Vettig driftsäker intern disk

Permalänk
Medlem

Vettig driftsäker intern disk

Har en gammal WD 3TB som börjar ge upp, har tagit backup till en extern hårddisk men ska ju självfallet byta ut denna inom kort. Har försökt plöjt igenom forumet här men mestadelen verkar handla om SSD, NAS, externa diskar osv.

Jag är ute efter en intern disk (SATA) som är driftsäker och på minst 4 TB, gärna 6 TB. Har kört WD i många år och varit överlag nöjd. Haft nån Seagate, Samsung och dylikt som gått sönder relativt snabbt så min tillit där är inte den största.

Finns det några vettiga diskar att rekommendera? Är WD Red anpassat för NAS? Eller går dom att köra som intern disk också på ett vettigt sätt? Lång garantitid är ju alltid skönt om det finns någon disk med det. Inte hängt med så mycket på senare år så det blir en djungel med alla WD Green, WD Red, WD Black osv.

Alla tips mottages tacksamt.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Entusiast

De diskar jag själv har haft sämst resultat med (Dåliga sektorer inom den tänkta livstiden) är HGST och Seagate.
Absolut bästa och mest pålitliga över tid är enligt min erfarenhet Western Digital, och den erfarenheten löper i ett spann av hundratals diskar över ett tjugotal års tid.

Givetvis går det utmärkt att köra med WD red serie som normnala diskar. De är ju normala diskar med en extra anpassning att samköra med varandra i samma miljö. Den extra anpassningen är i sig inget handikapp. Det har med vibrationer att göra som diskar kan påverka varandra med. Speciellt när man kör massor av diskar i ett och samma system.

Förklarar WD's färgserier lite snabbt:

  • Green - (produceras inte längre) En lite strömsnålare disk som var tänkt att vara det miljövänligare och energisnålare aalternativet till de somn bara behöver lagringsutrymme, men inte bryr sig mycket om prestandan.

  • Blue - (AlltIAllo) En god kompromiss mellan prestanda, ljudnivå och strömförbrukning. En "normaldisk" som passar de flesta behoven.

  • Black - (Prestanda) Diskar mer tänk åt de lite högre prestandakraven.

  • Red - (NAS/Server) Tänka att samköras flera stycken. I övrigt som Blue prestandamässigt sett. Längre garantitid också. Bra val om man tänk köra raid, då diskarnas vibrationer inte påverkar varandra lika mycket som andra/övriga diskar gör.

  • Purple - (Långkörning) Stoppa I och glöm bort -diskar. T.ex i inbäddade applikationer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Jag joinar @SysGhost och lägger mina ören på W-D jag också. Hittills är det de som fungerat bäst för mig, av de tillverkare jag haft hårddiskar från.

/Lifooz

Det är viktigt med punkt och kommatecken på rätt ställe. :P
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Vila i frid

Det är svårt att argumentera bort den enda statistik som finns - från någon större användare.

https://www.backblaze.com/blog/2018-hard-drive-failure-rates/

Permalänk
Avstängd

@hasenfrasen: Exakt, jag kör på HGST när det finns budget (kunder). Hemma duger WD Red.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

Jag har haft för dåliga erfarenheter av WD-RED och framförallt WD-GREEN för att kunna rekommendera dem och när jag bytte till andra märkan (flertal olika - dvs. HGST, Seagate, Toshiba) för snart 4-5 år sedan så har det blivit väldigt lugnt på 'krångelsidan'

Dock finns det en fan-boy krets runt WD som hävdar att de är bästa och aldrig fel på dem fast vekligheten säger något annat och ibland så känns det som att man lever på fornstora dagar när WD hade lite bättre statistik än Seagate (särskilt när Segate hade sin olycksaliga 3TB-disk) och levde gott på det och inte ta hänsyn till nuläget. - kort sagt WD:s marknadsföring har varit förstklassig i det här fallet. Ibland ser man än idag folk som rekommenderar att man skall köpa 2TB WD20EADS på allvar - en disk från typ 2010 och inte går att köpa idag och en disk för min del som rasar kategoriskt så fort man är runt ca 45000 timmar (hänt två diskar av 4 i populationen - sedan åkte hela skiten ut) - sedan är den slö som frusen sirap ovanpå allt...

WD:s svaghet ligger på deras kontroller som kan börja dumma sig något ohyggligt (baserat på idag 7 WD-diskar som havererat eller är konstiga på olika sätt och tagits ur drift) - medans diskchassier med inkrom har det aldrig varit några bekymmer med - förutom att diskarna som sådana har aldrig varit speciellt snabba i jämförelse med andra diskmärken i samma generation.

