Permalänk
Medlem

Custom loop med kopparrör

Hej!

Jag funderar på att uppdatera datorn lite genom ett nytt chassi och göra en ny loop med förkromade kopparrör.
Det befintliga jag tänkt använda är:

Rören jag tänkt använda är
Kopparrör 15mm från Byggmax / Jag åker till närmsta VVS-butik och handlar där

Hur blir detta med galvering etc? Kommer det fungera?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Jag har gjort några delar av mitt senaste bygge med förkromade mässingsrör från Alphacool.se, då köpte jag till kopplingar som var specifikt för mässingsrören, om det är någon faktiskt skillnade mellan dessa och vanliga akrylrör-kopplingar låter jag vara osagt, de var inte jättemycket dyrare och jag behövde bara 4st vid tillfället.

Rent praktiskt ska det gå böja kromade rör, om det inte är något billigt skit. Enklaste är väl att köpa en bit rör och prova böja det med en rörkrökare. Ska du enbart köra med raka rör (he-he) och göra böjar med hjälp av anslutningar så slipper du fundera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Jag har gjort några delar av mitt senaste bygge med förkromade mässingsrör från Alphacool.se, då köpte jag till kopplingar som var specifikt för mässingsrören, om det är någon faktiskt skillnade mellan dessa och vanliga akrylrör-kopplingar låter jag vara osagt, de var inte jättemycket dyrare och jag behövde bara 4st vid tillfället.

Rent praktiskt ska det gå böja kromade rör, om det inte är något billigt skit. Enklaste är väl att köpa en bit rör och prova böja det med en rörkrökare. Ska du enbart köra med raka rör (he-he) och göra böjar med hjälp av anslutningar så slipper du fundera på det.

Jag har funderat på båda varianterna; Antingen köra raka rör med böjda anslutningar, vilket jag tror skulle bli lite fräckt, eller bocka rören själva som jag själv har bockningsverktyg för. Jag funderar dock mest på om det skulle bli någon reaktion från olika metaller blandas med varandra

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av solomon:

Jag har funderat på båda varianterna; Antingen köra raka rör med böjda anslutningar, vilket jag tror skulle bli lite fräckt, eller bocka rören själva som jag själv har bockningsverktyg för. Jag funderar dock mest på om det skulle bli någon reaktion från olika metaller blandas med varandra

Så länge du inte blandar aluminium med koppar/mässing så är det inga problem.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Så länge du inte blandar aluminium med koppar/mässing så är det inga problem.

Alright. Men då ska allt vara lugnt med de block samt radiatorer jag har
Tack!

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Är du säker på att 15mm rör fungerar med 16mm fittings?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

@solomon: Är du säker på att 15mm rör fungerar med 16mm fittings?

Nope. Vet inte ens om innermåttet är rätt, men nånstans måste man utgå från så i värsta fall får jag skicka tillbaka och beställa nya/andra Finns inget värre än att sitta och spekulera massa. Jag har ett 12/10 rör hemma, så skulle det inte gå så köper jag 12/10 fittings istället och kör med rören jag redan har.

Tyvärr tycker jag dock dessa är för tunna, eller ja, det kommer kännas tunt i ett bygge. Ser ju lite fränare ut med grövre rör, tycker jag då i alla fall!

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Innermåttet spelar mindre roll så länge det inte rör sig om tandade/räfflade kopplingar. Skulle det inte fungera för dig kanske det går att välja en tjockare o-ring alternativt försöka göra röret något grövre genom att tejpa den del som är nere i kopplingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rytterstedt:

@solomon: Innermåttet spelar mindre roll så länge det inte rör sig om tandade/räfflade kopplingar. Skulle det inte fungera för dig kanske det går att välja en tjockare o-ring alternativt försöka göra röret något grövre genom att tejpa den del som är nere i kopplingen?

Jo precis, har haft den "ful-lösningen" i tanken jag också. Som sagt så skulle jag helst inte vilja gå ner till 12mm, så jag hoppas det går att lösa relativt enkelt Jag känner lite rörkrökare i Avesta så de har säkert något åt mig

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon:
Har hört att o-ringarna enklare kan gå sönder när man för in kopparrör än akrylrör. Något som kan vara bra för detta projekt är att införskaffa en rörgradare.

