Permalänk

min första egna dator runt 15k

ska köpa min första dator samt bygga den med pappa men efter att har sökt runt och kollat på en massa information. men vill fortfarande veta mer och ifall det är vissa saker som är bättre än det ja själv har valt.

Datorn ska användas till rainbow six siege och csgo samt liknande fps spel med hög fps och medelbra grafik. som sagt har jag inte koll på datorer och vad som är bra och inte eller vad man ist kan använda etc.
jag vill kunna bygga på dator efter alltså modda och ksk göra den bättre.

https://komponentkoll.se/bygg/CXEkn/

Jag skapade ett sparkonto för 6 år sen då jag nu har ungefär 15 tusen på och med dom pengarna vill jag köpa datorn. ifall det finns saker i min byggnad jag kan ändra på eller få bättre saker får ni gärna säga det eller ännu bättre

tacksam om ni vill hjälpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jokerkiller1337:

ska köpa min första dator samt bygga den med pappa men efter att har sökt runt och kollat på en massa information. men vill fortfarande veta mer och ifall det är vissa saker som är bättre än det ja själv har valt.

Datorn ska användas till rainbow six siege och csgo samt liknande fps spel med hög fps och medelbra grafik. som sagt har jag inte koll på datorer och vad som är bra och inte eller vad man ist kan använda etc.
jag vill kunna bygga på dator efter alltså modda och ksk göra den bättre.

https://komponentkoll.se/bygg/CXEkn/

Jag skapade ett sparkonto för 6 år sen då jag nu har ungefär 15 tusen på och med dom pengarna vill jag köpa datorn. ifall det finns saker i min byggnad jag kan ändra på eller få bättre saker får ni gärna säga det eller ännu bättre bygga.

tacksam om ni vill hjälpa

1070Ti för 5000kr är riktigt ovärt. Finns RTX 2060 som presterar lite bättre för 4000kr.

Lägg de pengarna på ett bättre nätagg, exv Seasonic Focus plus-serien, eller EVGA Supernova, Corsar RM-serien (tror det är RM)

Lite snålt med SSD-plats men om du vet med dig att du inte behöver mer så. Jag har 250Gb idag där även Windows ska få plats, blir inte många spel som får plats utöver det (beroende på spel såklart, men vissa kan ju ta uppåt 80-100Gb idag)

Står inte vad det är för hastighet på Internminnet men jag utgår från DDR4 samt 3000Mhz?

Ska du inte överklocka kanske det finns något billigare moderkort, dock kan man tappa lite andra finesser, eller sämre ljudkrets osv.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Överlag verkar datorn bra, smaksak om man vill ha Intel eller AMD men eftersom du endast ska spela så är Intel ett bra val. RAM så rekommenderar jag att du köper lite snabbare runt 3000-3200 MHz istället för 2666MHz som står listat. 250GB SSD duger men jag rekommenderar verkligen att lägga någon extra hundralappar på en med 500GB för det gör verkligen stor skillnad att ha de spel man oftast spelar på en snabbare lagringsenhet. Kylaren är bra, kanske lite överdrivet bra, du har ingen K modell på CPU så kan ändå inte överklocka så kan nog köpa en liten billigare kylare.

Eftersom du är på en budget rekommenderar jag verkligen att köpa grafikkortet begagnat, då kan du köpa ett 1070ti för drygt 3000kr max 3500kr.

EDIT: var sen ute, tar tid att skriva på mobilen
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Avstängd

Mina reflektioner;

1) Köp hellre 2060GTX (billigare) eller 2070GTX (cirka 500kr dyrare) än 1070TI
2) Chassit du har valt, dels har jag erfarenhet av Bitfenix och dem känns riktigt billiga. Det är väldigt tunn plåt, ingen ljudisolering alls, lätt för vibrationer och det är plastsida istället för glas. Plast repas väldigt fort och kommer således inte hålla samma känsla som en riktigt glassida.
Sen står det även att chassit klarar "Max höjd CPU-kylare 160mm" Medans den kylare du har valt är 165mm med fläktarna monterade. Ibland kan det funka ändå, men hade rekommenderat att inte chansa
3) VS serien utav nätaggregat är budget och jag har haft flertal där som lider av coilwhine, nått att tänka på. Kanske köpa något lite mer kvalité? Typ Seasonic, eller Corsairs/Evgas lite bättre serier (läs gärna omdömmen)
4) Om du väljer bort windows för 1199, köper det på Ebay för runt 40 spänn. Så kan du lägga dessa 1150 ~ kr på ett mer premium chassi samt nätaggregat.
5) AMD är faktiskt riktigt prisvärda nuförtiden, och hade rekommenderat att kolla upp ett bygge med 2700X eller liknande istället för 8700 non K som nämnts nedanför