---

Jag upplever att det har skett ett kvalitetsskifte till det bättre i och med att man gått över 6-8 TB storlek - troligen för att de stora volym-diskköparna är datacenter mer än privatpersoner och de tittar på hur många diskar av kanske tusentals som faller ut per år och trimmar för detta (det syns också genom att SAS-diskarna rasar i pris pga. stora mängder går till datacenter)

Om man tittar på blackblaze så är WD 6TB disk WD60ERFX inte alls bra - bra bit iväg mot bespottade Seagates 3TB-disk i felutfall

på 4TB diskarna så ligger WD och Seagate ganska nära på samma nivå (medans HGST är klart bäst för storleken).

Det man skall titta på är från 6 TB och uppåt (ej WD:s 6TB som är dålig) - där har dom övriga disktillverkarna skärpt upp sig och HGST är inte längre klar ledare när det gäller driftsäkerhet utan nu är det en klunga tätt i hälarna på varandra och det är bara tillfällen som avgör vem som är först för tillfället. Just nu så excellerar Seagates 10 TB-disk i samma nivå som är normalt för HGST 4 TB-diskar tidigare medans HGST stordiskar har inte riktig samma hållbarhet som de är vana med sina 4TB-diskar (se lifetime chart) - dock HGST är fortfarande väldigt bra diskar. Tyvärr verkar inte Blackblaze ta in några WD-diskar längre så det går snart inte att få bra jämförelser, å andra sidan så är HGST på väg att försvinna som 'fabrikat' och blir omklätt till WD istället.

Frågan är om WD gör egna 'nya' diskar längre i sina egna fabriker, utan istället låter HGST:s produktionslinjer ta den delen till 100% i framtiden - för tittar man så verkar det väldigt trögt på just WD-tillverkade diskar i utvecklingen medans HGST/Seagate/Toshiba springer iväg när det gäller diskar med stor kapacitet. Ta tex en WD RED 2.5" disk den började marknadsföras 2013 och har endast 16 MB cache minne i sig och det enda 2.5" NAS-disk som finns att köpa än idag från WD - medans alla moderna diskar - även 2.5"-diskar har minst 128 MB ram i sig, så där har tiden stått still på WD-sidan.

---

Själv skulle jag prova en 4TB Toshiba X300 och för att vara 7200 RPM-disk riktigt tyst (dock hörs läsarmspositionering mer tydlig iom. mer diskantaktig ljud av armrörelserna - men det har också att göra med att det är en av de snabbaste diskarna jag har i sökning och är förbi WD-black i prestanda i det avseendet.

Har snurrat någon år i NAS utan minsta tendens att det skulle var några problem.
Nu köpte jag inte denna för att jaga prestanda utan helt enkelt behövde en 4TB disk och passade på att köpa från den minsta av de tre stora HD-tillverkarna (WD och HGST räknas som samma här)

---

Slutligen: hårdiskar är som glödlampor - den exemplaret man köper säger inget om den håller bara ett halvår eller blir en riktig långkörare över 8 år. Med andra ord bygg alltid datorsystemet så att en diskhaveri inte får några större konsekvenser - med andra ord om man inte kör en RAID1 (många moderkort stöder detta) - gör regelbundna backupper och att det görs alltid vid större tillägg och förändring på disken - och det gäller _alla_ diskmärken och teknologier (läs också SSD) - för du kan inte köpa en till 100% garanterat fungerande disk oavsett prislapp.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av xxargs:

Jag har haft för dåliga erfarenheter av WD-RED och framförallt WD-GREEN för att kunna rekommendera dem och när jag bytte till andra märkan (flertal olika - dvs. HGST, Seagate, Toshiba) för snart 4-5 år sedan så har det blivit väldigt lugnt på 'krångelsidan'

Dock finns det en fan-boy krets runt WD som hävdar att de är bästa och aldrig fel på dem fast vekligheten säger något annat och ibland så känns det som att man lever på fornstora dagar när WD hade lite bättre statistik än Seagate (särskilt när Segate hade sin olycksaliga 3TB-disk) och levde gott på det och inte ta hänsyn till nuläget. - kort sagt WD:s marknadsföring har varit förstklassig i det här fallet. Ibland ser man än idag folk som rekommenderar att man skall köpa 2TB WD20EADS på allvar - en disk från typ 2010 och inte går att köpa idag och en disk för min del som rasar kategoriskt så fort man är runt ca 45000 timmar (hänt två diskar av 4 i populationen - sedan åkte hela skiten ut) - sedan är den slö som frusen sirap ovanpå allt...