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byvejret:

@solomon:
Har hört att o-ringarna enklare kan gå sönder när man för in kopparrör än akrylrör. Något som kan vara bra för detta projekt är att införskaffa en rörgradare.

Bra tips. Ska kolla på vvs-firma och se ifall de har någon jag kan få låna

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Kan i alla fall meddela att 16mm fittings inte går med 15mm rör, så det blir till att göra en ful-lösning senare. Ska till att börja bygga imorgon, och har gjort delid här på kvällskvisten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Kan i alla fall meddela att 16mm fittings inte går med 15mm rör, så det blir till att göra en ful-lösning senare. Ska till att börja bygga imorgon, och har gjort delid här på kvällskvisten.

Kan rekommendera 12mm-rör med EKs HDC-fittings. Lysande resultat! Det var rätt jobbigt att fasa av de vassa kanterna på rören, men när det väl var gjort så gick det utmärkt att sätta in utan att slita för mycket på o-ringarna.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirayatail:

Kan rekommendera 12mm-rör med EKs HDC-fittings. Lysande resultat! Det var rätt jobbigt att fasa av de vassa kanterna på rören, men när det väl var gjort så gick det utmärkt att sätta in utan att slita för mycket på o-ringarna.

Tycker just 12mm rören blir för smått, känns bättre med 15 tycker jag. Men vi får se, skulle det inte gå med 15mm så får jag så klart byta

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk

Tänkte hoppa på samma spår med kopparör och blev kär i nickelchromade varianterna som finnes på Jula, biltema, byggmax osv.. En tanke som slog mig var, går det att "putsa" upp dessa? För många av dem har smårepor/märken i sig. Vill inte heller börja gnugga med fel sandpapper och förstöra dem..

Sen är det så att jag har felfärgade anslutningar (fittings EKWB) som jag skulle vilja måla om. Hittade en chromspray på biltema som verkar duga ok, men osäker på om jag behöver putsa ytan innan eller liknande. Tänkte komma billigare undan än och köpa nya

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tänkte hoppa på samma spår med kopparör och blev kär i nickelchromade varianterna som finnes på Jula, biltema, byggmax osv.. En tanke som slog mig var, går det att "putsa" upp dessa? För många av dem har smårepor/märken i sig. Vill inte heller börja gnugga med fel sandpapper och förstöra dem..

Sen är det så att jag har felfärgade anslutningar (fittings EKWB) som jag skulle vilja måla om. Hittade en chromspray på biltema som verkar duga ok, men osäker på om jag behöver putsa ytan innan eller liknande. Tänkte komma billigare undan än och köpa nya

Kom ihåg att det inte är samma fittings på soft-tube som för hard-tube.
Man ser absolut inga repor när väl grejorna är på plats, utan det är i så fall vid närma inspektion. Jag ser i alla fall inget på mina hehe.

Om dina gamla fittings är lackade redan måste du ta bort den lackningen, sen spraya på nytt.

Visa signatur

240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Kom ihåg att det inte är samma fittings på soft-tube som för hard-tube.
Man ser absolut inga repor när väl grejorna är på plats, utan det är i så fall vid närma inspektion. Jag ser i alla fall inget på mina hehe.

Om dina gamla fittings är lackade redan måste du ta bort den lackningen, sen spraya på nytt.

Tack för svaret! Jag har fittings för hard-tube, tog med mig en och prövade på Jula. Sitter som en smäck

Tackar då har jag lite mer jobb framför mig med lite slipning på kopplingarna Någon idé vilket sandpapper/verktyg som skulle underlätta arbetet bäst?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Tack för svaret! Jag har fittings för hard-tube, tog med mig en och prövade på Jula. Sitter som en smäck

Tackar då har jag lite mer jobb framför mig med lite slipning på kopplingarna Någon idé vilket sandpapper/verktyg som skulle underlätta arbetet bäst?

Nja, kanske lite grövre sandpapper i början och finare för att göra det lite mjukare.
Skulle nog antingen ta ett skruvstäd eller polygrip för att hålla dem

Visa signatur

240+360 rad custom loop