Just my cents
Lycka till!

mvh

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Ett AMD förslag. Bättre grafikkort borde ge mer. Sen tror jag att detta moderkort kommer ha stöd för nästa generation Ryzen som kommer också, därför jag valde 2600x istället för 2700x. Någon får gärna rätta mig om det inte stämmer.

8700 utan K känns inte som ett jättebra val, en generation gammal och utan överklockningsmöjligheter. Tror en något överklockad 2600x är ungefär lika bra. Annars ryms ju faktiskt även 2700x i budgeten.

Edit: Glömde cpu-kylare.

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

En kommentar du har valt en i7-8700 (ej i7-8700k) till ditt överklockningsbara moderkort (z370 chipset)

Bara så du har koll på det ifall du tänkt överklocka (känns lite som det är tanken då du även valt en lite mer avancerad kylaer) så går det inte med din valda processor.

Permalänk
Medlem

Ett förslag

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk

Du vill uppenbarligen ha en speldator.
Intel slår ryzen fps osv i spel.
Tyvärr så spräcks din budget lite men jag vill att du tar en funderare på vad du vill köpa för system.
9700K vs ryzens västing just nu 2700x kolla fps skillnad och jag kan säga dig att 2600X ger 10 fps mindre i spel mot 2700X så räkna med -10 på det du ser.
Annat grafikkort men sammanhanget är det samma.
https://www.youtube.com/watch?v=le_Dta5smws

Sen måste jag säga slösa inte pengar på windows finns på ebay för under 50kr.
https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windows-10-Pro-Professiona...

Visst ryzen sytem i all ära för att det blir billigare men intel är bättre på spel, skapa en bra grund cpu och allt för det kommer du att ha i 4-5 år iallafall medans grafikkort brukar man uppgradera tidigare.
Detta är mitt förslag iallafall 1.500kr mer och nej jag vill inte gå ner till en i5 9600K för att hamna i den budgeten som du har.

https://komponentkoll.se/bygg/JPNLi/

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du vill uppenbarligen ha en speldator.
Intel slår ryzen fps osv i spel.
Tyvärr så spräcks din budget lite men jag vill att du tar en funderare på vad du vill köpa för system.
9700K vs ryzens västing just nu 2700x kolla fps skillnad och jag kan säga dig att 2600X ger 10 fps mindre i spel mot 2700X så räkna med -10 på det du ser.
Annat grafikkort men sammanhanget är det samma.
https://www.youtube.com/watch?v=le_Dta5smws

Sen måste jag säga slösa inte pengar på windows finns på ebay för under 50kr.
https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windows-10-Pro-Professiona...

Visst ryzen sytem i all ära för att det blir billigare men intel är bättre på spel, skapa en bra grund cpu och allt för det kommer du att ha i 4-5 år iallafall medans grafikkort brukar man uppgradera tidigare.
Detta är mitt förslag iallafall 1.500kr mer och nej jag vill inte gå ner till en i5 9600K för att hamna i den budgeten som du har.

https://komponentkoll.se/bygg/JPNLi/

Korrekt att Intel ger några fps mer, men det gör även RTX 2070 jämfört med RTX 2060

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Du vill uppenbarligen ha en speldator.
Intel slår ryzen fps osv i spel.
Tyvärr så spräcks din budget lite men jag vill att du tar en funderare på vad du vill köpa för system.
9700K vs ryzens västing just nu 2700x kolla fps skillnad och jag kan säga dig att 2600X ger 10 fps mindre i spel mot 2700X så räkna med -10 på det du ser.
Annat grafikkort men sammanhanget är det samma.
https://www.youtube.com/watch?v=le_Dta5smws

Sen måste jag säga slösa inte pengar på windows finns på ebay för under 50kr.
https://www.ebay.com/itm/Microsoft-Windows-10-Pro-Professiona...