WD:s svaghet ligger på deras kontroller som kan börja dumma sig något ohyggligt (baserat på idag 7 WD-diskar som havererat eller är konstiga på olika sätt och tagits ur drift) - medans diskchassier med inkrom har det aldrig varit några bekymmer med - förutom att diskarna som sådana har aldrig varit speciellt snabba i jämförelse med andra diskmärken i samma generation.

---

Jag upplever att det har skett ett kvalitetsskifte till det bättre i och med att man gått över 6-8 TB storlek - troligen för att de stora volym-diskköparna är datacenter mer än privatpersoner och de tittar på hur många diskar av kanske tusentals som faller ut per år och trimmar för detta (det syns också genom att SAS-diskarna rasar i pris pga. stora mängder går till datacenter)

Om man tittar på blackblaze så är WD 6TB disk WD60ERFX inte alls bra - bra bit iväg mot bespottade Seagates 3TB-disk i felutfall

på 4TB diskarna så ligger WD och Seagate ganska nära på samma nivå (medans HGST är klart bäst för storleken).

Det man skall titta på är från 6 TB och uppåt (ej WD:s 6TB som är dålig) - där har dom övriga disktillverkarna skärpt upp sig och HGST är inte längre klar ledare när det gäller driftsäkerhet utan nu är det en klunga tätt i hälarna på varandra och det är bara tillfällen som avgör vem som är först för tillfället. Just nu så excellerar Seagates 10 TB-disk i samma nivå som är normalt för HGST 4 TB-diskar tidigare medans HGST stordiskar har inte riktig samma hållbarhet som de är vana med sina 4TB-diskar (se lifetime chart) - dock HGST är fortfarande väldigt bra diskar. Tyvärr verkar inte Blackblaze ta in några WD-diskar längre så det går snart inte att få bra jämförelser, å andra sidan så är HGST på väg att försvinna som 'fabrikat' och blir omklätt till WD istället.

Frågan är om WD gör egna 'nya' diskar längre i sina egna fabriker, utan istället låter HGST:s produktionslinjer ta den delen till 100% i framtiden - för tittar man så verkar det väldigt trögt på just WD-tillverkade diskar i utvecklingen medans HGST/Seagate/Toshiba springer iväg när det gäller diskar med stor kapacitet. Ta tex en WD RED 2.5" disk den började marknadsföras 2013 och har endast 16 MB cache minne i sig och det enda 2.5" NAS-disk som finns att köpa än idag från WD - medans alla moderna diskar - även 2.5"-diskar har minst 128 MB ram i sig, så där har tiden stått still på WD-sidan.

---

Själv skulle jag prova en 4TB Toshiba X300 och för att vara 7200 RPM-disk riktigt tyst (dock hörs läsarmspositionering mer tydlig iom. mer diskantaktig ljud av armrörelserna - men det har också att göra med att det är en av de snabbaste diskarna jag har i sökning och är förbi WD-black i prestanda i det avseendet.

Har snurrat någon år i NAS utan minsta tendens att det skulle var några problem.
Nu köpte jag inte denna för att jaga prestanda utan helt enkelt behövde en 4TB disk och passade på att köpa från den minsta av de tre stora HD-tillverkarna (WD och HGST räknas som samma här)

---

Slutligen: hårdiskar är som glödlampor - den exemplaret man köper säger inget om den håller bara ett halvår eller blir en riktig långkörare över 8 år. Med andra ord bygg alltid datorsystemet så att en diskhaveri inte får några större konsekvenser - med andra ord om man inte kör en RAID1 (många moderkort stöder detta) - gör regelbundna backupper och att det görs alltid vid större tillägg och förändring på disken - och det gäller _alla_ diskmärken och teknologier (läs också SSD) - för du kan inte köpa en till 100% garanterat fungerande disk oavsett prislapp.

Första generationen av WD's Green serie var väldigt problematiska. Detta då de stänger av sig själva inom loppet av några sekunder av inaktivitet. Detta resulterade i att många datorer fick "hicka" när diskarna hela tiden starta och stannade på löpande bana. Med detta följde också ett enormt slitage på grund av alla de start och stopp diskarna utförde. Detta kunde åtgärdas genom att ändra i diskens parametrar och förlänga standby-tiden från några sekunder till några minuter, eller till och med stänga av. Firmware-fixar släpptes as WD för att fixa även en del andra inte lika allvarliga bekymmer som hade med strömsparfunktionerna att göra. De var helt enkelt för aggresivt inställt. Men till detta kan man också skylla på kunderna, som ofta använde Green-diskarna till annat än vad de egentligen var tänkta för. Ren lagring som har låg access-repetition, såsom backups eller annan långtidslagring. De som installerade operativsystem på Green-diskarna kände av dessa problem extra mycket.
Efterkommande generationer av Green-serien var mycket mildare i strömsparfunktionerna. Men då detta mer eller mindre besegrade det tänkta syftet med Green-serien att vara miljövänliga genom en extrem strömsnålhet, så togs hela Green-serien ur tillverkning.

