Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@hakan78: Du kanske är medveten om att du svarade på ett 10 år gammalt meddelande nu.

Det är ju samtidigt ett aktuellt ämne. Det var inte så någon fick en överhettad prolle för 10 år sedan som vi försöker lösa

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Med tanke på stressen som finns på jobbet, de oklara processerna, dåligt planerat uppifrån, ofta tvingas öertid och även att vi sällan ens har möjlighet att vara med på företagets aktiviteter då vi måste fixa saker hela tiden så säger jag att jag iallfall är underbetald. Tror den den ökningen hos hos är 600 kr varje år men blir det inte 2000 i ökning i år så överväger jag att gå vidare. Företaget ökade sin omästtning med över 100%, ökade vinsterna kopiöst och anställde över 50-60 pers i fjol, detta på ett företag som nu är 350 anställda. Vi utgör en sådan viktig del av företaget så en ökning är vi värda.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

@hakan78: Du kanske är medveten om att du svarade på ett 10 år gammalt meddelande nu.

Jag är gammal. 10 år sen känns som igår. Inte mitt fel att texten är liten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Haha ja jävlar detta var visst en tokgammal tråd som dök upp xD

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

En del dagar: utan tvekan. Andra dagar: inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusS:

Världsekonomin är relativt kaosartad för tillfället, lösningen på problemet verkar vara att skruva upp takten på sedelpressarna och försöka rädda företag som inte har mycket mer att tillföra världen än att det håller dom anställda sysselsatta. Lönekostnaderna är ju inte en liten del så länge man bedriver verksamhet i västvärlden, och vi förväntar ju oss en löneökning varje år annars blir vi purkna.

Ibland sitter jag och funderar på hur mycket jag egentligen är värd lönen som det bolaget jag är anställd i betalar mig. Vissa dagar gör man ju mer än väl skäl för korvörena, andra dagar känns det som man inte är det minsta produktiv och mest kostar dom pengar.

Hur känner ni det när det kommer till era jobb och lönen ni får där?

Tänk inte dag för dag utan i längre tidsperioder, exv kvartal eller tom år.

Jag anser mig vara värd min lön och borde egentligen tjäna mer än vad jag gör utan att nämna siffror, men vissa dagar är det mer att göra och vissa är lugnare.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Sen kan man väl fråga sig om man själv inte tycker att man är mer värd i lön, är nån annan det? Låt säga att man får 40.000 men känner sig värd 30.000. Tycker du att din chef värd de där 10.000 extra?

Så resonerar jag, även om man skulle vara nöjd med sin lön så om vi inte försöker få upp den är det nån annan högre upp som får den istället.

Permalänk
Skrivet av head:

Tror du med flera i tråden missat trådens fråga lite, det handlar inte om vad man borde tjäna eftersom alla andra tjänar en viss summa, utan det handlar om att utvärdera sitt eget arbete i förhållande till sin lön. Vad bidrar man med till företaget och hur mycket är det värt?

Förenklad tankegång:

Säger vi att en viss kunskap generar 10kr för ett företag, är den kunskapen värd 10kr för företaget oberoende av hur många arbetssökande de har med den kunskapen.

För dig som arbetssökande är samma kunskap inte nödvändigtvis värd samma summa, vilket utnyttjas av företaget. (Hade den varit det hade du ju kunnat arbeta för dig själv) Företaget köper alltså in kunskapen för en mindre peng. Hur mycket de kan pressa ner din lönen beror på många faktorer däribland antalet sökande osv..
En lämplig siffra vore runt <3 kr. (För att kunna betala skatter osv och ändå få vinst)

Hade du nu fått en lön på 1kr hade vi här kunnat säga att du absolut är värd din lön, hade lönen istället varit 20kr hade du inte varit det. Blanda inte in lönestatistik, den säger bara vad folk får betalt, inget om lönen i förhållande till värde för företaget.

Nu vill jag inte höra några dumma påståenden om att vissa kunskaper inte går att värdera..

Fast vissa kunskaper går inte att värdera. Väldigt mycket, skulle jag säga, går inte att värdera på det sättet som du beskriver. En mellanchef kanske inte producerar någonting själv i form av slutprodukt (produkt eller tjänst som säljs till kund). Det innebär inte att mellanchefens arbete inte är värt något eftersom dennes insats behövs för att styra upp organisationen och, i den bästa av världar, bidra till ett ständigt förbättringsarbete i verksamheten.

Jag anser att det är väldigt lönlöst att fråga sig om man är värd pengarna man får i faktiska kronor. Det enda som spelar roll är om man får tillräckligt mycket sett till vad man presterar, i jämförelse med andra personer på samma arbetsplats och/eller inom samma bransch. Priserna i branschen sätts i sin tur av marknadsfaktorer eller, i alla fall i det offentliga, av markandsfaktorer och politiska beslut.

Om jag jämför mig själv med mina kollegor och arbetsmarknaden i stort för de arbetsuppgifter som jag utför så får jag bra betalt arbetsmarknadsmässigt men något sämre betalt än mina kollegor (då jag presterar bättre men har något lägre lön).

Permalänk
Medlem

Är under upplärning på ett nytt extrajobb vid sidan av studierna. Jag är fan inte värd en krona - helt vilsen för tillfället 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem

Jobbar som styrman på en ca 200m lång färja som kan ta ca 3000längdmeter last samt 700 pax. Min tarifflön ligger på 37000kr utan förmåner. Med tanke på vad man ansvarar över så skulle jag säga att jag är underbetald.

När jag har bryggvakt är jag ansvarig för säkerheten för alla dessa människor och materiella ting för upp mot 1 miljard kronor. Då räknar jag last samt fartygetsvärde.

Skickades från m.sweclockers.com