät som de byggt själv, samt att deras 4G på 800 och 2600 är egenbyggt.

Stämmer det du skriver

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Telia har också surfpott nu. Iaf har jag det med deras lägsta abb. Började med det för par månader sedan, kotar 199 kr/mån 2 GB surf. Sambon har ett av de större abb. vilket ger mig + 3 st till 50 kr rabatt /månad. Så jag betalar 149 kr. Har aldrig behövt kontakta kundtjänst, vilket jag kan tycka är ett plus?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Halebop Go kontant 2 kr/samtal och valfri surfmängd kanske blir billigare om man inte ringer så mycket.

Permalänk
Medlem

Håll dig borta från 3/Hallon är en rekommendation.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X