Hur investera under studietiden?

Permalänk
Medlem

Hur investera under studietiden?

Hej!

Det är så att jag började studera nu på hösten 2018 efter att ha jobbat i lite över två år. Under dessa två jag jobbade så lyckades jag spara ihop en relativt stor summa pengar och funderar nu på hur/om jag ska investera dem under tiden jag pluggar.

Som allt annat så tar det tid att bli duktig på att hantera, analysera och sköta sina investeringar på börsen. Då jag både studerar på fulltid + fortfarande jobbar runt 40-50% så är det svårt att hinna med detta. Det fungerade att hålla på med lite aktieköp hit och dit när man endast jobbade, men nu är tiden tyvärr en bristvara och kommer säkerligen vara det de kommande 3-5 åren.

Hur har er strategi sett ut under tider där ni inte haft tid att följa börsen? Har ni låtit pengarna vara "säkra" på ett bankkonto, med insikten på att inflationen äter upp pengarna sakta med säkert?

Det ska bli intressant att veta hur ni löst det!

Permalänk
Medlem

fonder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Hej!

Det är så att jag började studera nu på hösten 2018 efter att ha jobbat i lite över två år. Under dessa två jag jobbade så lyckades jag spara ihop en relativt stor summa pengar och funderar nu på hur/om jag ska investera dem under tiden jag pluggar.

Som allt annat så tar det tid att bli duktig på att hantera, analysera och sköta sina investeringar på börsen. Då jag både studerar på fulltid + fortfarande jobbar runt 40-50% så är det svårt att hinna med detta. Det fungerade att hålla på med lite aktieköp hit och dit när man endast jobbade, men nu är tiden tyvärr en bristvara och kommer säkerligen vara det de kommande 3-5 åren.

Hur har er strategi sett ut under tider där ni inte haft tid att följa börsen? Har ni låtit pengarna vara "säkra" på ett bankkonto, med insikten på att inflationen äter upp pengarna sakta med säkert?

Det ska bli intressant att veta hur ni löst det!

Är absolut inget aktie eller fondguru, men hade jag befunnit mig i din sits (dvs ingen tid) hade jag valt ut ett antal indexfonder med låg årsavgift och sedan börjat investera. Eftersom du också nämner att kapitalet som ska investeras är relativt stort hade jag valt att sprida ut investeringen/arna under en längre period med lika stora köp under ca 6-12 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Hej!

Det är så att jag började studera nu på hösten 2018 efter att ha jobbat i lite över två år. Under dessa två jag jobbade så lyckades jag spara ihop en relativt stor summa pengar och funderar nu på hur/om jag ska investera dem under tiden jag pluggar.

Som allt annat så tar det tid att bli duktig på att hantera, analysera och sköta sina investeringar på börsen. Då jag både studerar på fulltid + fortfarande jobbar runt 40-50% så är det svårt att hinna med detta. Det fungerade att hålla på med lite aktieköp hit och dit när man endast jobbade, men nu är tiden tyvärr en bristvara och kommer säkerligen vara det de kommande 3-5 åren.

Hur har er strategi sett ut under tider där ni inte haft tid att följa börsen? Har ni låtit pengarna vara "säkra" på ett bankkonto, med insikten på att inflationen äter upp pengarna sakta med säkert?

Det ska bli intressant att veta hur ni löst det!

Jag skulle satsa på aktier som ger bra utdelning i stabila bolag, minst 10 st och sen inte göra några affärer annat än vid ev emissioner. För 2018 så fick jag 4% på kapitalet i utdelning vilket ju är bättre än bankräntan och då är bara runt hälften av aktierna man klassar som högutdelande. En annan enklare variant är att satsa på en indexfond med låga avgifter.
Sen ISK eller inte. ISK ser ju väldigt bra ut vid första anblicken, men man betalar en schablonskatt på värdet och förluster är inte avdragsgilla. Aktier som man har haft länge med stor värdeökning är det sällan lönsamt att flytta över till ISK då det blir mycket reavinstskatt för att flytta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jag skulle satsa på aktier som ger bra utdelning i stabila bolag, minst 10 st och sen inte göra några affärer annat än vid ev emissioner. För 2018 så fick jag 4% på kapitalet i utdelning vilket ju är bättre än bankräntan och då är bara runt hälften av aktierna man klassar som högutdelande. En annan enklare variant är att satsa på en indexfond med låga avgifter.
Sen ISK eller inte. ISK ser ju väldigt bra ut vid första anblicken, men man betalar en schablonskatt på värdet och förluster är inte avdragsgilla. Aktier som man har haft länge med stor värdeökning är det sällan lönsamt att flytta över till ISK då det blir mycket reavinstskatt för att flytta.

