Permalänk
Medlem

Kvalité på mekaniska tangentbord?

Hej,

Jag har tidigare fått uppfattningen att mekaniska tangentbord håller generellt hög kvalité, detta var en av anledningarna till att jag valde att gå över från membran för 1 1/2 år sen. Jag köpte då ett Cooler Master Masterkeys Pro S\L tangentbord, som så många andra mekaniska tangentbord ger känslan av att det är byggt som en tank. Trotts det har jag fått byta tangentbordet 2 gånger på grund av olika konstigheter, främst frysningar.

När jag sökt på nätet så är det tydligt att jag inte är ensam om att råka på problem med mekaniska tangentbord.

När jag tänker tillbaka så har jag ALDRIG tidigare haft problem med tangentbord och då har jag ändå varit aktiv ca 25 år. Så frågan är, hur är det egentligen med kvalitén på mekaniska tangentbord? Är den lägre än på ex tangentbord med membran trotts att man skryter om hur många knapptryck olika brytare klarar av?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hej,

Jag har tidigare fått uppfattningen att mekaniska tangentbord håller generellt hög kvalité, detta var en av anledningarna till att jag valde att gå över från membran för 1 1/2 år sen. Jag köpte då ett Cooler Master Masterkeys Pro S\L tangentbord, som så många andra mekaniska tangentbord ger känslan av att det är byggt som en tank. Trotts det har jag fått byta tangentbordet 2 gånger på grund av olika konstigheter, främst frysningar.

När jag sökt på nätet så är det tydligt att jag inte är ensam om att råka på problem med mekaniska tangentbord.

När jag tänker tillbaka så har jag ALDRIG tidigare haft problem med tangentbord och då har jag ändå varit aktiv ca 25 år. Så frågan är, hur är det egentligen med kvalitén på mekaniska tangentbord? Är den lägre än på ex tangentbord med membran trotts att man skryter om hur många knapptryck olika brytare klarar av?

Kanske testa något annat märke? Aldrig haft problem med mitt Corsair K70, måste vara inne på iaf 3-4 år på det tangentbordet nu.
Även hört mycket bra om Romer-G Linear knapparna som Logitech har i bla G513. Tactile ska vara sådär däremot.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Man får väl se det så att mekaniska brytare antagligen är en mer komplicerad konstruktion och då är det mer som kan gå fel? Har själv aldrig varit med om något fel under de 10 åren jag kört mekaniska tangentbord dock, förutom en keycap på ett Razer-tangentbord som sprack, men det kan man ju knappast skylla på att det var en mekanisk brytare, och så var det Razer också. Äger väl runt 10st mekaniska tangentbord (har dom flesta brytare: flera sorters Cherry MX, Alps, Buckling Spring, Topre (OK, dom är kanske tekniskt sett inte mekaniska), m.m.) och vissa har ju använts mer, andra har använts mindre, men totalt sett har jag skrivit väldigt väldigt mycket på dom under dessa 10 år.

Kan också som jämförelse tillägga att jag hade ett membran(alltså rubber dome)-tangentbord från Razer innan och en av "rubber dome":sen lossnade efter ett par års användande (var länge sen nu så minns inte mer specifikt). Det är ju betydligt krångligare att laga än att bara byta en keycap.

Permalänk
Medlem

Ja, jag har uppenbarligen inte tillräckligt med belägg själv för att säga att mekaniska tangentbord strular mer än membran. Men det är ändå intressant att de 2 första mekaniska strular när membran aldrig gjort det. Självklart är det läge för mig att prova annat märke innan jag går tillbaka till membran.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Trotts det har jag fått byta tangentbordet 2 gånger på grund av olika konstigheter, främst frysningar.

Låter inte som att det har något med brytarna i sig att göra, snarare något elektroniskt fel i övrigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av s0sdaf:

Man får väl se det så att mekaniska brytare antagligen är en mer komplicerad konstruktion och då är det mer som kan gå fel? Har själv aldrig varit med om något fel under de 10 åren jag kört mekaniska tangentbord dock, förutom en keycap på ett Razer-tangentbord som sprack, men det kan man ju knappast skylla på att det var en mekanisk brytare, och så var det Razer också. Äger väl runt 10st mekaniska tangentbord och vissa har ju använts mer, andra har använts mindre, men totalt sett har jag skrivit väldigt väldigt mycket på dom under dessa 10 år.

