Svårt hitta skruv för att fästa Samsung KS7000 på vägg: M8 45 mm

Permalänk
Hedersmedlem

Svårt hitta skruv för att fästa Samsung KS7000 på vägg: M8 45 mm

Tänkte hänga upp TV:n på väggen idag. Tji fick jag, då skruvarna som följde med väggfästet inte var tillräckligt långa. Det må väl vara hänt och jag skulle gärna köpa rätt skruv, men i manualen till Samsung KS7000-serien efterfrågas fyra skruvar M8 45 mm med platt skalle och avslut för att kunna använda den med väggfästen (VESA 400x400), och det verkar krävas just exakt detta. Tyvärr hittar jag inget sätt att köpa desa skruvar — kammar noll på Bauhaus, Byggmax, Biltema, Clas Ohlson, mm. 40 mm och 50 mm är lätt att komma över, men inte 45 mm.

Alternativen just nu är att:

  1. Kapa Samsung medföljande plastdistanser med 5 mm så att jag kan använda M8 40 mm. Negativt: vill inte börja kapa dessa delar, då de inte är "off the shelf"-produkter, precis. Ska man vara petnoga så är väl också den distans som är utmätt anpassad för att ge tillräcklig ventilation bakom TV:n.

  2. Stapla brickor så att jag kan använda M8 50 mm. Negativt: känns som en riktig hobbylösning, men borde väl inte vara några stabilitetsproblem.

  3. Köpa M8 50 mm och kapa skruvarna själv. Negativt: jag skulle i så fall göra det manuellt med min gamla slitna bågfil, vilket säkert är görbart men mindre kul med M8-skruv. Det är också rätt små marginaler att spela på, då det inte är så många millimeters gängor i TV:n, så jag kommer möjligen kassera en och annan skruv och behöva kapa om igen.

  4. Köpa skruvar från Ebay eller Amazon (exempel). Negativt: fraktkostnaden känns lite löjlig för en handfull skruvar och leveranstiden lär minst bli en vecka, men även om det går att hitta fraktfritt så känns det väldigt överdrivet att flyga hit 4 skruvar från USA/Kina .

Kollar man på nätet så ser jag en mängd personer världen över som haft samma bekymmer med att hitta M8 45 mm som till slut antingen staplat distansbrickor, beställt skruv från någon vrå på nätet eller av en ren slump hittat passande skruvar i någon gammal låda till slut.

Jag skriver nog detta till lika delar för att ventilera irritation över detta I-landsproblem som att fråga efter tips, då det lutar åt att köpa för långa skruvar och försöka kompensera med brickor i första hand och kapa skruvarna om det blir dåligt (och investera i en ny bågfil alt. hitta en vinkelslip om jag får spader under processen) men jag tycker det borde finnas många som har en TV i denna väldigt vanliga serie som har satt den på väggen och redan löst detta. Hur gjorde ni? Finns det något uppenbart jag missar? Ligger denna typ av skruv och väntar på mig någonstans nära centrala Göteborg?

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

http://www.sifvert-skruv.se/produkter/

Har allt mellan himmel och jord, i Stockholm dock och vet inte om de skickar, men kika med de!

Mvh Robin Gonner

Permalänk
Medlem

Köp de längre skruvarna och leta upp en mekanisk verkstad i din närhet som kan hjälpa dig kapa skruvarna med lite mer precision?

Annars hittade jag på tyska Amazon:
https://www.amazon.de/s/ref=nb_sb_ss_c_1_5?__mk_de_DE=%C3%85M...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag kan göra några skruvar på måndag och skicka till dig om det är intressant

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zy77en:

Jag kan göra några skruvar på måndag och skicka till dig om det är intressant

Detta är en av anledningarna till varför jag älskar Sweclockers!

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

http://www.calleschopperdelar.com/ram-chassi/bult-mutter/fors...

