AMD prioriterade utvecklingen av Navi för Playstation 5 på bekostnad av Vega

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Inte? Jag loggar alltid in i drivrutinen så att spelen blir 4D.

Att låsa ute användare, som inte vill bli dataminade av Nvidia, från Shadowplay är en av de absolut ruttnaste policys Nvidia infört under 2000-talet.

Inte bara det. För att få game-ready drivrutiner från dag ett så måste man ha experince. Vilket även det är riktigt ruttet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Inte bara det. För att få game-ready drivrutiner från dag ett så måste man ha experince. Vilket även det är riktigt ruttet.

Jag uppdaterar nog inte mina tillräckligt ofta, men brukar ändå låta den senaste vara i några dagar om det inte är någon akut kris som måste lösas. Antar att jag är rädd för att grilla mitt kort p.g.a. att någon korvfingrad programmerare råkat strypa ner fläktkurvan i senaste drivrutinen.

Jag har redan hittat på ett skurknamn tlll deras chef, Läder-Jönsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag uppdaterar nog inte mina tillräckligt ofta, men brukar ändå låta den senaste vara i några dagar om det inte är någon akut kris som måste lösas. Antar att jag är rädd för att grilla mitt kort p.g.a. att någon korvfingrad programmerare råkat strypa ner fläktkurvan i senaste drivrutinen.

Jag har redan hittat på ett skurknamn tlll deras chef, Läder-Jönsen.

Haha. Läder-Jönsen... The hero that Nvidia don't need but deserves?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har redan hittat på ett skurknamn tlll deras chef, Läder-Jönsen.

Namnet uttalas väl jen-sun wang (=penis) så kuk-Jönsson torde vara ett passande öknamn om än ett ganska barnsligt sådant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Navi är inte en MCM design enligt David Wang. Alltså på tal om tidigare spekulationer om Navi.

Nu när man läser att ett så stort antal resurser tilldelats det så undrar man... vad är ens Navi? Jag undrar vad de har lagt för några nya features i den..... får bli att läsa deras white paper när det släpps för att se varför det krävdes såna stora mängder resurser att man lämnade Vega i ett halvfärdigt tillstånd.

Vi vet sedan tidigare att Navi är den sista arkitekturen i familjen GCN. Därefter kommer frågan: Hur går AMD vidare med sin nästa arkitektur efter Navi?

Vilket inte är frågor som någon här förväntas besvara. Utan de som kan svara på dessa frågor sitter just nu på AMD och försöker lista ut det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Navi är inte en MCM design enligt David Wang. Alltså på tal om tidigare spekulationer om Navi.

Nu när man läser att ett så stort antal resurser tilldelats det så undrar man... vad är ens Navi? Jag undrar vad de har lagt för några nya features i den..... får bli att läsa deras white paper när det släpps för att se varför det krävdes såna stora mängder resurser att man lämnade Vega i ett halvfärdigt tillstånd.

Vi vet sedan tidigare att Navi är den sista arkitekturen i familjen GCN. Därefter kommer frågan: Hur går AMD vidare med sin nästa arkitektur efter Navi?

Vilket inte är frågor som någon här förväntas besvara. Utan de som kan svara på dessa frågor sitter just nu på AMD och försöker lista ut det.

Enligt AMD själva så kommer ju Navis fördelar vara skalbarhet och ny minnesteknik. Frågan är vad de menar med skalbarhet när de dissat CF och inte är redo för MCM. Och frågan är om vi är aspepp på att de ska ligga i cutting edge på minnesteknik. Verkar inte vara skitbra strategi.
En annan sak att notera är ju att AMD själva uppgav att de stora stegen framåt skulle göras med Polaris och Vega. Kan ju tolkas som att de tänkt sig massa prestanda i Polaris och Vega som inte kom men som realiseras med Navi tillsammans med Navis egna förbättringar. Ketchup-effekt typ. Men kan också tolkas som att Navi blir ett större antiklimax än Polaris och Vega.

