Asus RT-AC86U / AC2900 + VPN-klient Hastighetstest

Permalänk
Medlem

Asus RT-AC86U / AC2900 + VPN-klient Hastighetstest

Halloj!

Tänkte dela med mig av lite information jag försökte Googla mig till men inte lyckades så jag blev tvungen att testa detta..... med resultat lååångt över förväntan då flera VPN-leverantörer trodde att jag inte skulle nå mer än mellan 20-60mbit/s.

Jag har köpt Asus AC86U som jag kör Merlins mjukvara på. Jag har tidigare bara kört VPN på en av datorerna i hemmet men tänkte nu prova att köra klienten som finns inbyggd i routern så alla datorer bli skyddade. Vad jag inte kunde googla mig fram till var vid vilken hastighet processorns CPU skulle börja flaskhalsa och begränsa hastigheten.

Sagt och gjort så installerade jag VPN-klienten och körde Speedtest på min 100/100-lina från Bahnhof. Med VPN'en aktiverad så maxxade jag hastigheten utan problem. Fick ut 102/104Mbit. Då laddade routerns CPU endast 20% så jag tänkte att det fanns mer att ge.

Uppgraderade idag min uppkoppling till 250/100Mbit då det var i princip samma kostnad som 100/100 jag hade innan. Körde ett nytt test med VPN-klienten akriverad i routern.

Tro på fasen att routern klarar av dom hastigheterna också!
247/103Mbit får jag ut med min Asus AC86U med Mullvads VPN som körs i routerns VPN-klient. Bahnhof's 250/100-lina har jag då. Routerns CPU laddade då runt 70-80% vid full belastning så det är nog här någonstans man får nöja sig om man vill köra den inbyggda VPN-klienten som finns i Merlins mjukvara.

Hoppas att denna information är till nytta för någon annan som söker den. Själv kunde jag knappt hitta någon information på nätet alls!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

en fråga på detta med router och vpn. om jag kopplar till en switch i en kontakt och kör allt trådat genom den. blir alla dom trådade datorerna också skyddade då ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

en fråga på detta med router och vpn. om jag kopplar till en switch i en kontakt och kör allt trådat genom den. blir alla dom trådade datorerna också skyddade då ?

Yes, kör du klienten i routern så väljer du vilka IP-nummer som skall vara skyddade av VPN'en. För även om du kör en Switch så får ju varje enhet ett unikt IP-nummer av routerns dhcp!
Du behöver inte ha alla datorer om du vill.
Vill du ha alla enheter så skriver du bara de IP-numren du vill skydda!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

okej. sitter just nu med vpn på en av alla enheter och vill ha det på alla som är kopplade till nätet.
blir trådlösa enheter som mobil och surfplattor med skyddade ?
blir dom det automatiskt eller måste man slå in för varje gång mobilen kopplar upp sig på routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

okej. sitter just nu med vpn på en av alla enheter och vill ha det på alla som är kopplade till nätet.
blir trådlösa enheter som mobil och surfplattor med skyddade ?
blir dom det automatiskt eller måste man slå in för varje gång mobilen kopplar upp sig på routern?

Alla enheter kan bli skyddade om du vill. Första gången en enhet ansluter måste du ta reda på vilket IP-nummer den får och lägga in i routerns VPN-konfiguration.

Min mobil får alltid samma IP-nummer av min router i alla fall så det bör räcka med att ställa in det en gång!

Det går nog även att att sätta så att ALLA enheter som ansluter blir skyddade varesig du vill eller inte. Jag har satt en regel på vilka ip-nummer jag vill skydda i alla fall!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

okej tack för mkt bra svar och snabba svar funderat länge på detta.
skulle vilja ha en router med 8 portar och sen bra trådlöst men vet inte vilka som funkar med vpn. jag kör på ovpen vpn och märker att inte många som har och inte många routrar som stödjer :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

okej tack för mkt bra svar och snabba svar funderat länge på detta.
skulle vilja ha en router med 8 portar och sen bra trådlöst men vet inte vilka som funkar med vpn. jag kör på ovpen vpn och märker att inte många som har och inte många routrar som stödjer :/

Okej, kan varmt rekommendera denna i alla fall!

