Permalänk

Trådlösa högtalare

Hejsan!
Kan inte mycket om all teknik när det kommer till ljud. Så jag undrar om det finns, eller över huvud taget går att få tag på trådlösa högtalare som jag kan koppla till en förstärkare, vilket förmodligen blir Pioneer VSX-933, har dock inte köpt denna ännu. Men det kanske hänger mer på vilken förstärkare jag skaffar? Jag vill alltså att de trådlösa högtalarna ska spela upp det som går genom förstärkaren.
Tack för svar /Jokke

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog meningslöst att planera på det sättet eftersom en så kallad trådlös högtalare måste vara aktiv och alltså inte använder Receivern i så fall och du måste ändå dra fram el till högtalarna.
Skaffa aktiva högtalare och driv dem normalt utan receivern
Eller passiva och driv dem normalt via en högtalarkabel från receivern.

Annars får du gärna förklara vad du försöker uppnå med det du fråga efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som mrqaffe skriver så är det bra om du beskriver vad du vill uppnå, så blir det lättare att tipsa om ett fungerande system. Med Sonos kan du till exempel sätta ihop ett trådlöst 5.1-system för hemmabio eller likande. Men då kan du troligen inte använda den receiver du redan har.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk

Med Receiver menar ni förstärkaren eller?

Tanken är att ha förstärkaren och ett par golvhögtalare vid TVn, och en eller två trådlösa högtalare i köket och ev. i badrummet, så att jag alltså slipper dra högtalarkablar till dom. Vill ha ett system till allt, så om jag spelar upp spotify genom Chromecast tex så ska de också spelas i köket/badrummet

Permalänk

@LirarJokke: sonos connect kopplat till förstärkaren och sedan valfri sonos i övriga rum löser det du vill åstadkomma

Ingen billig lösning dock.

(jag kör så själv)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Kolla Yamahas MusicCast. Verkar finnas bra potential där. Hade själv gärna testat det men har ingen återförsäljare i närheten så det får bli Sonos tillsvidare.

Permalänk

@WillBjorG Kommer jag behöva starta upp sonos systemet för sig? Vill verkligen inte ha en massa bök för att få igång allt varje gång man vill spela lite musik hehe

@hunterxx Ska kolla in det

Permalänk

@LirarJokke: det kan du välja själv.
Allt går att styra med telefonen eller på högtalaren direkt.

Grupperar du dom i samma grupp räcker det med att du trycker på play på en högtalare så startar alla.

Du kan även spela olika musik i olika rum.
Jag har tex lugnare musik i just badrum och bastu för avslappningen skull, sedan kör jag vad jag vill lyssna på för stunden i övriga.

Men som sagt ingen billig lösning, men har du väl börjat är det svårt att inte köpa fler =P
Billigaste modellen (play 1) ligger runt 2000:-
Och en connect som du behöver för att ansluta befintlig förstärkare ligger runt 4-5000 har jag för mig.

Finns även en connect AMP som har inbbygt förstärkare du kan koppla passiva högtalare till om du vill utesluta en vanlig förstärkare men endå kör passiva Hifi högtalare.

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LirarJokke:

Med Receiver menar ni förstärkaren eller?

Tanken är att ha förstärkaren och ett par golvhögtalare vid TVn, och en eller två trådlösa högtalare i köket och ev. i badrummet, så att jag alltså slipper dra högtalarkablar till dom. Vill ha ett system till allt, så om jag spelar upp spotify genom Chromecast tex så ska de också spelas i köket/badrummet

Ska du ha Receivern till surround och tänkte köra köket på zon 2 ?
De flesta apparater tillåter inte att man skickar vidare ljudet från digitala ingångar (speciellt inte hdmi) till en analog utgång. Chromecast har bara hdmi ut, Chromecast audio har toslink och analogt.
Det låter lite underligt att göra som du tänker ändå för CCa har ju stöd för multirum så det är enklare att strömma direkt till dem 'n att gå via ett extra led och allt vad det innebär för synkroniseringen.
2 par aktiva högtalare som matas av varsin CCa är antagligen enklare elerl så en vanlig stereoförstärkare för vardagsrummet som du matar med en CCa och en aktiv högtalare i köket med en egen CCa
Du skulle ju tex kunna ha ett par Dynaudio Xeo 6
https://www.ljudochbild.se/test/dynaudio-xeo-4-och-6/
https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/... i vardagsrummet och nån enklare bokhyllehögtalare i köket.
Då skippar man receivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LirarJokke:

@WillBjorG Kommer jag behöva starta upp sonos systemet för sig? Vill verkligen inte ha en massa bök för att få igång allt varje gång man vill spela lite musik hehe

@hunterxx Ska kolla in det

Sonos har ingen avstängningsknapp utan står i standby hela tiden då den inte används. Genom Sonos programvara installerad på en dator så är det också möjligt att spela upp lokalt lagrade ljudfiler. Ska du använda en Connect (3790 kr för en ny, finns i regel att få tag på begagnade också) med en extern förstärkare så måste du förstås slå på förstärkaren och välja rätt ingång när du ska lyssna.

Frågan är dock vad du är ute efter och vad du har för utrustning idag? Är det surroundljud du är ute efter och har du redan alla passiva högtalare som behövs så kan ju en Connect som en komplettering till en receiver vara en lösning. Men en alternativ variant är förstås också Sonos kommande AMP (släpps 12:e februari). Då kan du skippa receivern, ljud får du från TV'n via HDMI (ARC), och du kan ansluta 2 st. passiva högtalare till denna (2 x 125 W) som antingen främre eller bakre högtalare. AMP ligger på 7000 kr, dvs samma summa som Pioneer VSX-933 + Connect och ger helt klart mindre bök vid användning, men innebär samtidigt att du blir mer låst till Sonos grejor om du vill ha surround.

Både AMP och Connect har analog ljudingång om man vill ansluta en dator, cd-spelare, chromecast audio eller liknande. Någon digital ljudutgång finns dock inte.

Permalänk

@WillBjorG: Låter väldigt intressant, ska kolla mer på detta, tack för tipset!

@Cad_edis: Är inte ute efter surround, vill bara kunna spela samma musik i köket/badrummet som i tv-rummet, utan att behöva dra högtalarkablar. Har ingen utrustning idag, allt från scratch! Okey, tack för infon!

@mrgaffe: Fortfarande osäker på vad du menar med reciever. Chromecasten ska jag ha inkopplad i TVn, som i sin tur är inkopplad till förstärkaren.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LirarJokke:

@mrgaffe: Fortfarande osäker på vad du menar med reciever. Chromecasten ska jag ha inkopplad i TVn, som i sin tur är inkopplad till förstärkaren.

Pioneer VSX-933 är en surroundreceiver och inte en förstärkare.
En receiver innehåller en integrerad förstärkare men har även per definition en tuner, därav namnet receiver. en surroundreceiver innehåller dessutom en surrouddekoder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Ah okey, jag förstår, tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LirarJokke:

@mrqaffe: Ah okey, jag förstår, tack!

Har du redan några prylar som du vill bygga vidare på, vad har du för mål när allt är färdigt och har du nån budget, ska det vara stereo och trådlösa högtalare så är kanske en surrondreceiver en lite underlig startpunkt då det finns en del aktiva högtalare som skulle kunna vara en bättre start typ de Dynaudio jag länkade eller kanske Audio pro om du ska ha nått lite enklare https://www.audiopro.com/sv/product/addon-t20/#vit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Insåg inte att det var en surroundreciever.
Ja de skulle ju kunna vara en lösning också, antar att du menar att köra helt utan förstärkare då och bara ha aktiva högtalare? Kan man köpa till fler trådlösa högtalare till ett sådant system, typ vägg eller bords-högtalare? Och då ha allt inkopplat till TVn?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LirarJokke:

@mrqaffe: Insåg inte att det var en surroundreciever.
Ja de skulle ju kunna vara en lösning också, antar att du menar att köra helt utan förstärkare då och bara ha aktiva högtalare? Kan man köpa till fler trådlösa högtalare till ett sådant system, typ vägg eller bords-högtalare? Och då ha allt inkopplat till TVn?

