Rykte: AMD:s kommande grafikarkitektur Navi kan dröja till oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Har man inte lyckats komma ikapp på 7 år är det nog dags att lägga ner, AMD verkar inte vilja satsa, alla deras tidigare ”nya” arkitekturer har baserats på samma gamla arkitektur som inte hade någon chans för 7 år sedan, vad skulle skilja sig denna gången?
Jag har iaf tappat hoppet om AMD på grafiksidan, det är väl en 3-5 år kvar innan Nvidias designpatebt på kepler släpps och då kanske AMD kan komma med i matchen igen om man kopierat den och ändrar om lite grann. På samma sätt som man gjorde med Intels nyligen och lyckades komma ikapp på processorsidan. Men hur många är villiga att vänta 7-10 år på att de ska komma ikapp under något år för att sedan återgå till att vara hopplöst efter när konkurrenten gör om sin arkitektur helt och använder nya patent?
Cirka 10 procent har det visat sig, AMD kanske är nöjda med det men inte vi entusiaster som önskar prispress i toppsegmentet.

Skickades från m.sweclockers.com

Öh?

Att de inte kommit ikapp på 7 år betyder inte att de ligger 7 år efter. Man kan ligga en vecka efter konstant och fortfarande aldrig komma ikapp. Varför skulle de kopiera Kepler när de själva har haft bättre saker ute i flera år?

Permalänk
Medlem

@Dem8n: Dåligt trollat. Kopierat Intel är det minsta AMD har gjort med sin Ryzen/Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

50% på 3 generationer. Rätt kasst, förr hade du 300% på tre generationer. Varför lägga 50 procent på något som är marginellt bättre? 60 FPS istället för 40 är ju inget wow moment direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Dubblad = +100%... Vad får du 50% ifrån?
Så från 40 FPS till 80 är inte värt det... Då vet vi.

PS. Det är två generationer.. Från 9x0 till 10x0 till 20x0.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Dubblad = +100%... Vad får du 50% ifrån?
Så från 40 FPS till 80 är inte värt det... Då vet vi.

PS. Det är två generationer.. Från 9x0 till 10x0 till 20x0.

Men skillnaden mellan korten är inte 100% utöver enstaka fall, närmre 50 i många. Inte slantar man ut 4 papp för det heller.
När 40 fps blir 120 med högre inställningar, då är det ju läge att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Underbart. Det kanske blir till att uppgradera mitt 2080 till ett 3080 kort då..

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Men skillnaden mellan korten är inte 100% utöver enstaka fall, närmre 50 i många. Inte slantar man ut 4 papp för det heller.
När 40 fps blir 120 med högre inställningar, då är det ju läge att byta.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad får du det ifrån?
Kolla swecs recension, där kan man rätt lätt se att 2060 presterar -i snitt- dubbelt upp från 970 om man applicerar lite matte. TPU här https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM... säger samma sak.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Dem8n: Dåligt trollat. Kopierat Intel är det minsta AMD har gjort med sin Ryzen/Zen.

QPI?
Du kanske ska ha mer kött på benen innan du kallar folk för troll och kommer med felaktig information. Hade Intels designpatent legat kvar i all evighet hade AMD fortfarande fått köra med sin moduluppbyggnad som är otroligt mycket långsammare för alla kärnor kunde inte kommunicera med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Vad får du det ifrån?
Kolla swecs recension, där kan man rätt lätt se att 2060 presterar -i snitt- dubbelt upp från 970 om man applicerar lite matte. TPU här https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM... säger samma sak.

Anandtechs bench säger annorlunda och är mer lättläst. -60-korten har alltid varit lågpresterande. Från 970 till 2060 kan du i princip dra av en generation bara där. Lägger hellre 4 lakan på lagring än ett mediokert kort.

PS. TPUs reviev var ju helt värdelös, presterar som ett 1060 i länken du skickade, men finns inte representerad i några spel. Helt värdelös upgrade. Hade själv aldrig valt det spåret, lagt 4 tusen för 50 % bättre prestanda, men det är jag. Jag rockar aldrig senaste, bästa korten heller. Lägger tre tusen på förra generationen s top of the line. Men den taktiken börjar dö med stagnationen av prestanda. Kommer ihåg när jag lade 2500 för ett Radeon 850xt, fan vilket monster det var, och vad snabbt det blev omkört.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

är väll ingen som faktiskt tror på denna lista? det är troligtvis mer än ett halvår kvar till lansering. någon sitter hemma och skrattar sig fördärvad över att alla sprider hans hemma gjorda lista

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Förvirrad much?

Skrivet av Dem8n:

QPI?
Du kanske ska ha mer kött på benen innan du kallar folk för troll och kommer med felaktig information. Hade Intels designpatent legat kvar i all evighet hade AMD fortfarande fått köra med sin moduluppbyggnad som är otroligt mycket långsammare för alla kärnor kunde inte kommunicera med varandra.

Skickades från m.sweclockers.com

Va snackar du om? Kom med lite fakta istället för o försöka trolla med påståenden.

Väntar/hoppas på att priserna på grafikkort ska sjunka till en mer normal nivå så man ids köpa ett nytt system. Hade varit kul att köra amd cpu och gpu för en gångs skull faktiskt!

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Anandtechs bench säger annorlunda och är mer lättläst. -60-korten har alltid varit lågpresterande. Från 970 till 2060 kan du i princip dra av en generation bara där. Lägger hellre 4 lakan på lagring än ett mediokert kort.

PS. TPUs reviev var ju helt värdelös, presterar som ett 1060 i länken du skickade, men finns inte representerad i några spel. Helt värdelös upgrade. Hade själv aldrig valt det spåret, lagt 4 tusen för 50 % bättre prestanda, men det är jag. Jag rockar aldrig senaste, bästa korten heller. Lägger tre tusen på förra generationen s top of the line. Men den taktiken börjar dö med stagnationen av prestanda. Kommer ihåg när jag lade 2500 för ett Radeon 850xt, fan vilket monster det var, och vad snabbt det blev omkört.
Skickades från m.sweclockers.com

Anandtechs säger samma sak, nästan dubblad prestanda... och är inte speciellt mer lättläst. Var får du 50% i från?

Nu vet jag ärligt talat om du trollar eller inte är kapabel till att läsa en graf... Eftersom det är långt från något 1060 och åter igen i princip dubbelt upp från ~970 i alla tester som diskuterats.

Du kan kolla Sweclockers, Hexus, Anandtech, TechPowerUp, Guru3D, Bit-Tech.. Alla säger samma sak. Det sagt, orkar inte tjaffsa om något så trivialt som tolkning av grafer.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Va snackar du om? Kom med lite fakta istället för o försöka trolla med påståenden.

Väntar/hoppas på att priserna på grafikkort ska sjunka till en mer normal å så man ids köpa ett nytt system. Hade varit kul att köra amd cpu och gpu för en gångs skull faktiskt!

Jag pratar om QPI, Quick Path Interconnect, ta en titt på arkitekturen på AMD Ryzen, jämför den med Intel’s arkitektur när Core2 kom ut första gången.
Eftersom du tydligen inte visste om det så får jag väl visa dig två bilder så kanske du förstår.
Jag trodde faktiskt att ni hade lite koll på arkitekturerna, ber om ursäkt. Har du koll på hur Bulldozer var designad?
Moduler med en enkel kanal emellan, ju fler kärnor som lades till desto mer fördröjning blev det för det blev fler och fler steg att skyffla informationen, Intel hade liknande uppbyggnad innan Nehalem men insåg att framförallt servrarna med många kärnor och CPU skulle tappa enormt mycket i kraft per kärna om man inte gjorde om designen.

Ryzen

nivhttps://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ry...

Intel

http://www.ni.com/white-paper/app/largeimage?lang=sv&imageurl...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Och här sitter jag och väntar på Navi för att äntligen byta ut mitt vinande gamla grafikkort. Kom igen, AMD...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Anandtechs säger samma sak, nästan dubblad prestanda... och är inte speciellt mer lättläst. Var får du 50% i från?

Nu vet jag ärligt talat om du trollar eller inte är kapabel till att läsa en graf... Eftersom det är långt från något 1060 och åter igen i princip dubbelt upp från ~970 i alla tester som diskuterats.

Du kan kolla Sweclockers, Hexus, Anandtech, TechPowerUp, Guru3D, Bit-Tech.. Alla säger samma sak. Det sagt, orkar inte tjaffsa om något så trivialt som tolkning av grafer.

https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
osv.
De utgår från vad jag bara kan förmoda inte speciellt aktuell data, känns inte seriöst.

Utöver wolfenstein II och Shadow of leben verkar det heller aldrig prestera 100% bättre: https://www.anandtech.com/bench/product/2372?vs=2148

Vi pratar fortafarande i intervall om tiotals procent. ska det vara värt att köpa nytt så menar jag att det skall ha skett en riktig jäkla generationsväxling. Jag trollar inte, jag växte upp med det här: https://www.anandtech.com/show/2365/11
https://www.sweclockers.com/forum/trad/700766-ati-x850-xt-vs-...

(För att kondensera ned upplevelsen för dig: 1950xt till 8800gt innebar 35 till 82 FPS, men det var liksom inte haken, för 850xt var inte ens med i den här grafen, för det kortet som var top of the line två år innan 8800gt, presterade runt tio FPS i samma test, det är skillnad på två år där. 10-15 fps vs 82...)

Inget jäkla skryt här, jag är bara inte så jäkla imponerad över att 2070 presterar lite bättre än ett 970, jag förväntar mig det, det är inget som kommer att få mig i brygga som 8800-serien gjorde t.ex.

Där ett 1950 xt är två till tre gånger snabbare än ett 850xt, jag köper det. Och 8800GT spöade skiten ur 1950xt, för att inte tala om 8800GTS. Detta skedde inom en period om två år(!) 8800GTS kostade 2700 sek år 2007. Top of the fucking line.
Att dividera om vilket spel ett kort är 50% snabbare eller 100% snabbare gör det inte för mig, det är en decimal ifrån för att jag ska bli exalterad. Jag trollar inte, jag blir typ bara upprörd när folk lägger pengar på ingenting, ändå lade jag nyligen 5000 på ett chassi som inte dykt upp ännu...
Kommer posta lite bilder på det som någon form av dagbok,. ingen vattenkylning, ingen RGB, bara jag, min rigg och mitt chassi. in win 909. RE2 flyter på fint för mig med mitt mellanklasskort. kommer inte köpa ett nytt för fyra tusen för att uppleva RE2 i dubbel FPS, det måste till mer. hoppas att vi kommer dit igen, när det blir spännande på riktigt. Idag är allt så förutsägbart och tråkigt. längtar till DX13 och PCIex4 för lite generationsskifte, precis som jag gjorde med min andra SSD som var tidigt ute på PCIex. skillnad värd namnet.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
osv.
De utgår från vad jag bara kan förmoda inte speciellt aktuell data, känns inte seriöst.

Utöver wolfenstein II och Shadow of leben verkar det heller aldrig prestera 100% bättre: https://www.anandtech.com/bench/product/2372?vs=2148

Vi pratar fortafarande i intervall om tiotals procent. ska det vara värt att köpa nytt så menar jag att det skall ha skett en riktig jäkla generationsväxling. Jag trollar inte, jag växte upp med det här: https://www.anandtech.com/show/2365/11
https://www.sweclockers.com/forum/trad/700766-ati-x850-xt-vs-...

Behöver inte finnas med, prestandan går att extrapolera från resultaten på 1060 utan större problem. Ger en rätt bra fingervisning.
Datan är aktuell nog för att vara relevant, likt anandtechs.

Som jag sa, närmare 100%.
I princip alla titlar visar mellan 75 till 100+ procent ökning, det är INTE 50%. Sedan tas inte nog många spel med där, och övriga sajter visar på 80-100+% ökning.. Och ett snitt på ungefär 90%.

Hurvida du anser ökningen adekvat eller inte var aldrig var aldrig relevant. Det som var på tal var prestandaökningen i %.
Sedan om någon vill sitta och harva med 30FPS när man kunnat haft ~60 är väl upp till var och en, och inget jag lägger mig i.

PS. Du behöver inte kondensera ner någon upplevelse, då jag ägt det mesta på PC-sidan sen första Voodoo, och innan det rätt mycket på övrig hårdvara.
PS2. 8800GTS var inte 'top of the line'.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Behöver inte finnas med, prestandan går att extrapolera från resultaten på 1060 utan större problem. Ger en rätt bra fingervisning.
Datan är aktuell nog för att vara relevant, likt anandtechs.

Som jag sa, närmare 100%.
I princip alla titlar visar mellan 75 till 100+ procent ökning, det är INTE 50%. Sedan tas inte nog många spel med där, och övriga sajter visar på 80-100+% ökning.. Och ett snitt på ungefär 90%. - Beror dock på upplösning

Huruvida du anser ökningen adekvat eller inte var aldrig var aldrig relevant. Det som var på tal var prestandaökningen i %.
Sedan om någon vill sitta och harva med 30 FPS när man kunnat haft ~60 är väl upp till var och en, och inget jag lägger mig i.

PS. Du behöver inte kondensera ner någon upplevelse, då jag ägt det mesta på PC-sidan sen första Voodoo, och innan det rätt mycket på övrig hårdvara.
PS2. 8800GTS var inte 'top of the line'.
- Nej men jävligt nära och kosten mellan GT och GTS var minimal. Då betalade du 3000 före 20% extra, idag betalar du 6000 för samma prestandavinst.

Samma här och innan det. Trodde du kanske var en yngling. Så varför gnäller du om enstaka procent när du vet vad som skedde inom två år tidigare? Via riktiga generations-skiften?
Finns många spel jag länkat till som ligger på 50% om vi ska hålla oss on topic också, men det i sig är ju fan off topic. Jag är besviken på utvecklingen och kan inte rekommendera vänner att uppdatera GFX som är två år gamla, skillnaden de skulle uppleva kommer vara minimal. Det finns inget 850xt - 8800GT/GTS på två år just nu, det är väl bara att suck it up. Att lägga fyra papp på något som inte kommer att golva dig är ju bara dumt.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Samma här och innan det. Trodde du kanske var en yngling. Så varför gnäller du om enstaka procent när du vet vad som skedde inom två år tidigare? Via riktiga generations-skiften?
Finns många spel jag länkat till som ligger på 50% om vi ska hålla oss on topic också, men det i sig är ju fan off topic. Jag är besviken på utvecklingen och kan inte rekommendera vänner att uppdatera GFX som är två år gamla, skillnaden de skulle uppleva kommer vara minimal. Det finns inget 850xt - 8800GT/GTS på två år just nu, det är väl bara att suck it up. Att lägga fyra papp på något som inte kommer att golva dig är ju bara dumt.

För att utvecklingen börjar sakta ned, tycker ~50% per generation är mer än nog. Det gör så många spel går från ospelbart till spelbart. Självklart kan man behålla 2 år gamla kort förutsatt att de uppfyller ens krav, gör de inte det så uppgraderar man om man har råd.

För min del behöver det inte golva mig, bara orka med de spel jag spelar i given upplösning.

Slängde med en bild från anandtech, tycker inte deras resultat stämmer med mina erfarenheter, utan visar på en mindre skillnad.
Men det är fortfarande inga 50% i någon av fallen..

Dold text
Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

@The Kristoffer: hur mycket snabbare var 9800 gtx kontra 8800 ? det är inte alltid vi får extrem höjning av prestanda ganska sällan faktiskt . geforce 256- geforce 3 amd 9700 . nvidia 8800 eller ? jag byter när jag får runt 100 % mer prestanda just nu motsvarar det ett 2080 ti vilket jag tycker är för dyrt så väntar till 7nm men dubbel fps är värt så mycket .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Nja, enligt vissa på AMD's reddit så är källan inte särskilt pålitlig på något sätt. Kan hända att den dyker upp tidigare. Vore ju rent idiotiskt av AMD att vänta så länge när de nu pånytt byggt upp lite goodwill och när Zen2 släpps med PCIE 4.0. Vilken idiot köper då en gammal RX.

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
https://www.techpowerup.com/reviews/Zotac/GeForce_RTX_2060_AM...
Finns inte med
osv.
De utgår från vad jag bara kan förmoda inte speciellt aktuell data, känns inte seriöst.

Utöver wolfenstein II och Shadow of leben verkar det heller aldrig prestera 100% bättre: https://www.anandtech.com/bench/product/2372?vs=2148

Vi pratar fortafarande i intervall om tiotals procent. ska det vara värt att köpa nytt så menar jag att det skall ha skett en riktig jäkla generationsväxling. Jag trollar inte, jag växte upp med det här: https://www.anandtech.com/show/2365/11
https://www.sweclockers.com/forum/trad/700766-ati-x850-xt-vs-...

(För att kondensera ned upplevelsen för dig: 1950xt till 8800gt innebar 35 till 82 FPS, men det var liksom inte haken, för 850xt var inte ens med i den här grafen, för det kortet som var top of the line två år innan 8800gt, presterade runt tio FPS i samma test, det är skillnad på två år där. 10-15 fps vs 82...)

Inget jäkla skryt här, jag är bara inte så jäkla imponerad över att 2070 presterar lite bättre än ett 970, jag förväntar mig det, det är inget som kommer att få mig i brygga som 8800-serien gjorde t.ex.

Där ett 1950 xt är två till tre gånger snabbare än ett 850xt, jag köper det. Och 8800GT spöade skiten ur 1950xt, för att inte tala om 8800GTS. Detta skedde inom en period om två år(!) 8800GTS kostade 2700 sek år 2007. Top of the fucking line.
Att dividera om vilket spel ett kort är 50% snabbare eller 100% snabbare gör det inte för mig, det är en decimal ifrån för att jag ska bli exalterad. Jag trollar inte, jag blir typ bara upprörd när folk lägger pengar på ingenting, ändå lade jag nyligen 5000 på ett chassi som inte dykt upp ännu...
Kommer posta lite bilder på det som någon form av dagbok,. ingen vattenkylning, ingen RGB, bara jag, min rigg och mitt chassi. in win 909. RE2 flyter på fint för mig med mitt mellanklasskort. kommer inte köpa ett nytt för fyra tusen för att uppleva RE2 i dubbel FPS, det måste till mer. hoppas att vi kommer dit igen, när det blir spännande på riktigt. Idag är allt så förutsägbart och tråkigt. längtar till DX13 och PCIex4 för lite generationsskifte, precis som jag gjorde med min andra SSD som var tidigt ute på PCIex. skillnad värd namnet.

Det var ju samma på mobilsidan för några år sen. En mobil gick att använda 1 år innan nästa med 100% bättre prestanda kom. Processorer från 2000 var ju knapp värda kislet de var byggda på efter några år. Idag ser det lite annorlunda ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Anandtechs bench säger annorlunda och är mer lättläst. -60-korten har alltid varit lågpresterande. Från 970 till 2060 kan du i princip dra av en generation bara där. Lägger hellre 4 lakan på lagring än ett mediokert kort.

PS. TPUs reviev var ju helt värdelös, presterar som ett 1060 i länken du skickade, men finns inte representerad i några spel. Helt värdelös upgrade. Hade själv aldrig valt det spåret, lagt 4 tusen för 50 % bättre prestanda, men det är jag. Jag rockar aldrig senaste, bästa korten heller. Lägger tre tusen på förra generationen s top of the line. Men den taktiken börjar dö med stagnationen av prestanda. Kommer ihåg när jag lade 2500 för ett Radeon 850xt, fan vilket monster det var, och vad snabbt det blev omkört.
Skickades från m.sweclockers.com

970 presterade som ett 1060 3GB. Och ca 10% lägre än ett 1060 6GB i TPU. Så inga konstigheter där. 1060 3GB fungerar ganska bra att ersätta 970 med i reviews, om 970 saknas. Åtminstone i ett index.

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem

Om 3060 håller 75W så vore det guld OM det går in o slåss med 1660/ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Jag pratar om QPI, Quick Path Interconnect, ta en titt på arkitekturen på AMD Ryzen, jämför den med Intel’s arkitektur när Core2 kom ut första gången.
Eftersom du tydligen inte visste om det så får jag väl visa dig två bilder så kanske du förstår.
Jag trodde faktiskt att ni hade lite koll på arkitekturerna, ber om ursäkt. Har du koll på hur Bulldozer var designad?
Moduler med en enkel kanal emellan, ju fler kärnor som lades till desto mer fördröjning blev det för det blev fler och fler steg att skyffla informationen, Intel hade liknande uppbyggnad innan Nehalem men insåg att framförallt servrarna med många kärnor och CPU skulle tappa enormt mycket i kraft per kärna om man inte gjorde om designen.

Ryzen

nivhttps://cdn.wccftech.com/wp-content/uploads/2017/02/AMD-Ry...

Intel

http://www.ni.com/white-paper/app/largeimage?lang=sv&imageurl...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja liknande funktion med infinity fabric. Fortfarande ingen ren kopia. Kolla även videon i länken. https://www.servethehome.com/amd-epyc-infinity-fabric-v-intel...

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

RTX 2060 för fyra papp är väl inte snordyrt?

Vega64 för 4790 känns ännu roligare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vega64 för 4790 känns ännu roligare

Skickades från m.sweclockers.com

Eller Vega 56 för 3989:-

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

Tycker namngivningen låter lite väl långsökt.. och var det inte rykten bara för någon månad sen om att AMD skulle använda både tsmc och samsung för kretsar, bland annat ett rykte som var att samsung skulle tillverka radeon och tsmc amd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Tycker namngivningen låter lite väl långsökt.. och var det inte rykten bara för någon månad sen om att AMD skulle använda både tsmc och samsung för kretsar, bland annat ett rykte som var att samsung skulle tillverka radeon och tsmc amd?

Skickades från m.sweclockers.com

Namngivningen är bara förvirra konsumenter. Högre nummer = bättre. AMD tror igång få deras försäljning på det viset.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av b00nde:

Eller Vega 56 för 3989:-

Den är ju ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Den är ju ruskigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Med dagens priser får man väl se det som rätt prisvärt ändå.
Presterar ungefär som 2060 till ungefär samma pris.
Vega 56 har väl också ganska bra överklocknings marginal. Upplåsning/powermod osv.

Edit: Går tydligen inte låsa upp den till 64 men med vega 64 bios klockar den mycket högre än med standard bios.

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W

Permalänk
Medlem

"Toppmodellen blir därför Radeon RX 3080, vilken ska få grafikkretsen Navi 10 parad med 8 GB GDDR6-minne och en TDP på 150 watt.

Anmärkningsvärt nog sägs toppmodellen Radeon RX 3080 prestera i linje med RTX 2070, men hamna hamnar på strax under 3 000 kronor inklusive moms. Detta kan jämföras med RTX 2070 som kostar ungefär det dubbla – 6 000 kronor inklusive moms."

Lägre TDP, halva priset för samma prestanda. Låter för bra för att vara sant men jag håller tummarna för att det slår in.
Jag är dock inte övertygad, är inte Radeon VII på samma arkitektur? För där var det varken halva priset eller lägre tdp.
Men återigen, jag håller tummarna.
Detta kan även verka lovande inför ps5, xbox (3?)

Skickades från m.sweclockers.com