Är fortfarande rätt övertygad om att en Hawaii på 14nm hade spöat en Polaris rätt bra, och att en Fiji på 14nm hade kunnat göra Vegas jobb rätt hyfsat med mycket färre transistorer. De har varit imponerande ineffektiva med att kasta miljarder transistorer på dessa utan att det givit något tillbaka i prestanda/shader/Hz. Får inte glömma att de trots allt är på dubbla nodkrympningar, det borde gett en del trots TriGate. Tänk er Vega eller Polaris på 28nm.

EDIT: Titta gärna på tidsplanen i bilden. Att Polaris och Vega sög är för att de la alla resurser på Navi som släpptes i början av 2018 stämmer ju bra. Eller? Med ett Navi som gissningsvis kommer sista delen av 2019 så ser det ju som att ett och ett halvt års försening där som knappast kan skyllas på att de prioriterat Navi så jäkla mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Enligt AMD själva så kommer ju Navis fördelar vara skalbarhet och ny minnesteknik. Frågan är vad de menar med skalbarhet när de dissat CF och inte är redo för MCM.

Det är den stora frågan. Kanske de menar på något sätt att skalbarheten ska vara sett till prestanda per TFlop? Eller skalbarhet sett till upplösning? Jag har faktiskt ingen aning och tänker inte tänka så mycket på vad de menar .

Skrivet av Aleshi:

Och frågan är om vi är aspepp på att de ska ligga i cutting edge på minnesteknik. Verkar inte vara skitbra strategi.

Verkar faktiskt vara en område som de kan få en head start mot NVIDIA. Jag skulle nog säga att de bör fortsätta med det (vilket de också gör!). Om du menar att de skulle köra på GDDR5 så skulle de bli sönderägda när NVIDIA släpper sitt GDDR6 kort ett kort tag därefter. Det verkar som om de inte har något val där helt enkelt .

Skrivet av Aleshi:

Är fortfarande rätt övertygad om att en Hawaii på 14nm hade spöat en Polaris rätt bra, och att en Fiji på 14nm hade kunnat göra Vegas jobb rätt hyfsat med mycket färre transistorer. De har varit imponerande ineffektiva med att kasta miljarder transistorer på dessa utan att det givit något tillbaka i prestanda/shader/Hz. Får inte glömma att de trots allt är på dubbla nodkrympningar, det borde gett en del trots TriGate. Tänk er Vega eller Polaris på 28nm.

Hawaii, ja. Jag tror dock inte att den skulle dra mindre ström och vara dyrare än nuvarande polaris. De ville helt enkelt få bort "runs hot and power inefficient" stämpeln. Den skulle kanske vara runt 30% snabbare och dra 300W.

Fiji på 14nm i spel så hade den varit mer effektiv. För beräkningsapplikationer är Vega hyfsat effektiv. DSBR var ju också mest riktat till dessa, Primitive shaders kunde de inte få att fungera per automatik (eller DSBR för den delen) så frågan är om PS var enbart riktad till spel eller om det var för andra typer av renderingar i vissa program. AMD kan ju omöjligen ha trott att de kunde implementera det manuellt i alla spel (de har helt enkelt inte resurser till det).

Skrivet av Aleshi:

EDIT: Titta gärna på tidsplanen i bilden. Att Polaris och Vega sög är för att de la alla resurser på Navi som släpptes i början av 2018 stämmer ju bra. Eller? Med ett Navi som gissningsvis kommer sista delen av 2019 så ser det ju som att ett och ett halvt års försening där som knappast kan skyllas på att de prioriterat Navi så jäkla mycket.

De väntar på GDDR6 ska byggas upp av samma anledning som NVIDIA väntar på att GDDR6 ska byggas upp. Samtidigt så väntar de på 7nm ska få ut fler kretsar, förmodligen för att NVIDIA också väntar på att 7nm. Vi har helt enkelt ett lågt utbud och hög efterfrågan och det går inte att göra så mycket mer än att vänta.

Navi är uppbyggt för att prestera sämre än NVIDIAs nya kort om de tävlar på samma villkor. AMD verkar helt enkelt inte ha ett ess i rockärmen för att möta dem. Hur de definierar skalbarhet kvarstår att se.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Radolov:

För beräkningsapplikationer är Vega hyfsat effektiv.