Detta med ISK och aktie- och fondkonto går ju att diskutera i all oändlighet, men om man in ditt fall under 2018 jämför de två med 100 000 SEK i kapital får man följande resultat:

Aktie- och fondkonto
Utdelning= 100000*0.04=4000
4000*0.7=2800
Utdelning efter skatt=2800 SEK

ISK
Utdelning=4000
Schalonskatt för 2018(om inget nytt kapital tillfördes till kontot under året)= 100000*0.0151*0.3=453SEK
Totalt vinst=4000-453=3547 SEK

Men som sagt finns det andra fördelar för aktie- och fondkonto som du nämner, möjligheten att förluster är avdragsgilla, gamblar man med "pennystocks"/derivat och liknande volatila aktier (vilket inte rekommenderas) är det såklart gynnbart för denna kontotyp. ISK har å andra sidan "automatisk deklaration" vilket jag personligen anser är en stor fördel, som sagt listan kan bli lång och det går att köra oändligt med simulationer för att simulera fall då både kontotyperna gynnas. Men ska man äga fonder under en längre period hade jag troligtvis valt ISK för enkelheten och för att undvika 30% vinstskatt vid försäljning i framtiden.

Tillade mer info
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elloy:

Detta med ISK och aktie- och fondkonto går ju att diskutera i all oändlighet, men om man in ditt fall under 2018 jämför de två med 100 000 SEK i kapital får man följande resultat:

Aktie- och fondkonto
Utdelning= 100000*0.04=4000
4000*0.7=2800
Utdelning efter skatt=2800 SEK

ISK
Utdelning=4000
Schalonskatt för 2018(om inget nytt kapital tillfördes till kontot under året)= 100000*0.0151*0.3=453SEK
Totalt vinst=4000-453=3547 SEK

Men som sagt finns det andra fördelar för aktie- och fondkonto som du nämner, möjligheten att förluster är avdragsgilla, gamblar man med "pennystocks"/derivat och liknande volatila aktier (vilket inte rekommenderas) är det såklart gynnbart för denna kontotyp. ISK har å andra sidan "automatisk deklaration" vilket jag personligen anser är en stor fördel, som sagt listan kan bli lång och det går att köra oändligt med simulationer för att simulera fall då både kontotyperna gynnas. Men ska man äga fonder under en längre period hade jag troligtvis valt ISK för enkelheten och för att undvika 30% vinstskatt vid försäljning i framtiden.

Köper man nytt är ISK oftast att föredra, men låt mig ta ett motexempel på aktier du haft utanför ISK länge med mer än 5x värdeökning:

Aktie- och fondkonto
Utdelning= 100000*0.04=4000
4000*0.7=2800
Utdelning efter skatt=2800 SEK

ISK
Flytt till ISK utlöser reavinstskatt på 30% av 80% av försäljningsvärdet (schablon):
Återstår: 76000
Utdelning=3040
Schablonskatt för 2018(om inget nytt kapital tillfördes till kontot under året)=
76000*0.0151*0.3=344SEK
Utdelning efter skatt=3040-344=2696 SEK

Så man måste räkna på det om man ska flytta!

Permalänk
Medlem

Fast i TS fall så är inte pengarna idag investerade i något som jag förstår det och då bör ett ISK vara en bättre lösning (i varje fall om man ser framför sig en värdeökning på investeringen).

Jag håller helt med dig när det gäller befintliga investeringar. Då är det viktigt att se på det enskilda fallet vad som är mest lönsamt.

Permalänk
Medlem

Fondrobotarna är ju helt ok annars om man inte vill lägga någon tid alls.

https://rikatillsammans.se/basta-fondrobotarna-2019/

Annars kör på nybörjar portföljen eller liknande. Kräver minimalt med arbete och du får ut runt 6% per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warcaith:

Hur har er strategi sett ut under tider där ni inte haft tid att följa börsen? Har ni låtit pengarna vara "säkra" på ett bankkonto, med insikten på att inflationen äter upp pengarna sakta med säkert?

Personligen har jag haft en summa pengar på sparkonto och en på aktier och på så sätt reglerat min totala risk.
Man även passa på att amortera lite extra om man har lån.

Så min stratergi är att amortera extra, bygga upp sparkonto och bygga en aktieporfölj. På så sätt blir det inte lika jobbigt psykiskt om börsen skulle sura till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur mycket risk man vill ta. Äger du inte din egen lägenhet och har tillräckligt med pengar för handpenningen till en bostad hade jag investerat dem där i. Köp lägenheten innan du börjar plugga och nämn inte för banken att du planerar att börja.

Fonder känns ju säkert.

Det låter ju som att du haft lite koll på aktier fram tills nu. Hitta ett par bolag som du tror kommer gå bra för under de närmsta åren. Köp aktier i dem och glöm bort dem ett halvår i taget. De kommer gå ner och upp under dina studier men det spelar ingen roll eftersom du investerat långsiktigt. AMD är ju en aktie många tror att det kommer gå bra för de närmsta åren, bara som ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast i TS fall så är inte pengarna idag investerade i något som jag förstår det och då bör ett ISK vara en bättre lösning (i varje fall om man ser framför sig en värdeökning på investeringen).

Jag håller helt med dig när det gäller befintliga investeringar. Då är det viktigt att se på det enskilda fallet vad som är mest lönsamt.

ISK är absolut att föredra om man förväntar sig iaf 3% avkastning, enda undantaget är väl om man inte planerar att någonsin byta fond och sparar på sjukt lång sikt. Då ska ett vanligt fondkonto slå ISK.