AMD Radeon VII – först ut på 7 nanometer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

@ZaInT: Köp ett Vega64, Kostar ju under 5000kr idag. Finns nog inget bättra pris/prestanda att få tag på just nu.

https://i.redd.it/jwyxhaa9syb21.png

Permalänk
Medlem

Vill man ha något så kan man alltid hitta en anledning eller ursäkt som rättfärdigar de. Det här är verkligen en sån produkt, de går å argumentera i dagar om dx12 å framtidssäkerhet med minne osv men i grund å botten så köper man en sämre produkt än nvidias motsvarighet.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det verkar inte vara ett grafikkort överhuvudtaget. Tokrötet att släppa ett kort för 8000kr som är trasigt. Det är dyyyyyrt, och trasigt!

https://www.youtube.com/watch?v=XjTWMX84GuI

Digital Foundrys kort verkar fungera iaf!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Precis som jag gissade innan recensionerna kom ut. Hög ljudnivå tillsammans med dålig energieffektivitet. Sen om det är drivrutinerna(som verkar vara rätt kassa nu) eller om det är kortet i sig får vi se. Hur som helst så känner jag att AMD måste rycka upp sig.

Då missade du denna som inte alls får samma intryck som Sweclockers?

https://www.youtube.com/watch?v=tHxXgOTMVLc&feature=youtu.be

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bael:

Digital Foundrys kort verkar fungera iaf!
https://youtu.be/7usANnBQC7U

Haha ja det verkar skitbra

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det hela beror en del på hur man räknar. Kostnaden per wafer är nu ca 60% högre för 7nm.

Källa på det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:
Skrivet av Ragnarok:

Och?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Är man intresserad av gaming under Linux så ser det iaf bättre ut.

Här är "Prestandaindex" hos Phoronix:

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Aj... Synd på ljudnivån.

Man får hoppas på bättre kylare längre fram, eller att något av navi korten kommer med samma prestanda (eller bättre).

Mitt gamla 1060 får harva på ett litet tag till tyvärr...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Hjälpsam

@superapan: Ser bra ut under Windows också, enda problemet är att kylaren är bullrig.
Enligt Sweclockers test presterar kortet nästan som RTX2080 och tar aningen mer effekt, inget att hänga upp sig på.
Prestandan bör fixas på två månader via nya drivrutiner och effekten fixas lätt via undervolt, då sjunker även ljudnivån rejält.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Inte gamla utan vuxna.
En tyst dator är kvalité för mig.

Jag är dessvärre gammal. 😁

Min dator är nog inte tyst men bor man i ett hus är det annat som låter tex luft luft pumpen cirkulations pumpen till elementen och annat såsom ventilations systemet.

Men minns att i min gammla lägenhet var det väldigt tyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förr i världen köpte jag alltid ny kylare och satt på själv, vad är hindret nu? Lättja?
Blev ett par zalman 900 eller vad den hette. Satten nu närmadt i tid på någon twin frozer eller vad den hette på min 6970.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Hittar du den kundgruppen som är ute efter att köpa ett 2080Ti, endast använder 1080p och råkar vara någon av de 12 personer som spelar BF:V så är din frågeställning relevant. Är nämligen bara där som VII bjuder på bättre prestanda.

Ingen överaskning när det är ett vedertaget faktum att 2080ti flaskhalsar rejält i 1080p.
Jag ligger runt 142-170fps med mitt i 1440p. Nästan alla settings på ultra.
Vissa av de mindre kartorna kan man lägga sig runt 170-200fps.
Bör väl också nämnas att jag kör det i DX11, känns bara dumt att köra BF V i DX12.
Blev ett helt annat spel jämfört när jag spelade det med en 4690K och 970 Strix kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Vette fan, om Navi äntligen får komprimerad VRAM data och bättre rasterering som Nvidiakort så kanske vi får se prestandan jämna ut sig. Fanns ju rykten om att det senare skulle ha implementerats i Vega men det kom aldrig :/

Känns som att Nvidia alltid är ett steg före tack vare deras dubbelt så stora R&D (som dessutom helt satsas på GPUer) :/

BTW vad behöver du 2080 Ti till? Ger ju som mest 30% mer prestanda för 13 kkr (sämre värde än 1080 Ti vid launch /kr)

Ja, det känns verkligen som att nVidia alltid är ett steg före som du säger. Dessvärre har de börjat ta alldeles för bra betalt för det också.

Tja du, mitt 1080Ti blir allt tröttare mer varje nytt spel jag slänger på det, speciellt i den upplösningen jag kör i nu (3440x1440@95Hz). Division 2 tex, går ner till 60-65 FPS vid Ultra så fick byta till High som iofs funkar rätt så okej. Samma med Anthem där jag fått sänka flera saker för att få dräglig FPS. Ville lira Odyssey i 4K på TVn = fick sänka en hel del saker. Metro ska vi inte ens snacka om, nu ska jag iofs skaffa det på Steam om ett år men hade jag velat köra det nu hade jag nog fått sänka till Medium/High för att få ett någorlunda flyt.