Är du medveten om att bilden som länkas här kommer från AMDs PR-material och det som man listat där är teoretisk FP16 kapacitet dividerat med TDP?

Om vi enbart gick efter teoretisk kapacitet skulle AMD har noll problem på GPU-sidan, men deras problem, det som är @Aleshi huvudpunkt, är just att man inte får till det i praktiken.

Skrivet av Radolov:

DSBR var ju också mest riktat till dessa

Menar du att DSBR var riktat mot beräkningsapplikationer eller vad syftar "mest riktat till dessa" på?

DSBR, Draw-Stream Binning Rasterizer, är väl ändå primärt riktat mot rastrering d.v.s. grafik? Primitiv shaders har man i något läge sagt att man kanske inte kan utnyttja på något vettig sätt i dagens grafikstackar? Frågan är varför DSBR inte verkar ge större utdelning, Nvidias motsvarande teknik ger väldigt mycket och har gett dem utrymme att öka kapaciteten utan att öka bandbredd (breda högt klockade minnesbussar drar väldigt med ström).

Tycker ändå man inte helt kan döma ut AMD utveckling av GPUer. Både PS4Pro och Xbox One X har faktiskt imponerande prestanda/W på GPU-sidan (Xbox:en är imponerande att se på 4k TV givet pris och effekt). Spekulationen att man på PC-sidan försökt klocka sina kretsar lite för långt utanför deras design-sweet-spot vilket rejält dödar perf/W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är du medveten om att bilden som länkas här kommer från AMDs PR-material och det som man listat där är teoretisk FP16 kapacitet dividerat med TDP?

Woops, tog det i all sin hast. Jag visste att det kom från AMD (och ja, de kommer måla sig i ett solskensscenario) , men jag trodde de hade något benchmark att åtminstone backa upp det. Som jag ser nu, så har de verkligen inte det. Jag ber om ursäkt.

Skrivet av Yoshman:

Om vi enbart gick efter teoretisk kapacitet skulle AMD har noll problem på GPU-sidan, men deras problem, det som är @Aleshi huvudpunkt, är just att man inte får till det i praktiken.

Jag håller fullständigt med. Jag menar att de kommer närmare den prestanda under scenarion där AMD har mer kontroll, såsom specifika pro applikationer.

Skrivet av Yoshman:

Menar du att DSBR var riktat mot beräkningsapplikationer eller vad syftar "mest riktat till dessa" på?

DSBR, Draw-Stream Binning Rasterizer, är väl ändå primärt riktat mot rastrering d.v.s. grafik?

Jag tänkte på pro applikationer.

Korrekt. Och enda siffran de gav här var en stor energiförbättring i pro applikationer. I deras whitepaper finns exempel på spel där bandbreddsreduceringar presenteras (vilket är hyfsat udda och väldigt specifika fall om jag ska vara ärlig). Siffran som ges för prestandaförbättringar är upp till 10% utan att effekten ökar (vilket är hyfsat långt från de 2,15x sett i specViewperf), men vad jag har hört så fanns det även fall där prestandan reducerades några procent eller var helt oförändrad. DSBR har varit aktiv sedan RX Vegas launch (Unigine är ett av de fall som nämns och testades av pcperspective).

Skrivet av Yoshman:

Primitiv shaders har man i något läge sagt att man kanske inte kan utnyttja på något vettig sätt i dagens grafikstackar? Frågan är varför DSBR inte verkar ge större utdelning, Nvidias motsvarande teknik ger väldigt mycket och har gett dem utrymme att öka kapaciteten utan att öka bandbredd (breda högt klockade minnesbussar drar väldigt med ström).

Primitive shaders var först menad att fungera automatiskt , efter ett långt tag och tystnad så insåg de att det var för svårt att genomföra. Istället ges stöd för att använda det i low-level API:er ... när det nu kommer. Jag ställer mig tveksam till att det kommer användas i något spel.
Jag tycker också att de skulle få ut mycket mer från DSBR när NVIDIA har varit så framgångsrika med det. Det kan kanske vara en punkt att "fixa" inför Navi.