Du behöver ingen separat förstärkare om du har aktiva högtalare för då ingår förstärkaren i högtalarna. För att koppla in en tv vet jag inte exakt hur du ska göra för det beror på hur du kombinerar delarna och vad din tv stödjer, den lär i alla fall ha toslinkutgång för ljud men du kanske inte kommer att använda tvn som ljudkälla heller när du "ser på tv" många strömmar ju och har ingen tv funktion utan har den bara som en monitor.
CCaudio går i alla fall att bygga trådlösa multirumsystem med förutsatt att du kan kasta det du ska lyssna på men att kasta FRÅN tv är däremot ett ganska udda önskemål.
Jag vet inte om det stöds av nån tv, personligen är jag dålig på att hålla reda på "finessystem" för de brukar låta för dåligt och blir därför ointressanta för oss som gillar bra musikåtergivning.
CCa är däremot billig och funkar som en trådlös toslinkutgång, de har också tidssynkning så man kan bygga multirum men de förutsätter ju att ljudet går att kasta från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: Okey, jag förstår.
På Audiopros hemsida så står de att man kan koppla in dom högtalarna i TVn, då tänker jag att de inte spelar någon roll hur ljudet från TVn kommer ut, direkt från TVn eller genom en Chromecast. Frågan är bara om de går ansluta fler högtalare till det systemet som då är i något annat rum men som spelar upp samma ljud.
Jag vill helt enkelt kunna spela med Spotify eller Netflix från mobilen och casta de till chromecasten som sitter i TVn så att ljudet sedan kommer ut i de trådlösa ljudsystemet. Vill liksom att allt ska funka med ett system utan att behöva krångla med olika system till olika ändamål.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LirarJokke:

@mrqaffe: Okey, jag förstår.
På Audiopros hemsida så står de att man kan koppla in dom högtalarna i TVn, då tänker jag att de inte spelar någon roll hur ljudet från TVn kommer ut, direkt från TVn eller genom en Chromecast. Frågan är bara om de går ansluta fler högtalare till det systemet som då är i något annat rum men som spelar upp samma ljud.
Jag vill helt enkelt kunna spela med Spotify eller Netflix från mobilen och casta de till chromecasten som sitter i TVn så att ljudet sedan kommer ut i de trådlösa ljudsystemet. Vill liksom att allt ska funka med ett system utan att behöva krångla med olika system till olika ändamål.

Spotify kan kasta direkt så det funkar (om du inte ska gå via tvn) jag vet inte hur Netflixappen funkar om du vill kasta video och audio till olika enheter men det kanske nån annan kan svara på ?

Du kan ju hur som helst få ljud i högtalarna vid tvn för de behöver det ju inte kastas till men frågan är ju hur (och kanske mest varför) du vill kunna kasta från tvn till ett annat rum där du ändå inte har bild ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LirarJokke:

@mrqaffe: Okey, jag förstår.
På Audiopros hemsida så står de att man kan koppla in dom högtalarna i TVn, då tänker jag att de inte spelar någon roll hur ljudet från TVn kommer ut, direkt från TVn eller genom en Chromecast. Frågan är bara om de går ansluta fler högtalare till det systemet som då är i något annat rum men som spelar upp samma ljud.
Jag vill helt enkelt kunna spela med Spotify eller Netflix från mobilen och casta de till chromecasten som sitter i TVn så att ljudet sedan kommer ut i de trådlösa ljudsystemet. Vill liksom att allt ska funka med ett system utan att behöva krångla med olika system till olika ändamål.

Alltså, dessa högtalare är ett par aktiva högtalare med Bluetooth-anslutning, inte något multiroom system. Du kan parkoppla dem med mobilen eller en dator och använda dem som Bluetooth-högtalare (ger i regel sämre ljud än andra anslutningsalternativ), annars så får du ansluta dem med kabel, exempelvis till ljudutgången på TVn.