Nästa problem är ju att även om jag skaffar mig ett 2080Ti så lär min 6700K inte orka driva det fullt ut ändå så en CPU upgrade lär bli aktuellt. Åtminstone kan vi hoppas att AMD levererar på den fronten iaf (jämfört med AMD vs nVidia).

Skrivet av zymax:

Enligt AMD så är Navi tänkt för mellansegmentet. AMD kanske kan kräma ur ordentligt ur chippet, men jag skulle inte hålla andan.

Vill du ha bäst prestanda nu och förmodligen 12 månader framöver så är det 2080Ti du bör köpa, trots priset.

Jag tror att du har en poäng här.

Skrivet av sesese:

Nvidias kommande kort på 7nm tror jag kommer göra att man kan spela med RT kärnorn aktiva vilket skulle göra mycket för spelupplevelsen. några bildrutor upp eller ner ser man inte. Inte många som skulle kunna se skillnad i fps om man har 2080 eller 2080ti i sin dator. Men med eller utan RT det skulle många se. Så tyvärr så förstår jag inte varför man ska välja Radeon VII för 2080 då AMDs val inte kan köra RT. Drivrutinerna som hantera RT är så nya så här kan man troligen se 25-över 100% förbättring i framtiden. Att det förnärvarande endast finns några få spel som kan köras med RT är inget som man ska bry sig om för det kommer att finnas i alla kommande AAA titlar. Skulle AMDs val bli 1500-2000kr billigare än 2080 skulle valet kunna bli annorlunda man skulle väja mellan 2070 eller Radeon VII

Är du säker på att RT kommer finnas i alla kommande titlar? Jag önskar att man kunde få ett val då betala flera tusen för RT är extremt saftigt. Sett RT demo för SotTR, BFV samt Metro:Exodus och även om det är snyggt så undrar jag om man uppskattar det såpass mycket. Kanske en sak man måste uppleva först och sen bli såld? Lite som 60Hz vs 120Hz, jag uppskattade det inte fören jag väl testade det och nu kan jag inte tänka mig gå tillbaka.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Datavetare
Skrivet av superapan:

Är man intresserad av gaming under Linux så ser det iaf bättre ut.

Här är "Prestandaindex" hos Phoronix:

http://i67.tinypic.com/2ni5szk.png

Du länkade genomsnittligt resultat för OpenCL testerna, dessa ser riktigt fina ut för Radeon VII (nämnde det här). Dock är det lite äpplen mot päron då GPGPU på Nvidia-korten väldigt sällan använder OpenCL utan kör typiskt CUDA.

Men ser helt OK ut även för spel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Förr i världen köpte jag alltid ny kylare och satt på själv, vad är hindret nu? Lättja?
Blev ett par zalman 900 eller vad den hette. Satten nu närmadt i tid på någon twin frozer eller vad den hette på min 6970.

Skickades från m.sweclockers.com

Nog inget problem. Beroende på vad man köper så får man dock punga ut med ytterligare 500-1000 kr, gör det ännu mindre prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du länkade genomsnittligt resultat för OpenCL testerna, dessa ser riktigt fina ut för Radeon VII (nämnde det här). Dock är det lite äpplen mot päron då GPGPU på Nvidia-korten väldigt sällan använder OpenCL utan kör typiskt CUDA.

Men ser helt OK ut även för spel.
https://i.imgur.com/50xmfej.png

High5 på dig. Är så yxigt att länka från Phoronix medel-av-medel, det blev fel plott (och dålig beskrivning av vad man läser). Resultatet är som sagt bättre, relativt sett, på Linux (äpplen mot äpplen).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Det hela beror en del på hur man räknar. Kostnaden per wafer är nu ca 60% högre för 7nm.

Om vi stannar exakt där och utgår från att "60 % högre per wafer" stämmer så ser man ju vad "ungefär samma kostnad per transistor" kommer ifrån.

Jämför man Vega 64 med Radon VII ser man att area är 484 mm² mot 331 mm². Sett till antalet transistorer är det 13,2M mot 12,5M.

1,6 (högre kostnad per areaenhet wafer) * 331/484 (andel mindre area) = 1,09 gånger högre kostnad per krets om de hade haft samma antal transistorer.

Nu klämmer man in lite fler transistorer, så ska justeras för det: 1,09 * 12,5 / 13,2 = 1,03

D.v.s om vi förutsätter att det är samma utbyte av 331 mm² kretsar på 7 nm som för 484 mm² kretsar på 14 nm så är det rätt exakt samma kostnad per transistor! Detta sista steg är en gissning, en hyfsat rimlig sådan då 14 nm processen är rätt ordentligt mycket bättre intrimmad för tillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bael:

Och kortet är skitdåligt och fungerar inte som det skall, och det slår knappt ett 1080ti som är 2 år gammalt.
och det är väl ganska dåligt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk

Ett Radeon som ännu en gång är en besvikelse. Vilken chock, eller inte.