Jag tänker på lite det som Wang sa, att "I think, you know, that we lost momentum in all of the media, spending all our energy in chasing AI. What I’m trying to say is that we want to go back to that cadence to make this business more fun" . Vega blev lite av en jack of all trades, där ingen del blev bra egentligen. Jag tror han refererar till den biten, då AMD har ytterst svårt att bryta sig in på beräkningsmarknaden med CUDA och whatnot så fokuserar de på istället en marknad där de redan har stora andelar (konsoler).

Vi får se om de försöker ta andelar från NVIDIA igen efter Vega20, eller om det blir Intel som kommer in i matchen på beräkningsmarknaden. Känns som Intel ändå har en hyfsat bra chans där?

Skrivet av Yoshman:

Tycker ändå man inte helt kan döma ut AMD utveckling av GPUer. Både PS4Pro och Xbox One X har faktiskt imponerande prestanda/W på GPU-sidan (Xbox:en är imponerande att se på 4k TV givet pris och effekt). Spekulationen att man på PC-sidan försökt klocka sina kretsar lite för långt utanför deras design-sweet-spot vilket rejält dödar perf/W.

Vänta... är Scorpio verkligen bara på 1172mhz? Jag föreställde mig den som en aningen större RX580 med lite mer bandbredd, men det verkar vara mer än bara det. Jag hade missat det helt och hållet och ja, den verkar mycket mer imponerande nu. Nu verkar det ännu mer logiskt varför de satsar så mycket på Navi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Vega är ett skämt

Din post är ett skämt och tröttsamt. Låt säga att du nu har eller köpte ett 1080, på vilket sätt gjorde du en bättre affär eller är mer nöjd än en Vega64 ägare? Vega64 står sig extremt bra mot 1080 och visar mer och mer styrka i shader och compute tunga titlar och lägger sig i dom ofta mellan 1080 och 1080ti. Det är också ett extremt starkt computekort för content creation och t.ex mining.

Dom flesta tester kör referenskortet vilket gör att det inte kan boosta fullt som samtliga 1080 FE kort kan. Vega64 med eftermarknadskylare för 4990kr är inget annat än ett kap sett till det generella priset på grafikkort idag, och det var också runt det priset som det lanserades med tills efterfrågan skenade och nvidia satte nya sinnesjuka priser:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Mitt vega boostar 1700-1800MHz och jag behöver inte säga att det är mycket snabbare än original där det tack vare standardkylaren kan nå så lågt som 12xx-13xxMHz boost.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Navi må vara mycket förbättrat men det blir fortfarande en iteration utav GCN. Hittills så är det valet utav tillverkningsprocesser som förstört mest för GCN att inte kunna sträcka sig nog i frekvens utan att skena i strömkonsumtion. TSMC lär ändra på det för diskreta grafikkort till PC baserade på Navi.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enigma:

Din post är ett skämt och tröttsamt. Låt säga att du nu har eller köpte ett 1080, på vilket sätt gjorde du en bättre affär eller är mer nöjd än en Vega64 ägare? Vega64 står sig extremt bra mot 1080 och visar mer och mer styrka i shader och compute tunga titlar och lägger sig i dom ofta mellan 1080 och 1080ti. Det är också ett extremt starkt computekort för content creation och t.ex mining.

Dom flesta tester kör referenskortet vilket gör att det inte kan boosta fullt som samtliga 1080 FE kort kan. Vega64 med eftermarknadskylare för 4990kr är inget annat än ett kap sett till det generella priset på grafikkort idag, och det var också runt det priset som det lanserades med tills efterfrågan skenade och nvidia satte nya sinnesjuka priser:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Mitt vega boostar 1700-1800MHz och jag behöver inte säga att det är mycket snabbare än original där det tack vare standardkylaren kan nå så lågt som 12xx-13xxMHz boost.

Ja jo för att gå tillbaka till stenåldern och jämföra priset idag är ju så rättvisst? hallå....

När Vega 64 kom till Sverige så kostade det ca 9000kr medans GTX 1080 kostade ca 8000kr. Så försök inte spela några dumma spel här grabben lilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Ja jo för att gå tillbaka till stenåldern och jämföra priset idag är ju så rättvisst? hallå....

När Vega 64 kom till Sverige så kostade det ca 9000kr medans GTX 1080 kostade ca 8000kr. Så försök inte spela några dumma spel här grabben lilla.

