WiFi lägger av efter viloläge

Permalänk

WiFi lägger av efter viloläge

Har ett enerverande problem med min dator.

Ofta när jag väcker datorn efter att ha stängt locket, så fungerar inte WiFi:t. Den är ansluten, men har inget nätverk. Måste då starta om wifi:t på datorn för att det ska koppla upp igen.

Har läst om hur man kan gå in i enhetshanteraren och ändra nätverkskortet, men jag har inte möjlighet att ändra energiinställningarna på den. Kan inte heller ändra hur wifi:t ska agera i energihanteraren.

Någon som har samma problem, och som har en lösning?

Permalänk
Medlem

Kör du Windows 10? Kolla de avancerade engeriinställningarna

Permalänk
Medlem

Enhetshanteraren -> Nätverkskort -> Ditt wifi-kort -> Energisparfunktioner -> blocka av "för att spara ström"?

Permalänk

@Trackmaster: Som jag skrev i inledningen så finns där inga energiinställningar på nätverkskortet

Permalänk

@Zipparn: Som jag skrev så finns där inget om Wifi eller nätverkskort i energiinställningarna. Har inte heller Power management - fliken i enhetshanteraren. Så ingen av dem "vanliga" fixen fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

"Den är ansluten, men har inget nätverk."

Menar du att symbolen i startfältet indikerar att du har en uppkoppling men inget nät relaterat funkar?

Testat att stäng av och sätta på nätverket via hotkey eller en fysisk knapp?
(om det väcker ditt wifi så slipper du i alla fall starta om burken tillsvidare)

Har du installerat de specifika drivrutinerna för det chippet eller kör du med något generiskt from Microsoft?

Har du uppgraderat till windows 10 (antar att det är win10 du har) eller är det installerat från början?

Finns det BIOS uppdatering?

/Stuffe

Permalänk

@Stuffe: Det fungerar när man går till flygplansläge och sedan tillbaka igen. Men irriterande att lägga 40 sekunder varje gång man startar på det.

Hade Win 10 från start.

Lenovo brukar uppdatera min BIOS en gång i månaden ungefär automatiskt, men får väl kolla om där ligger en ny uppdatering på lut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

@Stuffe: Det fungerar när man går till flygplansläge och sedan tillbaka igen. Men irriterande att lägga 40 sekunder varje gång man startar på det.

Hade Win 10 från start.

Lenovo brukar uppdatera min BIOS en gång i månaden ungefär automatiskt, men får väl kolla om där ligger en ny uppdatering på lut.

Jag har för mig att du klickar på start, söker på kontrollpanelen.
När du är där inne så letar du upp energiinställningarna.
Där skall du sedan vidare till avancerade energiinställningar.
Där inne skall det gå att få bort inställningen som gör att nätverket sätts i viloläge när datorn går in i detsamma.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

@Lifooz: Det är problemet, hittar inte det heller. Alla de "normala" fixen finns helt enkelt inte på min dator. Får väl ringa Thinkpad-supporten imorgon om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

@Lifooz: Det är problemet, hittar inte det heller. Alla de "normala" fixen finns helt enkelt inte på min dator. Får väl ringa Thinkpad-supporten imorgon om det.

Vad skumt. 🤔🤔🤔
Ja man vet ju aldrig, de kan ju ha gjort någon "dumversion" av W-10.
Men det är ju än mer skevt då Thinkpad skall vara riktiga arbetsdatorer.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det är möjligtvis inte arbetsdator eller en dator som är låst för administrativa funktioner?

Permalänk

@Trackmaster: Nae, köpte den själv av Lenovo. Det är en Carbon X1. Så jag har administratörsrättigheterna för den. Men får väl be dem lösa det. Har ju som tur 3 års garanti på den, så nu får vi se hur bra den är =D

Permalänk
Medlem

Det kanske är lika bra att installera en full version av Windows 10. Man vill ju kunna göra alla inställningar

Permalänk
Skrivet av Stuffe:

Menar du att symbolen i startfältet indikerar att du har en uppkoppling men inget nät relaterat funkar?

Testat att stäng av och sätta på nätverket via hotkey eller en fysisk knapp?
(om det väcker ditt wifi så slipper du i alla fall starta om burken tillsvidare)

Har du installerat de specifika drivrutinerna för det chippet eller kör du med något generiskt from Microsoft?

Har du uppgraderat till windows 10 (antar att det är win10 du har) eller är det installerat från början?

Finns det BIOS uppdatering?

/Stuffe

Skrivet av Lifooz:

Vad skumt. 🤔🤔🤔
Ja man vet ju aldrig, de kan ju ha gjort någon "dumversion" av W-10.
Men det är ju än mer skevt då Thinkpad skall vara riktiga arbetsdatorer.

/Lifooz

Skrivet av Trackmaster:

Det är möjligtvis inte arbetsdator eller en dator som är låst för administrativa funktioner?

Skrivet av Zipparn:

Det kanske är lika bra att installera en full version av Windows 10. Man vill ju kunna göra alla inställningar

Fick nu svar av Lenovo, och detta var enligt dem helt normalt att man inte kunde hitta inställningarna:

Dear customer,
ThinkPad X1 Carbon 6th is Modern Standby system so that WiFi Device Properties doesn't show up the power management tab.

Frågan är ju då, hur fan vill dem att jag ska kunna fixa till problemet? För jag kommer ju inte acceptera att en som varit så pass dyr måste startas om i wifi:t var annan gång man stänger locket. Det tar ju kanske bara 10 sekunder, men störigt som fan.

Permalänk
Medlem

Har du formaterat om datorn sedan du fick den? Det kan vara leverantören som ändrat vissa saker. Bloat-ware eller nåt. Testa att installera ett rent OS

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohnSport:

Fick nu svar av Lenovo, och detta var enligt dem helt normalt att man inte kunde hitta inställningarna:

Dear customer,
ThinkPad X1 Carbon 6th is Modern Standby system so that WiFi Device Properties doesn't show up the power management tab.

Frågan är ju då, hur fan vill dem att jag ska kunna fixa till problemet? För jag kommer ju inte acceptera att en som varit så pass dyr måste startas om i wifi:t var annan gång man stänger locket. Det tar ju kanske bara 10 sekunder, men störigt som fan.

Här är ett tips som rör bla bluetooth med samma problematik.

https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/power-m...

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Har du formaterat om datorn sedan du fick den? Det kan vara leverantören som ändrat vissa saker. Bloat-ware eller nåt. Testa att installera ett rent OS

Skrivet av zixl:

Här är ett tips som rör bla bluetooth med samma problematik.

https://answers.microsoft.com/en-us/surface/forum/all/power-m...

Visar sig att Intel släpper en uppdatering just nu som skall fixa till problemet, och att Lenovo inom kort kommer implementera det i en uppdatering. Så får väl bara vänta i guess