Permalänk
Medlem

Vilken PCI-E plats?

Tjena alla härliga individer!
Jag har en snabb fråga det är så att jag har ett Asus Maximus XI Hero och ett GTX1080ti. Saken är
de att allt blir så mycket snyggare om GPUn sitter i den andra PCI-E platsen än den första,
spelar det någon roll om den sitter kvar i den andra?

MVH/ Mike

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad respektive slot har för spec. Vissa har ett x16-slot som bara är x8 eller x4 elektriskt.

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll egentligen om du kör det i x16 eller x8

Permalänk
Medlem

@Pathway: Men det är ju onödigt att inte köra den på full speed. På hyfsade moderkort brukar de två övre gå i 3.0 x16, men det är nog bäst att kolla manualen. Är dock osäker på nyare Intel-platformarna nu när de har bantat lanes till näst intill obefintliga.

GPU-Z borde lista hastigheten, har du sparlägen på så kan du behöva dra i gång något 3D.

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Du tänker nog på Intels entusiastplattformar, din 3930K har ju t.ex. 40 PCIe-linor så att man kan köra x16/x16 för grafikkort. Intels konsumentplattformar har däremot alltid kört 16 PCIe-linor för grafikkort ändå sedan PCIe introducerades, från början via nordbryggan och senare via processorn när nordbryggan integrerades.

Maximus XI Hero är ett typiskt Z390-moderkort och har två PCIe-portar kopplade till processorn, så man får ut x16 eller x8/x8. Sen är det lite oklart i manualen vad som händer om man bara använder den andra porten, eftersom den som vanligt rekommenderar att man använder den första porten. Men det står att den första porten går i x8 om den andra används, så jag antar att man max får ut x8 från den andra oavsett om den första används eller inte.

Sen gör det som sagt ingen större skillnad om man kör x8 eller x16 för det mesta, se t.ex. detta test med GTX 1080.

Permalänk
Medlem

Testa att stoppa i en annan, kolla sen med typ gpu-z eller nåt om den snurrar i x16. I så fall är allt frid o fröjd

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marwin88:

Tjena alla härliga individer!
Jag har en snabb fråga det är så att jag har ett Asus Maximus XI Hero och ett GTX1080ti. Saken är
de att allt blir så mycket snyggare om GPUn sitter i den andra PCI-E platsen än den första,
spelar det någon roll om den sitter kvar i den andra?

MVH/ Mike

Enligt manualen så är port två en 8x port så den kan du utan problem använda istället. Prestandaförlusten är minimal på ett sånt sett att de är inom felmarginalen om man skulle jämföra 16x vs 8x.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

@perost: Jag hittade motsvarande test med 2080Ti och det är väldigt liten skillnad där med, dock om man utför annat (beräkningar) på kortet så kan det att variera mer. Vore också kul att se test där dom inkluderar minimum, avg samt maximum.

Här har GN ett test i lite mer krävande "spel"
https://www.gamersnexus.net/guides/3176-dual-titan-v-bandwidt...

Entusiastplatformarna var ju lite billigare förut, har för mig processorn låg på runt 5000 då och var då bland de snabbare. Idag får man en budget gamingprocessor för det priset. En 12-14 core kostar ungefär lika många tusenlappar som kärnor, om man nu vill ha lanes och quadchannel, sedan moderkort för 6 lappar till.

Permalänk
Medlem

Är kontakten av samma längd brukar det vara samma fart, PCIEX16
Dessutom brukar många moderkort ha tandem-patser för grafikkort typ "crossfireX"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

@perost: Jag hittade motsvarande test med 2080Ti och det är väldigt liten skillnad där med, dock om man utför annat (beräkningar) på kortet så kan det att variera mer. Vore också kul att se test där dom inkluderar minimum, avg samt maximum.

Här har GN ett test i lite mer krävande "spel"
https://www.gamersnexus.net/guides/3176-dual-titan-v-bandwidt...

Entusiastplatformarna var ju lite billigare förut, har för mig processorn låg på runt 5000 då och var då bland de snabbare. Idag får man en budget gamingprocessor för det priset. En 12-14 core kostar ungefär lika många tusenlappar som kärnor, om man nu vill ha lanes och quadchannel, sedan moderkort för 6 lappar till.

Beror lite på vilken man köpte också. Min gamla i7-5820K kostade runt 3600 kr.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem

Vilket sammanträffande! Höll på med detta igår. Har samma moderkort och kör just nu grafikkortet i PCIEX16_2 då min riserkabel inte når port 1. Grafikkortet går bara i X8 men det märks ingen skillnad i benchmarks.

Jag har beställt en långre riserkabel ändå men det verkar inte vara några problem alls att köra X8.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Marwin88:

allt blir så mycket snyggare om GPUn sitter i den andra PCI-E platsen än den första,

Bildkvaliten ska inte förändras för då är det nått som är underligt med din dator.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Bildkvaliten ska inte förändras för då är det nått som är underligt med din dator.

Sarkasm kanske?
Han menar nog de estetiska

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bildkvaliten ska inte förändras för då är det nått som är underligt med din dator.

Jag menar det estetiska 🙂

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Pathway: Men det är ju onödigt att inte köra den på full speed. På hyfsade moderkort brukar de två övre gå i 3.0 x16, men det är nog bäst att kolla manualen. Är dock osäker på nyare Intel-platformarna nu när de har bantat lanes till näst intill obefintliga.

GPU-Z borde lista hastigheten, har du sparlägen på så kan du behöva dra i gång något 3D.

Jag har själv kört mitt 1080ti i andra sloten på mitt moderkort sedan jag skaffade det pga backplate på Asus-kortets är för tjock för att få plats under I/O-plate på mitt EVGA-moderkort.. Och den sloten är x8
Jag menar att normalt sett så kommer folk inte märka skillnaden för bandbredden skiljer så pass lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pathway:

Spelar ingen som helst roll egentligen om du kör det i x16 eller x8

Full fart spar tid!

Nåja, i de flesta fall spelar det inte så stor roll, men om man kan få maximal prestanda genom att välja rätt slot så är det inte någon nackdel.

Det är litet som Kohkoinen (en bekant en gång i tiden) sade - "Det är omanligt med tomma socklar".

Permalänk
Medlem

Ok, om skönhet går före prestanda ...
(För min del står burken under bordet för att det skärmar av ljud, men man kan tänka olika.)

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, den sitter nu i den andra slotten och får sitta där tillsvidare

Visa signatur

FD Define R6, Noctua NH-D15S, 6x Noctua NF-A14 PWM, Corsair AX860i, Asus Maximus XI Hero, Intel Core i7 9700k, 32GB Corsair Vengence PRO 3200MHz, Asus GTX1080ti, Samsung 850 EVO 500GB.

Permalänk
Medlem

@Marwin88: Mitten eller den övre borde fungera fin fint

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 8400 2.80 GHz 6c 6t: GPU: nVidia Geforce GTX 1050 ti 4gb: RAM: 8gb singel channel 1333 MHz: SSD: 128gb M.2: HDD: 1tb 7200rpm: Monitor: Samsung Syncmaster 245b Plus