Häng på en Switch eller två så har du 9 portar (routern själv har 4st gbit lan-portar)

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

okej
måsta man flasha den med Merlins som du skrev något om ? eller är det bara tuta och köra ?
har en 8ports switch netgear

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

okej
måsta man flasha den med Merlins som du skrev något om ? eller är det bara tuta och köra ?
har en 8ports switch netgear

Japp, byt till Merlins mjukvara. Jag testade inte ens med stock firmware då jag alltid kört Merlins mjukvara i mina Asus-routrar då jag upplever betydligt bättre prestanda med den!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Funkar det och slänga in merlins mjukvara i vilken asus router som helst ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

Funkar det och slänga in merlins mjukvara i vilken asus router som helst ?

Beror på vilken router du har och om Merlin har byggt en mjukvara som har stöd för din router.

Här hittar du routrarna han byggt mjukvara till: https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

fast man behöver väl inte ens ange vilka enheter som ska använda sig av VPN? Så fort du slänger på VPN i routern som en VPN client så är det väl per automatik alla enheter som går igenom routern som blir "skyddade".

Förutom det måste jag säga att det var mäktigt imponerande VPN prestanda för en konsument router. De brukar generellt vara väldigt snåla med CPU kraft och dessutom sakna AES-NI som hjälper till med saker som kryptering osv.. Då brukar det gå riktigt slött..

Jag är lite fundersam över detta faktiskt.. Fungerar det verkligen så bra som du uppmäter? Finns det olika sätt att välja kryptering i mullvad? Jag tänker att du kanske av misstag valt en svag kryptering eller något? Missat någon inställning så det är fel konfigurerat på något sätt?
Annars som sagt.. Wow.. För det priset på routern så är det en riktigt bra router då.

EDIT: Läste nu att denna routern - AC86U - är en av de första som kommit från ASUS varjefall som faktiskt har AES-NI . Så det verkar stämma.. Så inte förvånad längre att den sköter VPN kryptering så bra. Snyggt jobbat.. Äntligen släpper dom routrar med detta...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av eXpose:

Beror på vilken router du har och om Merlin har byggt en mjukvara som har stöd för din router.

Här hittar du routrarna han byggt mjukvara till: https://sourceforge.net/projects/asuswrt-merlin/files/

denna står med i listan och har 8port lan och skulle då inte behöva koppla in en switch och visst den är lite dyr men det får gå.
men hittar inte någonstans om den har AES-NI . är det ett måste med AES-NI ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

denna står med i listan och har 8port lan och skulle då inte behöva koppla in en switch och visst den är lite dyr men det får gå.
men hittar inte någonstans om den har AES-NI . är det ett måste med AES-NI ?

Om du vill ha bra VPN hastigheter så svar: ja angående AES-NI

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Om du vill ha bra VPN hastigheter så svar: ja angående AES-NI

okej men har denna Asus RT-AX88U det ? kan inte hitta något om att de står AES-NI på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

okej men har denna Asus RT-AX88U det ? kan inte hitta något om att de står AES-NI på den

Det kan jag faktiskt inte hitta svar på. Jag skulle gissa att den har det utan tvekan egentligen. Men kan inte garantera det..
Har du redan köpt den routern så hade jag väl testat det och se hastigheterna.
Funderar du på att köpa så skulle jag nog tycka att det finns mer prisvärda routrar. Kanske den som nämns här ovan som testerna utförts med.
Annars får du antingen fråga asus eller fråga i en reddit tråd för där finns fler experter. Jag är ingen expert alls bara lärt mig att om man vill ha bra VPN hastigheter via router så är det AES-NI som gäller.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Det kan jag faktiskt inte hitta svar på. Jag skulle gissa att den har det utan tvekan egentligen. Men kan inte garantera det..
Har du redan köpt den routern så hade jag väl testat det och se hastigheterna.
Funderar du på att köpa så skulle jag nog tycka att det finns mer prisvärda routrar. Kanske den som nämns här ovan som testerna utförts med.
Annars får du antingen fråga asus eller fråga i en reddit tråd för där finns fler experter. Jag är ingen expert alls bara lärt mig att om man vill ha bra VPN hastigheter via router så är det AES-NI som gäller.

jo den andra är prisvärd men bara 4 lan portar och har behov av 8 portar och ville väll igentligen bara slippa switchen jag har nu och få vpn i routern

Permalänk
Medlem
Skrivet av werter123456789:

jo den andra är prisvärd men bara 4 lan portar och har behov av 8 portar och ville väll igentligen bara slippa switchen jag har nu och få vpn i routern

Ok förstår..
Ja du kanske bäst o fråga nånstans i reddit..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack för att du delar med dig @eXpose! Jag har också googlat mig in i fördärvet utan att hitta någon vettig information angående konsumentrouters och vpn-kryptering. Detta blir en kandidat för uppgradering.

Men är det någon som vet vad skillnaden är på RT-AC86U och AC2900?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Tack för att du delar med dig @eXpose! Jag har också googlat mig in i fördärvet utan att hitta någon vettig information angående konsumentrouters och vpn-kryptering. Detta blir en kandidat för uppgradering.

Men är det någon som vet vad skillnaden är på RT-AC86U och AC2900?

Det är väl samma router?? Annars har jag missat något och vet inte vilken jag har 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Det är samma router! 😁

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Det är väl samma router?? Annars har jag missat något och vet inte vilken jag har 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Det är samma router! 😁

Lite förvirrande med två namn för samma pryl måste jag säga.

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

@eXpose: Vad är det för typ av VPN-protokoll du använder? OpenVPN, Wireguard?

Permalänk
Avstängd

Asus använder OpenVPN som mjukvara, Merlin likaså eftersom OpenVPN finns som stabila versioner plus att det bara är AC86U som klarar Wireguard.

Wireguard som är ännu snabbare är porterat för AC86U men är fortfarande "work in progress".

Sen bör/måste man vara mer kunnig för att installera Wireguard.

https://www.snbforums.com/threads/experimental-wireguard-for-...

Om Wireguard:
https://www.wireguard.com/

(testar Wireguard med min ER-L och det är klart snabbt jämfört med OpenVPN... )

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@eXpose: Vad är det för typ av VPN-protokoll du använder? OpenVPN, Wireguard?

Skrivet av plunn:

Asus använder OpenVPN som mjukvara, Merlin likaså eftersom OpenVPN finns som stabila versioner plus att det bara är AC86U som klarar Wireguard.

Wireguard som är ännu snabbare är porterat för AC86U men är fortfarande "work in progress".

Sen bör/måste man vara mer kunnig för att installera Wireguard.

https://www.snbforums.com/threads/experimental-wireguard-for-...

Om Wireguard:
https://www.wireguard.com/

(testar Wireguard med min ER-L och det är klart snabbt jämfört med OpenVPN... )

Precis, OpenVPN är det jag kör med. Har inte hunnit sätta mig in i Wireguard ännu. Få se om jag får en stund över till det framöver!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Lite förvirrande med två namn för samma pryl måste jag säga.

Hehe jaa, håller med. De flesta Asus-routrar har så faktiskt. På kartongen (för konsumentens ögon) brukar de stå typ massa tusen, säkert för att det skall se bra ut. När du kikar på lilla klisterlappen sen står själva modellen!

Kul att mitt inlägg hjälpte dig lite på traven i alla fall!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Någon som vet varför man får så slö hastighet med VPN som client på en asus-AC88U.
Kör integrity Vpn från banhof.

Får bara ut 45/40 med router men 80/40 om jag kringgår ruotern och kör från dator till noden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte1980:

Någon som vet varför man får så slö hastighet med VPN som client på en asus-AC88U.
Kör integrity Vpn från banhof.

Får bara ut 45/40 med router men 80/40 om jag kringgår ruotern och kör från dator till noden.

Hur är CPU-Load på routern?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Min gamla Asus 56U från 2010 trycker ut 30-40 Mbit/s med Padavans firmware.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

@Maxizor:

Ska kolla ikväll...sitter inte hemma nu
Blir bara galen på skiten.....har kontaktat asus support och routern skall klara trycket enligt dem....

Permalänk
Skrivet av matte1980:

@Maxizor:

Ska kolla ikväll...sitter inte hemma nu
Blir bara galen på skiten.....har kontaktat asus support och routern skall klara trycket enligt dem....

La in ny firmware från merlin och fick bättre hastigheter.
Ca 70/40 med kabel och 60/40 med wifi.
Är ingen expert men kollar cpu i routern den kommer upp i 45% när jag startar en film på netflix, men går ner kraftigt snabbt?

Skickades från m.sweclockers.com