Helskotta, verkar vara en av de dyraste skruvar som finns

nä men hur platt skalle krävs? hittar med sexkantshuvud
http://www.rinab.nu/Universal/Skruv--Mutter/Sexkantsbult-M8-3...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Hi-Fi klubben fick specialbeställa skruvar som de skickar med till alla väggfästen och KS-apparater.
Se ifall du kan charma till dig ett par skruvar därifrån kanske.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

nä men hur platt skalle krävs? hittar med sexkantshuvud
http://www.rinab.nu/Universal/Skruv--Mutter/Sexkantsbult-M8-3...

Det finns rätt gott om utrymme för höjden på skallen (strax under 2 cm på en höft) så en sexkantsskruv vore helt OK (har letat sådana också ). Det jag menade var att skallen inte ska vara till för att försänkas, dvs jag söker

snarare än

Rinab verkar alltså kunna vara en vettig källa. Västernorrland är närmre än Kina.

Skrivet av Zy77en:

Jag kan göra några skruvar på måndag och skicka till dig om det är intressant

Känns också detta rimligare än att skeppa dem från Kina, åtminstone . Jag börjar med att försöka lösa det själv under morgondagen, men tar tålamodet slut så är erbjudandet uppskattat. Rinab-länken ovan verkar dock vettig: 60:- med frakt för 10 stycken är ju inga konstigheter.


Lyckas någon snoka fram en möjlighet att köpa godtagbar skruv över disk i Göteborg så skulle det dock vara smidigast. Känns lite Twilight Zone över att på alla dessa byggvaruhus inte lyckas hitta just denna dimension .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Hi-Fi klubben fick specialbeställa skruvar som de skickar med till alla väggfästen och KS-apparater.
Se ifall du kan charma till dig ett par skruvar därifrån kanske.

Ja, det låter som en intressant tråd. Synd att jag redan spräckt paketet med väggfästet från Biltema innan jag listade ut detta, annars hade jag lika gärna kunnat köpa fästet från HiFi-klubben direkt i stället. Bra tips för någon annan som hittar tråden i ett tidigare skede i sina planer, om inte annat, men jag kan försöka ringa dem och se om de har drivor med dessa skruv liggande.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det finns rätt gott om utrymme för höjden på skallen (strax under 2 cm på en höft) så en sexkantsskruv vore helt OK (har letat sådana också ). Det jag menade var att skallen inte ska vara till för att försänkas, dvs jag söker

http://i.imgur.com/Ozz6CAk.jpg

snarare än

http://i.imgur.com/o0PS0fO.jpg

Rinab verkar alltså kunna vara en vettig källa. Västernorrland är närmre än Kina.

Känns också detta rimligare än att skeppa dem från Kina, åtminstone . Jag börjar med att försöka lösa det själv under morgondagen, men tar tålamodet slut så är erbjudandet uppskattat. Rinab-länken ovan verkar dock vettig: 60:- med frakt för 10 stycken är ju inga konstigheter.


Lyckas någon snoka fram en möjlighet att köpa godtagbar skruv över disk i Göteborg så skulle det dock vara smidigast. Känns lite Twilight Zone över att på alla dessa byggvaruhus inte lyckas hitta just denna dimension .

Ni hittade jag en massa delgängade m8x45, kanske inte fungerar för dig dock :/ https://www.motorsågsbutiken.se/reservdelar/klippo-reservdela...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@phz: Gjorde detta själv idag, gick snabbt och smidigt

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av moonblase:

Ni hittade jag en massa delgängade m8x45, kanske inte fungerar för dig dock :/ https://www.motorsågsbutiken.se/reservdelar/klippo-reservdela...

Delgängade är helt OK, då det bara är sista centimeterns gängor som får grepp ändå.

Skrivet av Whiskey89:

@phz: Gjorde detta själv idag, gick snabbt och smidigt

https://www.youtube.com/watch?v=rmhh2VMASJM

Det där knepet hade sparat mig många svettdroppar när jag manuellt kapade ett trettiotal skruvar för skåpbeslag i köket för ett par år sedan .