Vill du ha ett multiroom system så får du kika på Sonos eller något liknande (det finns både dyrare och billigare alternativ, men Sonos brukar vara OK grejor till OK pris med rätt brett stöd). Med Sonos så ansluter högtalarna direkt till ditt hemnätverk via wifi, du ansluter dem med hjälp av en guide i Sonos mobilapp och ställer sedan in vilket rum högtalarna står i och om flera högtalare ska kopplas ihop i ex. stereopar. Ett exempel på system skulle kunna vara en Sonos AMP kopplad till TVn via HDMI (audio return channel) med två passiva högtalare, ett par Monitor Audio, begagnade Dynaudio eller liknande, och sedan ett par Sonos One att placera i ex. sovrummet och badrummet. Vill du lyssna på ex. Spotify så kan du välja vilka högtalare du vill lyssna på, eller om alla ska spela. Tittar du på TV, via chromecast eller på annat sätt, så går ljudet till Sonos AMP via HDMI. Är du inte nöjd med de 2x125W som Sonos AMP ger så kan du alltid uppgradera med en kraftigare extern förstärkare eller ett par aktiva högtalare som ansluts till den analoga ljudutgången. Vill du ha surround så kan du lägga till två Sonos One som bakre högtalare. Tyvärr så har Sonos inte släppt Alexa på den svenska marknaden än, och Google Assistenten har vit "på gång" i över ett år nu, men någon gång så ska det väl släppas. Tillskillnad från Bluetooth-högtalare så är dessa inte beroende av en mobil eller dator för att spela, utan dem spelar genom att streama direkt från internet.

Permalänk

@Cad_edis: Tack så mycket för din input, den var mycket givande! Har några frågor:

1. Är det denna du menar? https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-amp-musikanl...

2. Dom passiva högtalarna, tänker du att man pluggar in dom direkt i TVn, eller i Sonos AMPen?

3. Finns det någon gräns man kan gå efter på hur stora högtalare jag kan välja utan att skaffa en extern förstärkare?

4. Funkar bara Sonos egna trådlösa högtalare till Sonos AMP, eller funkar andra högtalare också som har WiFi som anslutningsalternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LirarJokke:

@Cad_edis: Tack så mycket för din input, den var mycket givande! Har några frågor:

1. Är det denna du menar? https://www.hifiklubben.se/streaming/sonos/sonos-amp-musikanl...

2. Dom passiva högtalarna, tänker du att man pluggar in dom direkt i TVn, eller i Sonos AMPen?

3. Finns det någon gräns man kan gå efter på hur stora högtalare jag kan välja utan att skaffa en extern förstärkare?

4. Funkar bara Sonos egna trådlösa högtalare till Sonos AMP, eller funkar andra högtalare också som har WiFi som anslutningsalternativ?

1. Ja, den är ett alternativ.

2. Du pluggar in de passiva högtalarna i Sonos AMP och sedan pluggar du in AMP in TVn med antingen HDMI (om din TV har Audio Return Channel via HDMI) eller via den optiska ljudutgången. Ytterligare en analog ljudingång finns som kan användas för ljud från en dator, cd-spelare, chromecast audio osv.

3. Efter att läst specifikationen på AMP en gång till så kan jag konstatera att denna enbart har analog ljudutgång för subwoofer, så vill man köra med en extern förstärkare så är det Connect man får skaffa. Effekten hos AMP är 2 x 125 W, alltså lite drygt det dubbla jämfört med Addon T20 högtalarna, med reservation för att dem kan ha mätt detta på olika sätt. Vad man sedan får ut av detta volymmässigt beror på hur lättdrivna högtalarna man parar ihop den med.

4. Man får hålla sig till Sonos om man inte vill tappa funtionalitet. Har du exempelvis en Sonos-högtalare och en Google Home-högtalare kopplad till ditt hemnätverk så kan du välja vilken högtalare som ska spela musik om du lyssnar med ex. Spotifys app, men högtalarna kommer inte att fungera ihop som flera Sonos högtalare gör.

Rent generellt så skulle jag säga som så, att börja med att fundera över vad du har för behov. Hur många rum vill du kunna spela musik i? Hur många högtalare har du tänkt dig? Vilka ljudingångar har du behov av och på vilken plats? Ska surround-ljud från TVn vara en möjlighet? Hur kraftigt ljud har du behov av, och vad kan det hela tänkas få kosta? När du har kommit fram till ett svar på dessa frågor, besök en lite bättre hifi-butik där dem vet vad dem sysslar med (dvs inte dem stora hemelektronikkedjorna), de kan hjälpa dig välja lämplig utrustning för dina förutsättningar och även låta dig provlyssna. Ofta så säljer dessa butiker också begagnad utrustning, samt kan ha bra pris på demo-exemplar.