Vad är acceptabelt i en hyresrätt? [Nyprod]

Permalänk
Medlem

Eftersom den är helt ny så ska det inte vara så, hyresvärden har garanti mot byggaren så han betalar inte för att laga skadorna heller. Prata med hyresvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

När tror du vattnet flödar bäst?

Genom fogen eller utan fog?

Utan fog såklart. Men det gör inte fogen till ett tätskikt. Och i detta fall är det inte tal om med eller utan fog utan huruvida TS löper risk för vattenskada om denne tar en dusch i badrummet med fula fogar eller ej.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

kanske för att det kan bli mögelskador om fukt tränger in under kaklet, (inte så kul bo i en lägenhet som luktar mögel)
mera skador som gör att hyresvärden kan kräva TS på renoveringskostnader.

hur skulle hyresvärden kunna göra detta? pga att det troligen inte finns något besiktningsprotokoll ?

Det blir inte mögel för att vatten kommer in under plattorna, kakel, klinker och fog ligger utanpå ett tätskikt, oavsett om du har fog eller ej kommer det ner vatten under plattorna, det är anledningen till att man har tätskikt under ytskiktet. Däremot är det inte bra med långvarig fukt under plattor för att de kan släppa från fixet, eller fixet från tätskiktet.
Det som kan mögla är om det samlas skräp, tvålrester osv i hålet där fogen skulle varit, då möglar skräpet som ligger kvar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Vi fick ej göra det då det blev försenat ett par månader och det är fortfarande mycket som inte är klart i själva byggnaden.
Ingen har fått göra det (bara visningslägenhet) utan man fick hämta nycklarna och där skriva på papper.
Lite märkligt kan jag tycka. Annorlunda med bostadsrätter, där går man ju runt med en besiktningsman och kollar av men här verkar man ha 7 dagar på sig att anmärka på eventuella fel.

Jag har dock inte flyttat in ännu, bara varit där och tittat. Inte kört dit en endaste pryl.
Avvaktar svar från hyresbolaget som är ett av Sveriges största innan jag gör något mer.
Första månaden är hyresfri då det blev försenat men vet inte om jag är så sugen på att betala hyra förrän badrummet är fixat så vi får väl se hur lång tid det tar.

Det är ovanligt att någon tar in besiktningsman vid köp av bostadsrätt, det man kan besiktiga är våtrummen, man köper lägenheten i befintligt skick så det är köparens ansvar att syna den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Calma: Tala med din hyresvärd och anmärk på de fel du hittat. Det är i bådas intresse att anmärka, speciellt med tanke på att det är nyproduktion. Det är inget som ska accepteras, bara anmärkas. Hyresvärden får kontakta byggaren så åtgärdar den dessa garantianmärkningar.

Utöver det så fråga gärna efter besiktningsprotokoll.

Visa signatur

Spel: ASUS Z370 Prime-A | 16GB 3000Mhz | i5-8600K | Noctua NH-D14 | ASUS GTX 1080 | Sound BlasterX AE-5 | Supernova G2 650W | EVO 840

Media/Emulator: MSI Z270-A Pro | 8GB 2666MHz | i3 7350K 4,8GHz | Pure Rock Slim | MSI GTX 970 | EVGA Supernova G2 650W | EVO 840 250GB

Permalänk
Medlem

@Calma: Följer tråden med spänning! Har du varit i kontakt med hyresvärden idag?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@Calma: Följer tråden med spänning! Har du varit i kontakt med hyresvärden idag?

Skickade ett utförligt mail med alla klagomål samt bilder i helgen så det blev gjort.
Tänkte att jag avvaktar till typ Onsdag om jag får återkoppling, annars ringer jag eller åker förbi deras kontor.

Får tänka på att jag inte är den enda som fått nycklar i dagarna så man ska nog kanske inte förvänta sig ett svar på en dag då de har annat att stå i men kolla till tråden senare i veckan så ska det nog finnas lite nytt på tapeten så att säga.

Kommer att uppdatera under veckan när jag fått svar i alla fall, jag lovar. Kan citera dig om jag kommer ihåg.

Jag tänker ju mig att hyresvärden borde vara angelägen att få felen fixade. De vill väl inte betala fullpris till byggherren för något halvdant? De bör ju vara mer angelägna än mig personligen att felen blir fixade tycker jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

@Calma: Följer tråden med spänning! Har du varit i kontakt med hyresvärden idag?

Hyresbolaget ringde idag, men jag kunde inte svara just då.
Han spelade in ett meddelande på telefonen att några av felen skulle åtgärdas imorgon förmiddag.
Bland annat hacken i golvet och att badrummet skulle fogas vad jag förstod.

Någon skrev tidigare att man inte kör med silikon längre i badrum? Om inte byggnaden är i trä?