Kan också som jämförelse tillägga att jag hade ett membran(alltså rubber dome)-tangentbord från Razer innan och en av "rubber dome":sen lossnade efter ett par års användande (var länge sen nu så minns inte mer specifikt). Det är ju betydligt krångligare att laga än att bara byta en keycap.

Jag kan tänka mig att mekanisk brytare egentligen håller ganska länge, det verkar snarare vara mjukvaran som strular till det dels i mitt fall och dels i många andra fall jag läst om på nätet. Samtidigt är det uppenbarligen många som kör mekaniskt utan problem. Hade ändå varit intressant att se hur kvalitén står sig mellan tangentbord med de 2 teknikerna. Det är trotts allt ganska vanligt att företagen framhäver hur hållbart mekaniskt ska vara.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, jag har uppenbarligen inte tillräckligt med belägg själv för att säga att mekaniska tangentbord strular mer än membran. Men det är ändå intressant att de 2 första mekaniska strular när membran aldrig gjort det. Självklart är det läge för mig att prova annat märke innan jag går tillbaka till membran.

Du sa att du upplever frysningar? Kan du utveckla det lite mer? Låter på raka arm mer som att det skulle vara ett problem med controllern och inte någon av brytarna isåfall? Tror man mer får beskylla den isåfall, och "controller":s bör väl vara hyfsat lika oavsett om det rör sig om mekaniskt eller membran (jag är ingen sån som bygger egna tangentbord så det finns nog flera här som kan bedöma just den punkten bättre än mig).

edit: Såg även att du nämner "mjukvara". Brukar du aktivt installera tredjepartsmjukvara för dina tangentbord? De flesta fungerar direkt bara man pluggar in dom, men om dom har några extra gamer-funktioner så kan det hända att det behöver installeras för att dom extra funktionerna ska komma igång. Kan förvisso tänkas att sådan mjukvara kan ställa till problem i teorin också, ja.

Permalänk
Medlem

Har haft mitt Logitech G910 Orion spark sen 2014 vill jag minnas, och har inte haft några problem

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

När jag skriver mjukvara så menar jag mjukvaran i tangentbordet för hantera olika funktioner så som ljus och kommandon.

Men det låter som att jag helt enkelt ska välja en annan tillverkare, lite synd då det ändå tog ganska lång tid innan jag hittade ett som passade mig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

Jag och flera jag känner har varsitt Corsair K70 RGB och inte upplevt några som helst problem. Jag har haft mitt i lite mer än 3 år och det är lätt det bästa tangentbordet jag någonsin ägt! Inga frysningar, döda LEDs eller något annat strul

Permalänk
Medlem

Har ett Qpad MK50 som jag köpte för 7 år sedan. Enda som hänt är att fästet till handlovsstödet knäckts under transport till ett LAN, har tejpat fast det. Annars inte en tillstymmelse till problem med det

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Har ett gammalt Blackwidow från då dom fortfarande körde Cherry MX switchar som funkar perfekt, tror jag köpte det 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Trotts det har jag fått byta tangentbordet 2 gånger på grund av olika konstigheter, främst frysningar.

Låter inte som att det har något med brytarna i sig att göra, snarare något elektroniskt fel i övrigt.

Skrivet av Neon:

När jag skriver mjukvara så menar jag mjukvaran i tangentbordet för hantera olika funktioner så som ljus och kommandon.

Men det låter som att jag helt enkelt ska välja en annan tillverkare, lite synd då det ändå tog ganska lång tid innan jag hittade ett som passade mig.

Jag tror det stora problemet med mekaniska tangentborden idag är att de även innehåller någon typ av processor och mjukvara för att styra diverser finesser som RGB m.m. De tidigare mekaniska tangentborden var helt enkelt ett kretskort med brytare för varje tangent och nån enstaka diod för utvalda tangenter, exempelvis Caps Lock, samt mekaniska brytare som i sig är en väldigt robust konstruktion.

Jag har ett Ducky Shine TKL med vita dioder för backlight som har fungerat väldigt bra i flera år, men det har konstiga fördröjningar inbyggda när man expempelvis vill skriva @ så tar det drygt en sekund innan det registreras och detta misstänker jag beror på mjukvara.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Reiker:

...det har konstiga fördröjningar inbyggda när man expempelvis vill skriva @ så tar det drygt en sekund innan det registreras och detta misstänker jag beror på mjukvara.

Japp, sannolikt beror det på Asus GPUtweak. Jag tror du kan hitta en fix i någon av dessa trådar