Hur sälja bostadsrätt privat?

Permalänk
Medlem

Hur sälja bostadsrätt privat?

Hej,
Funderar på att sälja min bostadsrätt till min bror som bott i lägenheten i några år (jag bor inte kvar där).
Förutom lånelöfte och handpenning från hans sida, vilka papper behövs för att sälja lägenheten?
Tänkte skippa mäklare och sälja ungefärlig marknadspris, ingen gåva eller pengar under bordet kommer ske.
Eller kan man bara gå till banken och de fixar pappren att han tar lån och äger bostaden och pengarna skickas till mig?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Beroende på värde och bank kan det finnas krav på aukt. mäklare för att få lån så börja kolla där. Finns ju ex.vis hemverket som gör pappersarbetet för ett fast arvode...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

Kolla med dina bostadsrättsförening först, de kan nämligen neka till detta om det skulle vilja sig illa.

Permalänk
Medlem

Vill skippa mäklare osv som tar betalt för arbetet.

Lånelöfte är inget problem för min bror att ansöka om, han hade ett som gick ut men ska ansöka igen.
Priset kommer vara under hans lånelöfte han hade innan.

OK, ska kontakta föreningen om det är ok att sälja till min bror.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit och kontaktat en mäklare för att se vad de tar för att genomföra affären bara. De borde inte ta då mycket om man har en köpare färdig och bara behöver någon som vet hur pappersarbetet ska genomföras.

Permalänk
Medlem

@aaaaa:

Inga problem att genomföra det utan mäklare. Köparens bank kan sköta allt pappersarbete (sålänge det är en bank med fysiska kontor iaf). Bara att gå dit tillsammans och boka en tid för köpet.

Permalänk
Medlem

Banken kan hjälpa dig med hela kontrakteringen och pengaflytt utan att blanda in mäklare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Vi sålde vår privat, inga som helst problem. Använde en mall för kontrakt som vi blev rekommenderade av vår styrelse. Sedan var det i stort sett väldigt straight forward. Men involveran din sturelses har säkert bra koll på detta.

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk

Vad har föreningen för förvaltare? Riksbyggen har t.ex. blanketter för både överlåtelseavtal och ansökan om medlemskap på sin hemsida. Bara att skriva ut, fylla i och skicka in. Kostar ingenting. Jag kan tänka mig att andra stora förvaltare har motsvarande. I värsta fall kan du använda dom som mall för att knåpa ihop egna

Permalänk
Medlem

Det finns ett par problem. Visst din bror kanske kan få lån på X kronor, men banken vill vara säker på att lägenheten är värd pengarna. Detta tänker jag är för att man inte ska överprisa en lägenhet. Sälja den för 4 miljoner, du får 4 miljoner på kontot och din bror flyr landet med sina skulder etc.

Din BRF måste godkänna din bror som ny köpare, detta har de oftast som krav oavsett hur man säljer lgh. Detta är så att de kan kolla upp att personen är någon de vill ha i området. Banken kräver oftast papper på detta.

Ett giltigt kontrakt på lägenheten: Detta är ju för att det ska finnas bevis på att den är såld etc.

Det är allt jag kan komma på som jag behövde fixa när jag köpte min lgh från en person privat. Dock var det 6 år sedan så kan ha glömt något

Permalänk
Medlem

Kontraktet, finns den i HSB?
Isåfall får jag kontakta de och be om mall.

Min bror har bott där i snart 10år, hoppas föreningen vill ha kvar honom som ägare

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Medlem

Tack, men vilken process det är
Lättare att flytta in i någons lägenhet och ta över den, utan att ägaren kan göra någonting åt, som man läst i tidningarna.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Vi köpte vår BRF privat. Vi skrev på ett köpeavtal (fick via BRF) och åkte gemensamt till banken med säljaren när vi skulle slutföra affären. Det var inga problem alls.
Då fördes kontantinsatsen + resterande summa över till säljaren samtidigt som vi fick nycklar, skrev på lånpapper mm.
Kolla först att han godkänns av styrelsen, värdering kan ni antingen köpa eller titta på vad liknande lägenheter har kostat (skriv ut dessa).

Prata med er bank.

Permalänk
Medlem

Jag var i liknande sits för några månader sedan. Sålde min bostadsrätt till min bror förvisso till ett pris som var betydligt lägre än marknadsvärdet. Jag kontaktade en jurist för att upprätta ett gåvobrev, that's it. 5000kr gick allt administrativt på, en kostnad som jag får dra av på skatten.

Permalänk
Medlem

1. Fixa ett överlåtelseavtal. Här är ett till exempel: http://hotpot.se/Pdf/overlatelseavtal_bostadsratt_sbc.pdf
2. Boka tid med banken.
3. Din bror ansöker om medlemsskap. Observera att det är i princip omöjligt för föreningen att neka honom medlemsskap.
4. På tillträdesdagen sitter ni hos banken och dricker kaffe. Bankmannen ordnar med pengarna.
5. Flytta ut/in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nikce:

1. Fixa ett överlåtelseavtal. Här är ett till exempel: http://hotpot.se/Pdf/overlatelseavtal_bostadsratt_sbc.pdf
2. Boka tid med banken.
3. Din bror ansöker om medlemsskap. Observera att det är i princip omöjligt för föreningen att neka honom medlemsskap.
4. På tillträdesdagen sitter ni hos banken och dricker kaffe. Bankmannen ordnar med pengarna.
5. Flytta ut/in.

Tack så hemskt mycket.

Hur söker han medlemskap i föreningen, är det genoma HSB eller kontaktar man ordföranden i föreningen ?

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Tack så hemskt mycket.

Hur söker han medlemskap i föreningen, är det genoma HSB eller kontaktar man ordföranden i föreningen ?

https://www.hsb.se/medlem/

Denna sida ansöker han via.

Välj ort och ansök om medlemskap.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 |► Raspberry Pi 3B | Osmc |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar allihopa.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011