Visa signatur

1::3700+ San Diego@3.0GHzghz[300x10], Abit KN8-Ultra, 1024mb, X850XT @ PE. 01: 27190. 05: 6220.
2::XP 2500+ @ 3200+, Asus A7N8X-X, GeForce FX 5700 Ultra@ 605/1100, 512mb ddr. 01: 13550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Och kortet är skitdåligt och fungerar inte som det skall, och det slår knappt ett 1080ti som är 2 år gammalt.
och det är väl ganska dåligt.

Videon du länkade till länkade jag till i går så -> Och?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Bael:

Videon du länkade till länkade jag till i går så -> Och?

Det är väl jättebra ? Då vet du hur kasst Radeon 7 är och behöver inte bry dig ?
Men det kom väl knappast överraskning att ett AMD grafikkort skulle vara fanatiskt fantastiskt innan det släpptes och efteråt, inte så mycket fantastiskt ?

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det är väl jättebra ? Då vet du hur kasst Radeon 7 är och behöver inte bry dig ?
Men det kom väl knappast överraskning att ett AMD grafikkort skulle vara fanatiskt fantastiskt innan det släpptes och efteråt, inte så mycket fantastiskt ?

Nej jag vet inte hur jättekasst Radeon 7 är däremot vet vi att något stämmer inte, har du sett digital foundrys recension? Frågan är varför AMD släpper detta kort med alla dess fel & brister som verkar finnas? Är det enbart dåliga drivrutiner eller är det enbart dålig hårdvara eller en kombination av dem 2? Högljutt är det utan tvekan, märkligt är det hela eftersom AMD borde har lärt sig eller marknadsföringsavdelningen har fortfarande för mycket säga till om?

Finns många här inne som borde söka jobb på AMD tycker jag, dom borde utan tvekan kunna få jobb där med sina kunskaper som vida överstiger ingenjörernas kunskap på AMD!

Edit: fel, ska vara digital foundry & inte global foundry.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Nog inget problem. Beroende på vad man köper så får man dock punga ut med ytterligare 500-1000 kr, gör det ännu mindre prisvärt.

Fast eftermarknads kort brukar ändå ha ett pris påslag.

Fattar inte varför amd inte låter tillverkarna sätta på egen kylare? Bättre OC och trevligare fps för alla och att amds kort kommer upp lite i listorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Fattar inte varför amd inte låter tillverkarna sätta på egen kylare?
Skickades från m.sweclockers.com

Kan man verkligen undra!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

@Aka_The_Barf: kanske kommer lite senare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Finns många här inne som borde söka jobb på AMD tycker jag, dom borde utan tvekan kunna få jobb där med sina kunskaper som vida överstiger ingenjörernas kunskap på AMD!

Internet i ett nötskal, inkompetens förklara andra utan att ha själv den blekaste aning om hur komplex teknik är idag. Man kastar gladeligen skit på drivrutins utvecklare och spelutvecklare och andra utvecklare och vet bäst själv fast man aldrig skrivit en kod rad i hela sitt liv.

Permalänk

Tack Swec för en bra review. 🙏🏻
Jag gillar underklocknings-delen 😊👍🏻💯

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Tja, dom sa ju 30% mer prestanda och det fick vi. Till det pris dom tidigare nämnde också.

Besvikelse? Nä.

Nu ska vi inte stirra oss blinda på medel FPS då Vega VII faktiskt har mycket fina 0,1% lows! Det är ju just hack som gör spelupplevelser sämre! Tycker kortet är konkurrenskraftigt för priset, ja menar samma prestanda som RTX 2080 i spel, för samma pris, samma strömförbrukning, 30% högre beräkningskraft, 100% mer minne. Enda bittra är ju faktiskt kylaren, och de förbannade drivrutinerna.

Dessutom brukar ju AMDs drivrutiner mogna mer med tiden än Nvidias, så troligen stick Vega VII iväg med 5% om nån månad.

Skulle glatt köpa kortet om det fanns tredjeparts modeller med spänning och ström upplåsta, annars kan jag lika bra köra på med Vega 64

1) Högt pris, det går att få tag i rätt billiga 1080ti om inte nya begagnade.

2) Sämre prestanda än RTX2080 generellt, i det recensioner jag sett.

3) Ingen Ray tracing så samma pris men saknar helt en funktion du får "gratis" med precis nämnda kort.

4) Högre ljudnivå.

5) Högre strömförbrukning.

Varför i hela friden skulle någon välja detta istället för Nvidias motsvarighet?? Jag kan nog bara komma på 2 skäl. Att man på något sätt ogillar Nvidia alternativt att man bara vill ha något annat. Båda argumenten är oresonliga för dom flesta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

Jaha, man blev lite besviken...även om jag föredrar Nvidia så hoppades man att denna skulle prestera bättre och på så sätt tvinga Nvidia att sänka priser...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200