Nu på senare tid har Green-serien hittat tillbaka, men dock i SSD-format. Jag har provat dessa och det är egentligen bara en budget-serie av SSD'er med meiokra prestanda. Inget att hänga i julgranen direkt enligt min mening. Då även de bättre presterande SS'erna hittar allt längre ner i prisklasserna så knuffas dessa ut ur marknaden.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Lite off topic. Någon påstod att en disk lever längre om de är på jämt än om man stänger på kvällen och slår på på morgonen. Är det så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har den upplevelsen - även om en konstant snurrade disk har en bortre horisont som man onekligen närmar sig där felutfallet ökar (typ i området 5 år efter, men det finns diskar som snurrat i 24/7 uppe mot 80000 timmar och är helt OK än idag).

Om disken och dess elektronik utsätts för stora eller små temperaturväxlingar är en viktig faktor i hur länge en disk håller och en som alltid snurrar har små temperaturväxlingar medans en som startas, går en tid och sedan varav ned har mycket större temperaturväxlingar - både en akut uppvärmning när spindelmotorn startas (lokal hetta inne i motordrivchippen) och smörjningen är trögare när det är kallare och kräver mer energi för att hålla varvet på skivorna och sedan cyklingen i sig från nära rumstemperatur till kring 45 grader (och ibland varmare i externa USB-lådor iom dålig kylning) och sedan kallnar igen, gång på gång - det sliter...

Det värsta att förstöra disk var en WD-element kopplad till en router och därmed startade och stoppar ofta - den fick hjärnblödning efter ca 1 år trots snurrtiden troligen kunde räknas i enstaka tusen timmar - åter igen, det är elektroniken som är problematisk på WD och även om spindeln är nedstängd så är elektroniken spänningssatt, vilket verkar slita över tiden även om disken i sig är stoppad. Diskar som legat undanlagda utan ström startar fortfarande utmärkt trots att flera av mina antika diskar är från 90-talet och med fullt läsbar data (rekordet är 1984 - fullt läsbar utan ett enda tendens till läsfel - det var den till ABC1600 med en BASF-disk på hela 12 MB som drogs igång för ett par somrar sedan)

Rent mekaniskt så finns inget som heter lagerslitage, de moderna glidlagren (fast de har mer fancy namn) för spindlarna kan i stort sett snurra i obegränsad tid och det är andra saker som ger upp innan dessa börja knorra - givetvis finns undantag, men är då tillverkningsmissar som visar sig först väldigt sent

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla svar! HGST är alltså så pass bra? Är inte det gamla Hitachi? Var inte det lite budget diskar på den tiden eller har jag fått det om bakfoten?

Permalänk
Medlem

HGST är Hitachi som tog över IBM:s disktillverkning. sedan köpte WD HGST vilket i villkoret gjorde att man fick släppa till en HGST fabrik till Toshiba med all IP i behåll av just anledningen att man ville bibehålla 3 olika disktillverkare och inte slogs ihop till bara 2.

Med andra ord att köpa en toshibadisk är mer eller mindre att köpa en HGST-disk i annan klädnad.

Fadäsen med Deathstar (IBM Deskstar 75GXP) var ett stålbad för hela den divisionen och man kan säga så här att man väldigt noga såg till att detta inte upprepades igen och av det blivit diskar i toppskiktet när det gäller driftsäkerhet. Det kanske inte är de snabbaste, snålaste och svalaste diskarna men när driftsäkerhet är prio så väljer man HGST.

(Samsung gick igenom liknande med 840EVO och nu kan nog säga ha SSD i toppskiktet till överkomlig pris som resultat)

Problement med att HGST försvinner in i WD nu och HGST som varumärke tonar bort - hur skall man nu vara säker på att man köper en HGST-disk och inte en WD-disk med dubbelt hög felsannolikhet som en HGST-disk om man prioriterar driftsäkerhet??

