Permalänk
Medlem

Djup/bredd samt längd på ett skrivbord

Vad är det minimala djupet/bredden samt längden som ni kräver att ett skrivbord ska ha?

Skrivbordet ska vara ämnat för bildskärmar, etc.

Skulle vara intressant om ni vill posta bilder och ange måtten för era skrivbord. Om ni inte vill posta bilder så kanske ni kan säga hur många bildskärmar ni har på bordet och hur stora(tum) skärmarna är.

Ja, jag vet att det finns en stor tråd för just skrivbord men inte där måtten tas upp på samma sätt.

Tycker detta kan hjälpa oss som funderar över hur stort bord man borde köpa för att få plats med sina bildskärmar och övriga saker.

Permalänk
Medlem

Hade planer på 3st 24" då jag skaffade detta bord. Inte fått tummen ur så kör i nuläget med 2 skärmar och då jag sitter i ett hörn tycker jag detta räcker för mig. Jag får plats med datorn bakom skärmarna + lite annat krimskrams. Finns utrymme för en till 24" eller en 27"a i mitten om jag vill utöka. Men då får nog datorn stå på golvet.

Bordet ifråga, IKEA Linnmon. 120x120 CM, inte den bästa kvalitén, men bordsskivan är ju i princip gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zexz:

Hade planer på 3st 24" då jag skaffade detta bord. Inte fått tummen ur så kör i nuläget med 2 skärmar och då jag sitter i ett hörn tycker jag detta räcker för mig. Jag får plats med datorn bakom skärmarna + lite annat krimskrams. Finns utrymme för en till 24" eller en 27"a i mitten om jag vill utöka. Men då får nog datorn stå på golvet.

Bordet ifråga, IKEA Linnmon. 120x120 CM, inte den bästa kvalitén, men bordsskivan är ju i princip gratis.
https://www.ikea.com/PIAimages/0189129_PE343593_S5.JPG

De va som fan, har ett sådant bord med en 25" och en 23".
Det får plats utan problem. Funderar dock på ett "rakt" bord så att säga men får se. Linnmon har ett bra djup i alla fall.

Permalänk
Medlem

Skrivbordsskiva från IKEA, hissmon 1200mmx600mm. Räcker för en skärm.
På bilden är det en 27tum skärm PG279Q från ASUS.
Tycker att djupet 600mm är lagom.

Hade gärna sett att den var längre dock kanske 1500mm-1600mm

http://imgur.com/rj3qU5k

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Jag hade ett ikea skrivbord tidigare, 65cm(?) djupt, men skärmarna kom för nära. Så jag byggde ett eget med två sådana här, tillsammans med 5st ikea skrivbordsben per skiva, https://www.k-rauta.se/produkt/bankskiva-fredricsons-massiv-e...

Det är 43+40” i mitten och 27-35" på sidorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Avstängd

70cm djup är ett krav. Många skärmar har fot+stativ såpass djupa som 20-30cm. Och man vill inte sitta för nära om man vill t.ex. ha underarm på skrivbordet.

Bredd minst 120, helst 150. Om man ska ha 2 eller fler skärmar + plats till ev annat.

Permalänk
Medlem

Jag byggde mitt med en köksskiva i lite mörkare ek och ett par schyssta ben bara Kapade dock mitt så det blev 80 cm brett och 190 långt, slutade i runda slängar på 1500kr för allt och billigare o nöjdare kommer man nog inte undan

Sitter med en gammal go Syncmaster B2330 och en AOC 35" vilket passar perfekt. Finns lagom mycket plats för att käka om man så önskar och övrig sk*t som samlas under några dagar

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

IKEA MELLTORP 125x75 är ett stadigt bord med metallram. Skönt med djupet.

Permalänk
Medlem

Sitter med två linnmon 60x120 ( =60x240) och det är inte djupt nog för min 27-tummare som då bara står ca 8cm från väggen bakom. Skulle definitivt rekommendera nåt djupare om du inte kan få upp skärmarna på armar som är nästan kloss mot väggen bakom.
Sen har linnmon en jäkligt luffig känsla tycker jag. Lite rangligt och inte alls lika solitt som en riktig träskiva med riktiga ben á l kinnarps eller liknande. Men det är ju subjektivt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad hände med att skärmen bör vara på en armlängds avstånd och överkanten i ögonnivå?

Permalänk
Medlem

En jävla djungel där ute...skulle kunna köra större bord men har målat in mig i ett hörn, 100cm har jag att tillgå och det finns knappt någon som säljer, har en gammal bordsskiva jag sågat själv samt billiga ben från ikea, andas inte direkt kvalitet.

Permalänk

Personligen vill jag ha minst 1500x800mm viktigast är djupet. har ett 1600x700mm nu och får ändå backa upp tangentbordet på skärmfoten som inte går att backa mer för väggen är i vägen..

jag är typen som rullar in armstöd oc hela skiten under bordet och vill ha hela underarmarna på bordsskivan

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

1600X800. Som ovan gillar jag djupet/avståndet till skärm och högtalare även om jag inte använder ytan däremellan längre. Skulle kunna klara mig med 700 djup men då måste skärmen vara på ett bordsfäste tror jag.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett bord på 200 x 80 cm, 2.6 cm thock.
https://www.bauhaus.se/arbetsskiva-hardtra-c-d-2020x800x26mm-...

Sedan beställde jag dubbla https://www.amazon.se/gp/product/B081CPM8N3/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Fungerar prima. Kör 3st 32" bredvid varandra.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Jag har ett 1200x800mm skrivbord. 27”-skärm monterad väggen. Känns helt ok!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers