2x 10TB Hårdiskar 3.5 tum SAS Seagate Enterprise

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

2x 10TB Hårdiskar 3.5 tum SAS Seagate Enterprise

Bemärkt att detta är SAS diskar, inte Sata. Något jag inte gjorde bak i november när dessa införskaffades för att ha till ett NAS.

De är helt nya/oanvända. Packade upp ena i morse och upptäckte mitt misstag.

3500kr styck, 3000kr styck om du köper båda.

Kan hämtas i Hässelby Strand eller mötas upp i centrala Stockholm.

Skickas annars gratis inom Sverige.

Läs hela annonsen här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun och Bromma
Registrerad
Nov 2016

@Duke_luke_em: Menar du inte TB?

Dator 1: Win10 PRO | Intel I5 6600K | MSI Krait Gaming 3x | Asus Strix 1070 | Deepcool Captain 120 White | Corsair Vengeance 16gb LED

Dator 2: Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus Strix 1080ti OC| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 16gb RGB PRO

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

@Paddglutt: Jo så klar, tack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2016

@Duke_luke_em:

Vad för modell?

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

@superegg: Det är Seagate st10000nm0096

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@Duke_luke_em:
Tja, tänkte höra om du kanske är intresserad av ett byte?
Jag har 6st Seagate Archive 8TB SATA som är 2½år gamla och har suttit aktiva i mitt NAS i 2 år (avstängt ett halvår i väntan på fix av moderkort).
Nypris nu: 2500:-/st, bytesvärde kanske 1500:-/st.

Inga skadade sektorer, de har suttit i samma rackchassi hela tiden med lufttemp Min/Max 31/35 enligt SMART.
18TB skrivet totalt per disk jämfört med rating på 180TB/år. 80TB läst.

De har funkat toppen i mediearkivet, läser ~1,1GB/s från dem i RAID.
Nu har jag dock börjat köra några virtuella maskiner på servern, och eftersom det är SMR-diskar så blir det långsamt med massa små 4KB-skrivningar. De passar alltså inte vad jag behöver dem till längre.

Beroende på vad du ska ha NASet till så kanske det är nåt som funkar för dig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

@thu: Läst lite om diskarna och tror tyvärr inte att de passar mitt syfte. Kommer vara en form av arbetsdisk, mycket data som skrivs till diskarna med hög frekvens.

Möjligen att jag skulle kunna använda dem till ett annat projekt.
Vad får du för skrivhastighet till diskarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

@Duke_luke_em: Jag kan tyvärr inte testa prestandan på nåt vettigt sätt utan att rycka en ur RAIDen. Men jag kommer ihåg det som 180MB/s per disk. Kollar jag benchmarks, ex. https://www.guru3d.com/articles_pages/seagate_archive_8tb_hdd_review,8.html och https://www.tweaktown.com/reviews/7247/seagate-archive-8tb-st8000as002-hdd-review/index4.html så verkar de få ~200MB/s.

Nästa sida på den länken https://www.tweaktown.com/reviews/7247/seagate-archive-8tb-st8000as002-hdd-review/index5.html jämför förvisso med mindre diskar, men visar ju att de inte är helt omöjliga för generellare ändamål.

Vill du ha siffror för just dessa exemplar? Isf rycker jag en disk