Vega64 fanns för 5090 men sen ökade det till 7000-8000 under början av bitcoin boom:en
Under black friday kunde man få bra pris på 1080 / 1080 ti

Vi kan väl vara överens om att konkurrens är bra för alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Din post är ett skämt och tröttsamt. Låt säga att du nu har eller köpte ett 1080, på vilket sätt gjorde du en bättre affär eller är mer nöjd än en Vega64 ägare? Vega64 står sig extremt bra mot 1080 och visar mer och mer styrka i shader och compute tunga titlar och lägger sig i dom ofta mellan 1080 och 1080ti. Det är också ett extremt starkt computekort för content creation och t.ex mining.

Dom flesta tester kör referenskortet vilket gör att det inte kan boosta fullt som samtliga 1080 FE kort kan. Vega64 med eftermarknadskylare för 4990kr är inget annat än ett kap sett till det generella priset på grafikkort idag, och det var också runt det priset som det lanserades med tills efterfrågan skenade och nvidia satte nya sinnesjuka priser:

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/grafikkort/amd/s...

Mitt vega boostar 1700-1800MHz och jag behöver inte säga att det är mycket snabbare än original där det tack vare standardkylaren kan nå så lågt som 12xx-13xxMHz boost.

Skämtet (tragedin snarare) ligger i att arkitekturen inte är konkurrenskraftig för 5 öre.

Att sen AMD lansera den med mkt, mkt lägre marginal än konkurrenten är förstås (iaf på kort sikt) trevligt för konsumenten men knappast för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon267242:

Ja jo för att gå tillbaka till stenåldern och jämföra priset idag är ju så rättvisst? hallå....

Vilken begåvad post när du i nutid skrev att Vega ÄR ett skämt. Priset IDAG ÄR 4990kr vilket som sagt gör det till ett kap jämfört med GTX1080 och samtliga grafikkort i denna prestandaklass. Men så går det när man inte läser vad som skrivs. "Rättvisst"?... jösses...

Citat:

När Vega 64 kom till Sverige så kostade det ca 9000kr medans GTX 1080 kostade ca 8000kr. Så försök inte spela några dumma spel här grabben lilla.

Fel, Vega64 lanserades med ett pris på 4990kr i Norden och kostade långt ifrån några 9000kr ett bra tag tills tillgången utav samtliga kort på grund av mining blev extremt låg, varav priserna gick upp hos båda aktörer (främst butikerna som tog ut en extra hacka för att dom kunde och inte MSRP), men det tog som sagt lång tid innan man såg några 9000kr för Vega64 och var snarare ett peak pris. Du kan få direktnummer till flera olika distar via PM som jag jobbat med genom åren och få det verifierat.

På tala om sten så verkar du sovit under en när du varken vet fakta om det du hävdar eller hur man stavar eller läser och att du försöker använda ord för att förminska någon du inte har en aning om hur stora eller små dom är visar vilket underläge du själv satte dig i när du svarade pojkspoling.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Skämtet (tragedin snarare) ligger i att arkitekturen inte är konkurrenskraftig för 5 öre.

Att sen AMD lansera den med mkt, mkt lägre marginal än konkurrenten är förstås (iaf på kort sikt) trevligt för konsumenten men knappast för AMD.

Arkitekturen är fortfarande inte det stora problemet, utan tillverkningsprocessen som AMD var tvungna att använda sig utav på grund utav det WSA AMD och GF har. Han som skrev driver knappast ett datacenter och är per faktum en konsument. Vega ska uppfylla båda segment vilket leder till en kompromiss i denna aspekt varav det kostar enorma pengar att utveckla 2 separata kretsar för dito marknad.

Om man i fråga ska intressera sig för företagsekonomi så tar AMD igen stora pengar här via HPC-marknaden då Vega64 sitter i Instinct MI25 korten som dom tar ut en rejäl hacka för.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Arkitekturen är fortfarande inte det stora problemet, utan tillverkningsprocessen som AMD var tvungna att använda sig utav på grund utav det WSA AMD och GF har.