Jag testade idag att köpa ett paket M8 50 mm sexkantsskruv samt 8/20 mm-brickor, och när det väl är på plats så ser det bättre ut än jag tidigare fruktade, och det känns stabilt. Tre brickor à ~1 mm för varje skruv räckte för mig (detta beror på tjockleken på väggfästet — i mitt fall ~1 mm), så det var ytterligare någon milllimeter till godo i TV:ns gängor.

Jag återkommer ifall något oväntat händer, men om någon annan funderar på att sätta upp KS7000-serien på väggen och inte lätt får tag i bättre skruv så är detta nog minst mängd arbete. Det ska inte vara någon märkbar belastning i normalled ändå, utan det handlar främst om att fästena inte ska glappa.

Jag tackar för alla tips och all respons i tråden, och för att jag fick prata av mig!

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

@phz: Vart köpte du skruvarna? Sitter med samma problem, haha

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TrackN:

@phz: Vart köpte du skruvarna? Sitter med samma problem, haha

Jag köpte på Biltema, men M8 50 (dvs ytterdiameter 8 mm, längd 50 mm) bör gå att hitta lite överallt. Snabbsökning:

Till det behövs ett par brickor per skruv (beroende på ditt väggfästes godstjocklek) för att kompensera att M8 50 är lite för lång, men dessa bör vara ännu enklare att hitta: innerdiameter strax över 8 mm blir ju bra. Det är ingen direkt belastning i skruvens riktning när TV:n väl hänger på väggen, och det ska mycket till för att någon ska se hur det ser ut på centimetrarna bakom TV:n, så det krävs ingen extrem precision eller finess .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag sakna med 2st skruvar som skall in i min 75KS8005 och dess två översta hål för att sedan kunna skruva fast ett väggfäste.

Hittade denna tråden. Kan jag med lösa det genom att köpa dessa M8 50mm skruvar och 3st brickor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: Ja, eller kapa skruvarna till rätt längd.

Permalänk
Medlem

Ja jag hade lika roligt jag med med ett vesa fäste 30mm vart för kort o 40mm vart för långt vart förbannad gängade på muttrar och kapade bort 5mm med rondellen av med mutter och klart hehe

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag sakna med 2st skruvar som skall in i min 75KS8005 och dess två översta hål för att sedan kunna skruva fast ett väggfäste.

Hittade denna tråden. Kan jag med lösa det genom att köpa dessa M8 50mm skruvar och 3st brickor?

Skickades från m.sweclockers.com

Annars så finns dessa:

Skruvar till Samsung

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Edit: såg att svaret postades precis innan jag skrev

Har inte köpt själv, men ska inte dessa passa?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tillbehor-tv-bild/H...

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskey89:

Annars så finns dessa:

Skruvar till Samsung

Hmm jag har testat att skruva in de M8-skruvarna nu som följde med stativet, ganska korta skruvar är det. Är inte meningen med adaptern att få fram hålet något då TVn är lite böjd där bak?
I det ena hålet tycker jag att min korta skruv + 3 brickor fick bra fäste. Men i det andra hålet verkar det som gängorna gått sönder nu. För skruvar jag skruven (M8) där hårdare så lossnar den igen och blir lös. Ska jag alltså ha ännu längre skruv än de korta jag har? Och går det att skruva direkt i TVn då utan adapters?

För såhär ser adaptersen ut, gör ju att väggfästet skall komma fram lite, men det räcker då kanske med sådana brickor istället då bakom (Dom silvriga på bilden)? Vågar knappt testa skruva i längre skruv, känns inte som att dem kommer komma in mycket längre?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Akerhage: Ja, eller kapa skruvarna till rätt längd.