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

HGST är Hitachi som tog över IBM:s disktillverkning. sedan köpte WD HGST vilket i villkoret gjorde att man fick släppa till en HGST fabrik till Toshiba med all IP i behåll av just anledningen att man ville bibehålla 3 olika disktillverkare och inte slogs ihop till bara 2.

Med andra ord att köpa en toshibadisk är mer eller mindre att köpa en HGST-disk i annan klädnad.

Fadäsen med Deathstar (IBM Deskstar 75GXP) var ett stålbad för hela den divisionen och man kan säga så här att man väldigt noga såg till att detta inte upprepades igen och av det blivit diskar i toppskiktet när det gäller driftsäkerhet. Det kanske inte är de snabbaste, snålaste och svalaste diskarna men när driftsäkerhet är prio så väljer man HGST.

(Samsung gick igenom liknande med 840EVO och nu kan nog säga ha SSD i toppskiktet till överkomlig pris som resultat)

Problement med att HGST försvinner in i WD nu och HGST som varumärke tonar bort - hur skall man nu vara säker på att man köper en HGST-disk och inte en WD-disk med dubbelt hög felsannolikhet som en HGST-disk om man prioriterar driftsäkerhet??

Aha, vilken HGST bör man satsa på i dagsläget då innan dom försvinner? Finns både Ultrastar och Travelstar och en uppsjö av benämningar på liknande diskar (ex 6 TB varianten). Vad händer om disken i den värsta av världar skulle krascha om 1,5 år. Får man garanti via WD istället då?

Permalänk
Skrivet av pemani:

Vad händer om disken i den värsta av världar skulle krascha om 1,5 år. Får man garanti via WD istället då?

Ja (om de inte har sålt varumärket och garantiåtagandet vidare, förstås). Så länge disken täcks av EU-garanti (köpt av privatperson för <2 år sedan) har återförsäljaren också ett garantiansvar, vilket kan vara smidigare.

Permalänk
Medlem

Alla snurror är skit.
Jag har kört enormt många hårddiskar under åren, typ alla märken. De går sönder till slut, speciellt de nya.
Enda jag har kvar nu är en Toshiba 3TB. Väntar på att den rasar till slut också.

Bytt ut alla diskar till SSD. Har 15st nu.
Ända från gamla vertex1 till 850Pro...under 10 år - ingen har nånsin rasat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fadäsen med Deathstar (IBM Deskstar 75GXP)

Klick klick klick klick klick... klick klick klick klick klick... klick klick klick klick klick...

Eller hur var det nu det lät (min disk rasade efter att jag flyttade datorn från över till undervåningen hehe)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Klick klick klick klick klick... klick klick klick klick klick... klick klick klick klick klick...

Eller hur var det nu det lät (min disk rasade efter att jag flyttade datorn från över till undervåningen hehe)

På youtube visas hur man enkelt fixar en klickande disk!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror helt på vilken disk, och skall man göra det själv så är det på en disk utan värde eller ha någon viktig data.

på en del 75GXP var det sport på riktigt då den magnetiska beläggningen i en del fall inte längre fans kvar på glasskivorna

Vill man förkovra sig inom ämnet med hårddiskar så kan man spendera en tid att läsa foruminlägg hos

http://www.hddoracle.com/

och

http://hddguru.com/

För där är det många av skribenterna som har fingrarna nere i diskarna på riktigt i professionell och semiprofessionell nivå. med renlufts-skåp, partikelmätare av luftkvalitet och hela kitet när de jobbar med diskarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

Aha, vilken HGST bör man satsa på i dagsläget då innan dom försvinner? Finns både Ultrastar och Travelstar och en uppsjö av benämningar på liknande diskar (ex 6 TB varianten). Vad händer om disken i den värsta av världar skulle krascha om 1,5 år. Får man garanti via WD istället då?

Sådan risk finns med samtliga lagringsformat och enheter - och när det händer så brukar inte bekymret vara om man måste betala för en ny disk eller inte - utan - hur mycket data förlorade jag ???

regelbunden backup är fortfarande den bästa metoden att förlora så lite som möjligt den dagen när det skiter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Sådan risk finns med samtliga lagringsformat och enheter - och när det händer så brukar inte bekymret vara om man måste betala för en ny disk eller inte - utan - hur mycket data förlorade jag ???

regelbunden backup är fortfarande den bästa metoden att förlora så lite som möjligt den dagen när det skiter sig.

Ja absolut. Jag tar regelbunden backup till externa diskar. Lite får man väl räkna med att förlora men sånt är väl livet. Men vilken av alla 6 TB HGST diskar bör man satsa på? Var ju en uppsjö att välja bland..