Njae. TSMC 16 nm hade knappast gjort nån betydande skillnad. Vega 10 hade fortfarande varit en dyr och effekthungrig arkitektur.

Även Radeon VII på TSMC 7 nm lär komma att påvisa att man får begränsat utbyte, trots spjutspets tillverkningsprocess.

Citat:

Om man i fråga ska intressera sig för företagsekonomi så tar AMD igen stora pengar här via HPC-marknaden då Vega64 sitter i Instinct MI25 korten som dom tar ut en rejäl hacka för.

Spelar ju ingen roll. Det är fortfarande inte bra för AMD (och i förlängningen inte heller för konsumenten - om man tänker till lite) att de inte har nån konkurrenskraftig arkitektur för konsumentkort i den övre klassen. Trots att Nvidia gör sitt bästa för att hjälpa till...

Citat:

Priset IDAG ÄR 4990kr vilket som sagt gör det till ett kap jämfört med GTX1080 och samtliga grafikkort i denna prestandaklass.

Kap? Möjligt alternativ, på sin höjd.

RTX 2070 (MSI Armour) kostar ynka 700 spänn mer. Utifrån SweC prestandaindex presterar det bättre än Vega 64. Tror de flesta skulle se mer prisvärde i 2070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Njae. TSMC 16 nm hade knappast gjort nån betydande skillnad. Vega 10 hade fortfarande varit en dyr och effekthungrig arkitektur.

Du väljer verkligen den mest pessimistiska aspekt att ta upp hela tiden märker jag när det var uppenbart på att jag syftade på att Vega10 bromsades utav låg frekvens pga en tillverkningsprocess som var långt ifrån optimal för dess ändamål. Om du tittar på typiskt boostfrekvens under många scenarion så kommer du upptäcka att GCN har ganska hög IPC jämfört mot både Pascal och Turing och är extremt stark när man kan använda den (DX12/Vulkan alt anropa SIF/compute i DX11/OGL).

TSMC 16nm FF har en OFANTLIG fördel i denna aspekt då det är en HP nod gjort för exakt det ändamål som en högprestanda GPU definierar. Vega10 opererar långt över sin sweetspot på den 14nm LP nod den gjordes på, varav strömkonsumtionen skenar. Mer om det nedan:

Nästa sak du hävdar är att GCN är en dyr och strömhungrig arkitektur. Det är också fel då den levererar bra prestanda/w i andra applikationer som den sitter i, dvs Playstation och integrerade kretsar. Det finns en anledning till att den sitter där, för att det var en vinnande design.

Citat:

Även Radeon VII på TSMC 7 nm lär även komma att påvisa att man får begränsat utbyte, trots spjutspets tillverkningsprocess.

Och här går vi från den supersäkra spåkulan till "lär". Jag har aldrig hävdat att GCN är perfekt eller att nvidia's kort 2000 serie är dåliga eller ineffektiva men du ignorerar verkligen att Vega10 lanserades på en riktigt sketen tillverkningsprocess för sitt ändamål vare sig du gillar det eller inte. Att Vega20 kommer dra ström är inget tvivel om saken men den kommer lämna ofantligt mycket bättre prestanda/w.

Det finns också något som heter sweetspot i denna värld och något som kanske en promille utav en konsument förstår begreppet utav, det är vart en arkitektur på en viss tillverkningsprocess har sitt bästa förhållande i strömkonsumption kontra prestanda. Nvidia har redan Turing som är deras nextgen, medans man med Vega som inte är AMD's nextgen kanske måste svara med att pressa frekvenserna över sweet-spot.

Är man dessutom låst i ett WSA som AMD är så försvårar det avsevärt. Detta är något man definitivt fick göra med Vega10. Det gör fortfarande nödvändigtvis inte arkitekturen ineffektiv för sitt användningsområde. Man möter redan 2000-serien väldigt väl i nya titlar i samma prisbild (2070). Vega20 kan stega upp rejält och troligtvis möta 2080 mycket bra. Vega20 mäter för övrigt 331mm2 och 2080 545mm2, så det kan du ta med i din företagsekonomiska aspekt också. AMD valde fortfarande här att inte göra separata GPU'er för HPC och för gaming.