Titta på den här bilden, det är inne i duschhörnan:
https://imgur.com/a/QwMtURv

Ska man inte använda silikon där eller ska det göras något annat? Det är ganska stort avstånd från sista plattan till väggen eller vad man ska säga tycker jag. Ska man foga där? Spontant hade jag trott man använder silikon men de kanske drar till sig massa smuts.

Ska ringa upp imorgon och fråga om två saker. Dels avsaknad av porttelefon? De kanske inte hunnit installera dessa men finns ingenting draget eller något som pekar på att det ska vara en och sen även be om ett besiktningsprotokoll.

Något mer jag bör tänka på?

Jag tänker på de övriga fel jag har noterat.
Räcker det med att jag sparar alla email som jag skickat till hyresbolaget? Där står ju tid jag har skickat, och till vilken adress samt vad jag har klagat på. Tänkte eftersom de inte svarade på mitt mail utan ringde upp.
Vill som sagt inte stå som ansvarig för att ytterdörren är väldigt repig, fläckar på väggarna m.m.
Det är problem jag kan leva med men inte vill stå ansvarig för.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Calma:

Hyresbolaget ringde idag, men jag kunde inte svara just då.
Han spelade in ett meddelande på telefonen att några av felen skulle åtgärdas imorgon förmiddag.
Bland annat hacken i golvet och att badrummet skulle fogas vad jag förstod.

Någon skrev tidigare att man inte kör med silikon längre i badrum? Om inte byggnaden är i trä?

Titta på den här bilden, det är inne i duschhörnan:
https://imgur.com/a/QwMtURv

Ska man inte använda silikon där eller ska det göras något annat? Det är ganska stort avstånd från sista plattan till väggen eller vad man ska säga tycker jag. Ska man foga där? Spontant hade jag trott man använder silikon men de kanske drar till sig massa smuts.

Ska ringa upp imorgon och fråga om två saker. Dels avsaknad av porttelefon? De kanske inte hunnit installera dessa men finns ingenting draget eller något som pekar på att det ska vara en och sen även be om ett besiktningsprotokoll.

Något mer jag bör tänka på?

Jag tänker på de övriga fel jag har noterat.
Räcker det med att jag sparar alla email som jag skickat till hyresbolaget? Där står ju tid jag har skickat, och till vilken adress samt vad jag har klagat på. Tänkte eftersom de inte svarade på mitt mail utan ringde upp.
Vill som sagt inte stå som ansvarig för att ytterdörren är väldigt repig, fläckar på väggarna m.m.
Det är problem jag kan leva med men inte vill stå ansvarig för.

Nu är jag ingen yrkesman utan bara glad amatör, men du använder dig av silikon i hörnen för att förhindra sprickor när byggnaden rör sig. Om man är helt hundra på att varken väggar eller golv kan röra sig så är det nog skitsamma.

Fogen är för att ge en yta som är snyggare, håller bättre och är lättare att rengöra. Det kommer alltid gå vatten genom fogen dock varför man har ett tätskickt bakom.

Bara allt är dokumenterat så ska det gå bra för dig. Byggaren ansvarar för slarvet och hyresvärden bör bara bli glad om allt påpekas. Måste dock säga att badrummet ser för jävligt ut. Ojämna plattor och slarv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Måste dock säga att badrummet ser för jävligt ut. Ojämna plattor och slarv.

Golvet ser inte bra ut nej, men helt ärligt kommer jag inte vara där alltför mycket så får väl leva med att det inte är perfekt.
Hade det varit en bostadsrätt denna gång hade det varit mycket värre och ej acceptabelt.

Så här blir det om man stressjobbar, klassiskt bevis på slarv och stress.

Ska nog bara bo här runt 1, max 2 år så det är inte hela världen, bara jag slipper vara ansvarig för felen.
Bara hoppas de fogar lite så det blir lättare att hålla rent.

Vi får se imorgon vad som skett.

Permalänk
Medlem

Nu har jag varit på plats och de har tydligen fixat lite i badrummet.
Nu har det gått från katastrof till överkomligt men hade det varit en bostadsrätt hade man varit bra frustrerad så tur att det inte är det.

De har fyllt igen hålen men de lyckades göra ett nytt mindre hack/hål i golvet som inte fanns där innan. Säkert ställt ner någon maskin hårt i golvet eller annat verktyg men får leva med det.

Alla övriga fel finns felanmälda men kommer nog inte åtgärdas utan det får man leva med.
Det viktigaste var badrummet och nu är det överkomligt även om jag kommer få lägga ner väldigt mycket energi på att hålla rent mellan plattorna då det i mitt tycke är alldeles för djupt på vissa ställen på grund av dåligt underarbete innan plattorna lades dit. Lär samlas massa smuts där men när jag flyttar ut får jag väl muta någon med en bra summa för att städa rent med tandborste.

Bilder nu:

http://www.bilddump.se/bilder/20190208222636-2a02:aa1:1014:93...
http://www.bilddump.se/bilder/20190208222526-2a02:aa1:1014:93...