Deep Silver: "Metro Exodus på Epic Games Store helt och hållet vårt beslut"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag håller med, men så är det. Dock inte lika korkat som att gå tillbaks och ge en äldre bra produkt dåliga recensioner av en totalt orelaterad orsak.

Helt orelaterat att man ger pengar till samma företag. Säkert.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av N4kame0:

>Vad vore konstruktivt enligt dig i denna situationen?

>Själv köper jag inga fler Deep Silver lir och kommer vara tveksam om THQ Nordic.

Du besvarade din egna fråga.

Skrivet av N4kame0:

Att köpa det när det väl kommer till steam är ju att säga det var ok att ni behandlade oss såhär, gör det igen så får ni ändå våra pengar.

Om folk inte köper det på Epic store utan väntar ett år tills det kommer till Steam, då även billigare med största sannolikhet vad tror du slutsatsen blir?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Entusiast
Skrivet av N4kame0:

Helt orelaterat att man ger pengar till samma företag. Säkert.

Jag ger upp haha

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Du besvarade din egna fråga.

Så konstruktiv kritik är att bara sitta tyst och inte köpa? Inget på internet ändras utan en rejäl shitstorm.

Skrivet av Firkraag:

Om folk inte köper det på Epic store utan väntar ett år tills det kommer till Steam, då även billigare med största sannolikhet vad tror du slutsatsen blir?

Att det går bra att få en klumpsumma från Epic och sen mjölka steam.

Permalänk
Medlem

@Firkraag: Ja de är nog lika bra å göra de, kan inte avgöra om de är troll eller om folk verkligen är seriösa.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Jag ger upp haha

Vad snackar du om. Förklara varför det inte är ok att skriva att man inte rekommenderar att köpa ett spel för att deras utgivare är dåliga. Dvs personerna som får pengarna i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@Firkraag: Ja de är nog lika bra å göra de, kan inte avgöra om de är troll eller om folk verkligen är seriösa.

Hej du är här igen läs detta och säg vad som är fel.

Citat:

Review-bombs är inte fel
Tycker inte det är något fel, pengarna går ju till utgivarna som har skapat denna shitstormen.
Har alla tidigare metro titlar men kommer inte köpa något från deep silver igen, tog bort min preorder från steam.

Du kan ju se att spelen har bra reviews sedan tidigare men nyligen har mostly negative, då drar man slutsatsen
"Aha nu har någon gjort något knas."
Du läser vad folk skriver, inser att det är deras utgivare som är idioter, väger sedan in ifall man fortfarande vill köpa spelet.

Precis som att jag vill veta om företag som gör diverse produkter gör något moraliskt fel, tänk vad nice att kunna se på produkten inne på coop vilka varor som har slavlöner och förstör våran planet, inte tusan skulle jag köpa produkter jag kan se klart och enkelt gynnar något dåligt.

Det gynnar ju inte utgivare/företag som vill komma undan med så mycket som möjligt och hoppas att det inte biter dem i röven såklart, men är det något du tycker man ska göra?

*Added*
Lösningsförslag = Publisher reviews/score så kan man se direkt på spelsidan om det är en publisher som gjort något.
Så slipper folk review bomba gamla titlar för att göra folk uppmärksamma.

Publisher is in [Very good, Good, Mixed, Bad, Very bad] Standing. Även där tillägg som "nyligen" som vanliga systemet.

Men det blir nog svårt för valve att få igenom, men det vore ju något positivt för utvecklare av spel så de slipper ta merparten av skiten för något deras utgivare gjort.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Jag håller inte med om att reviewbombs är ett bra sätt å göra sig hörd på särskilt inte på äldre spel. Och dina lösningar gäller ett problem som jag inte ser som ett problem. Jag bryr mig inte att det är epicstore som ger ut spelet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@N4kame0: Jag håller inte med om att reviewbombs är ett bra sätt å göra sig hörd på särskilt inte på äldre spel. Och dina lösningar gäller ett problem som jag inte ser som ett problem. Jag bryr mig inte att det är epicstore som ger ut spelet.

