Byta kylpasta på ett Raidkort?

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på ett Raidkort?

Jag funderar på att byta kylpastan på ett raidkort som jag har. Anledningen till detta är att temperaturerna är galet höga redan vid idle ca: 80 grader. Google man lite på LSI kort som detta då är, är det inte helt ovanligt att dem är uppe i temperaturer på ca: 100 grader.

Fråga: Någon som har erfarenhet av att byta kylpasta på ett LSI-raidkort? Ska man kanske byta kylflänsen också, när man är på gång?

Kortet som jag har är ett LSI 9265-8i

Permalänk
Medlem

De är helt galet varma, tveksamt att det kommer hjälpa dig.
De sitter vanligtvis i en begränsad yta med extremt luftflöde så du vill nog snarare fundera på att fläktifiera den

Permalänk
Medlem

Antar att det bara är att lyfta bort flänsen och kontrollera hur det ser ut.
Har för mig att den typen av kylflänsar känns lite "svampiga" och lösa så det kan nog vara idé att titta efter.
I övrigt kan man fundera på hur den sitter i maskinen, finns det tillräckligt med luftflöde runt, och ventileras värmen bort.

Permalänk
Medlem

KAn rappotera att de temperaturerna som du ser på 80C är helt normalt på LSI kort. Sett många LSI 9271 kort i mina dagar som idlar mellan 85C till 90C. Att byta kylpasta kommer i bästa fall sänka med mest ett par grader. Korten går på över 120C utan bekymmer. Så länge man inte tar på kylflänsen så är det oftast inga problem.

Egentligen så skulle de behöva en fläkt men det hade endast tagit upp mer plats och skapat massa oljud.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

De är helt galet varma, tveksamt att det kommer hjälpa dig.
De sitter vanligtvis i en begränsad yta med extremt luftflöde så du vill nog snarare fundera på att fläktifiera den

Skrivet av lassesjo:

Antar att det bara är att lyfta bort flänsen och kontrollera hur det ser ut.
Har för mig att den typen av kylflänsar känns lite "svampiga" och lösa så det kan nog vara idé att titta efter.
I övrigt kan man fundera på hur den sitter i maskinen, finns det tillräckligt med luftflöde runt, och ventileras värmen bort.

Skrivet av Zorerk:

KAn rappotera att de temperaturerna som du ser på 80C är helt normalt på LSI kort. Sett många LSI 9271 kort i mina dagar som idlar mellan 85C till 90C. Att byta kylpasta kommer i bästa fall sänka med mest ett par grader. Korten går på över 120C utan bekymmer. Så länge man inte tar på kylflänsen så är det oftast inga problem.

Egentligen så skulle de behöva en fläkt men det hade endast tagit upp mer plats och skapat massa oljud.

Vad tycker ni ska man köpa denna nedan?

https://www.ebay.co.uk/itm/312341976095

Permalänk
Medlem

Köp den, men jag förstår inte riktigt syftet? Kortet kommer inte få bättre prestanda med en fläkt.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

@Spidey: Jag kör med Adaptecs motsvarighet och de kan nå upp till 80-90 grader utan bra luftflöde. Adaptec själva rekommenderar 45-50 grader, motsvarande 200 cfm, vilket jag inte har löst på ett annat sätt än att lägga en 120mm fläkt i närheten.

I ditt fall, om LSI anser att det är rimliga temperaturer så kör på det. Men för sportens skull så testa att sätt in en fläkt och se om du kan få ned temperaturen. Även om det inte behövs så är det ju alltid trevligt

Permalänk
Medlem

Kretsar som blir för varma brukar ha kortare livslängd så det kan vara bra med kylning.
Kolla genomströmningen av ny luft så den ventileras bort, en fläkt kan vara bra men den där såg STOR ut.

Den har typen av maskiner (nas:ar) står oftast undanställda och låter där det inte gör något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Köp den, men jag förstår inte riktigt syftet? Kortet kommer inte få bättre prestanda med en fläkt.

Han vill ju inte ha bättre prestanda. Han vill få ner temperturen.
Jag har själv två LSI kort och på dessa bytte jag pasta och satte på Noctua 40mm fläkt direkt på flänsen.
Funkar perfekt och kortet är ljummet nu jämfört med tidigare då jag kunde steka ägg på den.

Rekommenderas för lång livslängd!

Permalänk
Avstängd

@Spidey: Några tunna 50mm fläktarn borde räcka att lägga på. Sen vet jag inte om dessa ens har kylpasta, det är rätt vanligt med "cooling pads/tape". Om så är fallet borde de hjälpa en del att byta till pasta, se bara till att de får kontakt.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Kort med LSI-kretsar är konstigt nog gjorda att gå extremt hett. I professionella servrar ser jag ofta att de ligger på mer än 100c i drift och även om de korten verkar må bra av detta så tycker jag mest att de orsakar problem på kort brevid om man inte kan sprida ut korten. LSI specar tex sina MTBF-siffror vid en driftstemperatur på 80-120 grader på kretsen så det är inte fråga om ett accelererat åldrande där.

Ett SAS HBA kort brevid tex ett Intel nätverkskort (Tex Intel XXV710-DA2) kan bli en dålig kombination då HBA-kortet sprider värmen till kylflänsen på nätverkskortet som kan gå för varmt. En stor luftomsättning är ofta en bra start men tyvärr med konsekvenser på ljudet

Permalänk
Inaktiv

Jag har bytt kylpasta på flertal LSI kort och då har dom sjunkit som fan i temperatur - väldigt enkelt att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Jag har bytt kylpasta på flertal LSI kort och då har dom sjunkit som fan i temperatur - väldigt enkelt att göra med.

Hade de ens riktig kylpasta till att börja med? Mina som jag gluttat på har på sin höjd haft någon slags tejpliknande historia under flänsen. Min tolkning är att eftersom de är designade att gå så hett så bryr de sig inte så mycket och kör liten fläns och dålig/ingen pasta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sdsrfsd:

Hade de ens riktig kylpasta till att börja med? Mina som jag gluttat på har på sin höjd haft någon slags tejpliknande historia under flänsen. Min tolkning är att eftersom de är designade att gå så hett så bryr de sig inte så mycket och kör liten fläns och dålig/ingen pasta.

Dom LSI kort jag har haft har haft riktig kylplatta under flänsen

Skickades från m.sweclockers.com