Trots allt har AMD tjänar massa pengar och designstrider på och via GCN, det du mer eller mindre kallar fiasko, eller gör såpass stor uppståndelse utav att det ska betraktas som så. Att många spel (alla konsolspel bl.a) kodas på GCN verkar du också ignorera, och jag skrev för länge sedan att GCN kommer bli stark i nya spel som använder compute/CTTM, vilket är slagtrumman med Vulkan/DX12.

Du exkluderar alltså att Vega's compute funktioner inte endast har användning i HPC och professionella tillämpningar, utan också mer och mer i spel och framtida sådana. Turing är inte direkt små GPU'er heller och är inte billiga på långa vägar att producera. I spel som inte använder RT så är arkitekturen helt plötsligt fatalt mycket sämre i denna aspekt du talar om prestanda i förhållande till produktionskostnad som till stor del översätts i kärnans storlek.

TU106 som GTX2070 baseras på är 445mm2 på 12nm medans Vega10 är 495mm2 på 14nm. Vi ser nedan sen hur dom står sig mot varandra.

Citat:

Spelar ju ingen roll. Det är fortfarande inte bra för AMD (och i förlängningen inte heller för konsumenten - om man tänker till lite) att de inte har nån konkurrenskraftig arkitektur för konsumentkort i den övre klassen. Trots att Nvidia gör sitt bästa för att hjälpa till...

Gör skillnad på en konsument och aktieägare. Jag är med på vad du skrev, men jag förklarade också i fler synviklar än din. Eftersom du ignorerar min så möter jag därför in på samma vis. En konsument skiter fullständigt i det du diskuterar och jag beskrev noga för dig hur det fungerar. Om du misstycker, ring AMD och fråga ang segmenteringen utav Vega10 för konsument versus HPC marknaden.

Citat:

Kap? Möjligt alternativ, på sin höjd.

RTX 2070 (MSI Armour) kostar ynka 700 spänn mer. Utifrån SweC prestandaindex presterar det med god marginal bättre än Vega 64. Tror de flesta skulle se mer prisvärde i 2070.

Vega är ett skämt skrev någon... lite färska tester i färska titlar för dess "ineffektiva arkitektur" för att sätta det i perspektiv:

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Skrivet av Enigma:

Du väljer verkligen den mest pessimistiska aspekt att ta upp hela tiden märker jag när det var uppenbart på att jag syftade på att Vega10 bromsades utav låg frekvens pga en tillverkningsprocess som var långt ifrån optimal för dess ändamål. Om du tittar på typiskt boostfrekvens under många scenarion så kommer du upptäcka att GCN har ganska hög IPC jämfört mot både Pascal och Turing och är extremt stark när man kan använda den (DX12/Vulkan alt anropa SIF/compute i DX11/OGL)......

Vi hajar, du kan datorer, och förstår sweetspots m.m, men tagga ner, det är datorer, inte en kamp på liv och död? Jeesus...

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Vi hajar, du kan datorer, och förstår sweetspots m.m, men tagga ner, det är datorer, inte en kamp på liv och död? Jeesus...

Hans analys är spot on, men det är ej önskvärt att han lägger fram genomtänkta argument mot ostyrkta påståenden som framhävs som om det vore fakta?

Om det är inget för dig så läs inte tråden, du behöver inte svara och säga till någon att inte diskutera i ett diskussionsforum som försöker hålla en hög och djup nivå som även konfronterar inlägg med låg nivå utan substans att backa upp med.

För övrigt generellt så upplever jag dessutom att vissa här har varit nedvärderande i sin ton när det inte har något med substans att komma med som motargument, verkligen låg nivå. Klart man skulle bli irriterad efter flertalet "slag under bältet" svar utan vettig saklig innehåll. (ibland får man ha huvudet kallt och kanske posta sitt svar lite senare)

Försök att hålla diskussionen saklig och kunskapsfyllt, lägg inga onödiga gliringar eller nedvärderande "härskarteknik-one-line:er-svar". Detta säger jag generellt till alla medverkande.

Jag gillar att läsa genomtänkta inlägg men ger inte något för "känslomässiga" klyschig korta oförskämda läs mellanraden spydiga svar och kommentarer.