Visst ryzen sytem i all ära för att det blir billigare men intel är bättre på spel, skapa en bra grund cpu och allt för det kommer du att ha i 4-5 år iallafall medans grafikkort brukar man uppgradera tidigare.
Detta är mitt förslag iallafall 1.500kr mer och nej jag vill inte gå ner till en i5 9600K för att hamna i den budgeten som du har.

https://komponentkoll.se/bygg/JPNLi/

Intel är så fruktansvärt överprisade idag. Går inte att komma runt det. Moderkorten är dyra, CPUerna är ÄNNU dyrare, allt för några % fler FPS.

DOCK i spel som CSGO som enbart nyttjar 1-2 kärnor och behöver hög frekvens där så är Intel bättre än AMD. Dock tycker inte jag att det är värt pengarna det kostar.

Däremot Rainbow Six Siege har nytta av fler kärnor, även Battlefield V är CPU-tungt, där förespråkar jag en Ryzen 2700X alla dagar i veckan. Halva priset mot i9 9900K som är motsvarande.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Intel är så fruktansvärt överprisade idag. Går inte att komma runt det. Moderkorten är dyra, CPUerna är ÄNNU dyrare, allt för några % fler FPS.

DOCK i spel som CSGO som enbart nyttjar 1-2 kärnor och behöver hög frekvens där så är Intel bättre än AMD. Dock tycker inte jag att det är värt pengarna det kostar.

Däremot Rainbow Six Siege har nytta av fler kärnor, även Battlefield V är CPU-tungt, där förespråkar jag en Ryzen 2700X alla dagar i veckan. Halva priset mot i9 9900K som är motsvarande.

Videon visar det motsatta i rainbow mycket stor skillnad i fps mellan intel och ryzen.
Större än andra spel.
Och jag jämför 2600x vs i9700K inte i9900K.
Skillnaden äe 2300Kr visst håller med och 1100kr mellan 2700x och i7 9700k men ingen säger att du inte kommer att få nästan hela summan tillbaka när du säljer det begagnat som det ser ut nu och har gjort i 5 år på cpuer.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _F1GHT3R_:

Videon visar det motsatta i rainbow mycket stor skillnad i fps mellan intel och ryzen.
Större än andra spel.
Och jag jämför 2600x vs i9700K inte i9900K.
Skillnaden äe 2300Kr visst håller med och 1100kr mellan 2700x och i7 9700k men ingen säger att du inte kommer att få nästan hela summan tillbaka när du säljer det begagnat som det ser ut nu och har gjort i 5 år på cpuer.

Fast för en ungdom som TS är så spelar det väldigt liten roll vad sälj värdet blir om 4-5 år. Det handlar om att köpa det bästa man kan just nu för den pengen som finns för TS har redan sparat 6 år och en ungdoms ekonomi förändras väldigt mycket när man blir äldre då man kan börja sommarjobba ordentligt osv. Så relativt sätt är dem pengar man lägger ut och ändå får tillbaka sen mycket mindre än när du säljer och får tillbaka.

Då är Ryzen 2600/2700 mycket bättre parat med ett RTX 2070 mycket mycket bättre en RTX 2060 oavsett Intel CPU.

Om du inte håller med så får du gärna förklara dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | AMD Ryzen 7 3700X |
| 32GB DDR4 @ 3200 MT/s | Nvidia GTX 1080 Windforce OC |
| 1TB SSD Samsung 850 EVO | 1TB SSD Samsung 860 EVO |
| 1TB SSD Intel 660P |
// Davisho

Permalänk
Skrivet av Davisho:

Fast för en ungdom som TS är så spelar det väldigt liten roll vad sälj värdet blir om 4-5 år. Det handlar om att köpa det bästa man kan just nu för den pengen som finns för TS har redan sparat 6 år och en ungdoms ekonomi förändras väldigt mycket när man blir äldre då man kan börja sommarjobba ordentligt osv. Så relativt sätt är dem pengar man lägger ut och ändå får tillbaka sen mycket mindre än när du säljer och får tillbaka.

Då är Ryzen 2600/2700 mycket bättre parat med ett RTX 2070 mycket mycket bättre en RTX 2060 oavsett Intel CPU.

Om du inte håller med så får du gärna förklara dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart håller jag med i allt men om man har en bra grund så kan man uppdatera grafikkortet efter 2-3 år det var så jag tänkte.
För om 2-3 år kanske inte ryzen 2600x hänger med och då måste man tyvärr köpa annan cpu också osv osv så tänkte jag men visst du har en poäng där med.

Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.