När vi inte längre kan göra våran röst hörd på produkten kan de ignorera oss, så är det bara. Den stora massan läser inte nyhetssidor om spel. Och det är bara en av anledningarna varför Epic store är en sämre affär för oss konsumenter.

Men vi andra som gör det, får vi uttrycka vårt missnöje utan att bli kallade löjliga av folk som är likgiltiga till att våran kraft som konsumenter förtvinar och att vi får nöja oss med en sämre platform ?

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Är mer rädd för att en liten skara högljudda individer ska symbolisera den stora massan.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@N4kame0: Är mer rädd för att en liten skara högljudda individer ska symbolisera den stora massan.

Så lösningen med Publisher scores vore jobbigt för att folk skulle hålla utgivare ansvariga för sina handlingar mot konsumenter och det vore dåligt?
Just i detta fallet så tycker du också att det inte är ett problem. Jag tycker det är lite märkligt som konsument borde du vilja få den bästa upplevelsen för dina pengar och också vara mån om att företag inte kan komma undan med vad som helst.

Om inte annat borde du inte klanka ner på de som bryr sig om sin och andra konsumenters möjlighet till påverkan.
Gå in och gör din egen röst hörd i reviews, den väger precis lika mycket.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Jag ser tyvärr inte dom problem som du gör, vi är helt enkelt på två sidor av de här. Jag har inga problem med någon utgivare eller plattform använder alla ungefär lika mycket å köper spel på uplay,origin och steam. Jag blir heller inte arg för att de finns dyra microtransactioner eller dylikt då de är valfritt å köpa.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@N4kame0: Jag ser tyvärr inte dom problem som du gör, vi är helt enkelt på två sidor av de här. Jag har inga problem med någon utgivare eller plattform använder alla ungefär lika mycket å köper spel på uplay,origin och steam. Jag blir heller inte arg för att de finns dyra microtransactioner eller dylikt då de är valfritt å köpa.

Du kanske inte använder alla funktioner i steam? Överlägset den bästa launchern då den låter mig streama alla mina spel till vardagsrummet och spela i soffan när jag känner för det. Har stöd för Linux så jag kan spela många av mina spel på min laptop. Binda om kontroller i spel som inte har stöd för handkontroll som standard. Har cloud saves så jag kan spela spel på en annan plats och dator och fortsätta precis där jag var. Låter mig låna ut mina spel till vänner och familj om de vill prova på ett spel. Utvecklar den de facto vr plattformen på pc osv.

Angående mikrotransaktioner så känner du väl till taktiken där de gör spelet "sämre" med flit för standard utgåvan och att spelet blir som det vore från start om de bara ville ge dig ett bra spel genom dlc. Nerfar xp gains o säljer xp boosters tex. Så även om det är frivilligt att köpa så gör det produkten sämre för att öka trycker på dig som konsument att ge dem lite mer pengar. Antar att detta inte är något du stödjer.

Kan iofs förstå om någon inte bryr sig om att sätta sig in i alla problemen och bara spela spelen, det tar tid och energi att sätta sig in i. Och även om man sätter sig in i det så kan man ha en annan åsikt om vad som är bästa lösningen.

Men om du har problem med att du känner att en högljudd minoritet gör sin röst hörd är det bara för dig att göra din röst hörd också så att det blir tydligare att det finns två sidor, gå in och stöd utgivaren på steam reviews föreslår jag.

Gör det idag Har inget problem att folk har en annan åsikt.

Permalänk
Medlem

@N4kame0: Jag äger en steamlink och gillade iden även om utförandet inte riktigt kom upp i den standarden jag önskade, och absolut så är steam en välutvecklad plattform med många bra funktioner. Men de andra plattformerna delar de flesta av de grundfunktioner man behöversom cloudsaves osv.

