Inget internet vid start efter överklockning

Permalänk

Inget internet vid start efter överklockning

Hej! Jag är gammal på forumet men ny i skrivandet på forumet, så mod får gärna flytta tråden om den anses ligga fel.
Jag gjorde mitt första försök igår till att klocka min processor, jag skall försöka beskriva så utförligt som möjligt hur och vad jag har gjort så att ni kan hjälpa mig med mitt problem.
Processorn jag har klockat är en Intel i5 4690K.
Moderkortet är ett Asus Z97-E.
Ram 16gb DDR3.
Jag har synkat trådarna och satt dem i 43 med en Vcore på 1.234 (1.200) gav mig bluescreen så höjde ett snäpp och nu verkar det fungera än sålänge. (Har ni inputs här får ni gärna komma med tips, jag är helt grön).
Temperaturen ligger på 29 idle och 55 under stresstest med Prime95 kört i 4h.

Nu till problemet.
När jag startar min dator, får jag inget internet på iallafall 3-5 minuter. Jag kör trådat nät skall tilläggas. Detta har uppkommit efter mitt klockande. Någon som vet vad jag gjort för fel/förstört? Finns det en åtgärd?

Mvh,
Eroto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erotomania:

Hej! Jag är gammal på forumet men ny i skrivandet på forumet, så mod får gärna flytta tråden om den anses ligga fel.
Jag gjorde mitt första försök igår till att klocka min processor, jag skall försöka beskriva så utförligt som möjligt hur och vad jag har gjort så att ni kan hjälpa mig med mitt problem.
Processorn jag har klockat är en Intel i5 4690K.
Moderkortet är ett Asus Z97-E.
Ram 16gb DDR3.
Jag har synkat trådarna och satt dem i 43 med en Vcore på 1.234 (1.200) gav mig bluescreen så höjde ett snäpp och nu verkar det fungera än sålänge. (Har ni inputs här får ni gärna komma med tips, jag är helt grön).
Temperaturen ligger på 29 idle och 55 under stresstest med Prime95 kört i 4h.

Nu till problemet.
När jag startar min dator, får jag inget internet på iallafall 3-5 minuter. Jag kör trådat nät skall tilläggas. Detta har uppkommit efter mitt klockande. Någon som vet vad jag gjort för fel/förstört? Finns det en åtgärd?

Mvh,
Eroto

Funkar det normalt om du temporärt tar bort klockningen?
I så fall har du nog klockat lite för mycket så att du kan ha fått problem komma åt ethernetkontrollern. Prova i så fall minska klockningen tills det funkar normalt igen.

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Funkar det normalt om du temporärt tar bort klockningen?
I så fall har du nog klockat lite för mycket så att du kan ha fått problem komma åt ethernetkontrollern. Prova i så fall minska klockningen tills det funkar normalt igen.

I det stora hela så störs det inte så värst mycket, jag är mer orolig för att det kan vara så att jag en dag inte alls kommer åt internet. Skulle detta kunna vara en faktor tror du?

Mvh,
Eroto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erotomania:

I det stora hela så störs det inte så värst mycket, jag är mer orolig för att det kan vara så att jag en dag inte alls kommer åt internet. Skulle detta kunna vara en faktor tror du?

Mvh,
Eroto

Ja, så kan det vara men även andra saker gör att man kan tappa internet helt. Tex nya drivrutiner, kabel blivit glapp, ethernetkretsen får sämre spänning. Kan även vara din internetleverantör som uppdaterat/ändrat nåt.

Finns många orsaker, vissa är lättare att ordna än andra.

Men om datorn börjar uppträda konstigt när man överklockar så är det jag alltid misstänker först, man kan få alla möjliga mystiska fel pga det som är nästan omöjliga att felsöka. (om man inte tar bort överklockningen först förstås)

Permalänk
Skrivet av SAFA:

Ja, så kan det vara men även andra saker gör att man kan tappa internet helt. Tex nya drivrutiner, kabel blivit glapp, ethernetkretsen får sämre spänning. Kan även vara din internetleverantör som uppdaterat/ändrat nåt.

Finns många orsaker, vissa är lättare att ordna än andra.

Men om datorn börjar uppträda konstigt när man överklockar så är det jag alltid misstänker först, man kan få alla möjliga mystiska fel pga det som är nästan omöjliga att felsöka. (om man inte tar bort överklockningen först förstås)

Tack för ditt svar. Jag gjorde så att jag tog bort allting och återinförde min turbo som är original. Jag är för grön på området för att mixtra, detta skall utföras av någon med lite erfarenhet. Tack igen grabbs!

Permalänk
Medlem

Jag vet vad problemet är.
När du startar din dator så öppnar du task manager så fort som möjligt
Tryck på tjänster
Sortera efter start/stop. Titta vilken tjänst om det står "startar" på och högerklicka>senarelägg

Prova och se om detta fungerar.

Permalänk
Skrivet av AGI:

Jag vet vad problemet är.
När du startar din dator så öppnar du task manager så fort som möjligt
Tryck på tjänster
Sortera efter start/stop. Titta vilken tjänst om det står "startar" på och högerklicka>senarelägg

Prova och se om detta fungerar.

Detta skall jag prova i helgen när jag har tid för att klocka igen. Tackar ytterst för tipset! Absolut värt att testa, tack!

Permalänk

Hittade problemet. Det vart inte i aktivitetshanteraren, utan någon energi-inställning på nätverkskortet som spökade.
Tänkte jag skriver ner det utifall någon annan råkar ut för samma strul. Ethernet visade dessutom 100mbt/s istället för 1gb (om jag minns det rätt). Denna lilla fix rättade till samtliga problem. Tack för all hjälp