Hur vet jag vad som är rätt längd? Tyckte den ena av mina små skruvar sitter riktigt bra, men kanske orolig då jag inte skruvat tillräckigt.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag verkar ju inte kunna skruva in så mycket längre skruvar än mina korta. Är rädd jag ska förstöra något, typ komma in i panelen eller något med längre skruvar. Dom jag har nu är endast så här långa. Känns inte riktigt helt hundra sätta såhär? Eller vad tror ni? Eller behöver jag mer distanser då och längre skruvar för att fästa distanser mellan TV och väggfästet?`Man fick med svarta plastdistanser också i olika storlekar.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Jag tror ju att kanske dom skruvarna passar mig OM jag hade haft kvar adaptersen? För jag kan ju inte skruva så långa skruvar rakt in i TVn, då gängorna där är ganska korta?

Jag är rädd att skruva skruvarna rakt in i TVn utan dom 2st svarta adaptrarna. Gängorna bak i tvns två översta hål är ju jättekorta (se min bild ovan). Känns som att dom två adaptrarna är ett krav? Och sätter jag M8 rakt in i TVn med kanske jag förstör dom gängorna i TVn? Dessutom då utan adaptern så får jag ju ingen distans mellan TVn och väggfästet.

Är verkligen tacksam om någon kan hjälpa mig då jag hade velat få detta gjort nu i helgen.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@phz
Du hade väl adaptarna också? Utöver skruvarna? Eller satte du dina M8 rakt i Tvn med då? Du kan inte fota hur det ser ut?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: TV från Samsung?

Det ska följa med svarta distanser. Jag köpte ett vanligt standard väggfäste och det följde med lämpliga skruvar.
Skruva annars i skruven för hand tills det tar i. Kapa bort så mycket den är för lång.

Berätta gärna vilken modell det är på TVn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Akerhage: TV från Samsung?

Det ska följa med svarta distanser. Jag köpte ett vanligt standard väggfäste och det följde med lämpliga skruvar.
Skruva annars i skruven för hand tills det tar i. Kapa bort så mycket den är för lång.

Tvn är från Samsung ja. Men vågar jag skruva i dem bara där bak i TVn då? Utan distanserna som kom med Tvns förpackning? Du ser dem på bilden ovanpå.
Väggfästet kom med några olika skruvar samt distanser också. Men vet inte om jag vågar skruva i de skruvarna direkt bak i TVn. Är rädd att förstöra gängorna där då.

Se bild nedan, de svarta distanserna från Tvns förpackning saknar jag ju. Resten fick jag med väggfästets förpackning.
Det är ju inte så mycket som går att skruva i direkt bakom TVn. Så om jag istället för Samsungs egna varianter där endast använder mig av skruvarna plus de andra svarta distanserna, räcker det? Och är det samma storlek tro på skruvarna som på adaptern?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage: du måste ha det svarta distanserna. TVn är tjockare i nederdel än överdel, så TVn kommer hänga snett på väggen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

@Akerhage: du måste ha det svarta distanserna. TVn är tjockare i nederdel än överdel, så TVn kommer hänga snett på väggen annars.

Okey, så det jag behöver är att då ha svarta distanser (de största?) på dom 2 övre hålen? Men på de två nedre hålen behöver jag ingen distans? Så med 2st distanser skall jag sedan hitta en M8-skruv med rätt längd som går att skruva i direkt i TVn då utan mina två Samsung adaptrar/distanser?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

@Akerhage:

Kolla 6:25. Jag tror inte det blir bra utan distanser.
Antingen så frågar du någon som köpt en Samsung om du kan få deras distanser.
Eller så frågar du en mediabutik om det har extra, typ Mediamarkt eller elgiganten.
Eller så kontaktar du Samsung support.

Om jag inte missminner mig så hade jag det stora distanserna i alla fyra hål. Sedan hade jag det små distanserna mellan väggfäste och skruvskalle eftersom att skruvarna som följde med fästet var något för långa.

Vad står det i manualen till TVn?