Nej jag upplever inte att min spelupplevelse har försämrats av microtransactioner, har kört 86 timmar ACO på högsta svårighetsgraden utan ett enda xp problem, hade jag gått efter reviews på steam var de inte möjligt å ubisoft är giriga svin... det är precis de jag är i mot. Man förstorar problem å skapar en missvisande bild av verkligheten.
Anthem demot är också ett bra exempel det står mer om EA som företag än spelet, fokus ligger mer på skiten runt än spelen idag.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

@N4kame0: Jag äger en steamlink och gillade iden även om utförandet inte riktigt kom upp i den standarden jag önskade, och absolut så är steam en välutvecklad plattform med många bra funktioner. Men de andra plattformerna delar de flesta av de grundfunktioner man behöversom cloudsaves osv.

Nej jag upplever inte att min spelupplevelse har försämrats av microtransactioner, har kört 86 timmar ACO på högsta svårighetsgraden utan ett enda xp problem, hade jag gått efter reviews på steam var de inte möjligt å ubisoft är giriga svin... det är precis de jag är i mot. Man förstorar problem å skapar en missvisande bild av verkligheten.
Anthem demot är också ett bra exempel det står mer om EA som företag än spelet, fokus ligger mer på skiten runt än spelen idag.

Cloud Saves osv har inte Epic tex

Numera kan du använda steam link appen i en android telefon eller android box, har själv en steam link men den får föräldrahemmet nästa gång jag hälsar på. Se till att ha trådad kommunikation till routern även om det fungerar väldigt bra utan.

Precis gå in och gör din röst hörd på steam reviews. Som sagt är det bra om båda sidor blir hörda. Själv är jag inte så missnöjd med just utförandet i ACO (fick visserligen min kod "gratis" vid köp av hårdvara i julas, Köper normalt sätt inget från ubisoft längre då det går via uplay), det fungerade rätt bra tycker jag.

Anthem kommer jag nog inte köpa då demot inte hade en FoV slider och på utvecklaren lät det som att de inte garanterar att en kommer att komma till lanseringen. Samt att jag inte är för EAs lanseringsmodell de har fastnat för sedan BFV.
Väntar och ser hur microtransaktionerna och spelet blir efter release är försiktigt hoppfull.

Permalänk
Medlem

Jag tycker personligen att ta 20-30% för att sälja spelet online samt hålla med bandbredd etc. låter rätt magstarkt så jag förstår att man ser sig om efter allternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tycker personligen att ta 20-30% för att sälja spelet online samt hålla med bandbredd etc. låter rätt magstarkt så jag förstår att man ser sig om efter allternativ.

Förser även kunder med mervärde genom att vara den bästa plattformen för konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Jag tycker personligen att ta 20-30% för att sälja spelet online samt hålla med bandbredd etc. låter rätt magstarkt så jag förstår att man ser sig om efter allternativ.

Avgiften är noll när de säljer Steamkoder via andra kanaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N4kame0:

Är för övrigt Epic-store keys i fysiska kopiorna. De har vetat detta mer än en månad i förväg.

Steam reviews blir inte missvisande då det är rätt tydligt att det är recent reviews som är negativa, in och läs mellan raderna så ser du att det handlar om att man inte är intresserad av att stödja utgivaren mer. Dvs vi alla som redan har de tidigare spelen kan inte göra annat än att rekommendera nya köpare att överväga om de vill stödja utgivaren. Inget fel med det tills vi får publisher scores, ända verktyget för att straffa utgivare för kundfientliga metoder.

Oh, ingen steam key i fysiska kopiorna? Har för mig att jag läste att det kom med steamkey, men det du skriver verkar stämma. Då har publishern failat ordentligt med att hantera folks förväntningar, wow

Efter ha tänkt på det förstår jag bättre att man vill straffa publiser:n. Men man straffar definitivt även steam/valve samtidigt (men well, mindre hårt relativt sett), och även orelaterade steamanvändare. iaf jag använder aggregerat review-score för att avgöra om jag vill fortsätta att läsa reviews längre ner, så det är möjligt att jag helt missar spel som fått sin rating sänkt alltför mkt (och över tid så kommer dessa reviews inte räknas som 'recent reviews' längre, och vara svåra att urskilja på toppen på sidan). Så risken finns att jag helt missar spel om folk ger såna reviews menar jag. Det kan även leda till att spelet inte rekommenderas via steam personliga rekommendationer i steam-store.

Det är helt ok att bojkotta en publisher (och verkar dessutom berättigat i detta fallet), men att försämra andras steamupplevelse..då blandar man in orelaterade personer i fejden man har med en publisher.

Permalänk
Medlem

Varför i h-e ska man förhandsboka ett spel för? Sett att många av dem som klagar har gjort detta.

Köp spelet när det lanserats om ni vill ha det. Vilken butik man köper det i har väl inte någon betydelse heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Oh, ingen steam key i fysiska kopiorna? Har för mig att jag läste att det kom med steamkey, men det du skriver verkar stämma. Då har publishern failat ordentligt med att hantera folks förväntningar, wow

Efter ha tänkt på det förstår jag bättre att man vill straffa publiser:n. Men man straffar definitivt även steam/valve samtidigt (men well, mindre hårt relativt sett), och även orelaterade steamanvändare. iaf jag använder aggregerat review-score för att avgöra om jag vill fortsätta att läsa reviews längre ner, så det är möjligt att jag helt missar spel som fått sin rating sänkt alltför mkt (och över tid så kommer dessa reviews inte räknas som 'recent reviews' längre, och vara svåra att urskilja på toppen på sidan). Så risken finns att jag helt missar spel om folk ger såna reviews menar jag. Det kan även leda till att spelet inte rekommenderas via steam personliga rekommendationer i steam-store.

Det är helt ok att bojkotta en publisher (och verkar dessutom berättigat i detta fallet), men att försämra andras steamupplevelse..då blandar man in orelaterade personer i fejden man har med en publisher.

Då det i längden också straffar publishers som gör tabbar så gör det inget om spelet får en lägre aggregerat review-score och misstag som publishers gör ger permanenta eftergifter. Hela tanken är att göra folk uppmärksamma och få folk att fundera om de verkligen ska köpa spelen även om spelen i sig är bra. (Skulle Deep Silver återkalla sitt beslut ((Vilket de inte kommer göra)) skulle det vara rimligt för folk att gå in och ändra sina reviews igen.)

Resulterar det i att andra användare inte köper spelet är det ju således ganska lyckat och utgivare drar sig för att göra saker mot konsumenternas och fans bästa intresse.
Tycker iofs inte att någon som har steam och funderar på att köpa ett spel från Deep Silver är helt orelaterad till problemet utan bör informeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför i h-e ska man förhandsboka ett spel för? Sett att många av dem som klagar har gjort detta.

Köp spelet när det lanserats om ni vill ha det. Vilken butik man köper det i har väl inte någon betydelse heller?

Har du läst hela tråden? Isåfall står det väldigt klart att väldigt många föredrar att köpa spel i en butik som ger dem mervärde, om du inte upplever ett mervärde i funktionerna på för exempel Steam så kan jag väl förstå din ståndpunkt även om andra butiker är objektivt sämre i funktionalitet.

Permalänk
Medlem

Jag är fett kluven, har längtat som fan på detta spelet, och var verkligen timmar ifrån att förbeställa på Steam när detta hände, hade jag vetat att det inte längre skulle bli möjligt att köra via steam hade jag beställt mycket tidigare...
Tror dessvärre inte att jag är tillräckligt mentalt stark att vänta 1 år och köpa via steam istället
Men jag tycker som rätt många inte om denna situationen att bli tvingad till att använda en (enligt mig) sämre plattform...
aja... jag kommer väll vika på release day o köpa på epic ändå

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk

Om dom åtminstone släppte spelet med fodral och en kod i så att man om t.ex. 15 år vill spela om det utan att behöva köpa det igen genom att bevisa att man köpte det en gång tidigare. Låter lite som Tages osannolika tal till nationen det där så att det nästan blev sant...……...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Varför i h-e ska man förhandsboka ett spel för? Sett att många av dem som klagar har gjort detta.

Köp spelet när det lanserats om ni vill ha det. Vilken butik man köper det i har väl inte någon betydelse heller?

Jag köpte det på Steam för jag har dem andra Metro spelen där, vill gärna ha hela serien på samma ställe.
Sen tycker jag även att Epic Store suger jämfört med Steam.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Hur dom nu har tänkt att kunna ta 630kr för Exodus känns ju helt fantastiskt, finns ju ingen anledning att käpa där om man till och med är dyrare än Steam?

Permalänk
Medlem

Hittar inte inlägget så frågar här. Läste någonstans att få sälja på steam innebär att att utvecklarna inte får sälja samma spel på andra plattformar under steams pris. Någon som känner igen inlägget som kan hänvisa mig till det?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Hittar inte inlägget så frågar här. Läste någonstans att få sälja på steam innebär att att utvecklarna inte får sälja samma spel på andra plattformar under steams pris. Någon som känner igen inlägget som kan hänvisa mig till det?

Gäller bara aktiveringskoder från Steam. Aktiveringskoder från Steam är gratis, så när aktiveringskoder säljs utanför Steam så är det bara ÅF och utgivaren som får pengar. Är du på flera distributionsplattformar får du givetvis ha vilket erbjudande du vill på spel som inte distribueras via Steam. Finns officiella återförsäljare för aktiveringskoder från Origin, Uplay, Xbox Store, PS4, Nintendo Switch, Steam och säkert någon mer. Det är något som saknas när det gäller Epic Games Store då Epic vill att allt (utom fysisk distribution) ska ske på deras affär.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Permalänk
Skrivet av hellmix:

Hittar inte inlägget så frågar här. Läste någonstans att få sälja på steam innebär att att utvecklarna inte får sälja samma spel på andra plattformar under steams pris. Någon som känner igen inlägget som kan hänvisa mig till det?

Nej det stämmer inte. Däremot får utgivare inte sälja någon annanstans om dom väljer att ta emot Epic Store blodiga pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gäller bara aktiveringskoder från Steam. Aktiveringskoder från Steam är gratis, så när aktiveringskoder säljs utanför Steam så är det bara ÅF och utgivaren som får pengar. Är du på flera distributionsplattformar får du givetvis ha vilket erbjudande du vill på spel som inte distribueras via Steam. Finns officiella återförsäljare för aktiveringskoder från Origin, Uplay, Xbox Store, PS4, Nintendo Switch, Steam och säkert någon mer. Det är något som saknas när det gäller Epic Games Store då Epic vill att allt (utom fysisk distribution) ska ske på deras affär.

https://partner.steamgames.com/doc/features/keys

Aha tack för länken letade efter den men hittade inte. Är nog bara en själv som söker galet.

Skrivet av Flibbertigibbet:

Nej det stämmer inte. Däremot får utgivare inte sälja någon annanstans om dom väljer att ta emot Epic Store blodiga pengar.

Kan du länka till den delen av avtalet?

Vet inte hur USA:s konkurrenslagar ser ut men Sverige/EU konkurrenslag är utformad så att utgivare etc inte kan bli låsta till ett pris eller tjänst via avtal. booking.com åkte dit på det.

För stämmer det att Utgivare blir låsta till Epic p.g.a avtal så kanske man kan tipsa någon myndighet i USA om det och kolla upp det. De brukar vara duktiga på att sätta firmor efter lagen när det finns pengar att *tjäna*.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan